Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Du kommer inte vara i Göteborgsområdet, eller Marks Kommun nånting?
Tänk att få rida för dig!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Niela:

För att jag tror inte många av dessa ryttare har som mål att kunna de eller ser ett intresse i att lära hästen detta.
De vill bli bäst i tölt och pass och det är där dom lägger sitt krut på men har aldrig sagt att man inte kan ha en välutbildad häst bara för att hästen inte kan de högre skolorna.
Det är 2 olika ridstilar samma form som anses vara bra på en islandshästtävling kan vara katastrof inne på en dressyrbana. Om du skulel rida samma fart och fläkt inne på en dressyrbana som man gör ute påen isistävling skulel man bli diskad bara där har vi en stor skillnad p åde 2 olika tävlingsgrenarna.

Menar du på allvar att du inte tror att det ligger många timmars "dressyrarbete" (om vi nu skulle diskutera vad dressyr är) och samlande övningar bakom den tölt eller pass vi ser på de stora mästerskapen? Hästens gångarter hänger ihop. En häst som är i balans med sin ryttare och använder sin kropp rätt i en gångart gör det sannorlikt i mer eller mindre alla gångarter.
Sedan kan hästen självklart ha lättare för en en eller flera gångarter för att den är byggd på ett visst sätt eller för att den t ex har passgenen (vilket vi kunde läsa om i senaste islandshästen). Men jag vill fortfarande se hästen som en helhet där det ena ger det andra. Balanserat och mjukt arbete i trav ger balanserad och mjuk tölt, och vice versa.

Och återigen, varför skilja så otrolig mycket på "dressyr" och "islandsridning"? I mina ögon är det inte så stor skillnad. Jag rider islandshäst på samma sätt som jag rider dressyrponnyn och eftersträvar samma saker: samspel, mjukhet, harmoni och glädje. Dessa saker kan vara att rida en riktigt bra sluta (för svårare rörelser än de som man rider i FEI-programmen för ponny har jag inte gett mig på, eftersom jag inte känner mig redo för dem), men ockå att rida en härlig ökad tölt.

En tränare sa en gång till mig: "En häst är en häst". Det tycker jag är värt att tänka på. Oavsett ras, "inriktning" och storlek; en häst är en häst.

Jag bad inte om att få kommentarer på bilderna detta är inte bildtråden, utan jag ville bara dela med mig utav våran otroligt stora utveckling som skett och att vi äntligen har kommit till den samlade traven och att vi har tagit några steg i passage fasten det inte är meningen..

Min tanke är egentligen inte att kommentera dina bilder så mycket, eftersom du, som du säger, inte hade bett om det. Jag ser det snarare som en diskussion i ämnet. Det är väl lite det forumet är till för?

När det gäller din egen träning med Jorunn tror jag att din tränare, som ser dig på riktigt, är den som kan hjälpa dig bäst.

/Anna
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Knapplån.

Som ni kanske minns jobbade ja under 3 år med hästen Snorri, ni vet han som ansågs mer eller mindre galen. Vi gjorde stora framsteg men jag hade inte längre möjlighet att ha kvar honom så för 2 år sedan fick han återvända till ägaren som sedan dess har provat sålt honom och haft ut honom på foder i omgångar då hon själv inte heller har haft möjlighet att ha honom hemma. Hur som helst

Jag ringde ägaren igår för att höra om jag kunde komma och och hälsa på då jag hört att han haft lunginflammation hos senaste fodervärden. Får då veta att han är utdömd och ska avlivas nästa vecka! :cry:

Vad gör man?! De här är ändå den häst vars hage jag satt i flera timmer varje dag bara för att han skulle lite på mig. Tillsammans har vi gjort de mesta i Hästväg. Det är så obeskrivligt, jag vet verken ut eller in.

När jag såg honom idag var det över ett år sedan jag såg honom sist. Och vet ni? hästen som, bara för några månader sedan vart hemskickad från senaste fodervärden pga att han blivit "förvildad" på bete och inte gick att fånga, kom direkt vid ljudet av min vissling. Han kom ihåg allt och började genast busa med mig. Jag älskar honom så sjukt mycket i mitt hjärta är han ju min häst! Min bästa vän! :cry: fy va sjukt jobbigt ja ville bara stoppa in honom i bilen och ta med honom hem, men va hjälper de.

Jag vet mycket väl att sådant här händer och det är ingens fel men jag kan inte låta bli att tänka att jag aldrig skulle ha skickat hem honom. Jag skulle ha behållit honom oavsett vad!

Nu har jag iaf fått skrivit av mig. Ville skriva här där jag vet att de är folk som jag, folk som förstår. Krama om Era hästar ordentligt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Nej men fy, gud vad hemskt. Är verkligen ledsen för din skull. Kan inte föreställa mig hur det skulle kännas... Och jag är inte så bra på att skriva såhär men, skickar över en stor kram! Beklagar :(
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

*kl*

Ibland undrar man varför man håller på med hästar/djur över huvud taget?
Det är dyrt och framför allt när de skadar sig titt som tätt och det aldrig blir bra.

I stallet där ja står finns jag med mina 3 hästar och hon som äger gården med sina 4 Isläningar.
Och i år har det verkligen inte varit hennes år med hästarna....eller med djuren över huvudtaget.

Först fick hon ta bort båda sina hundar med 2 veckors mellanrum, den ena drabbades av skrumplever och blev sjuk på bara några dagar, den andra pga ålder.

Sen får hennes ena sto fång med kraftiga rotationer i bägge fram i Januari, boxvila fram till typ Juni.
Sen skadar sig ju hennes lilla fölis för 6 veckor sedan med att gå igenom staketet och skär av sig senorna i bakbenet.
Man tycker ju att det kunde räcka med detta men neeej då.....

Nu står gammelvalacken med suuuuuper svullet bakben, från knät å ner till kotan är det super tjockt och galet svullet.
Har ett sår på insidan hasen, och är mest svullen där, troligen fått sig en spark.
Har ont och släpade benet efter sig igår, men idag stödjer han på det och svullnaden har gått ner något, men fortfarande ont såklart.

Just nu går det inget bra alls med hästarna, fy vad ja lider med henne!! :(
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Kan bara instämma, så hemskt tråkigt :(

*kl*
Tyvärr fick jag och valvis ställa in vår häst-dejt idag, så jag roade mig med att rida på -08:an :)
Hon har blivit så oerhört trevlig att sitta på, och ägaren är jättenöjd med sin häst. Känns kanon. Så här såg hon ut idag: (Kass kvalitet, taget från film)

r3.jpg


r7.jpg


Sen for jag och Snorri runt barbacka, efter att ha fortsatt träna tramp och öppna på volt fick vi till tölt i mellantempo. Gött!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Fy vad sorgligt, såna hästar vill man ju liksom "rädda" när man ser att de hamnar så fel och det går så tokigt för dem. De är värda så mycket mer, särskilt när man som i ditt fall, vet att hästen fungerar utmärkt om man bara ger den rätt förutsättningar.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

KL

Idag har jag varit hos veterinären med Sol och jag säger bara, när denna veterinären går i pension så hoppas jag att det finns en jäkligt bra efterträdare!! Vilken duktig och engagerad människa!! :bow:

Hon såg precis de där grejerna som jag reagerat på och så mycket mer. När jag tyckte att hon travade på rätt fint så tyckte hon att det var solklart att hon var halt. :o Och då kan jag ju tillägga att jag tyckte INTE att hon travade bra när vi var på den andra kliniken, eller rättare sagt, hon travade knappt alls och de steg som kom var väldigt knackiga och spända. Och på den kliniken tyckte de inte att det var något fel på henne.

Känns så otroligt skönt att ha hittat felet, att någon ser vad det är som händer och kan ge mig en förklaring! Sen känns det förstås skit att veta att hon gått med detta i ett år, för hon har ju haft problemen i olika grad sen jag köpte henne.

Så nu har hon behandlats för inflammation i gaffelbandsfästet bak och även två sekundära hältor på båda kotlederna fram. Jisses så mycket fel de va!! Jag som trodde att det var fel på vänster bak, men tydligen hade hon så mycket spänningar där just för att det var det enda friska benet och hon försökte använda det till att avlasta istället. Stackars liten.:cry:

Boxvila två dagar och sen sjukhage, sen återbesök om tre veckor och då ska hon även få träffa en duktg tjej (minns inte vad hon hade för titel, kiropraktor eller liknande i alla fall) som ska kolla på hennes rygg eftersom hon hade så mycket spänningar. Inte alls konstigt med tanke på att hon gått med detta i ett år.

Veterinären sa i alla fall att Sol har så stora rörelser som hon inte riktigt har styrka att behärska, och det har ju varit svårigheten för mig hela tiden, att få ihop de långa kliven när hon älgar på. Så vi får börja om från början sen med mycket mer samlande arbete och jobba stenhårt med styrketräning så att hon orkar bära upp sig med musklerna istället för att slita på senor och ligament. Hon har ju blivit så grymt mycket bättre formmässigt i sommar, och hon har blivit mycket mer balanserad. Så jag hoppas vi har en bra grund att utgå ifrån sen.
Hon tyckte inte att jag skulle trava henne så mycket innan hon fått styrka att bära upp sig ordentligt så att jag kan korta upp stegen och få ihop henne bättre. För hon är ju fortfarande lite "all over the place" i framförallt traven, även om den som sagt blivit grymt mycket bättre mot i våras.

Så nu ser jag fram emot en vinter med en massa cavaletti, övergångar och dressyriga krumelurer för att bygga upp hennes muskler ordentligt. :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Tack alla för ert stöd, de uppskattas. Det är grymt tufft att älska djur när man vet att deras liv oftast är så mycket kortare än vårt.

Snorri har varit min egna Svarta Hingsten ( fast valack då:) ) tyvärr funkar inte verkligheten lika bra som sagan.

Jag ska kanske förtydliga att Snorri ska tas ned pga att han efter ett halvår fortfarande inte återhämtat sig riktigt efter lunginflammationen trots mediciner så det är inte för att han inte fungerar hos vem som helst, inte enbart iallafall.

Men de känns ju inte bättre för man kan inte låta bli att fundera varför han fick lunginflammation nu efter att ha gått på lösdrift hela sitt liv (12 år)? såg dem inte till att hålla honom varm när han var blöt av svett eller har han haft något annat i grunden som ingen märkt? Skulle de ha hänt om han varit kvar hos mig?

Frågorna får jag aldrig svar på men ja grubblar inte mindre för det :cry:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Så nu ser jag fram emot en vinter med en massa cavaletti, övergångar och dressyriga krumelurer för att bygga upp hennes muskler ordentligt. :D

Va? Ska du rida dressyr? Det är väl en islandshäst du har? :mad:

:p


Synd att Sol är dålig, men vad skönt att få rätt på det! Det är GULD med uppmärksamma veterinärer. Vem var ni hos?
Min veterinär är kiropraktor också, och hon upptäckte Snorris kotledsinflammation när han var där för kiropraktik. Mycket tidigt skede, inte halt förrän på liten volt på asfalt... så skönt att ha någon engagerad person att vända sig till!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Haha, ja om det blir riktigt illa så kanske jag till och med köper manegekort och helrakar :o:eek: Och bullar manen (för knoppa går ju inte) och sätter på lindor. Herregud, hon kommer se ut som en liten New Forrest när vi är i form igen. :rofl:

Nu när jag vet varför hon betedde sig som hon gjorde på volt så vågar jag mig nog till och med att börja träna tömkörning igen. Kursen i höstas var ju katastrof, hon fick panik i ena varvet, skenade runt och snurrade till slut in sig själv i tömmarna. Som tur var hade jag en duktig tränare som var coollugn hela tiden och som lugnade ner henne så att hon till slut klarade korta bitar i båda varven.

Vi var hos Mulle, blev rekommenderad och är väldigt glad att jag åkte dit! Helt fantastiskt.

Är det möjligtvis Katja du har som veterinär?
 
Senast ändrad:
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Fast man får inte lunginflammation av att bli kall och blöt. Det är ett virus (Ekvint adenovirus) som normalt ska gå över med vila men kan bli riktigt dumt om man får en bakterieinfektion också.

Det är inte så att det blivit kvickdrag av det? Det är ju som KOL, fast för häst. För en lunginflammation ska man ju faktiskt bli frisk från. Kvickdrag är kroniskt och kan komma av dålig stallmiljö/allergi/kronisk bronkit eller att ha gått med hästinfluensa länge.

Förstår att det känns tungt, vad som än hänt. Vissa hästar är ju sådär himla speciella och de har en speciell plats i hjärtat för alltid :cry::love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Och just det ja, på tal om Spattröntgen (som diskuterades en del i förra tråden) så kan jag numera skryta med väldigt fina plåtar ur alla fyra vinklar! :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

vad kul att det går så bra, har alltid gillat din ridning tyckte du red din egna häst så bra du får lixom fram det där lilla extra på något sätt ifrån hästarna du verkar ha så lätt för det naturligt lixom:)

träna mkt halvhalter att hon direkt ska lyssna på en försiktig halvalt, lyssnar hon inte så gör en tydligare hon ska lyssna och göra halt direkt du ber henne lika mkt som hon direkt ska fram när du ber henne.

halt-skritt övningar kan vara ganska taggande för en pigg häst så man kan ju variera lite och inte bygga upp för mycket energi utan pausa med lite annat jobb emellan.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

påtal om pigg.
fick testa min kompis nya häst häromveckan.
OJ vilken otrolig häst.
Inte så tränad ännu pga att hon inte blivit riden så mycket av tidigare ägare pga tidsbrist.

Hon är med så pigg och ligger på vill gärna öka så jag tränade mycket halvhalter och att hon skulla lyssna direkt på mig inte inte sen.

och vilka gångar sen, herregud utan att vara speciellt tränad hade hon en grym tölt och den traven hon hade så fort har jag aldrig travat någonsinn på någon häst vi bara for iväg lång lång före min kompis som red på en av hennes snabbaste hästar som inte hade en suck i galopp där bakom???

först trodde jag på allvar att det måste varit pass på denna 4 gångar? hur tusan kan de trava så extremt snabbt och endå med sånt swung inget slängtravande alltså utan bara extremt extremt snabbt och med ett grymt steg och grip framåt.

någon som varit med om något liknande?
tårarna bara rann längs kinderna som när man kört ett riktigt snabbt galopprace och min haka låg på manken på hästen typ när min kompis kom ifatt och det enda jag kunde raspa ur mig var, jag bara måste få tävla denna hästen:)

och det får jag om jag vill weeeeiii!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Du kommer inte vara i Göteborgsområdet, eller Marks Kommun nånting?
Tänk att få rida för dig!

Om du skulle få för dig att dra igång nåt så får du väldigt gärna höra av dig, för jag är gärna med förutsatt att jag har en hel och frisk häst. :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Fast man får inte lunginflammation av att bli kall och blöt. Det är ett virus (Ekvint adenovirus) som normalt ska gå över med vila men kan bli riktigt dumt om man får en bakterieinfektion också.

Det är inte så att det blivit kvickdrag av det? Det är ju som KOL, fast för häst. För en lunginflammation ska man ju faktiskt bli frisk från. Kvickdrag är kroniskt och kan komma av dålig stallmiljö/allergi/kronisk bronkit eller att ha gått med hästinfluensa länge.

Förstår att det känns tungt, vad som än hänt. Vissa hästar är ju sådär himla speciella och de har en speciell plats i hjärtat för alltid :cry::love:

Ja men man blir inte förkyld av att vara kall och blöt heller men man blir mer mottaglig för sjukdomar överlag väl?
Ja hur som helst så får jag inget riktigt svar vad som är fel. Han har blivet fri från hosta men är fortfarande tungandad och rosslig. Har frågat om det verkligen inte finns något att göra åt de men får till svar att de har prova olika mediciner hela sommarn och inget hjälpt så nu är han utdömd
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 499
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
424
Senast: Glimra
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
37 38 39
Svar
761
· Visningar
26 946
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp