Bukefalos 28 år!

Smart i stallet!(Bildtråd)

Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

man skakar av hästhår utomhus, håller skitiga täcken på separat plats och så köper man en dammsugare att använda i sadelkammaren..
en dammsugare för garaget kostar under tusenlappen på en av fritids/båt/hemmafixar-butikerna.. :)


att ha enhetligt snyggt i grunden gör ENORMT mycket skillnad.. har man 4 olika hyllor i olika färg och storlek, två omaka byråar (en funkis och en allmoge) samt 2 rangliga garderober och lite IKEAplastbackar så ser det smutsigt och stökigt ut även om allt är bakteriefritt..
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

angående damm hos oss har det då inte bllivit dammigt.:)
men det kan ju ha att göra med att vi använder sakerna hela tiden och rörom...:o
och så välstädat som det är på bilderna är det långt i från alltid:angel:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

jag har bara saker som används ofta liggande framme i hyllor. så som skrittäcke, svettäcken, benskydd, lindor osv. schabrak vill jag ha i en garderob. så himla mkt damm har jag väl inte men lite finns det alltid i luften, samma hur noga man städar... dessutom finns ju risk att dom blir solblekta. plus att jag har katter som drar med sig spån och sand in. och dom gillar att sova på schabrak... träns har jag fyra framme + kandar. för mig är det viktigast att mina dyra fina saker håller sig snygga, inte att visa upp dom på rad i sadelkammaren :p jag vet ju att jag har dom!

håller nu på och bygger ett gigantisk täckesskåp där alla mina stall och utetäcken ska förvaras. det blir 2,20*2*1 :d

lite bilder från mig, ska nog måla skåpen och så ska jag ha tarkett på golvet.

DSC00048.jpg


DSC00052.jpg


DSC00054.jpg


har hängt upp flera bilder sen dessa togs också. på andra väggen är det en garderob för schabrak och tre stora hyllor för allehanda saker.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Du hade väldigt mysigt hos dig :)

Dammsugare har jag 2 grov och en extra vanlig så det är inte problemet... Jag ska ha IKEAS högsta gardrober i min sadelkammare. ALLT ska gömmas undan. Jag har dessutom mitt megaskåp som jag inte vet om det ska bo i sadelkammaren eller i skötselrummet.
Jag håller på att bygga just nu -och lång tid framöver.... o kommer att göra det nästintill sterilt för att slippa se allt o låta det bli fördärvat av sol, damm och djur...
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

tack, ja jag börjar bli nöjd nu. :) ska fixa golvet när ekonomin tillåter, är svårt att hålla betongen ren+ att det känns så kallt.

jag har kollat på massa garderober och jag tycker det är svårt att hitta någon som är tillräckligt djup! dom flesta är 50-55 cm och om man vill ha in schabrak utan att vika dom (ev hänga så som inka har gjort) så räcker inte det. samt att många då är väldigt klena, dom tål inte tunga täcken. men garderoben som min pappa håller på och bygger nu blir riktigt rejäl, dock blir den dyyyr med allt material och alla vinkeljärn (varit billigare att köpa ett gäng från ikea..). men den kommer förhoppningsvis att hålla länge.

en annan bra sak som jag köpt är ett utdragbart torkställ från rusta som jag hängt på väggen i spolspiltan, perfekt att torka våta benskydd på. och så kan man skyva in den när den inte används, tar väldigt liten plats. tänkte få upp en hörnhylla där också till att ha shampo+svampar på.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Du skrev att du skulle ha tarkett på golvet men om du inte har en uppvärm cementplatta på golvet så avråder jag dig från det. Har haft det så i mitt uppvärmda uthus.

Har du otur så kommer fukten i golvet att förstöra parketten eftersom den är väldigt fuktkänslig. Lägg hellre in glaserad klinkers för det är lätt att hålla rent och tål fukten.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Tror inte det är jättebra att plasta in det heller... Risken är att det inte ventlieras... Jag tror bara (frost)beständig klinker håller.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Exakt plast och linoliummattor håller inne fukten och det blir inte alls bra för det möglar från undersidan.
Måla eller lägg glaserad klinkers. Glaserade klinkers för annars blir det jobbigt att hålla rent säger jag, vis av egen erfarenhet.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

men det är ju så mkt jobb att lägga riktiga klinkers :( sånadär som finns på jula då, med plastfötter under så golvet kan andas? det borde väl funka?
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Har du strumpor på stigbyglarna? Varför då? Inte för att repa väl men dina hänger ju nere.:laugh:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Det är inte jobbigt att lägga klinker... Speciellt inte på ett jämnt cementgolv... Bara lite fix, på med plattorna och foga... Det jobbigaste är att tvätta rent efter fogningen...
Om du är rädd för att det ska bli ojämnt så är det bara att ta en lite längre bit med spånskiva i den tjocklek du vill ha på fogen o trycka ner...
Jag ÄLSKAR att lägga klinker- bara för att det är så enkelt o blir så snyggt :)
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Du menar såna gröna fula plastgrejer, ja såna har jag haft i en dusch i uthuset, de funkar men är dyra om du räknar ut kvadratmeterpriset.
Klinkers är ganska billigt material och jag tror nog att du ångrar dig för de där gröna grjerna är helt omöjliga att hålla rena. ALLT fastnar.
Kolla vad en målare/kaklare ska ha för att lägga in klinkersgolv de är inte så dyra. Gör du det själv så bjud in några kompisar och ha en klinkersläggardag. Bjud på mat efteråt så blir de glada
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

nej dessa tänkte jag på: http://www.jula.se/EsaImages/item/master/374012_d.jpg Snygga plattor i klinker som enkelt läggs samman till önskad storlek. Botten i svart plast som lämnar en luftficka under plattorna.

favina; ja för att inte repa sadeln, måste ju lägga upp dom när jag sadlar och då blir det märken.. men inte med mina avklippta strumpor. :D
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Jag har funderat på dem oxå men avstått pga av priset. För de priset så kan man få bra klinkers inlagt och klart. De täcker bara 0,09 kvm per styck så det går ca 10 plattor per kvadratmeter. Då slipper jag dessutom damm som fastnar under.
Japp jag är tjurskallig.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

ja det blev visst väldigt dyrt! :crazy: säkert inte någon fantastisk kvalite heller...

men vanlig klinker, kan man lägga det direkt på betongen eller ska man ha något under? hur lång tid tar det innan man kan gå på det? minns att vi la klinker+värmeslingor i hallen och då fick vi inte gå på det på 24 timmar. fast det kanske hade med värmeslingorna att göra?

kort sagt, hur gör man? :)
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Borde inte alla dom här "gör det själv" programmen ha tips på hur man gör på någon av deras hemsidor?
Om du googlar lite så hittar du nog dom bästa råden!

Kan man inte bara måla betong golvet med någon snygg slitstark lackfärg?
Låter enklare än att klinkra, men klinker håller säkert bättre och är nog snyggare...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Inte_Ung
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 465
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp