Bukefalos 28 år!

Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Sweden trotter skrev:
det finns mkt som e dumt här på jorden men att hästar ska tvingas vara ute mina hästar 6 st står inne dygnet runt och skrittas eller körs 6 dagar i veckan så har jag lärt mig att man gör i USA jag har alldrig haft så fräsha hästar någon sin. har vänner som har sina hästar ute och dom e skadade jämt. dom måste väl ha klipp kort hos veterinärerna.:D jag tror inte att sälskaps hästar har det så bra som folk tror. någon srev här att dom får "lätt" träning 5-6 dagar i veckan detta är huvudlöst vad är lätt träning skritt en timme va kallar vissa häst folk detta för träning jag skrittar mina hästar för att dom inte ska bli galna när jag ska trava med dom. skritt i skogen är inte träning det är ett dyrt tids fördriv som inte gangar hästen alls det är en skön avkoppling för människan :rofl: jag kan förstå att petter lundberg reagerar på detta jag undrar om det är byråkrater som tar detta beslut. någon skriver här att hästar ska vara ute 14 timmar per dygn menar man då att man ska släppa ut hästarna kl 0600 och ta in dom kl 0800 då har vi redan åkt till tävlingarna värmt och kanske till och med kört loppet dom i mitt stall som släpper ut hästarna släpper kl 0900 och tar in kl 1400 denna tid är tillräkligt för att dom ska "ha klippkort hos veterinärerna" ha hästarna inne mera isstället det är vad jag tycker välkomna med åsikter om detta ha de bra och gott nytt år.:bow:
Att ha klippkort hos veterinären tror inte jag handlar så mycket om hur lång utevistelse ens hästar har, jag har i fem år haft fem olika hästar på lösdrift hos mig, och ingen av dem har skadat sig nämnvärt, eller visat prov på beteéndestörningar, magsår, stress, osv osv. Kanske just dina hästar trvs med att vara inne, men är det vanan eller viljan?

Jag har en 22-åring som går lokal hoppning, under tävlingssäsong snudd på varje helg, vilket inte hade gått utan lösdriften då hon i princip är utdömd pga kvickdrag. Hon är även böjprovad UA som 20-åring, vilket jag tror beror mycket på att hon kan ströva fritt i kuperad hage dygnet runt.
Låt oss inte heller glömma bort att hästar är individer, därmed är alla olika.
Gott nytt år själv!! :)
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Fast utan människan så skulel väldigt många djursorter inte ha funnits, kor tex!
Varför inte? :) (jag kan inget om kor ;) )

Undrar verkligen om hästar hade funnits, nj jag tror inte det och de hade absolut inte funnits på våra breddgrader.
Inte heller fjordhästen eller islandshästen?

Däremot tror jag inte att lösdrift i den väderleken vi har är speciellt naturligt om hästen själv fick välja
Mina hästar väljer att vara ute, helt enkelt. Är det vanan eller viljan som gör att dina vill gå in? Vill de undfly DÅLIGT VÄDER eller undfly ATT VARA UTE?
Förstår du hur jag menar? :)
 
Sv: Släpp ut hästarna

*lånar knapp*

Då jag är distansryttare så skulle jag vid köp av ny häst vilja ha en 1,5 eller 2 år gammal häst som gått på lösdrift med många andra hästar i samma åldersgrupp så att den har sprungit och lekt mycket och därmed utvecklats socialt men framför allt gjort förarbetet till hållbarheten. Vad jag lärt mig är att största inflytandet på hästens framtida hållbarhet har man just fram till att de är 1,5 -- 2 år. Skelettet anpassar sig då till den belastning de utsätts för innan tillväxtzonerna börjar slutas. Muskelfibrerna har störst chans att utvecklas till att de som behövs för längre ansträningar propotionellt är flest.

Om jag tycker att allt detta är viktigt hos en växande häst så vill jag då inte stalla in den sen när den ska börja tränas. Dels för att den mentalt är van att få vara ute mycket med andra hästar och troligen är lyckligast av det, dels för att om den formen av hästhållning ger mest hållbara hästar så vill jag fortsätta att bygga på det.

Och jag tror att många med mig både inom distansen, travet och övriga grenar är intresserade av sunda unghästar som fått röra sig mycket och utvecklats sig både fysiskt och psykiskt. Då verkar det rätt ologiskt att sen stänga in dem större delen av dygnet när de ska träna hårt.
 
Sv: Släpp ut hästarna

AnnaKarinA skrev:
Varför inte? :) (jag kan inget om kor ;) )

De flesta tam djur inklusive kor skulle inte ha överlevt om inte människan brukade de som just tamdjur/köttdjur.


Inte heller fjordhästen eller islandshästen?

Fjordingen är en framavlad individ och islandshästan är just liten pga att den varit tungen att anpassa sig jag tror nog inte att någon av dessa raser hade överlevt om inte människan tagit tag i dem. Dagens ridhästar är absolut inte anpassade för våran väderlek och breddgrad utan är en framavlad individ för våra egna syften.


Mina hästar väljer att vara ute, helt enkelt. Är det vanan eller viljan som gör att dina vill gå in? Vill de undfly DÅLIGT VÄDER eller undfly ATT VARA UTE?
Förstår du hur jag menar? :)

De vill självklart in för att det är dåligt väder, vad trodde du?? Det tycker jag inte är speciellt underligt. Dessutom så står inte mina inne hela dygnet utan är ute mkt!

Fast jag vet en hel del hästar som vill in när det är som varmast på sommaren också, då de vill komma ifrån insäkter etc.

Och mitt fullblod som kommer direkt från banan gillar verkligen inte att vara ute och han fryser enormt eftersom han fortfarande har tunn sommarpäls.

Nä jag tror inte att de hästar jag har skulle må speciellt bra av att vara ute på lösdrift dygnet runt vid denna tid på året.

Och när jag hade lösdrift (vi bodde i Enköpng då) så var de ofta inne i ligghallen vid dåligt väder.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camarguehästar ?
Mustanger ?
Russ på Lojsta ?

I klippiga bergen är det inte alltid så väldigt varmt men nog finns det hästar som lever där... mustanger i extrem lösdrift skulle man kunna säga.

Och alla som vet lite historia vet ju att mustangerna härstammar från förrymda tamhästar som rymde så sent som 1500 talet.
Conquistadorernas stridshästar var inga raggiga islandshästar...

Det finns delar av forna Sovjet där man har varmblodiga hästar på lösdrift i extremt kargt klimat.

Det verkar snarare som att hästen klarar sig bättre utan människor än vad människan klarar sig utan hästar.

De flesta djur som är utdöda eller nära nog utdöda har blivit det pga för intensiv jakt eller människors stadsbyggande snarare än klimat.

SLÄPP UT HÄSTARNA !
Dom är gjorda för att gå ute i flock, även om man gärna kan hjälpa dom med ett täcke mot väta när det är kallt (kyla är inga större problem så länge hästen är torr) och lite mera mat.

Belöningen kommer i form av lätthanterade, glada och tåliga hästar om dom får gå ute ordentligt.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Tacitus skrev:
Camarguehästar ?
Mustanger ?
Russ på Lojsta ?

I klippiga bergen är det inte alltid så väldigt varmt men nog finns det hästar som lever där... mustanger i extrem lösdrift skulle man kunna säga.

Och alla som vet lite historia vet ju att mustangerna härstammar från förrymda tamhästar som rymde så sent som 1500 talet.
Conquistadorernas stridshästar var inga raggiga islandshästar...

Det finns delar av forna Sovjet där man har varmblodiga hästar på lösdrift i extremt kargt klimat.

Det verkar snarare som att hästen klarar sig bättre utan människor än vad människan klarar sig utan hästar.

De flesta djur som är utdöda eller nära nog utdöda har blivit det pga för intensiv jakt eller människors stadsbyggande snarare än klimat.

SLÄPP UT HÄSTARNA !
Dom är gjorda för att gå ute i flock, även om man gärna kan hjälpa dom med ett täcke mot väta när det är kallt (kyla är inga större problem så länge hästen är torr) och lite mera mat.

Belöningen kommer i form av lätthanterade, glada och tåliga hästar om dom får gå ute ordentligt.


Och alla dessa hästraser menar du klarar sig utan människans inblandning?? De är ju tamhästar från början! Det finns INGA vildhästar längre den enda rasen som är vildhäst är den Przewalskiis hästen och den finns endast på ZOO idag.

Idag finns det heller inga vildhästar som inte ses över av människan eller utfodras av dem heller för den delen.

Russen får mat och saltstenar/mineraler. Man adopterar ut mustangerna för att de skall kunna överleva.

Verkligheten är inte alltid det bästa.

Hur många fullblod lever vilt, eller holsteinare etc :smirk: Är inte så säker på att dessa hade överlevt av sig självt.

Och det där att de skulle bli lätthanterliga som dynget runt utegångare köper jag inte ett dugg, det har endast med hur DU hanterar din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

Tycker det är ganska barnsligt av dig att läxa upp folk här för att sedan inte bemöta deras svar :crazy:

Och ja jag läste ditt inlägg som om du hade onormal utegång på din häst, men se där din går inte heller ute dygnet runt året om, liksom era travare inte gör :angel:

Du kastar tillbaka saker du tror på för att du anser att du har mer insikt samtidigt som du inte har det minsta lilla aning om mina kunskaper eller hur jag förankrar det jag vet.

Visst kan du träna bort det mesta av instinkter, det skriver även du men du skriver också att det är svårt. Jag kanske inte tycker det är specillet svårt medan du tycker det. Alla hästar är individer och den ena hästen kanske inte springer iväg när den andra gör det. Instinkter GÅR att träna, att dämpa! liksom det har gjorts hos människan. Vi har också instinkter men de är mer och mer borttränade eftersom vi inte har behoven av dessa instinkter längre. Detsamma gäller med djuren som lever som tamdjur. Annars hade vi inte kunnat rida hästen eftersom vildhästar attackerar människor!

Du anser tydligen att hästar inte kan ha ett bra liv om det inte är helt anpassat efter hur vildhästar hade det, men nu finns inte några vildhästar och generna är inte detsamma. Klimatförändringar gjorde att vildhästar dog ut naturligt liksom människan var en del i det också. Idag finns det inga vildhästar utan endast utplacerade tamhästar som lever i vilt tillstånd. Przewalskiis häst Zoo eftersom den dog ut naturligt. Nu är den inplanterad igen.

Nä jag tror nog inte att slåss för sin föda eller slåss med andra är ett så speciellt bra liv och jag tror nog att hästen som tamhäst mår betydligt bättre än vad den gör som vild.

Fodring behöver du inte lära mig och jag har även hennes bok redan. :angel:

Tycker att du sitter på lite för höga hästar när du svarar!
 
Sv: Släpp ut hästarna

http://www.innovations-report.com/html/reports/environment_sciences/report-53160.html

De räknas som vilda nu även om de utplanterats tidigare men de har skött sig själva sedan dess.

På vad grundar du påståendet att vildhästar attackerar människor? Har jag aldrig hört förut och då hästar helst flyr och bara går till attack om de är trängda och vi är ett rovdjur så låter det konstigt. Och jag antar att du inte pratar av egen erfarenhet då du påstår att det inte finns vilda hästar längre.

Instinkter kan man nog inte träna bort alls, däremot kan man träna hur hästen agerar när den reagerar. Rädsla går tex inte att träna bort men man kan träna hästen att reagera lugnare och tänka lite mer när den blir rädd.

/Camilla - som har en riktigt skuggrädd häst som dock reagerar minimalt fysiskt.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
http://www.innovations-report.com/html/reports/environment_sciences/report-53160.html

De räknas som vilda nu även om de utplanterats tidigare men de har skött sig själva sedan dess.

På vad grundar du påståendet att vildhästar attackerar människor? Har jag aldrig hört förut och då hästar helst flyr och bara går till attack om de är trängda och vi är ett rovdjur så låter det konstigt. Och jag antar att du inte pratar av egen erfarenhet då du påstår att det inte finns vilda hästar längre.

Instinkter kan man nog inte träna bort alls, däremot kan man träna hur hästen agerar när den reagerar. Rädsla går tex inte att träna bort men man kan träna hästen att reagera lugnare och tänka lite mer när den blir rädd.

/Camilla - som har en riktigt skuggrädd häst som dock reagerar minimalt fysiskt.

Rädsla vad menar du med det??? Är din häst rädd?? Flykt är ngt annat.

Och nej det finns inga "riktiga" vildhästar kvar utan det är UTPLANTERADE eller hästar som rymt (Mustangerna)

Przevalskijs häst eller mongolisk eller asiatisk vildhäst (Equus przewalskii) är en häst som upptäcktes i slutet av 1800-talet av den ryske generalen och forskningsresanden Nikolaj Przevalskij. Den är ett mycket skyggt stäppdjur, som löper stor risk att dö ut.

Den är stor som en ponny. Svansroten är korthårig, manen delvis upprättstående. Färgen är något växlande, vanligen rödgrå eller gulbrun, med mörk ryggstrimma. Huvudet och kindtänderna är jämförelsevis tora.

Den lever i öknarna mellan Altai och Tianschan och är mycket lik de vilda hästar som man funnit lämningar av i Europas kvartäravlagringar.

Przjevalskis häst är tamhästens närmaste släkting, och den tillhör möjligen samma art, eftersom de kan korsas och få fertil avkomma.

Den vilda populationen dog ut under 1960-talet, men sedan 1992 har en serie lyckade utplanteringar gjorts i ett område som sedan 1998 kallas Hustai National Park. Den vilda populationen uppgår nu till över 1 000 djur. Alla härstammar från cirka 15 individer som fångades i början av 1900-talet och vars avkomma fanns i djurparker.

Vildhästar
Den enda egentliga vildhästen idag är Przjevalskijs häst (Equus przewalskii). Den var nära utrotning i naturen, på Mongoliets stäpper, men har växt till sig i djurparker, och nyligen utplanterats igen.

Przewalskihästen, som också kallas asiatisk vildhäst, är den enda idag levande av de fyra ursprungliga vildhästraserna. De övriga var tarpanen, tundrahästen och skogshästen.

Tarpanen levde i Polen fram tills på 1800-talet då den utrotades helt. Under 1900-talet gjordes försök med att, så att säga, "avla tillbaka" rasen, varför det även idag finns hästar som kallas tarpaner i Polen.
Tundrahästen levde på den sibiriska tundran, men är alltså utdöd. Den idag levande sibiriska yakutponnyn tros dock härstamma från tundrahästen i rakt nedstigande led.
Skogshästen var en stor och tung häst som levde i norra Europa. Den har gett upphov till dagens kallblodshästar.
Från dessa ursprungliga hästraser anser man att dagens tamhästar härstammar.

På flera håll i världen finns det dock förvildade hästar. Mustangerna i Nordamerika är ett exempel på sådana. De anses ofta vara vildhästar, men liksom alla idag levande amerikanska hästar härstammar den från de hästar som conquistadorerna förde med sig från Europa.

Tamhästen
Hästen, också under medeltiden kallad fåle (Equus caballus) domesticerades för cirka 10 000 år sedan, och har sedan dess använts som dragdjur eller riddjur, men även som föda. Man avlade under denna tid långsamt fram fler skiftande typer i färg och kroppskonstitution, vilka utvecklades till dagens hästraser. Vetenskapsmännen har inte varit eniga om huruvida de nuvarande hästraserna har utvecklats från en eller flera anfäder. Nyligen publicerade undersökningar av ett antal hästars Y-kromosom, utförda av professor Hans Ellegren och medarbetare, som publicerats i Nature Genetics, har överraskande visat att alla nu levande hästar, både stora och små raser, förmodligen härstammar från en och samma hingst. Däremot har tidigare undersökningar visat att det finns åtminstone ett hundratal olika utvecklingslinjer på stosidan. En slutsats man borde kunna dra av detta är att människan tidigt insåg betydelsen av att avla på lämpliga hingstar eftersom dessa kan lämna betydligt fler avkommor efter sig än vad ston kan. Dagens avel bygger ju i stor utsträckning på detta faktum. Se även:

Från vildhäst till tamhäst

- Lite har ju hänt, men inte så mycket som många tror, inleder Margareta Lundgren sin föreläsning om hästens väg från vildhäst till tamhäst på Hippocampusdagarna.
Det enda som egentligen skiljer vildhästen från tamhästen är just att den enda är vild och den andra är tam, eller är lättare att tämja.

- Hästen blev tamhäst för mellan 5.000-6.000 år sedan i Ukraina. Först var det till föda, sedan var det som packhäst, berättar Margareta vidare. Vad har då hänt med hästen under dessa 6.000 år? Inte mycket egentligen. Alla beteenden som vildhästar har finns fortfarande kvar såsom att de är:

Utpräglade gräsätare – äter 14-18 timmar/dygn
Bytesdjur - flyktbeteende
Flockdjur – vill ha andra hästar omkring sig

- Allt fanns hos vildhästen redan från början. Träning och avel har förstärkt olika rörelser i olika raser, till exempel passage hos halvblod. Även de mest avancerade dressyrrörelserna ingår naturligt i hästens beteendereportoar. Passage gör hästar när de vill imponera på varandra medan piruetten är ett undvikande beteende. Det som förändrats mest sedan hästen blev tam är:

Ökad variation i storlek (från falabella till shire)
Fler färger
Mer vita tecken och fält
Den tydliga skillnaden består i att tamhästen är mindre benägen att attackera oss och att fly. Att de är mer tama helt enkelt.


- Idag finns det en hel del vildhästar. Men det är inga ursprungliga vildhästar utan det är tamhästar som har blivit vilda. Exempel på detta är främst de amerikanska mustangerna.
- Den enda vildhäst som finns kvar är Przewalskiis häst och den finns i zoo eller naturreservat. Inte som fria vildhästar.
- Förmågan att bli tam handlar om ganska få gener. Man har gjort försök på räv bland annat. De har skillnader mot hunden som man kan ha och kela med i famnen.

- Przewalskiis häst till exempel räknas som det farligaste djuret de har i djurparken. De tvekar inte att attackera oss och då kan man tänka på att de har snölejoparder och annat i djurparken.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Rädsla vad menar du med det??? Är din häst rädd?? Flykt är ngt annat.

Utveckla vad du menar. Är flykt något annat än rädsla eller annat än en instinkt? Hur förklarar du flykt?
Och nej det finns inga "riktiga" vildhästar kvar utan det är UTPLANTERADE eller hästar som rymt (Mustangerna)
Från länken:
There were concerns that having been bred for 13 generations in captivity the animals would not be able to survive in the wild”, said Nick Lindsay, Head of International Zoo Programmes at ZSL, “however, there are now 248 free ranging Przewalski’s horses in the wild, a factor among others which has resulted in their remarkable status reclassification.
Jag vet inte vilka källor dina texter har men de 1000 djuren det pratas om är de i nationalparken, den text jag länkade till är helt ny och väldigt sensationell då detta handlar om 248 djur i det vilda, i deras ursprungliga miljö. De kommer alltså att "uppgraderas" från utdöd till utrotningshotade. Läste du inte artikeln?

Här hittade jag dock något MYCKET mera intressant där du hänvisar till en källa som säger EMOT dig själv:
- Lite har ju hänt, men inte så mycket som många tror, inleder Margareta Lundgren sin föreläsning om hästens väg från vildhäst till tamhäst på Hippocampusdagarna.
Det enda som egentligen skiljer vildhästen från tamhästen är just att den enda är vild och den andra är tam, eller är lättare att tämja.

- Hästen blev tamhäst för mellan 5.000-6.000 år sedan i Ukraina. Först var det till föda, sedan var det som packhäst, berättar Margareta vidare. Vad har då hänt med hästen under dessa 6.000 år? Inte mycket egentligen. Alla beteenden som vildhästar har finns fortfarande kvar såsom att de är:

Utpräglade gräsätare – äter 14-18 timmar/dygn
Bytesdjur - flyktbeteende
Flockdjur – vill ha andra hästar omkring sig

- Allt fanns hos vildhästen redan från början. Träning och avel har förstärkt olika rörelser i olika raser, till exempel passage hos halvblod. Även de mest avancerade dressyrrörelserna ingår naturligt i hästens beteendereportoar. Passage gör hästar när de vill imponera på varandra medan piruetten är ett undvikande beteende. Det som förändrats mest sedan hästen blev tam är:

Ökad variation i storlek (från falabella till shire)
Fler färger
Mer vita tecken och fält
Angående attacker (det du highlightade):
Den tydliga skillnaden består i att tamhästen är mindre benägen att attackera oss och att fly. Att de är mer tama helt enkelt.
- Przewalskiis häst till exempel räknas som det farligaste djuret de har i djurparken. De tvekar inte att attackera oss och då kan man tänka på att de har snölejoparder och annat i djurparken.
Och vad skrev jag i mitt inlägg? Jo, detta:
Har jag aldrig hört förut och då hästar helst flyr och bara går till attack om de är trängda och vi är ett rovdjur så låter det konstigt. Och jag antar att du inte pratar av egen erfarenhet då du påstår att det inte finns vilda hästar längre.
Vi talar här alltså om tidigare vilda hästar, ej domesticerade i generationer, som de stängt in i en djurpark och det tycker jag går under om de är trängda.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Utveckla vad du menar. Är flykt något annat än rädsla eller annat än en instinkt? Hur förklarar du flykt?

En rädd häst är en otrygg häst. Självklart finns det situationer när de blir skrämda, men det är inte samma sak.

Mina hästar är inte rädda av sig, men de kan bli skrämda av tex att en fågel flyger hastigt upp ur ett buskage. Men de går inte omkring och är rädda för alla buskage.

Från länken:

Jag vet inte vilka källor dina texter har men de 1000 djuren det pratas om är de i nationalparken, den text jag länkade till är helt ny och väldigt sensationell då detta handlar om 248 djur i det vilda, i deras ursprungliga miljö. De kommer alltså att "uppgraderas" från utdöd till utrotningshotade. Läste du inte artikeln?

Jo visst gjorde jag det och där står det också att det finns runt en 1500djur. Av dessa 248st du nämner är det de djuren de ÅTERINSATTE i naturen. De är alltså inga hästar som helt plötsligt dykt upp utan det är resultatet av ett projekt med att försöka att återföra en ras till sitt ursprung.

Här hittade jag dock något MYCKET mera intressant där du hänvisar till en källa som säger EMOT dig själv:

Angående attacker (det du highlightade):

Och vad skrev jag i mitt inlägg? Jo, detta:

Vi talar här alltså om tidigare vilda hästar, ej domesticerade i generationer, som de stängt in i en djurpark och det tycker jag går under om de är trängda.

Nej jag motsäger mig INTE utan det visade sig att Przewalskiis häst faktiskt är en mkt aggresiv hästras. Den gick inte att tämja och den var argsint TROTS att den levde i fångenskap och FÖDDES upp i fångenskap, dvs inte som våran tamhäst som är lätt att tämja. Detta beteende har man också uppvisat hos zebror, aggresiva och svårtämjda.

Detta är synonymt med just vildhästrasen vilken våran häst härstammar ifrån men dock väldigt långt tillbaka eftersom man redan väldigt tidig började att använda lätttämjda hingstar till att avla fram brukshästar och på det sättet få fram hästar som var betydligt lättare att tämja och mildare i temperamentet
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

The working group of over 60 mammal specialists was managed by IoZ scientist Jonathan Baillie to assess Mongolian biodiversity and specifically, for the first time, examine the population of Przewalski’s horses since their reintroduction programme began in the 1990’s.

Från länken!


In 1945 there were only 31 horses in captivity but by the early 1990’s there were over 1500 and reintroductions began into their harsh, native environment of Mongolia..
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

Ja, de är självklart utplanterade eftersom de har uppgraderats från "utdöda" men dessa 248 djur anses vilda i deras ursprungliga miljö så alltså finns det vildhästar nu.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
En rädd häst är en otrygg häst. Självklart finns det situationer när de blir skrämda, men det är inte samma sak.
Mina hästar är inte rädda av sig, men de kan bli skrämda av tex att en fågel flyger hastigt upp ur ett buskage. Men de går inte omkring och är rädda för alla buskage.
Det är här andra gången jag försöker att diskutera något med dig men det går inte om du inte läser inläggen och framförallt tänker efter innan du svarar...:crazy:

Vad är skillnaden mellan att vara rädd och att vara skrämd? Jag tror att du verkligen bara vill vrida och vända på orden för att vara motsatt till alla andra. Jag pratade rädslereaktioner, alltså när en häst blir skrämd och det borde du ha fattat utan att behöva märka ord och göra dig viktig, tycker jag. Min häst går heller inte runt och är rädd för alla buskage, men han är känslig för växlingar mörker/ljus och kan bli skrämd av detta om det dyker upp hastigt. Annars är han världens lugnaste, om du nu behöver ifrågasätta om jag har en trygg eller livrädd häst...:smirk: Vad jag pratade om är VAD hästen gör när den blir skrämd (om vi nu ska använda ett ord så du inte behöver märka orden och vrida på resonemanget) och att det är DET man kan träna - inte om den blir skrämd eller inte.

De är alltså inga hästar som helt plötsligt dykt upp utan det är resultatet av ett projekt med att försöka att återföra en ras till sitt ursprung.
Visst, men det LYCKADES och alltså finns det vilda hästar igen.
Nej jag motsäger mig INTE utan det visade sig att Przewalskiis häst faktiskt är en mkt aggresiv hästras.
Nej, men nu har du verkligen missförstått!!! Vad jag menade med att du säger emot dig själv är att du i tidigare texter menar att dagens tamhäst har ett annat beteende och andra instinkter än vildhästen och sen lägger du ut denna text som stöd för något om vildhästar. Eller är det så att texterna bara gäller då de talar för något DU tror på och inte annars?:
- Lite har ju hänt, men inte så mycket som många tror, inleder Margareta Lundgren sin föreläsning om hästens väg från vildhäst till tamhäst på Hippocampusdagarna.
Det enda som egentligen skiljer vildhästen från tamhästen är just att den enda är vild och den andra är tam, eller är lättare att tämja.

- Hästen blev tamhäst för mellan 5.000-6.000 år sedan i Ukraina. Först var det till föda, sedan var det som packhäst, berättar Margareta vidare. Vad har då hänt med hästen under dessa 6.000 år? Inte mycket egentligen. Alla beteenden som vildhästar har finns fortfarande kvar såsom att de är:

Utpräglade gräsätare – äter 14-18 timmar/dygn
Bytesdjur - flyktbeteende
Flockdjur – vill ha andra hästar omkring sig

- Allt fanns hos vildhästen redan från början. Träning och avel har förstärkt olika rörelser i olika raser, till exempel passage hos halvblod. Även de mest avancerade dressyrrörelserna ingår naturligt i hästens beteendereportoar. Passage gör hästar när de vill imponera på varandra medan piruetten är ett undvikande beteende. Det som förändrats mest sedan hästen blev tam är:

Ökad variation i storlek (från falabella till shire)
Fler färger
Mer vita tecken och fält
Texten ovan handlar alltså om det och inte att du motsäger dig när det gäller attackerande vildhästar.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Det är här andra gången jag försöker att diskutera något med dig men det går inte om du inte läser inläggen och framförallt tänker efter innan du svarar...:crazy:

*suck*

Vad är skillnaden mellan att vara rädd och att vara skrämd? Jag tror att du verkligen bara vill vrida och vända på orden för att vara motsatt till alla andra. Jag pratade rädslereaktioner, alltså när en häst blir skrämd och det borde du ha fattat utan att behöva märka ord och göra dig viktig, tycker jag. Min häst går heller inte runt och är rädd för alla buskage, men han är känslig för växlingar mörker/ljus och kan bli skrämd av detta om det dyker upp hastigt. Annars är han världens lugnaste, om du nu behöver ifrågasätta om jag har en trygg eller livrädd häst...:smirk: Vad jag pratade om är VAD hästen gör när den blir skrämd (om vi nu ska använda ett ord så du inte behöver märka orden och vrida på resonemanget) och att det är DET man kan träna - inte om den blir skrämd eller inte.

Du skrev att din häst var skuggrädd, det tolkar jag som att den är rädd för skuggor och är inte det bara en gång utan alltid!!

Jag menar rädd är hästen konstant för samma sak alltid. tex en häst vill inte hoppa vatten för att den är rädd för det. Då gör hästen det aldrig dvs den hoppar inte vatten.

Om en häst är rädd en gång kan den träna bort rädslan och hästen hoppar alla vatten sedan = litar på människan. Alla hästar är inte så!

Det finns gravrädda hästar tex de är hästar som aldrig kommer att passa för tex fälttävlan, medan det finns hästar som aldrig någonsin tittat på en grav.

Fälttävlandshästar är ett bra exempel på hästar som övervunnit sin naturliga rädsla och gör som vi vill utan för den delen vara kuvade. Vi har tränat bort eller avlat bort den rädslan. Att hoppa ner i vatten utan att veta vad som döljer sig där tex eller hoppa genom en två meter eller högre häck.

Jag måste nog säga att dessa hästar har dämpat MÅNGA av sina naturliga instinkter och litar på sin ryttare.

Hästar reagerar inte på samma sätt vid rädsla idag. Jag har märkt en enorm skillnad på hästar idag och för 20år sedan. Jag möter betydligt fler modiga hästar idag som knappt viftar på ett öra om de blir skrämda och jämfört med för 20år sedan så hade hästen kanske vänt sig om och försökt att fly. Man alvar fram denna modigare häst och på så sätt dämpar deras naturliga flyktinstinkter.

Man avlar fram hästar som har betydligt bättre mod, ridbarhet, mun och gångarter.

Jag har aldrig sagt att de inte har instinkter och det har även vi som mäsnniskor tex vårat reflex att vi hoppar till i sömnen det är en reflex från när vi sov i träden som gjorde att vi inte skulle ramla ner. Om detta finns det en uppsjö forskning och jag orkar inte gå in på det närmare.

Visst, men det LYCKADES och alltså finns det vilda hästar igen.

Eftersom dessa hästar inte klarade sig utan att människan hjälpte till räknas de inte som "vilda" hästar utan som reproducerade vildhästar alltså inplanterade. Visst det är att märka ord men det är så man pratar om dessa vildhästar för hade man inte tagit tag i problemet så hade de varit helt utdöda idag.

Nej, men nu har du verkligen missförstått!!! Vad jag menade med att du säger emot dig själv är att du i tidigare texter menar att dagens tamhäst har ett annat beteende och andra instinkter än vildhästen och sen lägger du ut denna text som stöd för något om vildhästar. Eller är det så att texterna bara gäller då de talar för något DU tror på och inte annars?:

Eh? Nä jag har inte sagt att de har andra instinkter men att de är betydligt mer dämpade, det är ngt annat. De riktiga vildhästarna tex Przewalskiis häst GÅR INTE att tämja, men det gör ju faktiskt våran moderna häst idag!

Det har med att man har i generationer avlat fram en individ som är lättare att tämja!

Att de sedan har samma förutsättningar i sitt matspjälningssystem är ngt jag inte tagit upp öht utan det är andra här. Jag har fri tillgång på stråfoder till mina hästar och de äter i princip hela dagen. De går ute i hage så länge som det är bra för dem. Fullblod som är klippta klarar inte så länge som en islandshäst som inte är klippt här i våra breddgrader. Jag anser inte att det är speciellt onaturligt eftersom vi har förädlat hästen och gjort den mer sårbar för tex kyla.

Przewalskiis hästarna är ju trots allt väldigt små och klarar sig bra på kargt bete vilket ett fullblod inte gör eftersom där har vi varit inne och avlat fram en individ endast för att de skall springa fort och vara så lätt som möjligt.

Hade naturen fått bestämma hade ju våra hästar sett ut som Przewalskiis hästarna, inte som våra halvblod eller fullblod.

Texten ovan handlar alltså om det och inte att du motsäger dig när det gäller attackerande vildhästar.
/Camilla

Med tanke på att Przewalskiis hästar växt upp i fångenskap sedan 1945 och inte går att tämja så är det väl ett bevis på att de är annorlunda än våra ridhästar. Och dessa hästar visade en helt annan aggressivitet än våra moderna hästar. Se bara på vattenbufflar som är ett av de farligaste djuren som finns i vilt tillstånd. De är inte påverkade av våran avel som korna är.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Ja, de är självklart utplanterade eftersom de har uppgraderats från "utdöda" men dessa 248 djur anses vilda i deras ursprungliga miljö så alltså finns det vildhästar nu.


Läs nedan ang det fakliga språket när det gäller återinsatta djurslag som framavlats i fångenskap.
 
Sv: Släpp ut hästarna

För det första så är det sant att hästarna klarade sig förr utan täcke och förnödenheter vilken årstid som helst. Men inte släpper du ut ett Arabiskt fullblod utan täcke i -25C, hoppas jag. Detta är för att det Arabiska fullblodet hör hemma på den arabiska halvön, och där blir det inte så kallt som i Norrland.
Jag har flera erfarenheter av hästar som rids i en timme om dagen och sedan får de stå resten av dagen i boxen. Det tycker jag inte är okej, några timmars utevistelse bör hästen få, i någorlunda stor paddock så hästen får röra sig fritt.
Själv bor jag i Skåne och här blir det inte speciellt kallt, unghästarna som står på skolan går utan täcke ute i hagen. Men börjar det snöa eller regna bör man ta in hästen, för annars finns en stor risk att hästen blir förkyld. Det värsta som kan hända att hästen blir våt och sedan nerkyld.
Ta ut hästen efter eget förnuft!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hallå, hur barnslig får diskussionerna bli? Själklart är det olika för individerna men enligt min mening mår alla friska hästar väl av att röra sig långsamt o länge i flock. Stora hagar med skog o kuperad terräng är nog dröm för varje häst men inte varje ryttare...
Du som skrev att hästen borde in för att det snöar, har du känt på hästen som står med nysnötäcke på sig, den är inte blöt förrän vi tar in den i värmen o snön smälter. M A O det går inte att lagstifta om varje detalj, ena dagen är det blötsnö o en annan torr snö...:crazy:
Anser själv att en "garagehäst" som alltid är ensam i sin art är det mer synd om än en ridskolehäst som står i spilta. Våra ridskolehästar står en del i spilta, men de går ute i hage varje dag med sina kompisar, motioneras i ridhus/ utebana/fölten/skogen. De får regelbunden hovvård, tandkontroller, vaccinationer, bra foder, regelbundna rutiner, utbildad erfaren personal som ser varje individ. Hur många hästar finns det som står i box men inte får all i övrigt att önska?
 
Sv: Släpp ut hästarna

Läs nedan?

Om de inte kan anses vilda - anser vi inte att rovfåglar som vi planterar ut i tex Sverige, är vilda?

I övrigt åker jag till Paris nu och hoppas att ni kommit fram till något när jag är tillbaka... ;)

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 464
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp