skydd i hagen

Ååh, läste nu att sånna sår kan bero på en leverskada. Får kanske ringa till veterinären och se om vi ska ta blodprov på henne. Hon gick på samma äng förra året men fick inte alls sånna sår på utsidan av benen.
 
Jag tror att jag redan har svarat dig tidigare i tråden. Men än en gång, det finns växter tex alsikeklöver och Johannesört, som påverkar solkänsligheten (fotosensibiltet) hos hästar. Detta verkar bara drabba (eller ge symptom) på vita delar av hästen. Växterna ger också leverskador.
http://www.grovfodertillhast.se/arkiv-vallfoder/giftiga-vaxter-pa-betet/
http://www.hippson.se/blogs/veterinarstudenterna/index.htm?date=2012-04&skip=10

Alsikeklöver ser ut som vitklöver http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb.html och är vanlig på betesmarker i Sverige.

Jag påstår inte att det är detta som har drabbat din häst. Detta är ngt jag inte har sett i verkligheten men jag vet att det förekommer.

Jag hade kontaktat en veterinär.
 
Det låter som det inte är en bra idé att låta din häst gå ute dygnet runt. Jag hade nog ställt in på dagen och haft ute på kväll/natt/morgon istället.

Om hästen ständigt har nya problem så kan den ju inte gärna gå ute dygnet runt.
 
17a94868fdc9dd3861f4211222c444bb.jpg
9b92bf3705caf25cdbfcd0bc59bd6801.jpg

1ccbfb20ce4a99503a28a5252203021a.jpg


65eae11693f6ed11fce7741df237fbd1.jpg


Här ser ni bilder på hennes ben. Hon har sår på bakbenen. Men bara på dessa ställen. Inte på andra sidan. Och såren ser inte alls likadana ut. På frambenen har hon ingenting..

Hagen ser ni som den ser ut.. TORRT! Och knappt någon skugga. Inga träd direkt runt om heller som ger skugga senare.

Ska försöka prata med ägaren så jag kan flytta henne till en hage med gräs som hon kan äta iallafall..
 
17a94868fdc9dd3861f4211222c444bb.jpg
9b92bf3705caf25cdbfcd0bc59bd6801.jpg

1ccbfb20ce4a99503a28a5252203021a.jpg


65eae11693f6ed11fce7741df237fbd1.jpg


Här ser ni bilder på hennes ben. Hon har sår på bakbenen. Men bara på dessa ställen. Inte på andra sidan. Och såren ser inte alls likadana ut. På frambenen har hon ingenting..

Hagen ser ni som den ser ut.. TORRT! Och knappt någon skugga. Inga träd direkt runt om heller som ger skugga senare.

Ska försöka prata med ägaren så jag kan flytta henne till en hage med gräs som hon kan äta iallafall..

Nä det där ser ut som sår av pinnar eller att hon sparkat sig själv.
Men hur kan ni ha hästarna ute i hagar utan skugga en sådan här sommar?
 
@Itzyditzy

Jag testade att ha flera olika par boots, olika modeller och många uppsättningar så att dom sitter lite olika hela tiden, det fungerade på min! :) Boots runt om och benskydd bara ibland!
 
Det där kan mycket väl vara soleksem.
Prova att byta hage så hon äter gräs istället för dumma växter.

Jag har pratat och visat benen för stallägaren. Hen ryckte lite på axlarna och sa att det nog var som hon hade bränt sig i solen. Sen inget mer..
Har satt på sånna flug/sol benskydd och det har blivit mycket bättre. Det dåliga med dom är att dom kasar jätte mycket så måste ut och rätta till dem flera gånger. Men nästan alla sår är borta iallafall, nu tappar hon pälsen och är rosa. Men såren är iallafall borta. Smörjer med fet kräm varje dag.

där är inget som växer i hagen förutom torrt gräs. Men eftersom hon står i gassande sol hela dagarna är det inte konstigt hon bränner sig.
 
Är du säker på att det bara växer gräs i hagen?
Veterinärerna här hemma har berättat att det i år har varit många fall av djur som fått sår pga fotosensibilitet.
 
Alltså dendär stallägaren verkar helt:banghead: med tanke på allt man läst tidigare :(

Har du funderat på att söka dig bort därifrån?
 
TS: Går hästen ute dygnet runt i en hage utan minsta lilla skydd? Stackars hästar! De måste ju vara helt slut på sommaren, inget skydd mot sol, insekter, regn mm. Jag hade inte velat ha min häst på bete på det viset. Då hade jag hellre tagit in på natten och åkt och gjort det själv. Speciellt eftersom din häst verkar vara solkänslig.
 
Jag håller med övriga - om det inte ens växer ett träd i hagen (lite skydd mot sol etc, om hästarna vill ha det) hade jag inte velat ha den hästen ute dygnet runt. Många hästar väljer ju att stå i solen istället för skuggan, men det är (imo) en annan sak om de själva väljer det än om de inte har något val. Det låter inte som någon höjdare, och blir hästen dessutom dålig/får problem av det så gäller det ju att avhjälpa problemet. Jättebra att det verkar gå åt rätt håll, med hjälp, men sommaren är ju inte slut ännu.
 
Jo vi har funderat. Men sen är det mycket som är positivt också, eller ja, bekvämt.
Men har fått nys om ett annat stall där hästarna tas in på dagarna.

Min häst har skugga på förmiddagen. Och då står hon där så hon vill ju klart ha skugga, hon står stilla och lugnt i gången också, vilket hon aldrig gör annars. Så det märks ju tydligt att hon tycker det är skönt att komma bort från solen.

Annars märker jag inget direkt på henne. Hon är inte seg och mår bra annars!
 
Nu ska ju värmen ge med sig, och värmeböljan är förhoppningsvis över här i skåne nu, så då kanske det underlättar nu framöver

Jag hoppas innerligt på detta iaf :)
 
Nu ska ju värmen ge med sig, och värmeböljan är förhoppningsvis över här i skåne nu, så då kanske det underlättar nu framöver

Jag hoppas innerligt på detta iaf :)

Då har vi hört olika, jag har hört att det skulle vara varmt ända in i september!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
895
Senast: Zevzan
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp