Bukefalos 28 år!

Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Nej hööks har inte ponnyn. De har däremot Young ridern men den funkar inte.
Wintec så inte koll på nya modellerna (Sissu tipsade ju om en av deras nya) men de gamla funkar inte, de blir för svängda när man sätter i såpass vida järn. Men de nya ska ju vara rakare, dock inte provat ngn sån som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

såg i börjes katalogen att märket kingston gjort en sadel i 15" eller vad de var ;) Superdåligt märke men den skulle säkert ligga kanon haha så våga inte prova den :S :D
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Har mätt min nu, har 17", total längden är ca 48cm, anläggningsytan är ca 43cm. Passar lätt svängd och överbyggd rygg.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Men hur pass kort behöver du?

Det är en B-ponny som sagt. Inte mätt exakt men över 40 blir för långt. Nu var din i 17" men även om man drar ner för att gå ner i storlek blir det för långt
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Det är en B-ponny som sagt. Inte mätt exakt men över 40 blir för långt. Nu var din i 17" men även om man drar ner för att gå ner i storlek blir det för långt

Tror du blandar ihop mig med någon annan. :D

Risken är att det kanske blir mycket svårt (omöjligt?) att hitta en sadel som är så pass liten men ändå så att en vuxen kan rida i den.

Barn i den ålder som normalt rider B-ponny är ju inte riktigt byggda som en vuxen även om den vuxne är lika kort.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Tror du blandar ihop mig med någon annan. :D

Risken är att det kanske blir mycket svårt (omöjligt?) att hitta en sadel som är så pass liten men ändå så att en vuxen kan rida i den.

Barn i den ålder som normalt rider B-ponny är ju inte riktigt byggda som en vuxen även om den vuxne är lika kort.

Oj, sorry, det skulle vara till perletroll den andra halvan. Att även om man drar av för att gå ner i sitstorlek på den sadeln så..

Jag är fullt medveten om att det mycket väl kan vara så att sadel som passar ponnyn inte kommer passa mig. Då får det vara så. Hittar jag en som jag kan klämma ner mig i och som passar ponnyn är det superbra, men gör jag inte det så är det inte mer med det. Är ju ponnyn den ska passa först och främst. Jag kan använda den bomlösa 16" om det kniper (som är kort dessutom)

Men det har ju tipsats om islandssadlar, och mitt motargument var att de sällan görs i små storlekar. Och det var på det perletroll svarade.

När jag kikar så kikar jag på 15 - 16", inte större än 16. Däremot så har jag insett att tumstorlek inte behöver ha alls med längd att göra, en 16" kan vara kortare än en 15. Så jag "lyssnar" när folk tycker även större sadlar är korta, och vill gärna veta hur korta. JAG kan personligen inte dock för mitt liv se hur något större än 16" ens teoretiskt ska funka. Och det behövs en kort rackarns 16" för att de ens ska vara gångbart.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Nopes. Pessoa känns som det som teoretiskt ligger närmast att passa men söker en beg att prova
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

*KL*

Då kör vi ett nytt varv då.

998923_582425435186767_317893131_n.jpg


1017476_582425428520101_1059813526_n.jpg


(Sen sadlade jag om med svanskappa...)

Efter att ha varit ute i 45 min varav 15 min uppsutten skritt
1622055_582425651853412_2047937561_n.jpg


1978613_582425658520078_52408822_n.jpg
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

vad är det för sadel? det går ju inte att känna och bedöma utifrån en bild, men jag får intrycket att bossorna längst bak "trycker ner i länden". Hästens rygg svänger uppåt men inte sadeln liksom.

Men har ju förstått hur svårt det verkar vara att hitta en nog liten sadel till ponny, så. Kanske bara att prova och se vad som händer :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Den släpper bak, så ingen sådan risk. Däremot så innan jag ridit i den var den lite väl rak och bryggade aningens mitt på. Men den är ju aldrig riden i, så den satt sig ganska mycket ganska direkt och då försvann det. Däremot är den lite för vid för honom just nu, och satte sig väldigt mycket fram och trillade ner på manken, så ska prova igen med en padd och se.

Det är en Cliff Barnsby ponny 16"
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Ser ut att glidit fram (? )Trots svanskappa

Nix. Men ni ser ingen bild med innan vi gav oss ut. Den bilden med gjord utan svanskappa så är gjorden inte fullt spänd. När jag drar gjorden mer smiter sadeln fram. Ofrånkomligen.

Den ligger på bilderna efter promenad på samma ställe som när vi gav oss iväg, med bossan precis kant i kant med bogbladet, vilket fick "duga för dagen" så att säga. Men inte flyttat på dig - det kan den ju inte med svanskappan.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag har fått lära mej att man ALLTID ska ha svanskappa på ny sadel tills den format sej efter hästens rygg.
Extra viktigt om sadeln har en tendens att åka fram.

Vi hade både svanskappa och förbygel till Lippans sadel som visserligen inte var ny men som hade omvärmd bom och var nyomstoppad. ....
Hon hade det i 10 veckor och sen satt sadeln som gjuten i 5 år tills hon togs bort pga PPID. ...
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag har nog aldrig haft svanskappa på någon förr. Men det här lilla pyret så oavsett sadel och oavsett gammal eller ny, han behöver svanskappa. Och kommer fortsätta behöva det. Han behöver tom svanskappa på tömkörningsgjorden. Han har ju anatomin "emot" sig rent så. Bredare över revbenen än bogen, svängd buklinje och sadelgjordsläget längst fram bakom armbågarna, och sadelläget betydligt längre bak.

Så det räcker liksom att dra gjorden så ligger en tömkörningsgjord mitt på manken och en sadel över bogbladen. Rörelse adderar ju mer. Tacksamt nog sa han inte flaska om svanskappa ens första gången han hade det (på bilden är det andra gången och första gången med sadel). Så är ju lätt ordnat att bara sätta på en sån på sadlarna.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

ja det var "brygga" jag tänkte. Men är den helt ny så kanske den formar till sig då :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

*KL*

Med padd, före resp efter (en hel del nedförsklättring blev det under turen)

1896815_582851745144136_583491235_n.jpg


1510521_582851728477471_730678938_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 936
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 335
Senast: Heulwen
·
K
Ridning Hej. Jag har en fråga som jag funderat på länge, nämligen det här med svanskappa. När man tittar tv på t ex spanska ryttare som rider AR...
Svar
15
· Visningar
1 716
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp