Bukefalos 28 år!

Slå olydig häst

Sv: Slå olydig häst

Det finns nog inga elaka hästar, nej. Däremot är det mycket gott om felhanterade hästar som blir farliga.
 
Sv: Slå olydig häst

Testa att ha hand om en häst som inte varnar innan den sparkar eller trycker upp dig i väggen och börjar slå och du kan inte komma undan. vad gör du då, ger den en lätt klapp o säger fy? Nu blev den här snäll efter några månader även om man aldrig kunde lita på henne.

Har också varit med om några elaka hingstar...

Alla hästar som har "G" i hästspråk varnar. Frågan är om vi kan se det alla gånger?

Vet jag om att hästen har sådana tendenser som du beskriver här hade jag inte satt mig i en sådan situation att jag hade kunnat hamna i det läge du beskriver. Men hästen behöver uppfostras.
Och jag anser att man får slå hästar i rätt läge.

Hästen får aldrig gå på mig, sparka mig eller bita mig - eller hota att göra det. Då säger jag ifrån på det sätt som är lämpligt för just den hästen, vilket kan vara allt från illvrål med tillhörande slag eller att jag bara förbereder ett slag i luften utan att slå (i hästens ögon ett hot).
 
Sv: Slå olydig häst

Då finns det väl inga elaka hästar då... Jag trodde inte heller det förrän jag träffade några. Vet en häst den e dö nu men den ställde sig på knä och tryckte ner en människa o fötsöke hugga henne i halsen... tur var bara att hon hade mycket kläder på sig. Den var elak o dom hittade inget fel på han när han obducerades.
 
Sv: Slå olydig häst

Hon var så olika ibland fick hon ganska rejält med stryk, andra gånger behövde man bara höja rösten. Hon tryckte upp en när man selade henne eller borstade henne, så det var lite svårt att undvika sånt som måste göras.
 
Sv: Slå olydig häst

Det gäller att tänka lite längre än näsan räcker. Om en häst försöker attackera dig när du kommer in i boxen, anser du per automatik att hästen är elak, punkt slut och bör få sig ett rapp så den lär sig veta hut?

Hästar föds extremt sällan elaka av naturen (så vida de inte har en tumör någonstans eller det är något annat fel på dem). Hästar blir "elaka" pga oss människor, hästar blir "elaka" pga att de blir osäkra, tappar förtroendet och hamnar i tankebanor där de tror att de måste försvara sig mot oss, alt att de inte lärt sig från början hur man beter sig korrekt mot människor eller andra hästar, i båda fallen är det människans fel att hästen blivit som den blivit. Hästar som är osäkra och rädda behöver inte uppvisa just osäkerhet och rädsla, fasaden utåt kan tvärt om uppvisa en aggressiv och våldsam häst som istället för att fly väljer att ta strid mot de den är rädd för, nämligen oss.

Min förra ponny var väldigt aggressiv i boxen när vi köpte honom. Det berodde inte på att han var elak utan på att han var osäker, han vaktade sin mat, rädd att någon skulle komma och ta den ifrån honom. Det han ansåg som bästa utväg var att försöka hugga och bita dem som kom för nära när han åt. Hade vi börjat piska upp honom varje gång han la öronen bakåt åt en hade det gått käpprätt åt helv.. Däremot fick vi bukt med problemet genom att vinna hans förtroende, bryta hans tankebanor och få honom att inse att det inte fanns någon anledning att slåss eftersom vi inte försatte honom i en situation där han hade någon anledning att försvara sig själv eller sin mat.
 
Sv: Slå olydig häst

nej det gör jag inte har en som slår när man öppnar boxdörren men tycker det e ok när det gäller den hästen, för hon skulle aldrig göra det någon annan gång eller mot någon annan än mig... hon e världens snällaste annars.

Man måste ju självklart läsa av situationen innan man slår dom. Men när det blir farligt kan dom behöva en rejäl omgång, o då behöver man kanske aldrig hamna i det läget igen.
 
Sv: Slå olydig häst

Det gäller att tänka lite längre än näsan räcker. Om en häst försöker attackera dig när du kommer in i boxen, anser du per automatik att hästen är elak, punkt slut och bör få sig ett rapp så den lär sig veta hut?

Hästar föds extremt sällan elaka av naturen (så vida de inte har en tumör någonstans eller det är något annat fel på dem). Hästar blir "elaka" pga oss människor, hästar blir "elaka" pga att de blir osäkra, tappar förtroendet och hamnar i tankebanor där de tror att de måste försvara sig mot oss, alt att de inte lärt sig från början hur man beter sig korrekt mot människor eller andra hästar, i båda fallen är det människans fel att hästen blivit som den blivit. Hästar som är osäkra och rädda behöver inte uppvisa just osäkerhet och rädsla, fasaden utåt kan tvärt om uppvisa en aggressiv och våldsam häst som istället för att fly väljer att ta strid mot de den är rädd för, nämligen oss.

Jag håller med i det du skriver :bow:. Men jag är ändå lite fundersam då det inom t.ex. galopp- och travärlden finns linjer som ger individer som fått rykte om sig som elaka. Jag tror att i många fall var/är dessa hästar extremt skarpa i huvudet och detta utvecklades till ren elakhet genom fel hantering av människorna runt dem. Det jag tycker är konstigt är att "elakheten" går i arv från generation till generation. Om en häst hade felhanterats, visst. Men att så många i samma linje skulle hanterats lika fel? Arvet går i vissa fel också på fädernet, så där kan man inte heller skylla på att fölen präglats på en elak mor.
 
Sv: Slå olydig häst

Alla hästar är ju inte maskiner utan individer. Vissa är väldigt mjuka och smidiga att vara runt medan andra har ordentligt med skinn på näsan, vet vad dem vill och är väldigt självständiga på det sättet. Den typen av drag går ofta i arv till avkommorna och det jag tror är orsaken till att man anser att elakhet går i arv längs vissa linjer är att hästarna behandlas på ett sätt som snarare uppmuntrar det dåliga beteendet hos vissa individer, dvs det sätt man hanterar hästarna på kanske inte är det mest optimala för hästar som har den typen skärpa i huvudet som avkommorna från en viss hingst tenderar att ha exempelvis.

Har ingen direkt erfarenhet av verken trav eller galopp, men ibland får jag känslan av att det i vissa stall hanteras hästar på "löpande band", dvs man gör likadant med alla och hanteringen är inte så individanpassad som den kanske borde vara. Det behöver inte innebära att man felhanterar dem och att människorna är idioter, små detaljer kan göra stor skillnad mellan olika hästar och att hantera hästarna på ett specifikt sätt kanske inte passar alla.

Sen har alla hästar olika sätt att hantera den stress som ofta finns inom trav och galoppvärlden. En viss hingst kanske ger avkommor som tenderar att hantera stressen likadant som sin pappa, genom att t.ex. bli bråkiga, naffsa, sparka osv medan en annan hingst kanske ger avkommor som hanterar stressen på helt motsatt sätt.

Kort sagt tror jag inte att elakhet går i arv, däremot tror jag att det är hästens reaktion och svar på olika situationer och miljöer som går i arv i dessa fallen.
 
Sv: Slå olydig häst

Jag håller med om att det inte finns elaka hästar. Hästar ser inte saker så. De fattar inte gott och ont. Och de förstår inte vad som är bra och dåligt om de inte får lära sig det. Har de fått lära sig fel genom att vi hanterat dem fel kan de bli agressiva, rädda och farliga. Men de är inte elaka. För de förstår bara inte bättre.

Vissa linjer nedärver vissa egenskaper likt vissa raser har vissa generella särdrag/egenskaper. Det gäller både utseende och psyke. Ofta är ju de hästar som anses som elaka bara känsligare än normalt. Ibland också med mer flykt i sig eller mer envishet. Går de då in i ett i våra ögon felaktigt beteende kan det vara svårare för en mindre skolad eller en med mindre timeing och feeling att bryta.
En del linjer eller raser tål dålig timeing och känsla och inkonsekvens bättre än de som är mer känsliga. De kan missförstå eller bli upprörda och då bli utåtagerande och farliga. De ses då som elaka.

Problemet med hästfostran är inte att en gång tjonga till en häst(utom mot huvudet). Det är när man gör det med fel timeing och i fel situation det skiter sig. Och att folk lägger in så mycket förmänskligande känslor i hästarnas agerande. En häst är en flyktvarelse med en minihjärna som mycket styrs av rena nervreflexer. De är väldigt godhjärtade och man kan träna in responser och tankeförmåga till viss del. Men man måste lägga allt på en nivå de förstår. Och de är så mycket känsligare för kropsspråk, känslor och konsekvens än vi.
Tappar vi vårt humör med en häst är vi rökta. Då tänker vi inte klart nog, vi kan inte styra vår kropp nog och vi blir då för långsamma.
Om man ser hästen som det reflexstyrda djur det är så blir man inte besviken på dem. Man förstår att hästens agerande är en respons på någonting jag, någon tidigare människa eller häst eller miljö gjort med dem.
Ingen ilska i världen botar problemen, bara tid och träning/upprepning.

Det är svårt att inte lägga en massa känslor i hästens agerande mot en om man bara har en häst som man öser kärlek, tid och pengar på. Man investerar så mycket i dem och besvikelsen blir så stor och man misslyckas.
Har man jobbat ett tag med hästar trubbas den där känslan av.
Jag blir i stort sett aldrig arg mer på en häst. Det var år sen sist.
Däremot blir jag jääävligt arg på tex när min Iphone inte funkar. ;)
 
Sv: Slå olydig häst

:bow::bow: Väldigt bra skrivet!

Precis som många andra skrivit tycker jag att man måste se utifrån situationen- varför hästen beter sig som den gör.
Har ett färskt exempel från igår. Jobbade i ridskolans stall och hade nyss hjälpt en liten tjej att binda upp den hästen hon skulle senare skulle rida. Jag stannar kvar i boxen, vid hästens huvud medan jag hjälper tjejen att ta av täcket. Precis i det ögonblicket jag har ryggen mot hästen biter hon mig i ryggen/axeln. Men det var absolut inte hårt och det gjorde inte ont. Självklart får hon inte lov att bitas vilket hon vet om, men samtidigt måste man tänka att hon gör det av en anledningen. Denna hästen är en väldigt känslig häst och när så många olika personer hanterar henne blir det absolut inte bättre av att jag i den situationen hade slagit till henne. Det jag gjorde istället var att jag band henne lite kortare så att hon inte kom åt att bita tjejen. Hon behöver bygga upp förtroendet för människor- inte att det ska förstöras genom att man slår henne när hon visar att hon inte känner sig säker med oss.

Men samtidigt finns det de situationer där jag är hårdare- när det kan bli farligt för mig, hästen eller omgivningen.
 
Sv: Slå olydig häst

Jag vet inte om det framgick. Men jag kan daska till en häst om det behövs. De blir inte rädda eller förstörda för det, bara man gör det så de förstår.

Men då måste man kunna läsa av situationen och vara snabb nog.
Dock tappar inte jag humöret då jag gör det. Och det tror jag är en stor viktig pusselbit i hästhantering. Man kan absolut reagera fysiskt mot en häst. Men man måste behålla lugnet inom sig.
Det får aldrig bli så att man slår en häst för att man minsann ska visa den. För det fattar de inte. Men i rätt ögonblick kan en snabb hurring mot kroppen vara hjälpsamt om hästen gör någonting som tenderar att bli farligt. Dock får man ju då se till att hålla sig så den inte av reflex drar tillbaks, går emot/mejar ner en eller hugger tillbaks.

Det viktigaste i uppfostran är konsekvens, tydlighet och tid.
Pausa ofta så att sakerna går in..
 
Sv: Slå olydig häst

Jo jag förstod precis vad du menade!

Det jag skrev nedan var ju min åsikt till tråden och vad jag tycker. Menade framförallt att man måste gå utefter varje specifik situation. Den hästen vet mycket väl att hon inte får bitas. Trots det väljer hon att göra det. En sak om hon hade varit en tuff/ouppfostrad häst, men det är hon inte och då är det något som inte står rätt till i hur hon trivs. De flesta hästar hade jag antagligen korrigerat på ett helt annat sätt än vad jag gjorde med henne!
 
Sv: Slå olydig häst

Jag har inte läst hela tråden, men min uppfattning är att det är jättevanligt. Tyvärr... Känner mig relativt ensam bland de hästmänniskor jag känner/har känt med att aldrig någonsin slå min häst. Enda gången jag skulle göra det är i rent självförsvar, dvs om en häst skulle försöka springa omkull mig, tränga in mig någonstans eller liknande. Annars är det nolltolerans! Inte heller i uppfostrande/korrigerande syfte. Tycker och vet att det finns bättre metoder.

Däremot har jag tyvärr, när jag var yngre, slagit min häst när jag "tyckte att hon var dum". Detta har jag jättedåligt samvete över eftersom jag nu vet att en häst aldrig är dum (blir så ofantligt trött på när folk förmänskligar hästarna och säger att de "bara jävlas" eller liknande) och att det allra, allra oftast är jag, människan, som ger fel signaler. Nuförtiden blir jag i princip aldrig arg på min häst. På sin höjd frustrerad, men då oftast riktat mot mig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

Knapplån

Jag upplever att det där beror väldigt mycket på stallet och stallmiljön - har aldrig varit i välskötta stall, drivna av kunnigt folk där man lär ut att slå och skrika på hästarna hur som helst. Skrik och bråk = högre stressnivå, vilket ger mer skrik... det funkar inte att hålla på så. Är varken trevligt för människa eller häst.

Det är skillnad på att markera emot en farlig häst, eller behöva vara övertydlig EN gång. Jag är inte totalpacifist i hästsammanhang; om inte annat så var exemplet med tvåårshingsten tydligt. Ibland måste man ta i för att bli förstådd, och sedan kunna backa och ha en trevlig ton tillsammans igen.

Men visst kan jag också se barn som skriker på sina ponnysar, eller vuxna som tar ut sin ilska och frustration på sitt djur - hund eller häst spelar liksom ingen roll. Antingen genom att slå/skrika åt/skrämma dem, och/eller genom att korrigera varenda lilla milimeter de agerar utan tillåtelse av sin "ledare".
Tror det oftast handlar om okunskap och rädsla - kanske möjlighet att få känna makt.

Angående "elak-genen" :D, så finns det såklart skillnader i psyke emellan olika raser. Nu har jag goda erfarenheter av travtränare och travhästar, men visst ligger fokus ibland på prestation snarare än hur lätthanterliga vissa individer är. Detsamma gäller ju tävlingshästar i gemen, även om man där inte har någon som kan mäta sig med, säg, Wallstreetbanker.
 
Sv: Slå olydig häst

Jag håller med i det du skriver :bow:. Men jag är ändå lite fundersam då det inom t.ex. galopp- och travärlden finns linjer som ger individer som fått rykte om sig som elaka. Jag tror att i många fall var/är dessa hästar extremt skarpa i huvudet och detta utvecklades till ren elakhet genom fel hantering av människorna runt dem. Det jag tycker är konstigt är att "elakheten" går i arv från generation till generation. Om en häst hade felhanterats, visst. Men att så många i samma linje skulle hanterats lika fel? Arvet går i vissa fel också på fädernet, så där kan man inte heller skylla på att fölen präglats på en elak mor.


Tror aboslut att det kan vara något som ligger med genetiskt - inte "elakhet", ett djur kan ta sina chanser, men de planerar inte i förväg. Men kanske ett hjärnfel, höga hormonnivåer som gör dem ojämna i humöret, eller något annat.

Kanske hade de blivit "snällare" av ett annat liv, eller ännu värre (om det nu var möjligt) av att inte få utlopp genom travträningen. Tävlingshästar måste vara hårda i huvudet för att orka fortsätta kämpa. Man avlar ju på annat material för att få fram tålmodiga Hobbybrunte. :laugh:
 
Sv: Slå olydig häst

Hon var så olika ibland fick hon ganska rejält med stryk, andra gånger behövde man bara höja rösten. Hon tryckte upp en när man selade henne eller borstade henne, så det var lite svårt att undvika sånt som måste göras.


Fast alltså... jag kan köpa att det finns linjer som ger riktigt tuffa avkommor och att man får utgå ifrån det vid hantering. Jag kan inte köpa att man ibland (alltså relativt ofta återkommande?) "måste" ge en häst ganska rejält med stryk. (hur mycket är det liksom...)

En hård häst kan man inte bara banka på så blir den snäll. Jag har en här hemma som är ärrad i ansiktet och på kroppen efter vad folk gjort emot honom - den kan man INTE slå på, han försvarar sig fysiskt. Inte roligt att ha 170 cm häst som faktiskt slår tillbaka.

Blev slagen av hovslagaren för länge sedan och höll på att sparka sönder hela stallet. Sparkat sönder boxar, och hoppat rakt på folk så de ramlar och han sparkar efter dem på marken. Inte roligt alls.

Nu mår han bra, är förhållandevis "snäll" emot alla (även okända), och oerhört lojal, godmodig och förtroendefull emot dem han känner väl. Men reagerar fortfarande defensivt om okända börjar bråka med honom. Han flyr inte, rädsla = ilska = defensiv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 546
Senast: Glimra
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 864
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 200
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp