Slarvig liten gubben..

När jag skriver om att prata handlar det om att diskutera vilken nivå ni vill att tex städning ska ligga på. Det handlar inte om att du ska få honom att göra det du vill.
Det finns andra sätt.
Min sambo får ha sin röra på ett annat ställe än i sovrummet helt enkelt.
Och så får jag acceptera att det är så han vill ha det hos sig.
Vi ser till att mitt behov av plats uppfylls utan att det innebär att han behöver ändra på sig.
Alla glada och nöjda.
 
Mothugg, inte påhopp ;)

Det finns ju inget att mothugga när jag skriver tror... Jag har aldrig skrivit att såhär är det och det är enda sanningen.
Jag skrev bara min erferenhet plus vad jag tror stämmer för många, tror.
Jag vet att alla inte är lika det tror jag alla vet.
 
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.
 
Men jag ska väl för den saken inte behöva stå ut med att se högar med skitiga kläder i vårat gemensamma sovrum? Han kan få ett eget iof så har vi löst det.
Där så börjar du ju se lösningar.
Han behöver ett eget "Dressingroom" där han kan ha sina högar med kläder som han vill.
Och så kan han få komma och sova i ditt rena och fina sovrum när han har befriat sig från bråte.
 
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.

Vi plockar åt varandra. Han kanske plockar bort efter maten en dag, jag kanske tvättar åt honom en annan dag.
Är han trött efter jobbet har jag inge problem att laga mat, diska och plocka undan den dagen, han gör lika tillbaka om jag klagar över att vara trött.
Förstår inte folk som säger att jag skulle aldrig vara tsm med'' ett litet barn'', det är ju inte det det handlar om. Man hjälps ju åt.
 
Jag tror att felet om det finns ett fel, ligger hos er båda
Jag tycker det låter som han är för passiv.
Det ligger inget fel hos någon.
De är bara olika.
Om han trivs med att vara passiv så är det inget fel utan bara ett annat sätt att fungera på.
Om man ändå vill leva tillsammans så är "skrot-fredade" ytor ett bra sätt.
Det är ytor som bara den ena får använda.
Den som vill ha sin yta rörig får ha det och den som vill ha sin kliniskt ren får det.
Och ingen får röra den andras yta.
 
Nej men jag tror att båda parter mår dåligt i längden. Det är jobbigt att ha grejer överallt.
Min sambo som är en levande röra kan städa upp hela huset till presentabel nivå på några timmar.
Så han kan när det behövs.
Vi har överenskommelsen att han just gör det och sedan får ha det som han vill däremellan.
Förutom sovrummet och mitt kontor då.
Han skall också leta rätt på allt som jag inte hittar och vill ha, det brukar ta max en kvart.
Och så skall jag ägna mig åt att "Gilla läget".
Det fungerar faktiskt riktigt bra.
 
Jag tänker såhär.

Den som vill ha något på ett väldigt speciellt vis får också vara beredd att dra ett väldigt stort lass för att kunna ha det på det viset.

- Vill man ha en häst, får man vara beredd att sköta den. Inte skjuta över jobbet på sin partner.
- Vill man ha en klassisk bil bra skick för sommarutflykter, får man vara beredd att sköta den. Inte skjuta över jobbet på sin partner.
- Vill man ha sitt hem perfekt rent och alltid skinande, får man vara beredd att fixa det. Inte skjuta över jobbet på sin partner.
- Vill man ha vällagad mat varje dag, får man vara beredd att fixa det. Inte skjuta över jobbet på sin partner.

Givetvis bör/kan även en av resultatet ointresserad part hjälpa till då och då, men man bör vara beredd att dra det absolut största delen av önskemålet på egen hand.

Sedan kan det givetvis vara så att man har så olika inställning till vissa saker att det blir ohållbart att bo tillsammans. Och har man gemensamma intressen kan det ju underlätta, visst.

Jag tycker inte att man behöver komma överens om en gemensam standard som ska gälla hela tiden. Om någon trivs med att ha det skinande rent jämt, så kan denne gott få må bra och städa ofta, medan den andre gör något annat som intresserar denne. Det verkar tokigt att kräva att den andre ska ärva hemrenlighetsintresset. Eller hästintresset. Eller bilintresset. Eller matintresset.
 
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.

Jag öser in hans saker på kontoret när jag ledsnat. Och han uppskattar att jag rensat fram matbordet :p

Vi är ungefär lika röriga, det är svårt att enas om en nivå om man är på varsin ände av skalan från början.

Och här städar den som tröttnar först. Det är lite oftare jag men när han väl tröttnar blir det mycket mer noggrant gjort, så jag känner att det jämnar ut sig i längden.
 
Förstår inte folk som säger att jag skulle aldrig vara tsm med'' ett litet barn'', det är ju inte det det handlar om. Man hjälps ju åt.
Vi gör det som vi tycker är kul och trivs med.
Min sambo lagar i princip all mat, han älskar att laga mat och mår bra av det.
Jag diskar allt som skall köras i maskin, jag älskar att pussla in disken 3-dimesionellt och plocka ur den ren och känna mig rik på rent porslin.
Han får diska för hand då mina händer inte klarar av det, men ingen av oss ´gillar det egentligen.
Jag sköter all tvätt, det är något som jag trivs med.
Resten försöker vi båda att komma undan så gott det går.
 
Sedan kan det givetvis vara så att man har så olika inställning till vissa saker att det blir ohållbart att bo tillsammans.
Precis så.
Man kan inte dyvla sitt intresse på någon annan på det sättet.
Det finns dock en sorts uppfattning om att den som vill ha det renast är en bättre människa p.g.a. någon sorts högre moral.
Vilket ofta kan bli ett problem i ett förhållande.
 
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.
Min partner och jag lägger varandras saker i en hög på varandras skrivbord om vi tycker att något är i vägen. Jag har inte ägnat mycket funderingar åt frågan, faktiskt, men jag skulle bli vansinnig om partner sorterade mina t-shirts eller la in min tvätt eller rensade ut mina garderober eller något sådant.

Om jag uppfattade att det var jag som skulle dammsuga ett rum där det låg en massa av hans grejer, skulle jag nog be honom flytta undan dem så jag kan dammsuga, eller så skulle jag lägga alltsammans på hans skrivbord.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 208
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 849
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 294
Senast: Tassa
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 696
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp