Bukefalos 28 år!

Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

ser okej ut om den som sagt inte ger mer tryck bak på bossan än mitt under :) Den ser ju lite lång ut också, men man får nog inte vara kräsen i det här fallet, ;)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

ser okej ut om den som sagt inte ger mer tryck bak på bossan än mitt under :) Den ser ju lite lång ut också, men man får nog inte vara kräsen i det här fallet, ;)

Lång? Hur tänker du nu? Det är mer än 1.5 handsbredd till virvelns främre kant?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

jag försöker bedöma var sista revbenet sitter, följer det uppåt, det svänger av snett framåt upp mot ryggraden. Jag har alltid gått efter att en sadel inte ska ligga längre än sista revbenet.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

jag försöker bedöma var sista revbenet sitter, följer det uppåt, det svänger av snett framåt upp mot ryggraden. Jag har alltid gått efter att en sadel inte ska ligga längre än sista revbenet.

Och det gör den inte heller, det är över en handsbredd dit, det ligger en liten bit (typ tre-fyra fingrar) framför virvelns främre kant (alltså om du kollar hela flankvirveln, och delen mot huvudet till, där den är närmast)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Lång? Hur tänker du nu? Det är mer än 1.5 handsbredd till virvelns främre kant?

Jag har aldrig hört den "regeln" men den känns lite mer ospecifik? Jag menar, virveln måste ju kunna va olika utformad och stor osv på olika hästar... Om hästen har lång länd borde även det göra så att det blir längre till virveln? Då borde man isåf kunna lägga längre sadlar på de med kort rygg men lång länd?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

vi svarade samtidigt på inläggen tror jag. Okej ja men är det dessutom plats kvar till sista revbenet så kan den väl inte va för lång då :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag har aldrig hört den "regeln" men den känns lite mer ospecifik? Jag menar, virveln måste ju kunna va olika utformad och stor osv på olika hästar... Om hästen har lång länd borde även det göra så att det blir längre till virveln? Då borde man isåf kunna lägga längre sadlar på de med kort rygg men lång länd?

Klart den är ospecifik, men det är ju väldigt svårt se på ett kort var en hästs sista revben går. Och på många (givetvis inte alla) så om du tar virvelns främre kant och fortsätter rakt upp så är sista revbenet ungefär en handsbredd framför där. Så det är en förvisso trubbigt och ospecifik tumregeln att gå på, men gör det lättare gissa rätt på en bild, att minst 1 handsbredd mellan bossans bakre kant och virvelns främre kant.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

fast alltså, virveln sitter ju i princip där den sitter, rent fysiologiskt på hästen, eftersom virveln sitter där låret är.... så jätttemycket individuella skillnader finns det inte direkt, så det är ett bra hållmått som generell riktlinje. :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Det är den sadeln som verkar ligga bäst än så länge.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

men visst borde alla hästar kunna ha olika långt mellan virvel och sadelläge?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

kanske helt åt skogen, men jag red i en Lippo ponnysadel häromdagen som inte var så hemsk!
Tror om jag inte minns fel att den var i 15" om inte ännu mindre.

Den låg på en b-ponny, korsning shettis/WM, kanske kan vara något?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Det är den sadeln som verkar ligga bäst än så länge.

Ja det är ju det. Samtidigt har hästskrället tappat massor med hull, och det blir svårt att försöka bedöma hur det blir när han fått tillbaka det osv.

Det finns några få frågetecken kring sadeln, som jag tror beror på att han tappat så mycket och kommer reda sig när han återfår hullet. Den har absolut mest rätt hitills och det finns ju inte jättemånga alternativ till den herrn. Jag tror dessutom det är en av de kortaste 16" som existerar. Just det är ju inte avgörande så, men den är kortare än de 15.5" jag provat, och kortare än vissa 15" jag mailat på och fått mätta.

Men sadeln är över budget egentligen, den är absolut värd sina pengar och jag får nog tillbaka dem om/när jag säljer. Men jag har massa andra oväntade jävla utgifter. Vilket gör att rent ekonomiskt borde jag skicka tillbaka den, inte köpa nån sadel alls just nu. Men då står jag där sen igen på noll. Det är ju tyvärr ingen sadel man enkelt kan hitta på begmarknaden eller liknande. Så jag vet inte riktigt vad/hur jag ska göra =/
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

:/ vad kostar sadeln? Är de på tok för mkt pengar, så leta vidare? Stubben ponnymodell kan väl ligga bra i pris beg? Det är ju en ung ponny och kanske ändrar ryggform ordentligt, en helt ny (?) sadel som kanske kan bli svår att sälja vidare sedan är frågan om det är värt det...?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

:/ vad kostar sadeln? Är de på tok för mkt pengar, så leta vidare? Stubben ponnymodell kan väl ligga bra i pris beg? Det är ju en ung ponny och kanske ändrar ryggform ordentligt, en helt ny (?) sadel som kanske kan bli svår att sälja vidare sedan är frågan om det är värt det...?

Stubben är för svängd.

Sadeln kostar 6300 kr och de får jag tillbaka när jag säljer så rent så är jag inte orolig. (Den kostar 8700 kr ny eg, det här är ett demoex och därför nedsatt)

Så det är "bara" läget som ställer till det, annars hade det inte varit mycket att orda om.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

okej men det var ju ett okej pris (även om ALLT är ju FÖR dyrt när en kostnad kommer olägligt..) Demoex, ja då är de kanske från företag, man kan ju kolla upp om de har avbetalning eller 30 d faktura? :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

okej men det var ju ett okej pris (även om ALLT är ju FÖR dyrt när en kostnad kommer olägligt..) Demoex, ja då är de kanske från företag, man kan ju kolla upp om de har avbetalning eller 30 d faktura? :)

Den ligger ju på faktura redan, och den går att dela upp om man så vill. (De har sålt den till Klarna). Men det är ju samma utgift ändå, så det spelar i sig ingen roll. Saker ska ju betalas även om man delar upp dem.

Men precis, priset i sig är absolut inget fel på - men när en kostnad kommer olägligt är det ju lätt "dyrt" oavsett summa.

men jag har nääästan bestämt mig för att jag behåller den. Oddsen hitta något annat som ligger såpass bra känns.. små..
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Ja det är ju det. Samtidigt har hästskrället tappat massor med hull, och det blir svårt att försöka bedöma hur det blir när han fått tillbaka det osv.

/

Det är väl bara bra att hästen blivit lite smalare, när det är kulmagen som drar fram sadeln?

Jag är knappast något sadelorakel.. Jag vill bara fråga varför du har pad under när hästen behöver en så bred sadel som möjligt?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Det är väl bara bra att hästen blivit lite smalare, när det är kulmagen som drar fram sadeln?

Jag är knappast något sadelorakel.. Jag vill bara fråga varför du har pad under när hästen behöver en så bred sadel som möjligt?

Han har ingen kulmage, däremot har han en svängd buklinje och en helsikes massa päls =)

För att när han INTE har pad (på CB-sadeln) så blir den alldeles för vid när han är så urfallen över ryggen som han är nu, och bla trillar ner på manken samt ligger "nedanför" ryggraden (eh, svårt förklara, men han har blivit takig över ryggen, jmf med ganska platt som han är när han är i normalt hull)

Så jag har helt enkelt pad för att sadeln när han är såpass urfallen blir för vid.

Ont om bilder framifrån, men det här är en, tagen för några v sen, innan han rasade i vikt. Som sagt, ingen tjockismage där även om det lätt ser ut så från sidan (man ser hur tjock pälsen är när man ser gjorden dragen dock, hur mkt som är päls). Och han behövde inte tappa i vikt nånstans heller, men har gjort det och ffa överlinjen är urfallen.

10001309_577789625650348_1186461750_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Den ligger ju på faktura redan, och den går att dela upp om man så vill. (De har sålt den till Klarna). Men det är ju samma utgift ändå, så det spelar i sig ingen roll. Saker ska ju betalas även om man delar upp dem.
Absolut! Men är det så att den bara kom olägligt och man Vet att ekonomin är lite bättre nästa och nästkommande månad så är det ju en bra lösning med avbetalning. Om Just NU den här månaden var extra opassande att lägga ut flera tusenlappar extra ;)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Absolut! Men är det så att den bara kom olägligt och man Vet att ekonomin är lite bättre nästa och nästkommande månad så är det ju en bra lösning med avbetalning. Om Just NU den här månaden var extra opassande att lägga ut flera tusenlappar extra ;)

Student ;) Ganska likadana månader dessvärre..
Men annars - absolut, då blir det ju annat läge om man vet man har råd nästa eller nästnästa mån.

jag HAR råd rent tekniskt. Alltså pengarna finns. Men jag ska ju helst då spara ihop dem igen och sätta tillbaka i bufferten. Och det går inte så fort som student. Så det känns lite riskabelt ha för låg buffert.

Men, nästan bestämt mig för att behålla som sagt.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 936
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 335
Senast: Heulwen
·
K
Ridning Hej. Jag har en fråga som jag funderat på länge, nämligen det här med svanskappa. När man tittar tv på t ex spanska ryttare som rider AR...
Svar
15
· Visningar
1 716
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp