Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Våra går alltid ut en stund oavsett väder. Våra föl som är födda i mars gick ut i ca 20 min. Dom ska ute även en stund i em. Vill inte att dom ska stå inne hela dagen och bli stela. Dom båste få busa av sig.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Mina hästar går ut oavsett väder. Om det skulle vara RIKTIGT skitväder så kan de dock få komma in en stund tidigare..
De kommer ut vid 5 och in vid 21-23..
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Knapp

Jag släpper ut som vanligt. Om det är säkert dvs. Och tar i såfall in lite tidigare. Man brukar ju se på dem när de fått nog :)

Lösdriftarna vill tvunget stå högst upp på backen oavsett väder :) Trots att de har grovfoder inne.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Mina tre har varit ute sedan klockan 7 i morse, och de får vara ute ett par timmar till. De har fleecefodrade regntäcken på sig och har fått sammanlagt 40 kg hösilage att mumsa på under dagen.
Det är en halv plusgrad, och det har blåst kraftigt och snöat precis hela dagen - snön kommer horisontellt.

Immer
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Våra går ut, kan få stå inne lite längre, beror på hur ägarn jobbar och kommer oftas in lite tidigare:)
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Mina åker ut sålänge det inte är sådan storm att träd knäcks och liknande. De brukar få komma in tidigare då det är regelrätt storm dock. Inte bara för 'snöoväder', då går de ute som vanligt, men med mera mat än vanligt ute.

samma här.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Jag tar ut henne i alla väder. Det skulle vara om det va en direkt livsfara för henne att stå ute som hon får komma in.. Men annars så anser jag persolnigen att hästar är utedjur som ska vara ute mer än de står inne.

Som läget är nu så tar jag aldrig in min tjej.. Det har snöat en hel del sista tiden och varit riktigt kallt. Men jag skulle låta henne stå ute om det så va -30. Hon får mat som håller henn varm och vindskydd med torrbädd. Hon står där endast då jag lägger in nytt spån. Då vill hon gosa ner sej o se ut som ett prickit monster. Men sen vill hon stå ute vid ginden eller vid ridbanan. Då har hon utsikt över grannarna.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

varför skulle man inte släppa ut hästen då? Aldså jag fattar inte, bara för att vi mäniskor inte järna går ut när det är snö storm betyder det inte att hästarna inte gör det! Tänkt dig själv att stå instängd i ett litet utrymme och bara stå rakt upp och ner i flera flera timmar! vilket djurplågeri!
Alla hästar, vare sig det är små ponnier, tävlings hästar avels hästar vad det än är för typ av hästar så har alla samma behov. Flera timmar (minst 7 tim) daglig utevistels i alla väder. Bra mat och mycket kärlek. är man rädd att hästen ska frysa om det är dåligt väder, sätt på ett täcke men låt INTE hästen vara inne! vad är man rädd för? Att hästen ska bli blöt? Jag fattar inte, hästar i det naturliga går ute dygnet runt i ur och skur utan täcke!
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Mina får stå inne om de e dåligt väder blir det bättre under dagen får de komma ut då o e de fint på morgonen kommer de alltid ut men blir det dåligt under dagen får de komma in.. Har 15 hästar som ska in o ut dagligen så hinner inte ta dem in/ut o in/ut igen... E det riktigt dåligt kan det lätt leda till förkylningar o lunginflammation..

MVh
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Min var ute idag, fastän det har varit snöstorm hela dagen. Hästarna sprang runt och lekte i hagen och tyckte det var jättehärligt, haha ;D
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Stackars mina hästar isåfall, idag åkte de ut vid nio och när klockan var tolv så stod de vid grinden och ville in...

Sen ska du komma ihåg en sak, de hästar vi har idag är inte samma som de som förr gick som vildhästar, vi har avlat på helt andra egenskaper. ( Fullbloden, halvbloden, travarna, tex..
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Aha! Då är mina vildhästar fastän de är travare? Det måste de ju vara eftersom de gick ut klockan 7 i morse och jag fick ropa efter dem när jag skulle ta in dem vid 18.30 ikväll?
Fast det iofs bero på att de är vana vid att gå ute i alla väder och att de får tillräckligt med grovfoder i hagen :cool:

Immer
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Våra går ute precis som vanligt, fortf utan täcke. Tycker det är en självklarhet att anpassa hagen så de har tillräckligt med skydd. Går våra upp i skogen är där lä. Blåser de för mycket (som nu när det typ stormar) stannar de dock nere kring stallet och då kan de står ut med stallet där det är lä och tack så de lätt håller sig torra. Och precis som vanligt är de heller inte ute i 10 i sträck utan äter alla mål inne = ute i 3 pass.

Föredrar till 100 % att anpassa miljön efter hästen ist för att täcka i det oändliga.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Aha! Då är mina vildhästar fastän de är travare? Det måste de ju vara eftersom de gick ut klockan 7 i morse och jag fick ropa efter dem när jag skulle ta in dem vid 18.30 ikväll?
Fast det iofs bero på att de är vana vid att gå ute i alla väder och att de får tillräckligt med grovfoder i hagen :cool:

Immer

Jag fick ropa lääänge innan mina kom, jag tog in nyss. Okej att tjockponnyn kanske kan gå som vildhäst, men fullblodsherren, njaaa.. :devil:
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Jag mäste erkänna att jag håller med Sudde och Lancet om den här frågan. Dagens framavlade hästar är fortfarande hästar men dom är inte samma sorts vilda hästar som strövade fritt på jorden för flera århundraden sedan.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Stackars mina hästar isåfall, idag åkte de ut vid nio och när klockan var tolv så stod de vid grinden och ville in...

Sen ska du komma ihåg en sak, de hästar vi har idag är inte samma som de som förr gick som vildhästar, vi har avlat på helt andra egenskaper. ( Fullbloden, halvbloden, travarna, tex..

Det beror väl mer på de värdelösa hagarna som de flesta håller sina hästar i. Då förstår jag att hästarna inte vill vara ute i dåligt väder och jag förstår även att ägarna inte vill släppa ut dem. Men jag förstår inte att man kan med att hålla häst så.

Inte menat till dig alltså utan som spinn off på din egenskaper hos hästarna, jag tycker det skiljer mer på hur vi håller dem.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Dom har oftast inte möjligheten att ta skydd som fria hästar har. Alla fattar nog att en häst inte vill stå i en platt ruta på 20*20 meter i full snöstorm. Inne i en skog är det i princip alltid lä, iaf ingen störande blåst (vår hage går ändå bara typ 50 meter in i skogen). Och jag fattar inte hur f*n man kan med att hålla häst så. Men det är min personliga inställning.
 
Sv: Släppa ut häst i mindre snökaos?!

Fast det är ju stor skillnad på vildhästarna som går i stort sätt hela vintern utan mat och utan skydd, våra tamhästar får ju både mat dagligen och skydd i form av stall eller lösrdiftshall. Så om våra framavlade tävlingshästar inte skulle tåla några timmar ute i storm och tom iklädda täcke så tycker jag att det har hänt ngt allvarligt fel i dagens hästuppfödning.
Därmed inte sagt att tamhästarna skulle tåla att gå en hel vinter utan mat och skydd men några timmars utevistelse mår de bara bra av!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 725
Senast: bobbbo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp