Bukefalos 28 år!

skydd i hagen

Som en så länge lösnings så kan du dra några lager silvertejp över sömmarna. Se bara till att det inte skaver
 
okej, jag köpte ett par boots men dom bara vek sig. Så får köpa neopren och klippa till så hon inte trampar på dom..

Hon har ett som är lite mer än bara ytligt, dock sårskorpa på. men dom andra är bara ytliga rivsår. Blödde från ett av dem igår. får tvätta ordentligt imorgon och sen får jag se när jag kommer iväg och kan köpa boots..

då är det ju inga köttsår vi pratar om öht så låter som det är marginella skrapsår och du kan badda med koksalt på det öppna skrapsåret och sen spraya ngn sårplast spray över det som är lite mera men fortfarande ytligt.
ser du till att hästen i övrigt är skyddad så mkt det går från insekter? flugtäcke, spray varje dag, och gärna inne vid behov osv under värsta tiden på dagen om det handlar om insekter? Låter som det är mycket ínsekter som stör om hon inte har detta problemet annars resten av året?
 
Men eftersom benet är svullet också så vill jag ändå skydda så mycket som möjligt.

Ja dränker henne typ i Flugspray varje dag, har flugtäcke med hals osv. Hon går ute dygnet runt då vi har mockat ut boxarna till dom som inte står inne på natten..
Jag tycker inte hon störs så mycket av flugorna annars.

Det kan vara att gräset kliar när hon går i hagen också. Det är högt och på vissa ställen lite torrt.

Ska iväg och köpa sånt spray och boots så får jag se om det blir bättre :)
 
Du ska inte knipsa av sömmen, dom sitter där av en anledning. Däremot ska du be din hovslagare visa dig hur man nitar med nittången, nästa gång hen skor din häst. Sen köper du en nittång och underhåller detta själv i fortsättningen. Under tiden använder du boots eller tejpar som övriga tipsat om.
 
Känns väl inte aktuellt med veterinär för några ytliga sår på en ohalt häst?
Håller med.
Ska och köpa boots idag, sen får jag se om dom har någon spray också. Annars får jag ta vanligt Flugspray och försöka hålla flugorna borta med det!
 
Känns väl inte aktuellt med veterinär för några ytliga sår på en ohalt häst?
Nej det är möjligt. Men eftersom benet är svullet? Blir ett ben svullet av ytliga sår?
Men jag håller med dig. Jag har inte sett hur det ser ut, tänker mest att det är mitt i en varm sommar.
 
Nej det är möjligt. Men eftersom benet är svullet? Blir ett ben svullet av ytliga sår?
Men jag håller med dig. Jag har inte sett hur det ser ut, tänker mest att det är mitt i en varm sommar.
Olika för olika hästar hur det reagerar.
Vissa svullnar upp för minsta lilla skrap, medan andra knappt blir svullna i sårområdet.

Så länge hästen inte är allmänpåverkad/halt, så behöver man inte göra för stor affär av det
 
Håller med.
Ska och köpa boots idag, sen får jag se om dom har någon spray också. Annars får jag ta vanligt Flugspray och försöka hålla flugorna borta med det!

Jag brukar stryka på zinkpasta mo såren inte vätskar sig, Det håller definitivt flugorna borta.
 
@Itzyditzy ingen flugspray på sår!
dels funkar de inte långvarigt och dels är de inte lämpliga på sår öht i fråga om gifter de innehåller och sårläkning allmänt!
Är inget svårt att få tag i plast spray eller blåspray öht eller zinksalva som även tipsats om i tråden - bara att skaffa plättlätt! zinkpasta finns på apoteket och plast spray och blåspray på närmsta ridsportaffär inkl Granngården !
 
Sprutade på sårspray på benen och Flugspray på kroppen ;)
Men insidan av benen såg bra ut idag när jag kom! :D så bootsen och sprayet har hjälpt.

Nu hade hon dock fått ett sår på utsidan. Pälsen hade skavts av och så var där typ prickar med ruvor. Var kanske 3-4 cm långt och 2 cm brett. Är det från solen eller har hon rivit sig på något? Hon hade även rivsår på mulen.

Så går det när man lämnar sin häst en dag..
 
Jag tror definitivt din häst är solkänslig med alla sina vita tecken. Så flughuva med noslapp, jag kan nästan garantera att det INTE är rivsår, det är brännskador från solen.

Och benen bör nog faktiskt också få solskydd. Växer det mycket johannesört i hagen? Ser ut så här.
hypeper2.jpg
 
Nä inte vad jag vet.
Jo på mulen är rivsår. För där har hon haft soleksem tidigare så vet hur det blir där. Men det ligger en rishög mitt i hagen så mycket möjligt att hon kliat huvudet i det. Fanns några sår längre upp i huvet också.. Får sätta staket runt högen.

Sen benet är nog soleksem. Hon har ingen skugga i hagen längre då de har gjort extra hagar där skuggan fanns. Så ska prata med stallägaren om att få flytta min till en hage med skugga.

Vad sätter jag på benet?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
924
Senast: Zevzan
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: sweep
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
237
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp