Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite fix i sadelkammaren.
Eftersom golvet är hemskt, så fick det bli en matta.
_20161103_123542_zpse6ovagqj.jpg

Och sen har jag äntligen fått tummen ur och gjort en sadelbock. :)
Tänkte fixa lite detaljer på den.
DSC_3736_zps4y69n6kg.jpg

DSC_3749_zps88qcwawa.jpg

WOW vad snygg bocken blev! Ska snart försöka få tummen ur även vi för att tillverka något liknande :)
 
Ser ut som om det vore i en katalog :love: jättesnyggt!!

Så där ren, fin och minimalistisk lär min sadelkammare aldrig se ut... :crazy::D
(jag har en sadelkammare på ca 10 kvm och två hästar... :o)
Tack :o:)
Jag har oxå två hästar. Min sadelkammare är på ca 11 kvm. Men jag har alla utetäcken, stalltäcken och liners i en garderob utanför sadelkammaren, den är iof ganska full när alla täckena är tvättade och ihopvikta på sin plats i garderoben. Eftersom mina hästar har samma storlek på i princip allt så kan de dela på det mesta.
Men framför allt så har jag rensat ut. Jag har inte 20 flaskor med schampo, kylgel, hovolja mm, som dessutom brukar vara på tok för gammalt. Jag har bara några extra grimmor, inte så mkt benskydd. Och jag tror att jag har max 10 st dressyrschabrak, och lite färre allroundschabrak. Men det räcker. (För mig och mina hästar iaf ;)). Så faktiskt så håller det sig väldigt städat. :)
 
Men jag har alla utetäcken, stalltäcken och liners i en garderob utanför sadelkammaren, den är iof ganska full när alla täckena är tvättade och ihopvikta på sin plats i garderoben. Eftersom mina hästar har samma storlek på i princip allt så kan de dela på det mesta.
AHA! - du fuskar alltså... ;):p

Erkänner att jag också letar en plats att ha täckesgarderoberna utanför sadelkammaren, men jag har inte hittat någon bra än :crazy:. Det är ju alla täcken som tar mest plats. Dessutom har jag precis fått ett Wascator torkskåp som ska få plats, jättebra som täckestork (och jag är jätteglad att jag fick det!), men det är större än det vanliga torkskåpet jag har idag... :crazy:
 
AHA! - du fuskar alltså... ;):p

Erkänner att jag också letar en plats att ha täckesgarderoberna utanför sadelkammaren, men jag har inte hittat någon bra än :crazy:. Det är ju alla täcken som tar mest plats. Dessutom har jag precis fått ett Wascator torkskåp som ska få plats, jättebra som täckestork (och jag är jätteglad att jag fick det!), men det är större än det vanliga torkskåpet jag har idag... :crazy:
Haha, precis :D!
Eftersom hästtäcken luktar så illa, så ville jag inte ha in dem i sadelkammaren. Har bara hänt ibland när de behöver torka lite snabbare.
Åh, ett sådant torkskåp hade jag oxå velat ha :love:! Grymt bra!
 
Min sadelkammare är inte liten... men problemet är nog att jag har för mycket grejer trots att jag rensat många gånger. Fyra selar, fyra sadlar, ett antal träns och grimmor samt skötselgrejer och övrig bråte till tar sin plats. Sa jag att jag numera bara har två pållar?

En bra sak jag gjort är att byta ut de öppna Gormhyllorna mot garderober.
20130817_hyllan.jpg

20131116_155819-225x300.jpg

Tre av garderoberna innehåller pållerelaterade grejer och den fjärde är människogarderoben.

Sen har jag ett täckesrum/torkrum innanför sadelkammaren där täckena hänger på täckesgalgar. Dörren är mitt på väggen så det blir plats för en täckeshängare på var sida såhär.
vanster.JPG

Jag har även använt utrymmet upp till taket i sadelkammaren för förvaring av stora plastlådor. Takhöjden är på ca 3.50 på högsta stället och 3 meter på lägsta så det finns gott om plats. Dålig bild dock...
DSC_0342-168x300.jpg

Totalt har jag fjorton Smartstore av största storleken... Dörren på bilden är dörren in till täckesrummet, på väggen till vänster (som inte syns) hänger sadlar och selar och till höger står garderoberna (som heller inte syns)...
 
Gällande täckesförvaring så har jag Ikeas största lådor, genomskinliga, som går att stänga helt tätt.
I dem har jag täcken som inte används frekvent, så jag kan ställa dem var jag vill. Inte världens snyggaste lösning, men det är mussäkert och jag ser vad jag har i lådan.
 
Idag har vi haft Länsstyrelse ute och fått vårt stall godkänt, vi har ju fler än tre hästar här och då måste man ha tillstånd. Inte en enda anmärkning fick vi heller, trots att det inte är helt klart ännu :) Och vi har också fått snö i natt /idag, då är det skönt att man kan vila inomhus även på dagen!
img_88831.jpg
 
Idag har vi haft Länsstyrelse ute och fått vårt stall godkänt, vi har ju fler än tre hästar här och då måste man ha tillstånd. Inte en enda anmärkning fick vi heller, trots att det inte är helt klart ännu :) Och vi har också fått snö i natt /idag, då är det skönt att man kan vila inomhus även på dagen!
img_88831.jpg
Vad skönt att de inte hade något att anmärka på! Grattis :)!!!
Hade verkligen önskat att jag hade en sådan lösdrift! Hade eg varit nöjd med bara ett skjul i hagen för stunden. Jag öppnade upp hagen och in till stallet idag, tänkte att de skulle få gå in eftersom det snöat/regnat hela dagen, men nä, det blev rejs fram o tillbaka på gårdsplanen, så de fick gå ut i hagen igen :devil:.
 
Vad skönt att de inte hade något att anmärka på! Grattis :)!!!
Hade verkligen önskat att jag hade en sådan lösdrift! Hade eg varit nöjd med bara ett skjul i hagen för stunden. Jag öppnade upp hagen och in till stallet idag, tänkte att de skulle få gå in eftersom det snöat/regnat hela dagen, men nä, det blev rejs fram o tillbaka på gårdsplanen, så de fick gå ut i hagen igen :devil:.

Tack!
Haha, tjoho ny rolig hage tyckte hästarna! :p
 
Min sadelkammare är också på typ 4 kvm om man räknar bort de 2 foderkammaren är på :p, ett stort tips är att bygga på höjden och att försöka ordna en annan plats för allt mjukt och tygigt som inte behöver värme. Dvs täcken , ländtäcken, lindor, transportskydd, täcken osv, det tar otroligt med plats vilket man typ inte har ;).

Jag hade aldrig klarat mig utan min grovsadelkammare ^_^, visst gick det i början att vika allt så smått det gick och trycka in i hyllan men det blir lätt stökigt och man har ju ingen plats att torka allt efter en regnig ridtur. Eller för den delen köpa mer saker :angel:.

Det ska bli plats för sånt ute i "stallet". Det är dock en kaosartad byggarbetsplats just nu.. ;D dock så blev sadelkammaren 1x4 meter och bara en meter bred är trångt när man ska in med sadel och grejer. Fast det är fortfarande bättre än ingen alls! :)
 
Gällande täckesförvaring så har jag Ikeas största lådor, genomskinliga, som går att stänga helt tätt.
I dem har jag täcken som inte används frekvent, så jag kan ställa dem var jag vill. Inte världens snyggaste lösning, men det är mussäkert och jag ser vad jag har i lådan.

De hade ju tusen olika. Du minns inte vad de heter?
 
Nu har jag beställt en lunchgrind, hoppas det ska fungera bra. Ska ut och slå ner några stolpar sen, gäller att passa på innan det blir hårt i marken. Någon som använder något liknande? Har för mig att @HannaZ har? :)

Min hemma-isolerade vattentunna står redan i hagen, det har bara varit några minusgrader än sålänge. Men det var bara tunt med is på morgonen då, nu har jag dessutom fixat ett lock. Hoppas jag klarar mig utan värmekabel.

Ensilage för säsongen levereras om 2 veckor (sjukt nöjd @the_connemara ;)).

Sen är vi nog redo för vintern :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 307
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 977
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 104
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 188
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp