Bukefalos 28 år!

Slowcooker

Ca 4 cm purjo.
En stor klick smör
2 kuvert saffran
2 - 3msk tomatpuré
1 tsk gurkmeja
2 - 3 dl vatten
2 vitlöksklyftor
Riven ingefära
Peppar salt
Fyra laxblock, delades i småbitar mot slutet

Jag hivade i allt imorse och sen har det fått stå hela dagen. Ca en dl grädde på slutet.
Kokade jasminris till och lät grytan bli riktigt soppig och hällde över riset.
 
Jag gillar hur enkelt det är att städa köket efter en slowcook-middag.
Inget slask eller spill. Utan In med grytan och riskokaren i diskmaskinen, klart!
Klippte purjon imorse så enda förberedelsedisken var en sax och ett litet rivjärn :)
Det blir ju så mycket enklare och roligare att fixa maten nu. Jag känner mig glad och nöjd istället för att vara helt slutkörd efter att ha fixat middagen, jag tycker verkligen om min slowcooker!
 
Hur mycket ström drar de egentligen? Det är ju många timmar de står och puttrar.
Märker ni någon skillnad på elförbrukningen? Jag antar att spis/ugn drar mer per timme liksom, men går kortare tid.
 
Hur mycket ström drar de egentligen? Det är ju många timmar de står och puttrar.
Märker ni någon skillnad på elförbrukningen? Jag antar att spis/ugn drar mer per timme liksom, men går kortare tid.
Har inte märkt något på elförbrukningen :)
Ska kolla med sambon vad han tror, han har bättre koll på vad saker drar än mig.
 
Efter att ha läst den här tråden är jag numera ägare till en crockpot. Har inte hunnit göra så mycket olika saker men jag är toknöjd. Så behändigt att slänga i allt och sen kunna åka till jobb och stall. Väl hemma är maten fixad. Bästa lifehacket på år. Idag är det fiskgryta på gång och det luktar mums.
 
Åh jag vill också ha en! Men vårt kök är så litet och vi har inte bänkplats eller förvaring för fler köksmaskiner :( Det är dock bestämt att det är ett av det första vi köper när vi flyttar till större hus! Orka vänta bara... Får sitta här och bli avis över allas goda mat som tillagas :p och samla recept under tiden.
 
Åh jag vill också ha en! Men vårt kök är så litet och vi har inte bänkplats eller förvaring för fler köksmaskiner :( Det är dock bestämt att det är ett av det första vi köper när vi flyttar till större hus! Orka vänta bara... Får sitta här och bli avis över allas goda mat som tillagas :p och samla recept under tiden.
Du kan inte förvara den någon annanstans än köket då? På hatthyllan eller i garderoben, kanske :D? Min tar faktiskt inte särskilt stor plats alls!
 
Åh jag vill också ha en! Men vårt kök är så litet och vi har inte bänkplats eller förvaring för fler köksmaskiner :( Det är dock bestämt att det är ett av det första vi köper när vi flyttar till större hus! Orka vänta bara... Får sitta här och bli avis över allas goda mat som tillagas :p och samla recept under tiden.
Vi har inte ens en meter bänkplats (totalt! Har jättelitet kök :( ) och vår får plats tillsammans med kaffebryggaren om man ställer kokaren bakom bryggaren :p

Är ju bästa grejen i köket!
 
Idag ska vi inviga den maken köpte på impuls pga nedsatt pris i veckan. Det ska bli en vegetarisk, mexikansk gryta som såg riktigt god ut. Jag har tittat mycket på recept i samband med den här tråden men det är så mycket kött i alla recept och jag skulle gärna göra första vändorna med recept och bli varm i kläderna :p förhoppningsvis kommer den att underlätta mina dagar nu när jag pluggar. Det är alltid lite stressigt efter att jag hämtat barnen, ska laga mat osv. Det vore trevligt att umgås med barnen i stället för att svettas i köket.
 
Vi har inte ens en meter bänkplats (totalt! Har jättelitet kök :( ) och vår får plats tillsammans med kaffebryggaren om man ställer kokaren bakom bryggaren :p

Är ju bästa grejen i köket!

Det finns uppenbara fördelar med slowcookers (timerfunktioner) men det är ju inte så att man inte kan göra det i vanlig ugn med lergryta eller gjutjärnsgryta.

Förbereda kvällen innan, in med gryta i ugnen på 80,90,100,110 grader beroende på hur länge den är tänkt att stå och vad det är. 1-2 h avvikelse är inget problem, blir inte torrt ändå på så få grader och bra kärl.

Gör så ganska ofta för att ha god mat färdig att servera vid hemkomst från jobbet.
 
Det finns uppenbara fördelar med slowcookers (timerfunktioner) men det är ju inte så att man inte kan göra det i vanlig ugn med lergryta eller gjutjärnsgryta.

Förbereda kvällen innan, in med gryta i ugnen på 80,90,100,110 grader beroende på hur länge den är tänkt att stå och vad det är. 1-2 h avvikelse är inget problem, blir inte torrt ändå på så få grader och bra kärl.

Gör så ganska ofta för att ha god mat färdig att servera vid hemkomst från jobbet.
Det är väl elförbrukningen då men ja, jag har också haft grytor i ugnen på det viset och visst är det praktiskt. Men jag hatar att diska dessa grytor (gjutjärn) :p
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 285
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp