Bukefalos 28 år!

Slå olydig häst

Sv: Slå olydig häst

KL

Det är också skillnad på att slå och slå, att ge en häst ett ordentligt kok stryk är aldrig okej, att sätta armbågen i bogen på en häst som tränger (eller snarare att hästen själv sätter bogen i armbågen), eller slå till den lätt med handflatan som en markering när man ogillar något kan vara okej, men knappast ofta då saknas snarare något mer grundläggande i kommunikation/uppfostran och det löser man bättre på annat vis.
 
Sv: Slå olydig häst

De enda gångerna jag använder "större gester" med hästarna är när de gör någonting som kan resultera i en olycka. T.e.x måste jag leda ett par hästar längs en trafikerad väg varje dag. Om någon av dem skulle busa gäller det att snabbt som attan få dem på andra tankar och då kan det bli ryck i grimskaftet, armbågar i sidan och att jag ryter till.
Sedan får man öva lydnad någon annan gång. Men just i situationen. Jag drämmer hellre till en häst med grimskaftet än får den påkörd av en bil.

Sedan händer det att jag tappar tålamodet med hästar som är ignoranta och därmed farliga. En häst som stegrar på väg ut till hagen/springer över en etc kan jag bli fly förbannad på. Häromdagen fångade jag in en ponny som precis hade kastat av sin lilla ryttare. Han gick med mig en liten stund och försökte sedan hoppa på mig och springa över mig. Tillsägelsen han fick då var inte vacker. Men sedan uppförde han sig faktiskt.

Nu tycker jag att man hellre ska lägga tid på att kommunicera med sin häst än att bestraffa när den gör fel. Om hästen blir konsekvent hanterad behöver man inte ta sådana här fighter. Jag tror mer på att ignorera oönskat beteende och belöna önskat beteende.
 
Sv: Slå olydig häst

Det finns det hovslagare som gör också :crazy:
Både skriker (just detta enorma tokvrål), sparkar och slår. :crazy:

Jag hade en (bara en) gång en hovslagare som skulle sko mitt sto. Stoet hade probklem med bakknäna och orkade inte bära upp sig riktigt i ridningen, och inte heller stå långa tider på tre ben.

Hon började naturligtvis luta mot hovslagaren efter ett tag, och han drämmer till henne med hovtången i revbenen. :eek:

Annars har jag inte stött på onödigt skrik eller bråk mot hästarna sedan jag gick på ridskola för hundra år sedan. Där var det lite status att vifta med sopkvasten mot hästen om den inte genast lyfte på hoven efter kommando.
 
Sv: Slå olydig häst

Så om hästen blir rädd för något och RÅKAR trampa dig på foten. Slår du till den då?


Helt ärligt. Ja, det kan hända. Man får ju helt plötsligt 500 kg häst på 1 fot och då händer det självklart att man slår/knuffar hästen för det gör så förbaskat ont.
Men samtidigt tycker jag inte man ska behöva hamna i det läget eftersom för mig vi människor en skyddsbarriär som hästen inte ska gå igenom vid hantering. När det händer så går det ju oftast fort och då reagerar ju oftast vår kropp med att fort få bort det som håller på att ta sönder oss. Vilket kan resultera i några svordomar och kanske viftningar/något slag.

Är jag en hemsk hästägare då? :crazy:
 
Sv: Slå olydig häst

Har sett det i många stall tyvärr.
Var väl inte direkt alltid jättelugn och jättesnäll själv som tonåring heller, skäms när jag tänker på det :o Tur man kan ändra sig.

Men nej, det löser ingenting alls att slå hästen, skrika åt den eller något annat.
Det skapar bara problem
 
Sv: Slå olydig häst

Så om hästen blir rädd för något och RÅKAR trampa dig på foten. Slår du till den då?

Tar mig friheten att också svara.

Personligen anser jag att en häst ska kunna bli rädd utan att trampa ned människan som hanterar den. Det pågår ju diskussioner om hur vida en människa kan vara ledare över en häst eller inte, men jag väljer ändå att dra paralleller till en flockledare som är häst.

Det ska oerhört mycket till innan en häst springer ned och trampar på flockledaren och jag vill att min häst ska ha samma respekt för mig. Att kasta sig över mig ska inte vara ett alternativ ens i en situation där hästen blir rädd. De får fly framåt, bakåt eller åt sidan, men aldrig över mig.

Jag har blivit trampad på foten av min häst pga att han blev skrämd. Han hoppade rakt upp och spjärnade ut med benen som bambi på hal is, en av framhovarna råkade hamna på mina tår. Morrade lite verbalt på honom men någon smäll fick han inte. Hade han däremot sas hoppat på mig eller på annat sätt knuffat mig med sin kropp i samband med att han trampat på mig hade jag mycket väl kunnat köra armbågen i bogen på honom.

Höll vid ett tillfälle på att bli nedtrampad vid grinden till hagen av min förra häst. Hade hästen i ena handen och skulle öppna grinden med andra, hon blev skrämd av något och kastade sig åt sidan, rakt på mig varpå hon vände runt och satte iväg några meter. Jag hamnade mot hennes bog/bringa och lyckades hålla mig på benen medan jag sas "hängde med" runt. Hade hon haft tillräcklig respekt för mig hade hon valt en annan flyktväg där jag inte stod i vägen (t.ex. bakåt och sen åt sidan för att undvika mig), men det sket hon i och for rätt på mig istället.

Om hästar är kapabla att visa så pass mycket hänsyn mot flockledaren (häst) att de inte rusar över denne, trots att dem blir rädda, är dem fullt kapabla att visa samma hänsyn mot en människa.
 
Sv: Slå olydig häst

Det är skillnad på rädd och panikslagen. Blir jag rädd så kan jag tänka och undvika att meja ner folk om jag så önskar. Får jag riktig panik så tänker jag över huvudtaget inte utan springer/handlar blint. Det samma gäller säkert för hästar, är rädslan tillräckligt stor (vilket den sällan är) då finns inga hinder liksom.
 
Sv: Slå olydig häst

Klart det är skillnad, jag refererade som synes till just rädsla och inte panik. En häst som har panik i ordets rätta bemärkelse är totalt blockerad och bryr sig inte om vem den springer ned eller skadar. En rädd häst har fortfarande hjärnan påkopplad och gör aktiva val i sitt agerande och just att göra ett aktivt val att springa över eller trampa ned en människa är inte acceptabelt.
 
Sv: Slå olydig häst

*KL*

Jag tcker det är OK att slå hästar om situationen är farlig för mig själv, hästen eller andra hästar och ett slag kan 'rädda' situationen.

Är man i en hage och ska fylla på vatten till ca 10 hästar och alla hästar börjar trängas omkring en och börjar bli lite väl närgångna så att man vill jaga bort flocken. Ofta räcker det ju med att vifta/skrika för att få iväg dem, men ibland kan det behövas lite hårdare tag. I ett sådant läge beter man ju sig bara som hästarna beter sig mot varandra och mitt slag orsakar garanterat mycket míndre smärta mot vad bett och sparkar gör som hästarna själva kör med.


Att däremot slå en häst som jag hanterar skulle jag aldrig göra ifall det inte handlade om direkt fara för mig själv. När man läser om hovslagare som slår hästar för att de är irriterade på att hästen rör på benen eller något annat blir jag förbannad. Sådana hovslagare borde få yrkesförbud. Att slå uppbundna hästar bara för att de inte gör vad de förväntas göra tycker jag är rent djurplågeri.
 
Sv: Slå olydig häst

Sant ;) Men tänkte då på att NH utövas på såååå många olika sätt, ibland inte för det bästa för hästen heller.

Jag fick "rådet" av en NH-tränare att slå min häst i ansiktet, hårt och upprepade gånger, för att han tycker om att kela och vara nära. :devil:
Kan ju tillägga att jag älskar att ha hans huvud på min axel när vi ändå bara står och pratar med någon. Första och sista gången jag närmade mig NH!!!!!
 
Sv: Slå olydig häst

Jag har drämt till tvåårshingsten ett par gånger när han tänkt hugga mig rakt i ansiktet eller när han försökt springa rakt över mig.
Han var riktigt jävlig när han kom till svergie, dock hade jag sådan tur att han lyckades med konststycket att trilla omkull när han var
som värst, och är nu mer som en stor valp än en eldsprutande drake. Verkligen roligt med en tvååring på 170 cm som är riktigt farlig att hantera.
Man lämnade inte stallet utan att ha handskar, hjälm, gärna säkerhetsväst och en långpiska att värja sig med när man skulle ut med odjuret till hagen. :grin:

Hade jag ignorerat så hade jag inte haft näsa eller öron kvar idag. Någon måtta får det vara på hur en häst får beté sig. Men annars, i
mer vardagliga situationer så som om hästen skrapar eller naffsar lite så fungerar det ju bättre att visa vad hästen ska göra om man inte är
nöjd med hästens beteende.
 
Sv: Slå olydig häst

I våras fick jag slå till min hingst med ett spö i huvudet för han försökte hoppa in till ett sto i hagen vi gick förbi. Men efter det räckte det med att ha med spöt så var han lugn. Nu kan man leda han o hagkompisen mellan hagarna utan problem.
Jag slår hellre till en häst rejält en gång än att behöva bråka lite med den varje dag.

Ni som tycker att man ALDRIG under några omständigheter ska slå en häst har nog aldrig träffat en riktigt elak häst.
 
Sv: Slå olydig häst

Enligt min mening finns det inga riktigt elaka hästar. Hästar är i grund och botten aldrig onda, det är vi människor som med vår okunskap, brist på förståelse, egoism och arrogans förstör hästarna och gör att dem beter sig som de gör. Hästarna svarar på det vi människor signalerar och om vi inte kan bete oss som folk ihop med hästarna kommer hästarna inte kunna bete sig som folk heller och det är där dessa "elaka" hästar dyker upp, ihop med människor som inte vet vad de håller på med.
 
Sv: Slå olydig häst

Testa att ha hand om en häst som inte varnar innan den sparkar eller trycker upp dig i väggen och börjar slå och du kan inte komma undan. vad gör du då, ger den en lätt klapp o säger fy? Nu blev den här snäll efter några månader även om man aldrig kunde lita på henne.

Har också varit med om några elaka hingstar...
 
Sv: Slå olydig häst

Jag hörde en story om en råbarkad rättare på ett gods i skåne. Man hade där en vagnshäst.
En vacker svart hingst. Den hade egentligen bara ett fel. Den brukade hugga den som kom in i boxen för att ströa eller mocka. Det här tröttnade till slut rättaren på.
Han kokade en rova, satte den på en pinne och knallade in till hästenhållandes den skållheta rovan bakom ryggen.
Hingsten blängde på honom när han sparkade omkring bland ströet och...högg mot hans ansikte.
Men där rättarens ansikte befunnit sig fanns nu bara en skållhet rova som hästen sänkte sina tänder i.
Hästen kunde inte äta normalt på 14 dgr.
Ljummet vatten och välling var allt han kunde få ner.
Men han högg alldrig mer efter någon människa.

Jag jobbade ihop med en gubbe som var stallpoje på förtiotalet och hade jobbat hos den rättaren

Rätt eller fel?
Jag gillar det inte men det var andra tider.
 
Sv: Slå olydig häst

Jag håller nog med inhale.

För det är så extremt få hästar som faktiskt är födda elaka - de flesta går att få ordning på med rätt handlag från början - dvs från födseln.

Hästar som blir elaka är felhanterade och det är inte alltid man kan ändra på hur den är uppfostrad. - likväl är det människans fel.

Är de elaka mot andra hästar har de oftast missat flockuppfostran och suger på språket samt är osäkra.

Och så finns det hästar som blir elaka av tex hjärntumörer, eller andra sjukdomstillstånd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 546
Senast: Glimra
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 863
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 200
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp