Bukefalos 28 år!

Slowcooker

Invigde slowcookern med chicken parmesan pasta, ett superenkelt recept på pinterest.
Jag har aldrig sett sonen äta så mycket mat. Vanligtvis tuggar han kött och spottar ut, är alltid massor av mat runt hans stol i köket efter middag. Nu tog han stora nävar med kyckling och sög i sig (var små strimlor), spottade inte ut någonting.
Så den här köksmaskinen får betyg 10/10 av mig redan :D.
 
Hur gör ni när ni ska sätta på en på morgonen? Hackar ni grönsaker mm kvällen innan?

Tänkte göra en gryta med nötkött, morot, selleri, potatis och lök bland annat. Kan man dela potatis kvällen innan och förvara i kylskåp rått?

Eller måste jag hacka allt på morgonen?
 
Hur gör ni när ni ska sätta på en på morgonen? Hackar ni grönsaker mm kvällen innan?

Tänkte göra en gryta med nötkött, morot, selleri, potatis och lök bland annat. Kan man dela potatis kvällen innan och förvara i kylskåp rått?

Eller måste jag hacka allt på morgonen?
Du kan hacka allt och lägga i påsar i kylen kvällen innan. Sedan är det bara att "dumpa" allt i slökokaren på morgonen :) !
 
Sambon blev helt såld på konceptet, så han åkte och köpte en idag. Får se hur mycket den kommer att användas.
 
Och du menar att det är "bara" att gräva fram den gamla lergrytan och göra likadant?
Jag har en superfin gjutgärnsgryta jag fick i julklapp förra året (le creuset). Är så sugen på att prova göra en god gryta i den.

@sjoberga Hur ska man räkna på temperaturen? Om man räknar med att det ska stå 9 h i ugn?
 
80 grader motsvarar lågvärmeläge och 95 grader högvärmeläge. 70 grader varmhållning.

9h så är det lågvärmeläge som gäller.
Här ser jag ett problem, i alla fall om jag skulle använda min ugn. Om jag sätter min crock-pot på "låg" i, säg, 10 timmar men jag inte kommer hem förrän efter 11 timmar, då går min crock-pot automatiskt över i varmhållning den sista timmen (och har väl 4 timmars varmhållning som max, om jag inte minns fel).

När jag jobbar använder jag mig ofta av varmhållningen, för jag har nog aldrig lagat något längre än 10 timmar. Och det är rätt ofta det blir minst den tiden som hinner gå från det att crock-potten startar vid 6-tiden och det jag kommer hem (tidigast kl 16). Så den funktionen hade jag saknat om jag skulle använda min ugn i stället......
 
Här ser jag ett problem, i alla fall om jag skulle använda min ugn. Om jag sätter min crock-pot på "låg" i, säg, 10 timmar men jag inte kommer hem förrän efter 11 timmar, då går min crock-pot automatiskt över i varmhållning den sista timmen (och har väl 4 timmars varmhållning som max, om jag inte minns fel).

När jag jobbar använder jag mig ofta av varmhållningen, för jag har nog aldrig lagat något längre än 10 timmar. Och det är rätt ofta det blir minst den tiden som hinner gå från det att crock-potten startar vid 6-tiden och det jag kommer hem (tidigast kl 16). Så den funktionen hade jag saknat om jag skulle använda min ugn i stället......

Jag tycker den här typen av matlagning är ganska okänslig för exakt tid, så det brukar inte vara nåt problem. Men visst, slowcookern har några fördelar som är helt anpassad till frånvaromatlagning.
 
Tänker inviga min slowcooker idag. Hittade ett recept på fläskfilé och eftersom de ofta blir torrt tänkte jag se om det blir bättre. Plus att jag tänker laga grillade grönsaker i ugn till och det blir svårt att göra båda på en gång. Rapport kommer senare.
 
Det är väl elförbrukningen då men ja, jag har också haft grytor i ugnen på det viset och visst är det praktiskt. Men jag hatar att diska dessa grytor (gjutjärn) :p
När du tömt grytan värm upp den i ugnen, borsta ur den med hett vatten, skjölj, gnugga rent med salt, skölj, torka. stryk grytans intre, lockets innre med matolja och in i ungnen ngn 1/2 i 200 grader så oljan ryker torr.
Ställ in grytan med locket på, men ha en träslev i så locket ligger på glänt.. så kan du förvara den i månader utan att den rostar + att den är in-stekt och klar att användas direkt.

Du kan även baka jäkligt gott bröd i den..så här Själv brukar jag ha i krossade nötter eller solrosfrö..Har haft en gjutjärnsgryta i båten under många, många år..och det är alltid lika gott med nybakt bröd...långt ute till havs ;)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Nja, första receptet var ingen höjdare, fläskfilén var torr och hård. Hmm. Får försöka igen med ett annat recept.
 
Nja, första receptet var ingen höjdare, fläskfilén var torr och hård. Hmm. Får försöka igen med ett annat recept.
File? Då är det inte undra på att det blev både torrt och hårt..Karré skulle det ju vara annars funkar det inte..En file får bara stekas eller grillas under en kort tid, annars blir den förstörd, den blir hård och torr.
 
File? Då är det inte undra på att det blev både torrt och hårt..Karré skulle det ju vara annars funkar det inte..En file får bara stekas eller grillas under en kort tid, annars blir den förstörd, den blir hård och torr.

Tja, receptet var för fläskfilé. Men det är sista gången den hamnar i slow cookern. Tror att en chili tex fungerar mycket bättre. Alternativt en fläsklägg.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 303
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 434
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp