Sluta med nappen.

Sv: Sluta med nappen.

Om jag skulle få ett barn till (har två sedan förut) så skulle jag låta barnet själv bestämma när det ville sluta med napp.

När min son var 4.5 år slutade han med napp. Han hade glömt den hos farmor och farfar så det blev lite naturligt så.

När dottern var 3 fick hon blåsor i munnen av en förkylning så hon kunde inte suga på nappen, det gjorde för ont. Efter en vecka var blåsorna borta och då hade vi även bestämt att hon inte skulle ha napp mera. Men såhär efteråt kan jag känna att det nog var mer mitt beslut än hennes. Hon led så av att vara utan napp den första veckan, mer än av blåsorna. När hon sedan kunde suga igen så tog hon tummen och den används fortfarande ibland, hon fyllde 11 i våras. ;)

Jag kan ibland känna att det är lite mycket napphysteri, folk tycker att barnen absolut inte ska ha napp efter tre års ålder osv. Jag förstår inte varför? Ok för tändernas skull, men annars..? Det känns lite grann som att då ska barnen ha slutat annars är man en dålig förälder. Är det bara jag som känner så?
 
Sv: Sluta med nappen.

Treåringen skulle på julafton gett sina nappar till tomten, men det blev inte av för mamman ville inte det.
---
Väl förberedd så tog han steget själv :bump:

Så tycker jag är optimalt! Föräldrarna har upplyst om att de förväntar sig ett nappavslut, men har ingen brådska. Då tar barnet själv inititativet, när det är moget. Jag tror det ger en mycket bättre känsla för barnet, att få vara den som driver processen.
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag kan ibland känna att det är lite mycket napphysteri, folk tycker att barnen absolut inte ska ha napp efter tre års ålder osv. Jag förstår inte varför? Ok för tändernas skull, men annars..? Det känns lite grann som att då ska barnen ha slutat annars är man en dålig förälder. Är det bara jag som känner så?

Jag tycker det är så om mycket. Föräldrarna sätter upp tidsgränser för en massa saker, t ex amning, sova i egen säng, välling, napp, potta. Och sen försöker de (med mer eller mindra manipulation) få barnen att klara de här gränserna.

Barn är ju oxå människor. Jag skulle avsky om någon försökte styra och ställa så med mig. Som alla andra människor vill jag utvecklas, men takten vill jag själv ha kontroll över. Och så tror jag de flesta barn oxå fungerar: De vill inte fortsätta med napp/blöja/välling osv i all evighet, men de vill inte luras/stressas fram att ta nästa steg.

Dessutom känns det ju mycket bättre att överraska sin omgivning med att man nu klarar att t ex vara utan nappen, än att följa ett förlopp som omgivningen redan stakat ut.
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag tycker det är så om mycket. Föräldrarna sätter upp tidsgränser för en massa saker, t ex amning, sova i egen säng, välling, napp, potta. Och sen försöker de (med mer eller mindra manipulation) få barnen att klara de här gränserna.


Jag håller med. Det är trist att barnen inte kan få utvecklas utan stress. De måste få vara trygga i sin egen utveckling. Men jag tror att många föräldrar känner sig stressade av omgivningen.
 
Sv: Sluta med nappen.

*Uppdatering*

Vi gav Tomten alla tuttar, packade in dem i ett paket o sen hämtade tomten dem på natten.

Han har inte frågat efter dem en enda gång sen dess, inte ens när han varit ledsen :)

Vi vande oss succesivt av med dem, bara när han somnade och sen om han var jätte ledsen.
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag håller med..

Jag gav självmant bort mina nappar till Tomten i Tometeland när vi var där på besök, jag var omkring 3 år gammal då :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 721
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 201
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp