Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Själv befinner jag mig i Stockholm och hälsar på storasyster och systerdottern!
Vilar upp mig inför den hektiska men underbara vardagen som väntar hemma med 3 hundar å 3 hästar å jobb!!! ;)

Ska till doktorn oxå i veckan, kolla upp en knöl på ryggen, lite nervöst!
Knölar är ju aldrig skoj! :/

Men men, säkerligen bara en fettknöl.........
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Litet svar till på det här med islandshäst och dressyr:

Lite bilder Niela
Detta är min Atgeir som tyvärr inte finns mer Atgeir har tävlat med poäng över 6,5 i T2 och F1 och har haft över 7 i stilpass samt gått Speedpass på 8 sekunder. Han har fått 7 och över för alla gångarter med bäst 8,5 för pass.

Atgeir1.jpg


Helt ok galopp för en femgångare.

Han var jobbat mot samling men till skillnad från eran träning så ligger hos mig och mina tränare piaff före passage. Här har vi börjat att trampa honom. Han är på inget sätt perfekt då han gärna släpper bettet. Det ser lite värre ut en det är vid manken då han har ett landsmärke och halsen därför aldrig blir helt rund.

Atgeir%207.jpg

Atgeir%206.jpg


Inte helt ok men bra vinkel bak dock har han en tendens att trampa på för mycket bak, vilket gjorde att vi återgick till arbete utan ryttare. Sen skadade han sig och vi kom aldrig längre
Atgeir%2012.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

*KL*

En sak jag stör mig på är att en del "storhäst folk" är så otroligt insnöade på att det bara finns dressyr och hoppning.......(Gäller inte alla, som med allt, men ni fattar).

Jag gick en kurs med folk från både Ridsportförbundet och SIF och frågor vi på "island" fick var bla "Kan man hoppa och rida dressyr på en islandshäst?" Varför tror dom att vi skaffar en Islandshäst om vi vill tävla hoppning och klassisk dressyr? Varför är det så svårt att förstå att det finns olika sorters ridsportgrenar och man väljer den häst som passar bäst för det man vill göra, inte en Isis att hoppa 1,20 med och inte ett Halvblod att rida gångartstävlingar på, som ett exempel.

En annan sak som en del har svårt att förstå är att dressyr är ett brett ämne. Dressyr är inte bara piaffer, galoppombyten och allt vad det heter, utan dressyr är lösgörande och samlande arbete OAVSETT vilken gångart man väljer att rida i.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

*KL*

En sak jag stör mig på är att en del "storhäst folk" är så otroligt insnöade på att det bara finns dressyr och hoppning.......(Gäller inte alla, som med allt, men ni fattar).

Jag gick en kurs med folk från både Ridsportförbundet och SIF och frågor vi på "island" fick var bla "Kan man hoppa och rida dressyr på en islandshäst?" Varför tror dom att vi skaffar en Islandshäst om vi vill tävla hoppning och klassisk dressyr? Varför är det så svårt att förstå att det finns olika sorters ridsportgrenar och man väljer den häst som passar bäst för det man vill göra, inte en Isis att hoppa 1,20 med och inte ett Halvblod att rida gångartstävlingar på, som ett exempel.

En annan sak som en del har svårt att förstå är att dressyr är ett brett ämne. Dressyr är inte bara piaffer, galoppombyten och allt vad det heter, utan dressyr är lösgörande och samlande arbete OAVSETT vilken gångart man väljer att rida i.

Vi har jobbat med detta i flera år. En islandshäst kan allt vad en 3 gångshäst kan + lite extra i form av tölt och pass.

Men i grunden är det en häst. Dressyr är som du skriver en medel att uppnår målet och ser för alla hästar lika dan ut. Hoppryttare måste träna dressyr för att komma upp i klasser, när jag tävlade körning så reds de hästar eller tömkördes i dressyr arbete.

Egentligen kan vi kalla det för gymnastik för häst.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Mycket bra och klokt skrivet i ditt förra inlägg! Och toppen med bilder i detta inlägg som visar!


Niela: det du inte förstår är att bara för du precis har insett att dressyr är nödvändigt för all typ av ridning så betyder inte det att många av oss för många års sedan redan insett det. Det är jätte kul att du upptäckt dressyr och vitsen av en välutbildad häst men sätt dig inte högre än alla andra och titta ner på oss, jag har vetat vitsen av dressyr för många många år sedan.

Jag har själv ridit i landslaget i två år, vunnit ett sm guld och tro mig niela, man kommer inte så långt utan dressyr och en välutbildad häst, tro vad du vill. Ska jag vara ärlig tycker jag nästan synd om dig som måste sänka andra för att höja dig själv.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Nämen, vad hände med honom?

Han är ju grymt snygg!!

Han trampade i ett hål på framridningen på en tävling och skadade en sena bak. När det väll var frisk så halka han i hagen och slet nästan av hela kollateral ligamentet i ena framhoven. Han var konstig halt och vi röntgade honom då. Veterinären tyckt fång för hovbenet var i konstig vinkel, vi tyckte det stämde inte och gjorde MR där man hitta skadan, ena ligamentet vid hovbenen vae nästan helt av och var det som gjorde att den hade ändrat läge.

Det var bara att ta bort honom tyvärr. Ingen möjlighet att han någonsin skulle blir frisk eller smärtfri.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Oj.. Beklagar verkligen det med Atgeir, vad hemskt :( Han var så fin!

*KL*

Jag känner att det går bättre och bättre för mig och Viggan. Vi har lärt oss att trava i mycket stabilare tempo i en bättre och ärligare form nu. Tölten börjar släppa också. Hon är sjukt stark och tyvärr rätt stum men det blir bättre känner jag. Vi tar det lugnt och tränar MYCKET övergångar från skritt, tölt och trav. Rider mycket på fyrkanten och rider väl mest i skritt också för att lära oss (eller lära mig) att hitta stoppknappen :p.

Hon är så himla rolig att rida, så arbetssam. Jag är så himla glad att jag fått chansen att få låna denna fantastiska häst! Hon lär mig så himla mycket och jag tror att jag kommer utvecklas i min ridning. Ska börja rida för en dressyrtränare här i närheten (på tal om allt snack om dressyr hit och dit just nu :p) och det ska bli såååå roligt.

Jag berättade det för några icke islandshästmänniskor och dom undrade om det inte vore bättre om jag red för en islandshästtränare, men nej, jag vill ju utvecklas inom dressyren OCKSÅ eftersom det ändå är samma ridning. Dessutom behöver jag sitsträning och känner att jag nog kan få bra hjälp av en dressyrtränare. Hon har ju så bra separerade gångarter att det nog inte alls är ett problem att rida för en dressyrtränare. Det är väl bara nyttigt :).

Skulle vara kul att prova träna för en NH-tränare och en inom western också. Det är bara kul och positivt att lära sig lite inom andra dicipliner. Det gillas :)

15_50798e1dddf2b32d06001916.jpg

3_50798ce19606ee2c13f1543e.jpg

11_50798b2c9606ee2c20126589.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

lite fler bilder

En 5 åring som vi jobba med, väldigt lovande håller på att våga länga ryggen och trampa mer in under utan att spänna överlinjen. Näsan måste fram lite till och mer vikt på bakbenen.
DSC_8988.JPG


Den är silver damen är lite längre kommen men såld.

gylling%20ny%204.jpg

Tappar bakbenen lite men behåller helt ok " vad jag tycker" överlinjen. Hade baken varit med hade den varit rundare.

gylling%20ny%2016.jpg

Samma dam. Fusk, fin nacke och framben men inget mer.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Du fick super tipps av Munin i gångarts tråden. ( som för övrigt kommer på besök imorgon och det ska blir så kul)

Har " dressyr tränaren" bara lite kunskap om tölt är det bara positiv eller att hon har kunskap om att det ta lite längre tid komma till målet utan att fuska.

Du behöver träna mycket bärighets träning med henne och runda henne mer så kommer även munnen att släpp.
Hon använder din han lite för mycket som stöd, våga att släpp, även om du tappa henne, då är det bara att börja om, men det är lätt att glömma att prova att ge hästen lite frihet.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jaa :) men precis!
Vad roligt att hon ska komma!!

Så tänker jag också! Det kan nog bara bli bra iallafall.

Du har så rätt. Jag är så feg. Nu brukar jag inte sitta och tjuvhålla henne, men det är så lätt gjort att hon drar iväg. Men det är sant, jag ska absolut tänka på det att försöka släppa efter lite. Har du några bra tips (om du orkar alltså) på hur jag ska kunna rida för att hon ska runda sig och få mer bärighet?

Tack :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jaa :) men precis!
Vad roligt att hon ska komma!!

Så tänker jag också! Det kan nog bara bli bra iallafall.

Du har så rätt. Jag är så feg. Nu brukar jag inte sitta och tjuvhålla henne, men det är så lätt gjort att hon drar iväg. Men det är sant, jag ska absolut tänka på det att försöka släppa efter lite. Har du några bra tips (om du orkar alltså) på hur jag ska kunna rida för att hon ska runda sig och få mer bärighet?

Tack :)

Munin bruka rida lektion för mig ibland och år en under bar bollplank då hon som jag ridit dressyrhäst på högt nivå innan islandshästarna.

Flytta för skänkeln. Så fort hon blir tung/ vill iväg så in i en öppna eller ut med rumpan /in med rumpan om du är på volt. Flytta undan bakbenen. Först i skritt och sedan i trav/tölt. Använd gärna hörn till att flyta hästen. Låt inte hästen bara springa genom hörnen utan använd dem. Som på bilden nedan. Där flytta jag hästen undan inner skänkel in till hörnet för att få den att ta mer vikt bak och släppa handen. Nu är det en fyra åring på bilden men du ser lite effekten. Jag bruka vara på mina elever att inte glömma hörnen för man få så mycket gratis av dem.

toti%20jan%202012-%209.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Usch vilka bilder.
Du får mig att bli grön av avund. Vill också ha mina islänningar i det skicket - och siktar på det.
Tror dock att jag tjatat alla till trötthet på hur jag är glad att Isa trots sin spänning faktiskt börjar lyssna på vad hjälperna betyder och börjar kunna böja och flytta sig lite... en helt annan och basic nivå med andra ord.

Tror att Lester är i närheten vad gäller överlinje men han är fjording och har inte samma typ av rörelsemekanik och mansvall och blir därför inte lika läcker.

Riktat till Niela:
det som gör att åtminstone jag försöker ge dig konstruktiv kritik ("sågar" dig i ditt uttryckssätt) är att du själv är ganska duktig på att berätta hur bra du är och hur ni utvecklas.
De bilder du lägger upp, stämmer inte med hur du beskriver i ord att situation och kvalitet ser ut.
Den inkongruensen gör att jag förmodar att du kanske inte har så djupa kunskaper som du låter påskina och därför påpekat problemet med sänkt rygg på bilderna du lägger ut.

Jag beklagar om du blir ledsen och känner dig nedtryckt av försök till konstruktiv kritik.

Sedan kan man ju jämföra med Valvis som faktiskt håller en ganska låg profil. Men titta vilka bilder!:love:
Där är det en person som verkligen kan rida!

Jag är inte i närheten av Valvis ridkunskap utifrån de bilder som lagts ut, jämfört med vad jag vet att jag presterar på mina hästar.. Men de bilderna är en inspiration och en illustration av mitt mål med ridträningen.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Valvis-> Vilka fina bilder! Alltid roligt att se så välridna hästar!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Munin bruka rida lektion för mig ibland och år en under bar bollplank då hon som jag ridit dressyrhäst på högt nivå innan islandshästarna.

Flytta för skänkeln. Så fort hon blir tung/ vill iväg så in i en öppna eller ut med rumpan /in med rumpan om du är på volt. Flytta undan bakbenen. Först i skritt och sedan i trav/tölt. Använd gärna hörn till att flyta hästen. Låt inte hästen bara springa genom hörnen utan använd dem. Som på bilden nedan. Där flytta jag hästen undan inner skänkel in till hörnet för att få den att ta mer vikt bak och släppa handen. Nu är det en fyra åring på bilden men du ser lite effekten. Jag bruka vara på mina elever att inte glömma hörnen för man få så mycket gratis av dem.

Åh, tack för fina ord, jag blev superpeppad här till morgonkaffet!
F.ö kan jag bara hålla med dig, det jobbet du beskriver och som jag gör med Snorri också gör underverk. Har man då turen att ha en häst som inte är så tung och tjurig som min älskade bruna så kanske jobbet dessutom går lite snabbare :)
Hörnpasseringar och sits är sånt som jag var nitisk med när jag red ponny, och som jag ett tag helt tappade bort när jag red för tränare som inte fokuserade på "rätt" saker. Det är ett himla sållande bland tränare! Jag har ridit hela kurser där jag inte fått någon konstruktiv kritik alls, utan bara "bra, bra, bra".

Jag tar med mig mamma som kan fotografera idag, så kan vi dela med oss av vad vi jobbat med med Snorri idag och hur det sett ut. Vi kanske ska försöka oss på lite av den där konstiga, svåra dressyren som alla pratar om...?
;)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Vi har jobbat med detta i flera år. En islandshäst kan allt vad en 3 gångshäst kan + lite extra i form av tölt och pass.

Men i grunden är det en häst. Dressyr är som du skriver en medel att uppnår målet och ser för alla hästar lika dan ut. Hoppryttare måste träna dressyr för att komma upp i klasser, när jag tävlade körning så reds de hästar eller tömkördes i dressyr arbete.

Egentligen kan vi kalla det för gymnastik för häst.


Precis! :bow:

Men för många är detta svårt att förstå...
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

En annan sak som en del har svårt att förstå är att dressyr är ett brett ämne. Dressyr är inte bara piaffer, galoppombyten och allt vad det heter, utan dressyr är lösgörande och samlande arbete OAVSETT vilken gångart man väljer att rida i.

:bow:
Exakt så är det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 913
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
379
Senast: Glimra
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
29 30 31
Svar
613
· Visningar
20 278
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp