Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Som vanligt. Har inte varit med om att det har varit så dåligt väder att hästarna har fått stå inne och det ska väldigt mkt till för att de inte ska få gå ut. Typ en orkan som river upp staketet eller nåt.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Mina hästar får stå kvar inne om det skulle vara riktig snöstorm, annars går dom ute i vilket väder som helst, vid behov sätter jag på regntäcke på dom
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Jag släpper alltid ut hästarna, men vill hästägarna ta in dom / ta in dom tidigare så är det upp till dom själva. Hålller vädret i sig så släpper jag gärna in lite tidigare :)
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

*KL*

Enda gången mina hästar står inne hela dagen är om det är isgata i hela hagen, så de riskerar att fläka sig, eller om veterinär ordinerat boxvila
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Dom går ute. Dock får domkommain lite tidigare om vädret hålle ri sig.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

jag tycker dom ska ut som vanligt, men att de är andra i stallet som inte tycker. Jag brukar ta in dom en stund mitt på dagen, så dom får torka lite sen åker dom ut igen till vanlig tid!
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Våra fem islänningar går ute dygnet runt, året runt. De har en stor skogshage med ett stort vindskydd i. Sen får de grovfoder minst fyra gånger om dagen, har vi tid får de fler gånger.
Gammeltanten (31 årig b-ponny) går in på nätterna, för sömnen och matens skull. Hon är ute i alla väder, dagtid. Kan få gå in tidigare dem dagarna när hon blivit blöt och det är kallt. (regn och någon plusgrad) Annars går hon in vid 22 och ut vid 7-8.
Men snö och blåst är inget som hindrar mina hästar, lite mera mat bara så håller de sig glada. :D
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

nu har min häst varit sjuk och är påväg att bli frisk, så hon har inte varit ute mkt nu sen i torsdag,
annars går hon ute ett par timmar varje dag .
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

De släpps ut som vanligt men de får dock dagens hörason inne. Så under dagen kommer de in 3 gånger för att äta. NÄr höt är slut så släpps de ut igen. Annars har de inte mycket hö att äta när de blåser iväg och så hinner de torka upp mellan varven.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

:smirk:Underbart ni verkar bo.. Jag vill oxå ha skog *sotis* Här bor man mitt på öppna varaslätta typ, fasst i Lidköping :crazy:
Men när vi hittar en gård med mer skog och större marker ska vi slå till...
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Våra hästar brukar då får en eller två extratimmars "mysmorgon", med lite extra hö eftersom det inte är så stor idé att lägga ut "ett par höhögar" i hagen en sån dag. Sen åker de ut med "kläder efter väder" och får komma in någon, några timmar tidigare än vanligt.

Så i stället för 8-9 timmars utevistelse en vanlig vinterdag, kan det bli 5-6 timmar.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Jag tror det varierar på var man bor, och vilken sorts hästar man har.

Mina hästar får gärna gå ut i -20, vid så kallt brukar det normalt inte vara oväder, ovädret brukar hålla sig vid minus 10-15 grader.
De får även gärna gå ut i snö och blåst, dock får de gärna (till ovanligheten) ha täcke på sig. De som har dvs...

Men å andra sidan har jag nordsvenskar så... :D
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Oj vad många svar det blev. :)
Jättekul. :)
Finner det intressant och veta hur andra gör med sina hästar. :)
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Kan säga att jag jobbade i ett stall med 30 hästar för ngt år sedan, inackorderingsstall.

Det var stor variation på hur hästarna skulle släppas ut, och om de skulle släppas ut.
Mycket berodde på ägarna och hur duttiga (petiga) de var med hätarna, ju duttigare de var, ju mer fick de stå inne, och ju mer täcken skulle de ha.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

:smirk:Underbart ni verkar bo.. Jag vill oxå ha skog *sotis* Här bor man mitt på öppna varaslätta typ, fasst i Lidköping :crazy:
Men när vi hittar en gård med mer skog och större marker ska vi slå till...

Vi bor inte där men hyr in oss, men det är verkligen jättefint häromkring i hela byn *aldrig flytta* :D
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Våra går alltid ut. Blåser det stormvindar får de äta frukosten inne och kanske komma in lite tidigare än vanligt.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

På med ett tjockt och mysigt halstäcke, dom brukar kunna få gå ut någon timme senare och komma in någon timme tidigare, det beror på hur kallt det är också, om det bara blåser mycket så brukar det inte vara något problem :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 723
Senast: bobbbo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp