Smart i stallet!(Bildtråd)

Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

I stallet där jag har min ponny finns det tre "stall" och en lösdrift. det är en privatägd gård med ridskoleverksamhet. I det "stora" stallet (privatstall) finns det åtta boxar, och du kan binda upp tre hästar samtidigt. det finns tre st "stallgångar" varav det finns möjlighet att binda upp i tre. splspilta finns också. en av platserna man kan stå och borsta hästarna på är mitt framför stalldörren, inte så uppskattat när det blåser, snöar etc. varmvatten finns i slang så man kan dusha pållen! Sadelkammare md tre garderober för förvaring av schabrak etc. vi har också ett smart tips för dem som vill ha en fika plats! Andvän såkallade "kistor" stora och bra att sitta på, kan bli trevligt! Foderrum finns också i anslutning till sadelkammare! stor med plats för allt foder. Intill ligger "täckesrummet". där förvaras alla vinter/sommartäcken som inte andvänds! De som är i bruk ligger i en stor hylla i stallet som är lätt att komma åt!:laugh::bow:

Sn har vi ett annat såkallat "lilla stallet" det är bara två boxar men har ett fönster in till stora stallet. där har jag min häst. bästa ventelationen i stallet! fleraflera m högt i taket!:love:
I ridskole stallet finns det tre spiltor och två boxar! en smart lösning är deras sadelkammare med sadlarna på höjden! Stallet är målat i glada färger! ;):laugh: Lösdrift vägg i vägg med ridskolastallet! hage framför och super på vintern för små ponnysarna som inte vill stå inne!:grin:

Mvh Ebba
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Lite smarta tips!

En väl tilltagen spolspilta är guldvärt, både för vet,hovslagare etc.:p
häng upp linor i taket och sätt på en fläkt (naturligtvis inte i stallet) Bra att hänga blöta täcken/lindor/etc.

Finns mååånga mer bra&smarta lösningar! Loggar in från den andra datorn och lägger ut lite bilder! Se ya, Ciao

MVH Ebba:laugh:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Hmm... Vi har tvättmaskin i stallet. Vet inte hur ofta den används men det är väl till schabrak då och då. (det är inte mitt stall)

Vi har löstagbara krubbor och det är underbart. Krubborna tar ingen plats när hästarna inte äter, de är lätta att göra rent och det är lätt att göra i ordning mat åt dem. De får ioförsig bara mat i krubborna en gång om dan men ändå. Vi har små träställningar att hänga krubborna på som sitter fast på väggen så höjden kan ändå anpassas efter hästens storlek. Sedan har vi små "höhäckar" eller vad man ska säga, fyrkanter av ca 10 cm höga bräder som håller höt på plats så att det inte sprids ut i hela boxen. Automatiska vattenkoppar!

Eftersom hästarna går på lösdrift med i princip fri tillgång på hö, enslige elr hösilage är det inte så mkt krångel med höpåsar heller.

Har en "höbinge" på uppbindningsplatsen också. tre bräder som sitter fast i hörnet så att det blir som en trekant att lägga hö i, får blats ca tre balar. Super då man inte behöver hämta hö på skullen stup i kvarten utan kan ha ett litet lager nre i stallet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Hon som just flyttat in i ett mörkt f.d garage med två boxar och en massa bråte blir väldigt imponerad och inspirerad av alla fina stall.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Åh vad mycket bra tips :) Världens roligaste tråd!
ni får gärna länka till mer liknande trådar om ni vet några :)

Själv älskar jag att sitta och skissa och planera mitt drömstall. hihi. brukar spara allt sånt i en plastmapp, kaaaaaanske att man någon gång bygger ett stall, hihi. och då är det ju jätteroligt att ta fram och titta på gamla skisser o tips man skrivit upp:)

En grej som jag tycker verkar bra är att ha en egen byggnad (vägg i vägg med stallet) där man har hö, halm, foder, stor plats för att torka täcken, tvättmaskin, plats för transport osv =) Och så ska det vara en dörr mellan stallet och denna byggnad så man lätt kan gå imellan när man ska fixa mat osv. hihi. Bara en tanke som slog mig häromdagen.
Ofta har man ju problem med att hitta plats för dessa saker, så varför inte samla dom på samma ställe :idea:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Åh vad mycket bra tips :) Världens roligaste tråd!
ni får gärna länka till mer liknande trådar om ni vet några :)

Själv älskar jag att sitta och skissa och planera mitt drömstall. hihi. brukar spara allt sånt i en plastmapp, kaaaaaanske att man någon gång bygger ett stall, hihi. och då är det ju jätteroligt att ta fram och titta på gamla skisser o tips man skrivit upp:)

En grej som jag tycker verkar bra är att ha en egen byggnad (vägg i vägg med stallet) där man har hö, halm, foder, stor plats för att torka täcken, tvättmaskin, plats för transport osv =) Och så ska det vara en dörr mellan stallet och denna byggnad så man lätt kan gå imellan när man ska fixa mat osv. hihi. Bara en tanke som slog mig häromdagen.
Ofta har man ju problem med att hitta plats för dessa saker, så varför inte samla dom på samma ställe :idea:

Och väggen samt dörren ska vara godkända för att bilda egen brandcell, perfekt :D
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Så har vi det... :) fast utan tvättmaskin och plats att hänga täcken på tork iofs, eftersom det är ganska kallt "utanför" stallet...

29771376.jpg


Det som inte syns på bilden utan är bakom fotografens rygg är utrymme för transport eller bil eller vad man nu vill, samt utrymme för storbalar, spån osv. Dörren är ingången till stallet och till vänster i bild är entredörren.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Så har vi det... :) fast utan tvättmaskin och plats att hänga täcken på tork iofs, eftersom det är ganska kallt "utanför" stallet...

29771376.jpg


Det som inte syns på bilden utan är bakom fotografens rygg är utrymme för transport eller bil eller vad man nu vill, samt utrymme för storbalar, spån osv. Dörren är ingången till stallet och till vänster i bild är entredörren.

:love::bump::bump::love:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

kl - ett tips till er som vill ha lite värme men inga elradiatorer
IMG_5239.jpg

Det här är en vanlig radiator med varmvatten, som vi lagt en bänk ovanpå. Skönt när man sitter och grejar med nåt i stallet.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

kl

Nu tänkte jag väcka liv i den här tråden igen!

Så...Bilder, bilder, bilder!:bump:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Knapplån

Denna bild är visad tidigare här på buke men kan passa i den här tråden också.


Detta är en täckeshängare som man hänger täckena på när man torkar dem. När man inte behöver dem längre lyfter man upp den nedre (ljusare) brädan och viker ner den övre så den hänger plant emot väggen.
Bra om man inte har så överdrivet mkt plats.


En annan bra sak som vi har i våran sadelkammare är kraftigare rundtavar fastsatta på väggen och så förvarar vi träns och dyl på dem istället för att ha en massa tränshängare.


En skiss på hur jag menar med rundstavarna
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Mycket kan göras om man har mycket pengar. Jag har byggt mitt stall (inrett en gammal lada) med hammare/spik och billigt material. Boxväggarna var återanvänt loggolv t.ex. Något av det absolut bästa jag gjorde var i min lilla pluttesadelkammare bygg foderlårar. Här ses den stängd. Hyllan bredvid ställer man hinkar och slipper böja sig ner när man fyller dem och blandar.

bollenihagen043.jpg


Här ser ni foderlåren öppen. Ett annat litet billigt tips är att ta ut matvågen i stallet tillsammans med några petflaskor. Klipp av toppen och ställ på vågen. Fyll på med t.ex. betfor och när önskad mängd (jag ger 250 g per häst) så gjorde jag ett märke på den och klippte av just där. Samma med pelletsen och havren. Nu vet jag alltid att jag ger exakt rätt. Vet många som tror att de t.ex. ge ett kilo, när de ger en liter av något. :angel:

bollenihagen042.jpg


Den lilla lådan som sitter på framsidan har burkar i sig, som jag fyller med salt, vitlökspulver osv. småplock som jag vill ge.

Fodret fylls på ovanifrån, vid höskullen, där finns lucka i golvet och också utrymme att ställa säckarna med foder. Ungefär en och halv säck går faktiskt i varje fack. Köper vanligen inte mer än vad som går i dock. För själva poängen med att ha fodret i den uppvärmda sadelkammaren är att det alltid förblir torrt och fräscht.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Superbra tråd! Vi ska troligtvis inreda vår lada till inackorderingsstall under våren/sommaren så det är toppen att kunna få inspiration och bra ideér för att göra hästlivet smidigare!
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Apropà golv.

Jobbar i Spanien nu och de har ofta vanlig natursten fastcementerade pà golvet, snyggt, hàllbart och ganska billigt om man vet var man kan plocka stora rundade stenar.

Dessutom ser det inte sà skitigt ut, eftersom "skiten" döljs av stenarna,
Kan ta en bild och lägga upp, fast inte idag.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Det är ju förstâss lätare att sopa ett betonggolv. ;) Fast inte sà svârt att sopa, beror ju ifs hur mycket skit man tàl vill man ha en klinisk ren sadelkammare kanske man bör använda sig av klinker.

26765_110563728954407_100000023423576_266228_1849697_n.jpg


Har tagit en bild nu, stengolvet vart färdigt i förgàr sà det är fortfarande smà rester av betong pà stenarna sà allt ser ganska gràtt ut.

Praktiskt som ut och ingàng till hagar, stall, ridbanna, i sadelkamaren men inte sà praktisk som stallgàng dock.

Jag gillar stallgàngar med strö, mjuk, ljudlöst, ljust, lättomskött, eller gummi gàngar. Fast spàn är mer natrurligt,
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

det ser fint ut!
men vilket jättejobb att plocka stenarna..
kanske dom tom blir hala av isregn o saker ,här uppe i norden..??
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Med regn fungerar det bra och is blir det váll vilket som. Om man har en gàrd med mycket stenar sà har man i alla fall nàgonstans och nàgonting att göra av dem :)

Fast man kan ju använda större stenar än vad de har anvánt :idea:

Sen sà om man letar billiga aleternativ om man vill bygga stall eller utedrift kan man bygga av bàde halmbalar och bildäck.

Bildäcken bankar man fulla av sand/jord/ grus helt enkelt det man har pà marken hemma. och sà placerar man dem över varandra som stora "tegelstenar" mellan dácken sà fyller man ut med tomflaskor och lera som man blandar själv, med blandannat, lera - hackad halm,

Gammla bildäck är oftast gratis, likasà är jorden, oftast kan du blanda leran själv, i alla fall vad jag har förstâtt. Sà den delen är billig med arbetskrävande, om du sedan byger en utedrift sà behöver du tak och antagligen ett lager cement pà väggarna Sà det ser lite snyggare ut.

Om man gogglar eller bättre youtubar pà "eartship" sà finns de hur mycket filmer som hállst om dessa fantastiska hus. youtuba även pà halmbalshus sà hittar du mycket interesanta filmer

http://www.youtube.com/watch?v=q8RYLpNuiPQ

Man kan bygga med olika material och med àtervunnet material.

earthship-bottle-wall.jpg


images


Det hár är ifs en toa men en vágg gjord av gammla flaskor ser inte sà dum ut. Ingenting för hästboxar men kanske för sadelkammaren eller liknande.

earth_ship3.jpg


en vägg till

earthship%2B2.jpg


Och nu sà fàr det vara nog :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
965
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Inte_Ung
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp