Bukefalos 28 år!

skydd i hagen

Itzyditzy

Trådstartare
Min häst måste ha skydd i hagen nu på sommaren. Vet inte alls vad hon gör men hon får hemska sår på bakbenen vilket medför ärr som inte försvinner.
Problemet är ju att hitta bra skydd som skyddar samtidigt som de inte är för varma nu. Någon som har något förslag på vad för sorts av skydd jag kan ha? Är rädd att hon ska bli för varm av dem hon har nu..

Vad har ni för skydd på era nu?
 
Om jag inte minns fel har din häst vita strumpor på benen, jag hade tippat på att den är solkänslig?
 
Troligtvis är det väl någon form av reaktion på solljuset.

Googla på "sun chaps" och "equi-chaps"

Även vita tecken i huvudet/på kroppen behöver skyddas för att inte bli såriga
 
Nä det är på insidan av benen. Det ser ut som rivsår.. Som om hon river sig på gräset eller grenar som ligger i hagen.
Vissa sår blir djupare än andra.. På frambenen har hon inget alls. Så det är nog inte pga solen. Förstår att det hade kunnat vara det för hon får även sår på mulen om jag inte sätter på solskyddsfaktor 50+ (vilket jag alltid har på nu) kom inte på det förän typ halva sommaren hade gått förra året..

Men som sagt, jag tror att hon river sig på något, eller att hon slår i bakbenen i varandra när hon ska slå bort flugor.
 
Min häst måste ha skydd i hagen nu på sommaren. Vet inte alls vad hon gör men hon får hemska sår på bakbenen vilket medför ärr som inte försvinner.
Problemet är ju att hitta bra skydd som skyddar samtidigt som de inte är för varma nu. Någon som har något förslag på vad för sorts av skydd jag kan ha? Är rädd att hon ska bli för varm av dem hon har nu..

Vad har ni för skydd på era nu?

Akta så att du inte stänger in något som bör luftas istället. Kan bli väldigt varmt med skydd nu.
 
Jo jag vet att det kan bli det. Just därför jag letar efter skydd som luftar lite..
Måste ju ha det.. Om jag inte har skydd på henne kommer det sluta med att hon inte har någon päls på insidan av benen :cry:
 
Hästar som äter vissa växter tex alsikeklöver (ser ut ungefär som vanlig vitklöver) och Johannesört vilket medför extra känslighet för solen (fotosensibilitet). De vita delarna på hästen blir då solbrända.
Länken nedan handlar om alsikeklöver men det finns en del information i tidigare trådar här på forumet. Jag har aldrig sett detta i verkligheten och påstår inte att ts häst är drabbad av detta utan vill mest påpeka att det kan vara det.

http://sva.se/sv/Djurhalsa1/Fodersakerhet/Giftiga-vaxter/Mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/
 
Rivsår på insidan av benen beror ofta på vassa sömmar som de stryker sig med. En bra sak att ha är en nittång och nita om sömmen efter några veckor, samt raspa av det som blivit vasst. Så får jag alltid göra på min häst, speciellt sommartid.

Tack för det tipset! Ska kolla det idag. Hon brukar ju inte få sår på vintern, men då slår hon inte efter flugor som hon gör nu! Så det kan ju mycket väl vara att hon får sår av sömmarna
 
Tack för det tipset! Ska kolla det idag. Hon brukar ju inte få sår på vintern, men då slår hon inte efter flugor som hon gör nu! Så det kan ju mycket väl vara att hon får sår av sömmarna
När det är torrt länge kan hovarna dra ihop sig lite och plötsligt sticker sömmarna ut mer än det är tänkt. Det kan ju förklara både rivsåren och att de bara kommer på sommaren kanske?
 
Ska jag bara knipsa av sömmen eller hur ska jag göra?

Kom ut i stallet igår och hon var självklart väldigt varm om benen :( stod läänge och svalkade henne sen. Men hon är lite svullen.. Ska jag låta henne vila från ridning eller det är bara att låta det vara?
svalkar benen ordentligt varje dag och hon visar ingen hälta varken när jag rider eller när jag longerar.

På ett ställe är det svullet och varmt precis vid ett sår. precis som om det är infekterat. Vad är bäst att sätta på såren för att INTE bli infekterade? Det är ju jätte svårt att hålla dem rena nu.
 
Jag hade inte gett mig på att knippsa sömmarna om jag inte visste exakt hur. Risken finns att de släpper.

Ha istället boots som skyddar benen från sömmarna som någon skrev tidigare.

Tvätta rent såren med alsolsprit och sen spraya blåspray (kommer bli skitsnyggt med lila ben) men det är effektivt
 
På med boots som sagt, svårare än så är det inte om det är sömmarna som är problemet. och sen tvätta/behandla såren som Rugge säger, det viktiga är att det hålls torrt, rent och att flugorna inte är där om det gått hål på huden och inte bara är små skrapsår. Du behöver säkert se till dem morgon och kväll och spraya på om det är hål på huden i detta väder och värme. Är det ytliga sår går det även bra med tjärplastspray.
 
okej, jag köpte ett par boots men dom bara vek sig. Så får köpa neopren och klippa till så hon inte trampar på dom..

Hon har ett som är lite mer än bara ytligt, dock sårskorpa på. men dom andra är bara ytliga rivsår. Blödde från ett av dem igår. får tvätta ordentligt imorgon och sen får jag se när jag kommer iväg och kan köpa boots..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
924
Senast: Zevzan
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: sweep
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
237
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp