Sminktråden II

Har en sminkfråga jag gått och funderat på ett tag nu i och med sommarens plötsliga ankomst!

Hur sminkar ni er när ni har fått lite färg av solen? Jag sminkar mig väldigt sällan, men ibland får jag lite lust att göra det. Men nu när jag har "sommarhy" så vet jag liksom inte hur jag ska göra! Vill inte ha massa tjocka lager osv utan lätt och naturligt, men framhäva solbrännan och se fräsch ut. Och så lite concealer där det är något jag vill dölja.
Men vad för concealer är bra att använda under ögonen, på kinderna etc där det behövs? Märke eller typ, flytande, stick etc?
Behöver man använda puder för att hålla det på plats?
Highlighter antar jag för att få lyster och glow? Är en guldig ton att föredra då när man är solbrun?
Bronzer? Hur använder man det isåfall? Rouge? Vad gör att man ser fräsch ut, utan att det blir för sminkat osv?
Ögonbryn och mascara har jag alltid om jag sminkar mig, så där har jag ändå koll :)
 
Har en sminkfråga jag gått och funderat på ett tag nu i och med sommarens plötsliga ankomst!

Hur sminkar ni er när ni har fått lite färg av solen? Jag sminkar mig väldigt sällan, men ibland får jag lite lust att göra det. Men nu när jag har "sommarhy" så vet jag liksom inte hur jag ska göra! Vill inte ha massa tjocka lager osv utan lätt och naturligt, men framhäva solbrännan och se fräsch ut. Och så lite concealer där det är något jag vill dölja.
Men vad för concealer är bra att använda under ögonen, på kinderna etc där det behövs? Märke eller typ, flytande, stick etc?
Behöver man använda puder för att hålla det på plats?
Highlighter antar jag för att få lyster och glow? Är en guldig ton att föredra då när man är solbrun?
Bronzer? Hur använder man det isåfall? Rouge? Vad gör att man ser fräsch ut, utan att det blir för sminkat osv?
Ögonbryn och mascara har jag alltid om jag sminkar mig, så där har jag ändå koll :)
Jag använder bara Lumene Cc -cream och lite bronzer från Mac just nu, förutom bryn och mascara då. Bronzer använder jag på kindbenen, lite i pannan och lite på näsbenet. :)
 
Jag använder bara Lumene Cc -cream och lite bronzer från Mac just nu, förutom bryn och mascara då. Bronzer använder jag på kindbenen, lite i pannan och lite på näsbenet. :)

Vilken färg har du på bronzern? Är det skimmer i den?
Min enda erfarenhet av bronzer är för att "värma upp" ansiktet lite på vintern, då föredrar jag en matt bronzer i ansiktets utkanter liksom. Men nu vill jag ju ha GLOW :cool:
 
Vilken färg har du på bronzern? Är det skimmer i den?
Min enda erfarenhet av bronzer är för att "värma upp" ansiktet lite på vintern, då föredrar jag en matt bronzer i ansiktets utkanter liksom. Men nu vill jag ju ha GLOW :cool:
Jag har den här men den verkar inte finnas kvar i sortiment. Borde finnas någon liknande i alla fall. Den är väldigt skimmerig. Minus är att den mörka är lite för mörk för mig egentligen men går att mixa.


https://www.google.com/search?q=mac...fk5vbAhXQxaYKHZWxD6cQ_AUICSgB&biw=360&bih=512
 
Vilken färg har du på bronzern? Är det skimmer i den?
Min enda erfarenhet av bronzer är för att "värma upp" ansiktet lite på vintern, då föredrar jag en matt bronzer i ansiktets utkanter liksom. Men nu vill jag ju ha GLOW :cool:

NARS laguna är en klassiker som är grym på sommaren tycker jag.

I övrigt rekommenderar jag en lätt bas i form av bb eller cc cream, tycker det blir snyggare än att bara ha concealer, det kräver en så himla bra färgmatch, speciellt om den har hög täckningsgrad. Rouge är alltid fräscht och på sommaren tycker jag en lite varmare ton är fint på de flesta. Milani har superfina bakade rouge, luminoso, berry amore och rose d’oro är superfina för att bara nämna några. De har även superfina highlighters men just nu är jag såld på en gammal klassiker, Mac soft and gentle som ger ett naturligt glow, även jättefin på nyckelben och som ögonskugga.

Puder- ja! Extra användbart i värmen när sminket smälter och hållbarheten kanske sjunker. Ett lätt transparent puder i liten mängd gör stor skillnad. Jag älskar rcmas no colour powder (finns på beautybay) men även by terrys hyaluronic powder och Laura merciers transparent powder. Jag föredrar löspuder.

För att det inte ska se för sminkat ut tror jag att appliceringen är tricket, lägg tunna ”lager” och använd bra borstar. Ta hellre lite i taget och bygg upp täckning än lägg på massor av produkt på en gång.
 
Då min foundation som jag använt i 100år slutat säljas så har jag fått jaga en ny. Har köpt flera stycken som inte fungerat färgmässigt.. Nu senast köpte jag Isadora Nude sensation som hade fått grymt bra recensioner och skulle vara lätt att applicera och ge ett naturligt resultat. Dessutom fanns den i perfekt färg. Pyttsan! Den la sig enbart i porerna så blir helt prickig/flammig. Ser allt annat än naturligt ut! Har inte sett någon annan som haft det problemet. Gör jag nått fel tro? Känns dessutom väldigt oljig på huden.
 
Jag funderar på att köpa en "ögonbrynskniv" (?) för att bli av med fjunen i ansiktet. Framförallt kring munnen. Nån som testat detta! Blir det bra? Blir det "stubbigt"?
Eller har ni andra tips på hur man kan minska ner fjunet?
 
Jag funderar på att köpa en "ögonbrynskniv" (?) för att bli av med fjunen i ansiktet. Framförallt kring munnen. Nån som testat detta! Blir det bra? Blir det "stubbigt"?
Eller har ni andra tips på hur man kan minska ner fjunet?

Nej, det blir inte stubbigt. Det verkar snarare vara vissa sorts hårstrån som blir det, inte för att man rakar.

Jag rakar av allt mitt ”fuzz” en gång i månaden ca och det växer ut till nytt fuzz. Just när det är rakat kan det kännas lite stubbigt men det är ju för att man rakar av strået så det får en rak yta. Det blir inte svart, hårt och skäggliknande.

Jag har däremot ”skäggstrån” under hakan som kommit före jag började raka fuzzet men de fortsätter ju vara sådana.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 076
Senast: MJLee
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp