Slowcooker

Gjorde korvstroganoff igår som blev supergod! Smakade mycket mer än vanligt.
Tänkte vara "smart" och kasta i riset i den på direkten, men det blev tyvärr inte riktigt klart. 2,5 h. på hög.
Det gick att äta så det var inte wasted, men knaprigt ris är ingen favvo riktigt :p
Funderar på om det berodde på att det var svart ris, har ju en mycket längre koktid än diverse förkokt jasminris etc..
Har någon provat att koka ris direkt i grytan?
 
Måste berätta om dagens väldigt lyckade soppa (tyvärr inget exakt recept dock....). Jag tog rimmat fläsk och skar i små bitar. Skar några potatisar och en morot. I med detta i "potten". Vatten, kycklingbuljongtärning, röda linser, chili flakes, spiskummin, paprikapulver. Efter några timmar blandade jag lite mjöl med matlagningsgrädde och hällde i, för jag tyckte att soppan gott kunde bli lite tjockare. Den blev helt GUDOMLIG :) !! Mums.... :d Den kokte i ca 7 timmar på låg.
 
Gårdagens slökok! Så gott!
Gjorde pulled chicken som åts med taco-tillbehör.

Hackade en gul lök och lade i botten, delade sedan 4 kycklingfiléer på hälften och la ovanpå. En påse tacokrydda, en burk ananassalsa, lite chilisås och bbq.sås och en lite skvätt vatten, på toppen. Satte på hög, 3 h. När det var 1 h kvar drog jag isär filéerna lite grovt, och innan servering finfördelade jag dem.
Det blev supergott, och kommer helt klar göras igen :)
 
Köpte en crock-pot i januari och är också helt frälst. Använder den mycket mera än jag någonsin trodde jag skulle.

Timern använder jag för att tillagningen av maten ska avsluta när jag önskar. Då träder ett varmhållningsläge in och rekommendationen är att maten kan varmhållas i fyra timmar. Jag är borta minimi 9h per dag och få rätter vill jag ha att gå så länge så då är det jättebra med timern. Likaså är jag fri att göra annat på hemvägen och måste inte hem för att stänga av grytan utan det sköter timern om. Varmhållningsläget håller värmen på sån nivå att bakterier inte börjar växa och maten smakar färsk och nygjord även efter en par timmar på varmhållning.

Är det vardag och jag gör mat som vi ska äta potatis till så lägger jag med potatisen också på morgonen så allt är klart när jag kommer hem. Mycket behändigt! Grönsaker och potatis blir varken sönderkokta eller mosade, det är för låg tillagningsvärme för det. De blir riktigt bra i konsistensen.

Butter chicken är så här på rak arm en av favoriterna. Lite som kladdkaka; minimalt med jobb, enkla ingredienser och maximalt med smak :)
Något bra recept på Butter chicken, som passar i slow cookern?
 
Gårdagens slökok! Så gott!
Gjorde pulled chicken som åts med taco-tillbehör.

Hackade en gul lök och lade i botten, delade sedan 4 kycklingfiléer på hälften och la ovanpå. En påse tacokrydda, en burk ananassalsa, lite chilisås och bbq.sås och en lite skvätt vatten, på toppen. Satte på hög, 3 h. När det var 1 h kvar drog jag isär filéerna lite grovt, och innan servering finfördelade jag dem.
Det blev supergott, och kommer helt klar göras igen :)
Den här ska jag prova!
 
Jäklar, farlig tråd det här. :crazy: Nu vill jag också ha en! Hittade en på JULA för 299 och en på Clas Ohlson för samma pris. Funderar på att ta med mig en hem när jag är i Stockholm nästa gång. Har redan hittat några recept jag dreglar över :d
 
Idag kommer det att lagas revben i BBQ-sås i min :) ! Jobbar från 7:00-15:30, och sedan hundkurs ikväll. Skönt att ha maten färdiglagad så vi kan äta där emellan :up:.
 
Jäklar, farlig tråd det här. :crazy: Nu vill jag också ha en! Hittade en på JULA för 299 och en på Clas Ohlson för samma pris. Funderar på att ta med mig en hem när jag är i Stockholm nästa gång. Har redan hittat några recept jag dreglar över :d
och jag hämtade ut min igår, bara pga den här tråden :angel:

Ser fram emot storkok i helgen, när jag lyckats bestämma mig för vilket recept jag vill göra först :p
 
Grilla valfritt kött med mycket rökspån medium rare. Föredrar högrev. Dagen efter skär köttet i tunna skivor, i med tomater, soltorkade tomater, selleri. Låt koka på låg hela dagen. Dra isär servera som köttfärssås till pasta. Mmmmmmmmmm

Kryddor tar jag lite olika, gillar chili, cayenne, paprika, kanel, ingefära, spiskummin osv.
 
Blir lite sugen...

Vad gör ni för vegetariska recept? Vi äter inte så mycket grytor (barnen gillar det inte så mycket) men ofta soppa t ex. Maken och jag skulle iofs säkert gärna äta mer grytor, och vem vet, kanske ungarna också får smak på det. Curry är inte vår grej direkt viss currypasta går att äta, det läskiga gula pulvret släpps inte in i huset...ungefär på den nivån.

(Vi äter både kött och fisk, men försöker dra ner på det.)
 
Blir lite sugen...

Vad gör ni för vegetariska recept? Vi äter inte så mycket grytor (barnen gillar det inte så mycket) men ofta soppa t ex. Maken och jag skulle iofs säkert gärna äta mer grytor, och vem vet, kanske ungarna också får smak på det. Curry är inte vår grej direkt viss currypasta går att äta, det läskiga gula pulvret släpps inte in i huset...ungefär på den nivån.

(Vi äter både kött och fisk, men försöker dra ner på det.)
I förrgår gjorde jag en enkel med linser, quinoa och små potatisar vi hade över. Buljongtärning, rosmarin, timjan, chiliflakes. Råkade ha för mycket chili men förutom att barnen blev tvungna att spä ut med creme fraiche så gillade alla det. Helst potatisarna blev jättegoda :)
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 117
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp