Slowcooker

I helgen gick min crock-pot riktigt varm :) ! Då gjorde jag först en "ribbestek", som fick koka i 5,5 timmar i en marinad gjord på olja, soja, ketchup, senap, sirap, chili flakes, vitlök, salt och peppar. Det blev supermumsigt, och såsen (gjord på skyn) blev OTROLIGT god :d . Serverad med ris.

Sedan diskade jag ur grytan och gjorde risgrynsgröt, enligt detta recept: https://www.crockpot.se/recept/risgrynsgrot/
 
@bettysmatte: åh, risgrynsgröt ska jag också göra till jul. Det är bara jag i familjen som äter det, men nu får vi besök av en till grötätare, så då lönar det sig i alla fall...
 
Nä. Det är ytterligare en fördel med en slökokare. De drar väldigt LITE ström... :) Min har en effekt på 250 watt.

Det är mindre skillnad än man tror i jämförelsen slow cooker och modern väl isolerad ugn. Båda är effektiva värmefixare och ska de hålla samma värme går det åt ungefär lika mycket energi, även om slowcookern är 250 watt och ugnen 2000 watt. Ugnen har termostat så den går kanske bara en åttondel av tiden och voilà, så förbrukar båda exakt lika mycket energi för tillagningen.

Exempel: 250 watt x 8 h = 2000 watt x 1/8 av tiden x 8h = 2000 Wh = 2kWh ~= 2 kr med dagens elpriser.

Och sen för oss med direktverkande el är det ingen förlust att låta spisen eller slowcookern värma huset lite. Bara trevligt med fler värmekällor.
 
Det är mindre skillnad än man tror i jämförelsen slow cooker och modern väl isolerad ugn. Båda är effektiva värmefixare och ska de hålla samma värme går det åt ungefär lika mycket energi, även om slowcookern är 250 watt och ugnen 2000 watt. Ugnen har termostat så den går kanske bara en åttondel av tiden och voilà, så förbrukar båda exakt lika mycket energi för tillagningen.

Exempel: 250 watt x 8 h = 2000 watt x 1/8 av tiden x 8h = 2000 Wh = 2kWh ~= 2 kr med dagens elpriser.

Och sen för oss med direktverkande el är det ingen förlust att låta spisen eller slowcookern värma huset lite. Bara trevligt med fler värmekällor.

Eller mer matematiskt men förenklat (baserat på att uppvärmning av en ugn till 200 grader från rumstemperatur tar 500Wh och att hålla 1 timme varmt i 200 grader tar 500Wh):
Antal Wh är en funktion av tid (t) och Temperatur (T)
f(t, T) = (1+t)*500*(T-20)/(200-20) Wh
För en slowcooker med konstant effekt (250 W utan termostat)
g(t) = 250*t

Med ett elpris på 1kr / kWh, ger exempelvis f(8, 90) = 1750 Wh = 1,75 kr
8h i 90 grader är något jag använde ganska ofta.
Samma 8h i slowcookern g(8) = 2000 Wh = 2,00 kr

Hugget som stucket med andra ord.
 
Har nu kört den par varv och är inte frälst än måste jag säga.
-Hel kyckling- finfin buljong att ha till annat, kycklingen trillade i princip sönder, men filéerna var ack så galet torra trots att det var mängder med vätska (6h låg värme).
-Beuf bourguignon (eller hur det nu stavas :D) är vi iofs sjukt bortskämda med att äta bra när den är gjord en timme i stekpanna, men den blev verkligen inte bättre. Köttets konsistens var perfekt, men det smakar betydligt mer på det gamla vanliga viset.. konstigt nog. Fick häva i salt peppar och fond när jag provsmakade när det var ett par timmar kvar och det inte smakade ngt alls.. Resultatet var väl som på sjukhusets restaurang ungefär. Klart ätligt men ingen fine dining över det inte :angel:

Nästa drag är att köra kycklinglår under morgondagen. De marinerar över natten och ska ju vara tacksamt kött så nu jäklar.. Har dock ingen aning om hur länge de ska vara inne. Googlar recept och hittar allt från 3-9 timmar (!?) på hög och 4-5 på låg.. 9 på hög känns ju extremt när en hel var mer än klar på 6h låg?? Nån som kan råda?

Och om nån har tips på varför de första försöken resulterat i torrt vs smaklöst får ni gärna bidra! Jag VILL ju verkligen att det här ska funka, särskilt när jag ska börja jobba deltid om några månader, vore perfekt att komma hem till färdig mat när man hämtat på förskolan.
En teori jag har om smaken är att det är ju ett problem att man inte smakar av under tiden så som man gör när man står vid spisen.
just ja, en liten detalj; trots extremt olika kryddning tyckte jag att både biffen och kycklingen hade nån smak som liknade varann. Blir det alltid så pga tillagningen tro?
 
Har nu kört den par varv och är inte frälst än måste jag säga.
-Hel kyckling- finfin buljong att ha till annat, kycklingen trillade i princip sönder, men filéerna var ack så galet torra trots att det var mängder med vätska (6h låg värme).
-Beuf bourguignon (eller hur det nu stavas :D) är vi iofs sjukt bortskämda med att äta bra när den är gjord en timme i stekpanna, men den blev verkligen inte bättre. Köttets konsistens var perfekt, men det smakar betydligt mer på det gamla vanliga viset.. konstigt nog. Fick häva i salt peppar och fond när jag provsmakade när det var ett par timmar kvar och det inte smakade ngt alls.. Resultatet var väl som på sjukhusets restaurang ungefär. Klart ätligt men ingen fine dining över det inte :angel:

Nästa drag är att köra kycklinglår under morgondagen. De marinerar över natten och ska ju vara tacksamt kött så nu jäklar.. Har dock ingen aning om hur länge de ska vara inne. Googlar recept och hittar allt från 3-9 timmar (!?) på hög och 4-5 på låg.. 9 på hög känns ju extremt när en hel var mer än klar på 6h låg?? Nån som kan råda?

Och om nån har tips på varför de första försöken resulterat i torrt vs smaklöst får ni gärna bidra! Jag VILL ju verkligen att det här ska funka, särskilt när jag ska börja jobba deltid om några månader, vore perfekt att komma hem till färdig mat när man hämtat på förskolan.
En teori jag har om smaken är att det är ju ett problem att man inte smakar av under tiden så som man gör när man står vid spisen.
just ja, en liten detalj; trots extremt olika kryddning tyckte jag att både biffen och kycklingen hade nån smak som liknade varann. Blir det alltid så pga tillagningen tro?
Jag har exakt samma problem, så jag hoppas någon har bra svar på detta :D
 
Någon som har tips på någon vegetarisk indisk gryta som funkar bra i Slowcooker? :) har kokosmjölk, röda linser och krossade tomater hemma, samt massor med olika indiska kryddor.
 
Har nu kört den par varv och är inte frälst än måste jag säga.
-Hel kyckling- finfin buljong att ha till annat, kycklingen trillade i princip sönder, men filéerna var ack så galet torra trots att det var mängder med vätska (6h låg värme).
-Beuf bourguignon (eller hur det nu stavas :D) är vi iofs sjukt bortskämda med att äta bra när den är gjord en timme i stekpanna, men den blev verkligen inte bättre. Köttets konsistens var perfekt, men det smakar betydligt mer på det gamla vanliga viset.. konstigt nog. Fick häva i salt peppar och fond när jag provsmakade när det var ett par timmar kvar och det inte smakade ngt alls.. Resultatet var väl som på sjukhusets restaurang ungefär. Klart ätligt men ingen fine dining över det inte :angel:

Nästa drag är att köra kycklinglår under morgondagen. De marinerar över natten och ska ju vara tacksamt kött så nu jäklar.. Har dock ingen aning om hur länge de ska vara inne. Googlar recept och hittar allt från 3-9 timmar (!?) på hög och 4-5 på låg.. 9 på hög känns ju extremt när en hel var mer än klar på 6h låg?? Nån som kan råda?

Och om nån har tips på varför de första försöken resulterat i torrt vs smaklöst får ni gärna bidra! Jag VILL ju verkligen att det här ska funka, särskilt när jag ska börja jobba deltid om några månader, vore perfekt att komma hem till färdig mat när man hämtat på förskolan.
En teori jag har om smaken är att det är ju ett problem att man inte smakar av under tiden så som man gör när man står vid spisen.
just ja, en liten detalj; trots extremt olika kryddning tyckte jag att både biffen och kycklingen hade nån smak som liknade varann. Blir det alltid så pga tillagningen tro?
Man måste helt generellt dra på med kryddningen mycket mer än när man lagar mat på vanligt vis. Det låter som om du har tillagat kycklingen lite för länge om den var torr?
 
Man måste helt generellt dra på med kryddningen mycket mer än när man lagar mat på vanligt vis. Det låter som om du har tillagat kycklingen lite för länge om den var torr?

Hur länge hade du kört en hel kyckling? Jag körde 6h på låg som sagt :) En hyfsat rejäl pippi oxå, ekopippi på 1,5 kg.
 
Har nu kört den par varv och är inte frälst än måste jag säga.
-Hel kyckling- finfin buljong att ha till annat, kycklingen trillade i princip sönder, men filéerna var ack så galet torra trots att det var mängder med vätska (6h låg värme).
-Beuf bourguignon (eller hur det nu stavas :D) är vi iofs sjukt bortskämda med att äta bra när den är gjord en timme i stekpanna, men den blev verkligen inte bättre. Köttets konsistens var perfekt, men det smakar betydligt mer på det gamla vanliga viset.. konstigt nog. Fick häva i salt peppar och fond när jag provsmakade när det var ett par timmar kvar och det inte smakade ngt alls.. Resultatet var väl som på sjukhusets restaurang ungefär. Klart ätligt men ingen fine dining över det inte :angel:

Nästa drag är att köra kycklinglår under morgondagen. De marinerar över natten och ska ju vara tacksamt kött så nu jäklar.. Har dock ingen aning om hur länge de ska vara inne. Googlar recept och hittar allt från 3-9 timmar (!?) på hög och 4-5 på låg.. 9 på hög känns ju extremt när en hel var mer än klar på 6h låg?? Nån som kan råda?

Och om nån har tips på varför de första försöken resulterat i torrt vs smaklöst får ni gärna bidra! Jag VILL ju verkligen att det här ska funka, särskilt när jag ska börja jobba deltid om några månader, vore perfekt att komma hem till färdig mat när man hämtat på förskolan.
En teori jag har om smaken är att det är ju ett problem att man inte smakar av under tiden så som man gör när man står vid spisen.
just ja, en liten detalj; trots extremt olika kryddning tyckte jag att både biffen och kycklingen hade nån smak som liknade varann. Blir det alltid så pga tillagningen tro?
Nu har jag ingen crockpot, men lagar man på samma sätt som när man gör en gryta som vanligt? Tänker om man gör burgundergryta utan crockpot, då är det ju rätt mycket brynande och pysslande innan man kommer till läget då det hela ska stå och puttra?

Brynandet och pysslandet är ju det som ger smaken, enligt min erfarenhet.
 
Nu har jag ingen crockpot, men lagar man på samma sätt som när man gör en gryta som vanligt? Tänker om man gör burgundergryta utan crockpot, då är det ju rätt mycket brynande och pysslande innan man kommer till läget då det hela ska stå och puttra?

Brynandet och pysslandet är ju det som ger smaken, enligt min erfarenhet.
Det finns crock-pot som kan användas på spisplatta så man kan bryna först om man vill. Jag hoppas på en sådan i julklapp.... :angel: Annars går det ju att bryna köttet i stekpanna först innan man häller det i crock-potten. Men eftersom jag är lat, och inte vill diska i onödan, så brukar jag inte göra det.... ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 149
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 352
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp