Sluta tänka på skit innan man somnar

Andas jättelångsamt.

In 1-2-3-4
vänta vänta vänta
Ut 1-2-3-4
vänta vänta vänta
In 1-2-3-4
vänta vänta vänta
Ut 1-2-3-4-5
osv

sedan förlänger man utandningen stegvis upp till 8. Ungefär där börjar man gäspa och somnar (nåja).
Funkar ganska bra på mig som har generellt svårt att somna och f.n. ofta ligger och tänker på en jättetragisk sak i familjen på kvällarna.
 
Min therapist har precis lärt mig djupandning, men man måste träna på det! Det ska hjälpa mig att somna när jag är stressad.

Det ska hjälpa vid stress, ångest eller när man är arg typ :D Lär man sig andas ordentligt lever man om man har tur lika länge som en sköldpadda :up: Typ hundra år!

Man ska andas hela vägen ner i magen, andas in genom näsan och ut genom munnen (som att du blåser ut ett ljus) och så räknar man långsamt till fyra på vägen in och vägen ut. Det är viktigt att man andas ner till magen inte i bröstet.

De här två videorna förklarade det rätt bra i kombination.


Jag ska träna i alla fall!
 
Jag lyssnar på en mindfulness-app jag har där programmet, eller vad man ska kalla det, heter kroppsscanning. Man fokuserar på en del av kroppen i taget. Det börjar med andning, sedan huvud/hårbotten, ansiktets olika delar och kroppens delar. Kommer aldrig längre än ansiktet innan jag somnat. :)
 
Jag tänker på en färg,t.ex om det första som kom upp var gul så koncentrerar jag mig på att bara tänka gult. Kommer en oönskad tanke så tränger jag bort den och tänker guuul. Låter töntigt men det funkar för mig! Somnar direkt:D
 
Förr brukade jag sätta på Harry Potter och den vises sten på DVD. Brukade somna innan Harry ens hunnit med tåget till Hogwarts. Nu lyssnar jag på ljudböcker
 
Om jag vill skingra tankarna när jag är vaken så kollar jag på något lättsamt/roligt där man inte måste tänka så mycket, och som man vet att slutar bra, t.ex. en disneyfilm, någon komediserie jag gillar eller någon stand-up show med någon bra komiker.

När det kommer till att sova så fungerar inte räkning och "enformiga" saker speciellt bra på mig. Sambon brukar räkna ner från hundra stegvist, typ 100, 99, 98, 99, 98, 97, 98, 97, 96 o.s.v.. Jag tenderar däremot att bli för stressad/uttråkad av sådant så då börjar tankarna vandra, och så måste jag tvinga dem tillbaka, och det hela blir mera en fokuseringskamp än avslappning.

Så jag brukar hitta på fiktiva senarion.
Tillräckligt intressant och trevligt för att tankarna ska hållas där och kunna flyta på, men inte för upphetsande så att man inte kommer ner i varv.
Det kan vara allt från någon situation där jag får "upprättelse" mot någon som gjort en orätt till att vinna på lotto och planera drömhuset/resan/whatever... :)
 
Jag lyssnar på en mindfulness-app jag har där programmet, eller vad man ska kalla det, heter kroppsscanning. Man fokuserar på en del av kroppen i taget. Det börjar med andning, sedan huvud/hårbotten, ansiktets olika delar och kroppens delar. Kommer aldrig längre än ansiktet innan jag somnat. :)

Det där gör även jag, men det var mamma som lärde mig det och jag börjar nedifrån upp, lilltårna först. Det går ju inte att tänka på annat än kroppsdelarna, och tillslut är man så fokuserat avslappnad att man somnar :up:
 
Om någon undrar jag meddela att jag körde något slags hopkok av era idéer och koncentrerade mig på att ta långa andetag som jag räknade. Funkde klockrent och stängde ute hemska tankar! :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp