Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Munin bruka rida lektion för mig ibland och år en under bar bollplank då hon som jag ridit dressyrhäst på högt nivå innan islandshästarna.

Flytta för skänkeln. Så fort hon blir tung/ vill iväg så in i en öppna eller ut med rumpan /in med rumpan om du är på volt. Flytta undan bakbenen. Först i skritt och sedan i trav/tölt. Använd gärna hörn till att flyta hästen. Låt inte hästen bara springa genom hörnen utan använd dem. Som på bilden nedan. Där flytta jag hästen undan inner skänkel in till hörnet för att få den att ta mer vikt bak och släppa handen. Nu är det en fyra åring på bilden men du ser lite effekten. Jag bruka vara på mina elever att inte glömma hörnen för man få så mycket gratis av dem.

toti%20jan%202012-%209.jpg

Vad roligt att du lägger ut denna kille, mina träningshästars uppfödning:love: Glampi och han har lekt mycket tillsammans.
Hur har det gått för honom, ska han visas? blivit såld?
vore kul om du la upp lite nya ridbilder på han med för han har säkert utvecklats massor sen förra vintern.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

vad kul att det går så bra, har alltid gillat din ridning tyckte du red din egna häst så bra du får lixom fram det där lilla extra på något sätt ifrån hästarna du verkar ha så lätt för det naturligt lixom:)

träna mkt halvhalter att hon direkt ska lyssna på en försiktig halvalt, lyssnar hon inte så gör en tydligare hon ska lyssna och göra halt direkt du ber henne lika mkt som hon direkt ska fram när du ber henne.

halt-skritt övningar kan vara ganska taggande för en pigg häst så man kan ju variera lite och inte bygga upp för mycket energi utan pausa med lite annat jobb emellan.

Åhh men tack så hemskt mycket Gullan :love: vad glad jag blir! Från att ha fått så himla mycket skit för min ridning den senaste tiden (av andra, inte någon från islandshästforumet alltså) så jag börjar tvivla på mig själv om jag verkligen är värdig att få rida denna fantastiska häst. SÅ detta värmer nog mer än vad du tror!

Tusen tack för dina tips! Ska absolut provas :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

fy vad tråkigt, förstår om du känner att du skulle vilja att de försökte mer...:(
svårt o lösa en sån situation antar att du inte kan köpa hästen heller eller vill ta ut en ny veterinär för en ny koll, speciellt när ägaren bestämt sig för att avliva kanske..
usch:(.

kram
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Munin bruka rida lektion för mig ibland och år en under bar bollplank då hon som jag ridit dressyrhäst på högt nivå innan islandshästarna.

Flytta för skänkeln. Så fort hon blir tung/ vill iväg så in i en öppna eller ut med rumpan /in med rumpan om du är på volt. Flytta undan bakbenen. Först i skritt och sedan i trav/tölt. Använd gärna hörn till att flyta hästen. Låt inte hästen bara springa genom hörnen utan använd dem. Som på bilden nedan. Där flytta jag hästen undan inner skänkel in till hörnet för att få den att ta mer vikt bak och släppa handen. Nu är det en fyra åring på bilden men du ser lite effekten. Jag bruka vara på mina elever att inte glömma hörnen för man få så mycket gratis av dem.

toti%20jan%202012-%209.jpg

Tack så jättemycket Valvis för tips och kloka råd!
Ska tänka på detta med hörnen och börja använda dessa mer. Tusen tack :bump:

Och du, vilken fantastisk vacker häst :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Valvis!
När jag i framtiden ska köpa häst kommer jag att höra av mig till dig. Så se till att fortsätta ha saluhästar i alla fall en 2-3 år till! :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

¨KL.
Hade med Isa på kurs för Ulrika F igår kväll. Något av en risktagning eftersom jag stoppade hästen i transport för första gången på två år och åkte iväg. Det var ingen lång resa men det var en resa och det var ny miljö med nya hästar, nya lukter och nya ljud.

Det visade sig inte vara några problem. Och under ridpassen insåg jag att den träning jag gjort senaste veckorna har gett effekt även om jag inte märkt så stor skillnad när jag ridit här hemma.

Hon är fortfarande lite spänd men nu tar det ett varv i trav för att landa i riktigt lång, låg form. Därefter går det att driva upp ryggen utan att hon blir spänd.
Vi fick jobba ganska mycket med sidvärtsrörelser vilket fungerade utan spänningar.
Fick särskilt en övning som visade sig vara lyckad: trav längs fyrkanten. Rakriktad sidvärtsrörelse (alltså inte som i skänkelvikning att bogen ska gå något före och hästen motställd, utan så rak jag lyckades hålla henne i hela kroppen) ett par steg från spåret, sedan tillbaka till spåret, sedan från spåret och hålla på och växla så.
Isa ramlade över i tölt helt av sig själv vilket enbart är positivt på henne.

Fick beröm för att galoppen har blivit mycket rundare.

Visst vet jag att det finns väldigt mycket att träna på och visst är det stora kvalitetsbrister om man jämför med något slags optimalt läge eller utifrån vad hästen kommer att kunna ge, men med Isa är jag glad över det lilla.
Hon har blivit riktigt trevlig.
Hon kommer aldrig att bli någon topp-häst, men hon har blivit en trevlig och ridbar liten märr som är rolig att träna för det går framåt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Hur tränar ni detta som du vill uppnå med era hästar?

Mena du aktion, samling och balans. Ja genom häst gymnastik. Vi vill att våra hästar bjuda fram. Man få på inget sätt ta bort viljan fram i en häst, man skall lära hästen att använda den viljan i stället. Vi flytta hästarna mycket undan skänkeln och det i alla lägen. Går hästen emot då få den går undan i en öppna tex. tills den släpper. Lite svårt att förklara i skrift. Sen måste man har känsla och framför allt tålamod. Låt det ta tid. Och rid inte i en fortare gångart när man träna en man klara av att kontrollera hästen i. Det betyder inta att man inte kan rida ut och har kull. Men då rider man och kul och sätta alla krav åt sidan.

Och man få aldrig straffa hästen för misstag, bara börja om. Och var inte rädd för att göra fel.

Lär hästen en hjälp i taget. Inte allt på en gång. Ska den lära sig flytt för skänkeln är det helt ok att bogen är på fel ställe. Den kan man flytta tillbaka sen. För många hjälper på en gång gör hästen frustrerat och sedan ryttaren och sen är allt kaos. Gör inte ridningen för komplicerat.

Och alltid lätthet i handen. Ibland använder jag ett stångbett på äldre hästar som är tunga och har lärt sig fel. Det för att jag vill kunna ge en kraftigare hjälp en två gånger med en tydlig eftergift där hästen verkligen känner att den gjorde rätt. Att den lär sig att det är det vi vill. Det kan ibland vara svårt att komma i dessa lägen på tränsbett utan att behöver ta riktig mycket i hästen och då blir oftast eftergiften för stor i förhållande till halvhalten efter, ja hoppas ni förstå tanken. Lättare att visa.

Lätthet kommer i slutet dock alltid via en aktiv bakdel.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Vad roligt att du lägger ut denna kille, mina träningshästars uppfödning:love: Glampi och han har lekt mycket tillsammans.
Hur har det gått för honom, ska han visas? blivit såld?
vore kul om du la upp lite nya ridbilder på han med för han har säkert utvecklats massor sen förra vintern.

Han är såld till Danmark i våras.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

vi vill alltid att hästarna är lätt i handen. Det är mål ett. Är hästen inte det går det aldrig att få genom en halvhalt. Ibland behöver man bara skritta en vecka för att få till det, men det är värd tålamodet.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

*KL*

Red lektion igår igen och det gick såååå bra! Laukur är jätteduktig och strävar verkligen efter att göra mig nöjd :) :love:

Fortsatte med tölten och han töltar nästan en långsida ibland! Det svåraste är att få honom att inte gå som en älg utan vara mjuk i överlinjen och behålla böjningen vi jobbar med i skritten in i tölten för och undvika underhals.

Hon jag rider för tyckte det var stor skillnad mot sist och hon såg oss ju på Nina kursen och då tölta han inte alls så hon blev positivt överaskad :)

Ska boka en ny lektion till nästa helg igen tror jag. Ska försöka åka till henne varannan vecka och jobba så mycket vi hinner i mörkret mellan lektionerna :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

KL

Usch, här går det verkligen dåligt för tillfället. Ingenting vill fungera :( Inga halvhalter vill gå igenom, hon reagerar dåligt på skänklarna, jag lyckas inte få mina skänklar att hållas som jag vill. Tycker att jag senaste veckan har gråtit under nästan varje ridpass när jag blir så frustrerad över att ingenting vill fungera.
Det som kanske stör mig mest är att jag inte vill få hennes bakdel ordentligt under kontroll. Hon bara skjuter ut den hit och dit och lyckas inte få henne att faktiskt länga bakbensstegen så att hon sätter dem ordentligt under sig.
För ett par dagar sedan gick hon visserligen superflott tölt med mycket power, men inte lyssnade hon heller då riktigt på hjälperna och drog iväg med mig vid ett tillfälle när hon blev sur på att jag försökte få igenom en halvhalt.
Men, ska nu prova på att ta en time-out en stund med bara skritt. Måste sen försöka få lite hjälp av någon.

_MG_1133_zps14b070ba.jpg

Bild från en träning för tre veckor sen. Då fungerade allt mycket bättre....
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Handlar väldigt mkt att man är snabb med eftergifterna och kanske överdriva dessa till en början. Ja i alla gångarter. Men det kan ta sin tid om hästen är van vid att hållas in mkt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Söt häst du har :). Klokt att börja med skritten och få genom där först. Allt kan inte gå skitbra hela tiden. Har du haft henne länge?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Tack :) Har haft henne i snart ett och ett halvt år. Tror att det här nu också lite beror på att jag börjar sätta mer press och vill själv lite för mycket för snabbt så börjar slarva med många grundgrejer.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

KL

Det gick så himla bra att rida idag. Vi tog till oss av alla fina tips jag fått i tråden här och vilken makalös häst! Hon blir bara mjukare och mjukare, släpper fint i sidorna och går att trava på fyrkanten utan att hon drar iväg med mig. Någon härligare häst har jag nog aldrig stött på.
Och nu kanske jag inte kommer kunna ha henne kvar :cry:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Vad roligt att hon gick så bra :)
Men tråkigt att du inte kan ha kvar henne :(

Det jag slås av när jag är i stallet är att hästarna är så otroligt väluppfostrade.
De gör det man ber dem om och håller sig till det. :love:
De stall man varit i tidigare har många gånger haft hästar som inte varit det.
Två gånger har jag blivit biten i huvudet :crazy:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Vad roligt att hon gick så bra :)
Men tråkigt att du inte kan ha kvar henne :(

Det jag slås av när jag är i stallet är att hästarna är så otroligt väluppfostrade.
De gör det man ber dem om och håller sig till det. :love:
De stall man varit i tidigare har många gånger haft hästar som inte varit det.
Två gånger har jag blivit biten i huvudet :crazy:

Jaa, hon är bara så bäst!
Tyvärr, ägaren har inte råd (hoppas det är OK att jag skriver ut det här.. förlåt isåfall :o) och jag förstår henne såklart, så antagligen åker hon inom inte allt för många veckor :cry:
Jag kommer dö!!!!!

Vad underbart det är med väluppfostrade hästar! Läskigt att bli biten i huvudet :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 298
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
406
Senast: Glimra
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
24 098
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp