Smart i stallet!(Bildtråd)

Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

kul tråd:)
Ang skötselspilta, det verkar ju rätt smart.
Fast jag pysslar alltid med mina hästar i deras box och när hovslagaren kommer så värkar hon deras hovar inne i boxen. Vi kan självklart binda upp hästarna i stallgången men funkar lika bra att vara inne i boxen:) (fast kanske beror på vad man har för häst)

MEn då måste du ju tömma boxen på strö innan för att det inte ska bli enmassa sömrester kvar där inne... och måste ha en himla tolerant hovslagare eller väldigt bra belysning i boxen. Är det då inte enklare att stå på gången?
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Ja man kan lägga klinkers direkt på betonggolv. De brukar behöva några timmar på sig att härda men är man smart så lägger man halva golvet ena dagen och när det torkat lägger man andra halvan. :d
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Hon verkade iofs bara :) Men det låter onekligen enklare att stå i en gång- om det finns någon.
Jag har iofs klippt lite hästar i sin box. Då sopar de undan ströt så länge i en hörna... Alla stall har ju inte jätestort- eller proriterar stoooora boxar istället :)
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

kul tråd:)
Ang skötselspilta, det verkar ju rätt smart.
Fast jag pysslar alltid med mina hästar i deras box och när hovslagaren kommer så värkar hon deras hovar inne i boxen. Vi kan självklart binda upp hästarna i stallgången men funkar lika bra att vara inne i boxen:) (fast kanske beror på vad man har för häst)

Det är absolut inte uppskattat att stå och verka i en box med strö i. Väldigt svårt att se vinklar om hoven sjunker ner...:cool:
Dessutom brukar belysningen inte vara speciellt bra.

Det värsta jag varit med om var en box med omockad torv- hästägaren förväntar sig att hovslagaren ska krypa runt i ammoniakstinkande torv och göra sitt jobb!

Tips till stallet är att se till att det finns en stor yta, gärna med gummimatta, med bra belysning och möjlighet att binda upp hästen utan att det ska passera 542376 folk i timmen.
Det är faktiskt hovslagarens arbetsmiljö...

/Migo
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Gnäller du direkt till dina kunder också??? Naturligtvis vill vi alla ha en bra arbetsmiljö men det är ju inte alltid möjligt... Men att verka ibland torven tycker jag verkar vara lathet från djurägaren. Vinklar kan ju inte vara jätteenkelt att kolla... Jag har iofs verkat mina på betet nån gång- inte heller att rekommendera men vad gör man...
Jag hoppas att jag har byggt "drömverkstaden" för Veterinär och hovslagare- men förhoppningsvis ska den inte bli så väl använd ;)
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Varför tror du att jag inte påpekar så allvarliga brister redan på plats?

Kunder som förväntar sig att jag ska jobba i sån miljö är inte kunder längre.

Och jo, det finns faktiskt gränser för hur taskig arbetsmiljö man får erbjuda utan att skämmas. Det må kräva lite extra engagemang från djurägaren, men det är hovslagarens rygg och hälsa man förstör genom att erbjuda undermåliga omständigheter. (hur bra mår kroppen av att jobba hårt i flera timmar i kall snålblåst och regn, utan möjlighet till regnkläder?)

Det är en sak att vid enstaka tillfälle behöva jobba under trista omständigheter (sommarbeten miltals från plana betonggolv och vindskydd), men att regelmässigt förvänta sig att hovslagaren ska ställa upp på att offra sin hälsa, det är rätt illa.
Jag skulle skämmas som fan om jag erbjöd sån arbetsmiljö till utringd hantverkare.:cool:

/migo
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Jeg menade ju at du hade rätt- eller du tog det inte så? Jag skrev ju att djurägaren var lat om de inte ens kunde föra undan torven?
Jag frågade om du påpekat det för dom- inte att det var fel....
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Här kommer lite från mig, hoppas bara att jag får det att fungera!


Vid boxdörrarna har jag satt tunna buntband. Ett buntband på varje sida så kan man om man vill fästa ett grimskaft eller liknande i dörröppningen.
De tunna buntbanden går sönder om en ivrig häst skulle försöka trycka sig igenom.
Bild119.jpg



Kiosken i byn bytte ut sin inredning. Jag fick de hyllorna som använts till tidningarna.
Jätte bra att ställa foderhinkarna på!
Bild121.jpg



Hö eller halm på rundbalar ställer vi på tompallar.
Då går de lätt att stapla på varann och flytta utan balgrip på traktorn.
Det går smidigt att flytta runt dem med en vanlig handtruck.
Bild122.jpg
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Wow vilka stall ni har!! En stilla frågan, hur mycket har det kostat att bygga era stall?
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Det jag spontant tänker på är att små men praktiska saker är viktigt för helheten. Stallet ska vara lättjobbat. tex en så enkel sak som att det finns gott om krokar där man kan hänga av sig osv. Eluttag i anslutning till uppbindningsplatsen är också bra att ha när det kommer ET eller liknande som vill använda apparater. Bra för radio också.
Diskbänken för rengörning av utrustning, foderhinkar osv vill jag inte vara utan. Putskrok på lämpligt ställe också nödvändigt. (för mig) Gott om träns och sadelhängare. Hjälmhängare är billiga och det är mycket trevligare att ha hjälmarna upphängda än instoppade i en hylla eller liknande. De torkar också bättre om man varit ute i regnet. Spolplats med varmvatten vill jag också ha.
Jag har korgar vid vattnet där jag märkt ut skursvampar/borstar, hästsvampar och svampar/borstar till krubbor och vattenkoppar. Då är det ingen risk att de blandas ihop och man tar lätt det man behöver.
Nu har jag inte läst hela tråden så om det blir en upprepning får jag be om ursäkt. Ska läsa resten sen.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Jag har bara ett litet stall (ett Bruksstall) med tre boxar och sadelkammare. Det smarta med just den här modellen av stall tycker jag är stallets förlängning med skärmtak och väggar utanför (se bilderna). Jag har ordnat så att jag har direktutsläpp från stallet till hagen. Lägger ut grovfoder på plattan under skärmtaket så kan hästarna stå där och käka och även ha utrymmet som vindskydd.

Den här lösningen passar så bra för mig eftersom jag ofta tar hjälp av snälla grannar för hästpassning. Vid utsläpp resp intag behöver de alltså inte leda några hästar eller bära ut mat i hagen. Bara öppna stalldörren, så går hästarna ut eller in själva - och maten läggs behändigt på den torra plattan.

På den här bilden ser man även den smarta ventilationslösningen längs taknocken som gör att det alltid är bra luft i stallet.
Hstochhund024-1.jpg


Gott att stå här när snön börjar yra ....
Hstochhund081b.jpg
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Har gjort i ordning ett hörn hemma i garaget med garderober från I...A. Där förvarar jag lite täcken och annat som jag inte använder för säsongen. För att ha bättre ordning i stallet. Tex så behöver man ju inte ha alla vintertäcken i stallet under sommaren och tvärtom….Ångrar att jag inte bara satte in trådbackar, som i den mindre garderoben. Lättare att hitta sakerna då.



 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Ang detta med brandvarnare. Vi har sånna som är seriekopplade trådlöst.. Går dom igång i stallet går dom inne i bostadshuset igång oxå.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Kl

Jag har stänger och "tränskrok" i taket i sadelkammaren för att hänga upp täcken på osv :) Superbra!
tänkte först att det skulle bli fuktigt osv men ventilationen är bra och det är väääldigt högt i tak.

29550842.jpg

bara att veva ner :)
29550841.jpg

För tillfäller hänger lite grimmor på den.
29550839.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Inte_Ung
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 296
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp