Bukefalos 28 år!

Slowcooker

Det finns uppenbara fördelar med slowcookers (timerfunktioner) men det är ju inte så att man inte kan göra det i vanlig ugn med lergryta eller gjutjärnsgryta.

Förbereda kvällen innan, in med gryta i ugnen på 80,90,100,110 grader beroende på hur länge den är tänkt att stå och vad det är. 1-2 h avvikelse är inget problem, blir inte torrt ändå på så få grader och bra kärl.

Gör så ganska ofta för att ha god mat färdig att servera vid hemkomst från jobbet.

Självklart går det att göra samma sak i en ugn.
Men ärligt talat är det mycket smidigare med slowcookern, lägre effekt etc. Jag har dessutom frigjort plats i skåpen när jag tagit bort en massa grytor som knappt används och nu ersatts med slowcookern som används flera gånger i veckan :up:
 
Det finns uppenbara fördelar med slowcookers (timerfunktioner) men det är ju inte så att man inte kan göra det i vanlig ugn med lergryta eller gjutjärnsgryta.

Förbereda kvällen innan, in med gryta i ugnen på 80,90,100,110 grader beroende på hur länge den är tänkt att stå och vad det är. 1-2 h avvikelse är inget problem, blir inte torrt ändå på så få grader och bra kärl.

Gör så ganska ofta för att ha god mat färdig att servera vid hemkomst från jobbet.
Men sätter du igång ugnen på morgonen och låter den stå i hela dagen?
 
Vi har inte ens en meter bänkplats (totalt! Har jättelitet kök :( ) och vår får plats tillsammans med kaffebryggaren om man ställer kokaren bakom bryggaren :p

Är ju bästa grejen i köket!

Vi har kanske väldigt mycket onödiga grejer, dags att rensa ur köket någon dag. :p

Satt och kikade på slowcookers igår när maken kom förbi och frågade vad det var, sen om det var något speciellt märke jag tittade efter, och efter ytterligare en stund om det var det bästa märket.
Skulle inte förvåna mig om det går att hämta ut en på posten inom en snar framtid :laugh:
 
Idag ska vi inviga den maken köpte på impuls pga nedsatt pris i veckan. Det ska bli en vegetarisk, mexikansk gryta som såg riktigt god ut. Jag har tittat mycket på recept i samband med den här tråden men det är så mycket kött i alla recept och jag skulle gärna göra första vändorna med recept och bli varm i kläderna :p förhoppningsvis kommer den att underlätta mina dagar nu när jag pluggar. Det är alltid lite stressigt efter att jag hämtat barnen, ska laga mat osv. Det vore trevligt att umgås med barnen i stället för att svettas i köket.

Jag har börjat samla slow cooker-recept på Pinterest, de flesta är vegetariska.
(Berätta gärna om du testar något och om det var gott.)
 
Börjar bli sugen på en sån här alltså. Jag jobbar ofta 14-21 och är inte hemma förrens efter 22. Vore ju nice att komma hem till lagad mat och slippa göra det så sent på kvällen!
 
Jag har börjat samla slow cooker-recept på Pinterest, de flesta är vegetariska.
(Berätta gärna om du testar något och om det var gott.)
Jag tycker också det så mycket kött i de flesta recept man ser.
Men att det borde gå göra massor av fantastiska vegetariska grytor.

Finns det någon som kan förklara hur man ska tänka när man gör om ett vanligt recept? Lathund hur koktid ska omvandlas för att bli lagom t.ex.?
 
Pucha mig att använda min. Har inte testat den ännu Enkla recept vill jag få tipps på. Älskar grytor o soppor.

Ger upp tror inte detta matlagnings grej är något för mig. Vart ska man sätta den på annons? Tradera? Något lokal torg på nätet? Tar gärna i mot tipps.
 
Jag har börjat samla slow cooker-recept på Pinterest, de flesta är vegetariska.
(Berätta gärna om du testar något och om det var gott.)
Får kolla där. Mexikanska grytan fick för mycket spiskummin i sig så jag kan inte ge den en rättvis bedömning :p tänkte försöka dra igång ett snäll mot magen-recept i morgon. Min mage hatar mig just nu så det vore rätt trevligt att äta något snällt. En soppa med lite goda rötter kanske. Det är ju enkelt.
 
Hur gör man med fisk i slowcookern? Tex frysta laxbitar, kan man köra dem i 8 timmar som med kött? Läste någonstans att fisk inte ska vara i lika länge som kött men det stod inte varför. Någon som provat och vet?
 
I morse vid kl 6 lade jag morot, palsternacka, en stor fläsklägg, lagerblad och chiliflakes i crock-potten. Sedan fick den gå i 10 timmar. När jag kom hem plockade jag upp köttet (som ramlade av benen :up:) och fiskade upp morötter och palsternacka. Kokte potatis och kålrot och mosade tillsammans med de andra rotfrukterna, en klick smör, lite matlagningsgrädde, salt och peppar. Det blev SÅ gott :d! Min man var helt lyrisk....:p

Och imorgon kör vi soppa på den fina buljongen :) !
 
Den här svarta crock-poten på 4,7 L som kostar 699 på de billigaste ställena, tror ni den får plats med en hel kyckling utan att man tar isär den i bitar? Min mamma har alltid lagat i gjutjärnsgryta och fått massa gott typ stekar, hel kyckling och kalops etc men jag har aldrig haft tid/ork/tålamod men ser nu en öppning efter den här tråden :idea: (Funkar kalops i den tro??)
 
Den här svarta crock-poten på 4,7 L som kostar 699 på de billigaste ställena, tror ni den får plats med en hel kyckling utan att man tar isär den i bitar? Min mamma har alltid lagat i gjutjärnsgryta och fått massa gott typ stekar, hel kyckling och kalops etc men jag har aldrig haft tid/ork/tålamod men ser nu en öppning efter den här tråden :idea: (Funkar kalops i den tro??)
Japp, man får plats med en hel kyckling i den. Jag har till och med lagat en mindre anka. Kalops, och liknande, funkar kanonbra :) !
 
Hur viktigt är det med vätska i sakerna man lagar? Går en köttbit utan sås?
Skulle man kunna göra typ bakad potatis utan att det bränner i botten?
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 288
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp