Bukefalos 28 år!

Slowcooker

Kanske kan ha den på köksbordet mot fönstret, där står ändå annat skit som jag kanske kan trycka in någon annanstans!

Min slow cooker och sous vide grejor bor i tvattstugan. :p Det ar ungefar 20 extra steg for att hamta och stalla tillbaka, och faktiskt inga problem alls.:D (Enda orsaken att den inte star framme ar dessutom att jag gillar rena tomma bankar.)

Jag tycker också det så mycket kött i de flesta recept man ser.
Men att det borde gå göra massor av fantastiska vegetariska grytor.

Finns det någon som kan förklara hur man ska tänka när man gör om ett vanligt recept? Lathund hur koktid ska omvandlas för att bli lagom t.ex.?

Googla "vegetarian slow cooker recipes" ... det finns hur mycket som helst. :up:
Nar jag kikar pa Svenska recept anvander jag dem bara som bas da jag inte har svenska matt (eller, rattare sagt, da det ar krangligt att mata i deciliter nar man bara har en tillbringare som visar 2 dl.:p)
 
Min slow cooker har kapacitet från 1 liter till 10 liter. Kan reglera värmen från 50 grader till 300. Har möjlighet att tillsätta ånga.
Kostade?
Ingenting.
Jag började använda min ugn med befintligt bestånd av grytor och kastruller.
Har en timer i ugnen, så jag kan ordna till allt på kvällen, åka iväg på morgonen och när jag kommer hem är grytan/baket klart

Den lösningen stjäl ingen ytterligare plats i köket.
 
Min slow cooker har kapacitet från 1 liter till 10 liter. Kan reglera värmen från 50 grader till 300. Har möjlighet att tillsätta ånga.
Kostade?
Ingenting.
Jag började använda min ugn med befintligt bestånd av grytor och kastruller.
Har en timer i ugnen, så jag kan ordna till allt på kvällen, åka iväg på morgonen och när jag kommer hem är grytan/baket klart

Den lösningen stjäl ingen ytterligare plats i köket.

Men en ugn drar ganska mycket mer ström.
 
Men en ugn drar ganska mycket mer ström.
lite mer drar ugnen, men du har ju betydligt högre kapacitet istället. Dessutom så slår ju termostaten ifrån oftare i ugnen så skillnaden blir inte så stor. När jag fixar till grytor gör jag det överlag i den stora potten dvs 10 liter. Fryser sedan in portionsförpackat. Får vi tre gäster, oväntat är käket klart på en kvart ;)
 
lite mer drar ugnen, men du har ju betydligt högre kapacitet istället. Dessutom så slår ju termostaten ifrån oftare i ugnen så skillnaden blir inte så stor. När jag fixar till grytor gör jag det överlag i den stora potten dvs 10 liter. Fryser sedan in portionsförpackat. Får vi tre gäster, oväntat är käket klart på en kvart ;)
Och sedan känner ju åtminstånde de som gjort lumpen till att grytor o ärtsoppa blir bättre ju större grytan är...ibland har verkligen storleken en betydelse.
Sedan låter jag grytan stå i svalen minst ett dygn för att gotta till sig innan jag fryser ner i portionspåsar. Ska till skogen för att jaga så blandar jag 1 påse med lite vatten, kokar upp och häller i Themosen. Då behöver jag inte skeda upp utan kan dricka från muggen (latmasken ni vet ;) )
 
lite mer drar ugnen, men du har ju betydligt högre kapacitet istället. Dessutom så slår ju termostaten ifrån oftare i ugnen så skillnaden blir inte så stor. När jag fixar till grytor gör jag det överlag i den stora potten dvs 10 liter. Fryser sedan in portionsförpackat. Får vi tre gäster, oväntat är käket klart på en kvart ;)
Jag misstänker att min gamla ugn skulle dra betydligt mer ström än min nya crock-pot, och jag har absolut inga problem med att förvara den. Jag har inte så värst många grytor, och den tar ju inte mer plats än min största vanliga gryta gör. Min ugn har inte heller en massa finesser för den är, som sagt, gammal (följde med huset så ingen aning om hur gammal egentligen). Så mitt val är enkelt.... :)

MEN jag tycker att det är jättekul att höra om andra som gör långkok, och lagar mat från grunden, oavsett om det är i ugn, på spisen eller i en "slökokare".
 
Jag misstänker att min gamla ugn skulle dra betydligt mer ström än min nya crock-pot, och jag har absolut inga problem med att förvara den. Jag har inte så värst många grytor, och den tar ju inte mer plats än min största vanliga gryta gör. Min ugn har inte heller en massa finesser för den är, som sagt, gammal (följde med huset så ingen aning om hur gammal egentligen). Så mitt val är enkelt.... :)

MEN jag tycker att det är jättekul att höra om andra som gör långkok, och lagar mat från grunden, oavsett om det är i ugn, på spisen eller i en "slökokare".
När man väl upptäckt kvaliteterna med långkok så inser man att segt billigt framdelskött ofta blir både godare och mörare än de plastinbakade ryggdelar som säljs för dyra pengar.

En annan kul grej är att köpa en gammal gjutjärnsgryta på loppis för en billig peng. Blästra ren den och bränna in den på nytt.
Ett recept följer.
Klä grytan med baconskivor. Ställ sedan grytan på högkant. Börja längst ner med en skiva benfri karré.Lite kryddor Därefter ngr skivor lök, ytterligare ett lager karré.Sedan ett lager paprika. Så fortsätter du tills grytan är full. Lite grillsås/olja på det hela och sedan locket på. In i ugnen 140 grader i ngr timmar. Bacon och karré innehåller så mycket fett, lök och paprika så mycket vätska så att du får en jäkligt god baconsmakande sås till köttet, Pasta, bröd eller potatis och naturligtvis en kall öl passar bra ;)
Beroende på grytans storlek så har du mat till ett fotbollslag. Är alltid lika populärt när man har ett jaktlag i skogen en kall novemberdag, då man svänger upp med pickupen och på flaket har en ryckande gryta med tillbehör. Har el låda med halm i som jag ställer grytan i...då håller den värmen bra
Det fina är att du kan göra det hela ute med. Ett gäng grillbriketter under och ett annat gäng på locket, sedan får man prova sig fram vad det gäller tider
 
Senast ändrad:
Jag köpte en multi cooker igår :bump:

Vi har inget kök (förutom micro) och får egentligen inte laga mat eller använda en sån här så vet inte om jag vågar använda slow cooker grejen då det antagligen luktar ut i korridoren. Då kanske de där personerna kommer och så får jag en massa prickar och blir utslängd för att jag beter mig illa typ :cautious:

Än så länge har jag gjort pasta i den och ångat en majskolv på samma gång :banana: Affären hade inga svamp kvar annars hade jag provat och ångat det på samma gång. Den kan även göra yoghurt, baka sponge cakes och koka ris m.m.

I princip: jag är less på att köpa mat ute varenda jädra dag och ibland vill jag bara ha pasta med pesto typ :D

Inglorion - going rogue
 
Dagens crockpot-äventyr blir en chili con carne :) ! Krossade tomater, paprika, svarta bönor, buljongtärning, chili flakes, spiskummin, vitlök och köttfärs. Ska få puttra hela dagen och, förmodligen, ätas med corn bread ikväll :d .

Bara ett tips ... om du ska ha kottfars i bryn den forst i stekpanna och os i alltihop, i slowcookern. Det gor en "world of difference" i smaken om kottfarsen har brynts forst.
Rott kott karamelliseras och forandrar smak valdigt markant nar det bryns, vitt kott inte alls pa samma satt.
 
Bara ett tips ... om du ska ha kottfars i bryn den forst i stekpanna och os i alltihop, i slowcookern. Det gor en "world of difference" i smaken om kottfarsen har brynts forst.
Rott kott karamelliseras och forandrar smak valdigt markant nar det bryns, vitt kott inte alls pa samma satt.
Vi har testat både att bryna och att inte bryna, och vi tycker att båda delar funkar... :)
 
Hur funkar det med fisk i den generellt, känns som att fisk är ju så himla på minuten-känsligt i vanliga fall?

Den enda fisk och skaldjur jag vagat gora i slow cooker ar seafood chowder. Da har jag forst stekt bacon och "crumpled" och sedan ost i alltihop utom seafood pa langkok ... Fisk, rakor och hela musslor aker i nar det ar en kvart eller sa innan man ska ata sa man kan passa sa det blir precis lagom och inte over kokat.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 374
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 458
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp