Bukefalos 28 år!

Slarvig liten gubben..

Ja var och en blir lycklig på sin fason :) Huvudsaken är att man lever så som man mår väl av.

Det handlar inte om prioritering och inte om önskemål heller, ett önskemål är något man kan diskutera, jag vet att jag mår dåligt av röra så det är inget önskemål utan så jag lever. Jag tänker aldrig ens på att jag lägger tillbaka saken där jag tog den, det sker bara.

Absolut! Jag menade att jag inte lägger någon värdering i hur andra har det. Jag har det så som jag mår bra av och turligt nog är min sambo likadan.

Hyperpedant skulle jag verkligen inte säga att jag är men jag tycker om att finna sakerna där jag lagt dem.

Fast om man till och med har gjort det till en så "naturlig" del av livet - så nog tusan är det högt prioriterat.
 
Fast om man till och med har gjort det till en så "naturlig" del av livet - så nog tusan är det högt prioriterat.

Det handlar inte om prioritering, det är sådan jag är. Jag har inte gjort det till en naturlig del av livet utan för mig är det naturligt. För mig hade det varit onaturligt och något jag måste lägga onödig tid och energi på om jag skulle göra annorlunda. Är det verkligen så svårt för dig att förstå att människor fungerar olika?
 
Fast det är ju som att säga att om jag tänder en cigarett mitt i en folkgrupp, så får de flytta på sig om det inte passar. Det finns ju liksom en lägsta-nivå av respekt som man bör visa sin omgivning, och där ingår att hålla undan sin egen skit.
Nej inte alls.
Hemma hos sig själv så gör man som man vill.
Det är vi ju överens om eller hur?
Sedan så är det upp till andra om de vill bo i det där hemmet eller inte.
Det är ingen som tvingar någon annan att bo tillsammans med en person som struntar i att städa och lever i sitt eget skit.
Det är valfritt.
Om du ställer dig mitt i en grupp och tänder en cigarett så driver du bort andra som också står där och har samma rätt som du att vara där.

En korrekt jämförelse vore att någon flyttar in i ditt hem och sedan kräver att det för all framtid skall vara rökfritt och att inget någonsin får lukta rök.
 
Självklart får man hitta en lagom nivå på städningen som båda kan leva med, men att slänga smutskläder på golvet?
Som civiliserad, vuxen människa lägger man väl ändå smutstvätten i tvättkorgen. Någon måtta får det väl vara?

Jag bor i ett stort och fint hem där vi för det mesta har det ganska välstädat (vissa skulle tycka mycket välstädat tror jag om jag jämför med hur det ser ut hos andra ibland). Men smutstvätt läggs ofta på golvet hos oss! Vi har till och med ett hörn där barnen lägger sin smutstvätt och den ligger ibland några dagar innan den kommer till tvättkorgen. Vår egen smutstvätt hamnar ganska ofta på badrumsgolvet och kan också ligga några dagar.

När vi får gäster ser vi självklart till att smutstvätten är undanplockad!

Så jag tycker det är lite lustigt att du tycker att måttet är rågat just vad gäller smutskläder på golvet :).

I vår familj är jag mycket mer störd än min man på röra. Därför tar jag nästan hela ansvaret för att hålla ordning (vi har städhjälp så ingen av oss städar i betydelsen av "rengör").

Det betyder inte att jag är mamma till min man, men om det är viktigt för mig att ha ordning, men inte för min man - vem är jag att bestämma att han ska göra som jag tycker?!
 
Det handlar inte om prioritering, det är sådan jag är. Jag har inte gjort det till en naturlig del av livet utan för mig är det naturligt. För mig hade det varit onaturligt och något jag måste lägga onödig tid och energi på om jag skulle göra annorlunda. Är det verkligen så svårt för dig att förstå att människor fungerar olika?

Nej, inte alls. Men tycker ändå att det betyder att det är väldigt högt prioriterat för dig. Ingen värdering, bara ett konstaterande. Har inget med "naturligt" eller "onaturligt" att göra.
 
Jag och sambon är slarviga på olika sätt. Jag har en tendens att bara lämna saker, papper bla och har svårt att plocka undan. Han kan istället lägga smutstvätt på golvet.
Vi hjälps åt, både att hålla undan själva och efter varandra. Bägge fixar disk, tvätt osv. Visst, lite uppdelat har vi. Jag älskar att baka och han att snickra - låter gammaldags, men bägge gör ju saker de är bra på och gillar då.
 
Det där köper inte riktigt jag. Så himla många tjejer jag känner lever med nån man som använder just den ursäkten. "Jaha men om du inte vill att disken ska ta över hela lägenheten och kläderna inte ska krympa eller bli missfärgade vid varje tvätt så får väl DU hålla efter". Det blir ett sätt helt enkelt för många att vessla sig ur saker. Skulle min man absolut vilja att jag såg till att slänga tom toalettpappersrulle på toaletten skulle jag verkligen inte säga "vill du inte ha tomma rullar stående får faktiskt DU ta hand om det, du som har så specifika och starka önskemål" utan då skulle jag faktiskt vara schysst och göra det. Han är en trevlig person, som jag älskar och valt att leva med, så jag ser inget skäl till att vägra bara för att.

Själv tycker jag att det absolut enklaste är att leva med någon som har samma syn på hem och städning som jag har. Orkar inte tjafsa om disk eller städning eller tvätt, vill bara att saker ska funka. Världen är svår nog som den är, orkar inte behöva diskutera skitsaker med min partner också.
Jag har grubblat mycket på det där, och jag håller i hög grad med dig. Särskilt håller jag med dig när det där innefattar att parterna följer sina könsroller, så att säga.

Men jag vill väldigt gärna att det ska finnas sätt att göra annorlunda på, att komma ur det där om man är i det, att inte hamna i projektledare med underordnad som följd. Men jag är inte kreativ nog, jag kommer inte på något bra.

Och då återstår ju det du säger: att leva med någon som är ungefär som man själv när det gäller allt sådant där som man inte vill ägna tid åt att tjafsa om.
 
Nej, inte alls. Men tycker ändå att det betyder att det är väldigt högt prioriterat för dig. Ingen värdering, bara ett konstaterande. Har inget med "naturligt" eller "onaturligt" att göra.

Okej, vi kanske ser betydelsen av ordet prioritering olika då. För mig är en prioritering något jag gör medvetet, något jag strävar efter att sätta först och det här handlar inte om det. Det skulle vara som att säga att jag prioriterar att vara blond trots att det är något jag alltid har varit.
 
Nej inte alls.
Hemma hos sig själv så gör man som man vill.
Det är vi ju överens om eller hur?
Sedan så är det upp till andra om de vill bo i det där hemmet eller inte.
Det är ingen som tvingar någon annan att bo tillsammans med en person som struntar i att städa och lever i sitt eget skit.
Det är valfritt.
Om du ställer dig mitt i en grupp och tänder en cigarett så driver du bort andra som också står där och har samma rätt som du att vara där.

En korrekt jämförelse vore att någon flyttar in i ditt hem och sedan kräver att det för all framtid skall vara rökfritt och att inget någonsin får lukta rök.

Att röka inomhus faller väl ändå i samma kategori som smutstvätten på golvet?
Mao, saker man låter bli av hänsyn till övriga i boendet.
 
Att röka inomhus faller väl ändå i samma kategori som smutstvätten på golvet?
Mao, saker man låter bli av hänsyn till övriga i boendet.
Eller så får andra välja att bo tillsammans med en eller låta bli.
För att man vill ha sina olater i fred.
Och då så får andra just göra valet att bo tillsammans med olaterna eller låta bli.
Personen i fråga kommer med sina olater eller inte alls.
 
Frågan är varför det i dina ögon är den med klädhögen som ska visa hänsyn? Kan man inte tycka det är lika viktig att visa hänsyn för att någon vill ha en klädhög?

Fast vill ha en klädhög?? Hur många vill verkligen ha en hög med smutsiga kläder liggandes?
Av de som slänger smutstvätt på golvet, hur många låter den stolt ligga kvar när det kommer gäster?
Hade det gällt att en vill dammsuga varje vecka och en annan dagligen, absolut att man kan diskutera vem som ska visa hänsyn. Men att ta reda på smutsiga kläder hör ju till grundläggande hygien liksom?
 
Eller så får andra välja att bo tillsammans med en eller låta bli.
För att man vill ha sina olater i fred.
Och då så får andra just göra valet att bo tillsammans med olaterna eller låta bli.
Personen i fråga kommer med sina olater eller inte alls.

Det där tycker jag är en jättetråkig inställning. Varför ska jag bara köra på med mina olater och så får resten av omgivningen finna sig i det eller dra?
Nej, det är väl klart att man visar så god hänsyn man kan till sina medmänniskor. På samma sätt som att jag inte kastar skräp på gemensamma gator kastar man inte smutsig tvätt på golvet i ett gemensamt hem.
 
Fast vill ha en klädhög?? Hur många vill verkligen ha en hög med smutsiga kläder liggandes?
Av de som slänger smutstvätt på golvet, hur många låter den stolt ligga kvar när det kommer gäster?
Hade det gällt att en vill dammsuga varje vecka och en annan dagligen, absolut att man kan diskutera vem som ska visa hänsyn. Men att ta reda på smutsiga kläder hör ju till grundläggande hygien liksom?
Det finns massvis med folk som vill ha en klädhög. Uppenbarligen. Det är ju ingen som tvingar någon att lägga sina kläder i en hög.
 
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.
Vi gör oftast ett gemensamt ryck och plockar undan våra egna prylar sen dammsuger/städar vi.
Eller så flyttar vi den andres saker åt sidan.
 
På samma sätt som att jag inte kastar skräp på gemensamma gator kastar man inte smutsig tvätt på golvet i ett gemensamt hem.
Man kanske vill kunna kasta kläder i en hög i sitt eget hem.
Så om någon vill ha en relation där man bor ihop med denna person så får man acceptera högen med kläder i hemmet.
Den följer liksom med personen.
Man måste inte ha ett gemensamt hem med en sådan person om man inte vill.
Det finns inget tvång i att människor måste leva tillsammans.

Men det är ju samma sak med att tvinga någon till att ägna sig åt något som den inte vill.
Typ städa eller dra.
Det är väl inte bättre det?

Eller vill du ha mig så måste du även ta mina hundar.
 
Bara ett inflik så kallar jag aldrig maken för "lilla gubben"..blev en illa vald rubrik lite för snabbt:crazy:..
Btw..vi är skitbra på att hjälpas åt med städning mm när det behövs allmänröj. Sen kör jag väl den där snabeldraken oftare och även sköter tvätten,men, faktiskt, så lagar han mat mer än jag samt handlar. Blir aldrig konflikter direkt om det. Jag vet att jag blir lack om jag jobbat helg och det varit fullt med ungdomar mm och ser för jäkligt ut.
Men jag brukar faktiskt be mannen att se till att det är lite uppröjt för han ser och tänker inte på det. Kanske fel i sak att ställa krav på men jag blir gladare och han har aldrig klagat då och det har varit ok så man kan komma hem och varva ner..

Jag är också slarvig men har ett betydligt större behov av ett undanröjt hem för att känna harmoni..
Där är vi olika. Också.
Men jag tror på sätt och vis vi faktiskt outtalat kompromissar.
Jag är definitivt ingen som tjatar och gnatar..
Plockar normalt sett inte efter min man så, var bara undrande om hur det funkade hos andra. Men han gör ju saker för mig och tjejerna med hästarna så det får väl vara ett litet givande och tagande.
Även om jag skulle vilja att han var mer ordningsam så låter jag honom vara den han är.

Sen har jag ju mer tid just nu iom jag jobbar mindre..
När vi flyttat klart och allt är lite mer på plats så ska jag gå upp i tid och hoppas att saker får en någorlunda struktur då.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 057
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 085
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 335
Senast: Tassa
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 754
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp