Snackistråd eget stall/gård del 2

Som barn på julafton! :D
Haha nä det är grannens katt :rofl: (Åh vilken stor bajslåda ni har gjort till mig!)

Vår ridbana används som lekplats och bajslåda till alla jäkla harar vi har i området.
Den igenfyllda dammen däremot med mjuk fin sand är riktigt "rolig" att åka genom med gräsklipparen. Där ligger hela vinterns kattbajs mellan tuvorna av gräs. Skjuts som projektiler genom luften om man har otur. :rage::wtf::turd:
 
Nu är vi igång på riktigt! I går kväll kom gräv-killen och började skala bort gräset till vår blivande ridbana :) Han har ett annat jobb dagtid så detta är hans "extraknäck" eller vad man säger, så han kommer jobba lite kvällar och eventuellt nån helg. Igår la han två timmar och hann skala nästan halva ytan (ridbana 42x22 plus en liten extra bit för parkering blir totalen). Det blir ju en del material som ska forslas bort också, det kommer han också göra och vi fyller lite sänkor i den hagen som ridbanan hamnar i, så det ska nog gå ganska smidigt ändå.
img_6970.jpg

img_6976.jpg

Marken är ganska sandig och grusig och ligger relativt högt så vi kommer inte lägga ner någon extra dränering utan det är naturligt bra dränerat. Det enda vi gör är att gräva ur det befintliga diket längs med ena kanten så vattnet rinner där lite lättare.
När allt är skalat kommer första gruslagret hit, det blir bärlager 0-90 så det ska också bidra till lite dränering. Vår grusleverantör ville hellre lägga 0-150 men det blir mycket mer svårhanterligt för grävaren samt att det kommer gå åt mer stenmjöl över sen, så vi kör på 0-90.

Vad ska du ha för topplager?
Jag håller också på att bygga, äntligen :love: Grävdes ut för en dryg månad sedan och idag blev nedgrävning av kablar till belysningen samt fundament till lyktstolparna klara.
 
Vad ska du ha för topplager?
Jag håller också på att bygga, äntligen :love: Grävdes ut för en dryg månad sedan och idag blev nedgrävning av kablar till belysningen samt fundament till lyktstolparna klara.

Spännande! Vi letar också lyktstolpar på blocket och diverse sidor, men har inte hittat nåt riktigt ännu. Det är ju långt till hösten lyckligtvis!
Det blir stenmjöl som topplager men jag har inte bestämt exakt vilket ännu, får nog åka till leverantören och kika lite närmare på det. Men typ 0/4, 0/5 eller 0/8, beroende på hur siktkurvorna ser ut, det varierar ju endel mellan olika leverantörer.
 
Spännande! Vi letar också lyktstolpar på blocket och diverse sidor, men har inte hittat nåt riktigt ännu. Det är ju långt till hösten lyckligtvis!
Det blir stenmjöl som topplager men jag har inte bestämt exakt vilket ännu, får nog åka till leverantören och kika lite närmare på det. Men typ 0/4, 0/5 eller 0/8, beroende på hur siktkurvorna ser ut, det varierar ju endel mellan olika leverantörer.

Jag hade en jäkla tur och hittade nya stolpar och fundament för ett vrakpris på blocket, det kostade nästan lika mycket att få dem hemfraktade..! 8,5 m kör man inte i transporten :D Jag behövde dra strömmen tvärs över banan och var därför tvungen att få belysningen på plats först.
Ja det är ett lotteri känns det som...
 
Efter mycket eftertanke och funderingar ang främst placering så slutar det med att den blir 22.4 x 42m, haha. Från första början hade vi tänkt lägga den i vinterhagen och då göra den 20x50, för jag ville gärna ha den lite längre än en 40-bana. Men nu lägger vi den i en av sommarhagarna i stället för då hamnar den närmare stallet och lite mer "uppe vid gården" i stället för i bortre vinterhagen där den skulle hamna väldigt avsides. I sommarhagen går det inte att göra den längre än 42 meter (träd och diken i vägen som vi inte vill ta bort), så jag nöjer mig med det :) Den blir nån meter bredare i stället, vilket kanske ändå är mer värt på sitt sätt, just 22.4 blir det för då blir det bra avstånd med stolp och slanor så vi får så lite spill som möjligt.
Det blir trästaket med två slanor! Har inte bestämt färg ännu men lutar åt brunt/svart eller rödaktigt så det smälter in lite i omgivningarna.
Det låter smart och genomtänkt!!! :)
Hur mkt belysning räknar du att du behöver?
Kul att se att ni börjat gräva oxå!!!! Längtar såååå till den dagen vi oxå har en ridbana :p.
 
Ang belysning kan jag tipsa om tippbara stolpar. De är delbara i tre delar, så frakten blir inte så dyr. Dessutom behövs inte lift om en lampa går eftersom det går att tippa ner dem. Man bör nog vara tre personer om man gör det för hand - med hjälp av vinschen på fyrhjulingen går det utmärkt på en eller två. Jag minns inte exakt vad våra kostade, men det var ingen stor kostnad i förhållande till vad banan kostade totalt.
 
Även för mig är det dags med ridbanefix! Det finns ju en befintlig ridbana på gården men den är alldeles för tung att rida på och den är inte heller riktigt rektangulär i formen. Hittills har vi rivit ner allt rötet trästaket och nästa helg ska de komma en hit och skala av översta lagret sand. Sedan får vi se hur fast underlaget blir och hur vi går vidare. Innan dess ska vi mäta upp och märka ut formen.
 
Spännande! @Bumpa Ja just för tung bana är min mardröm, hoppas det räcker att ni skalar av den lite!

@Martina_m Vi har inte riktigt räknat på belysningen ännu, utan letar lite olika begnade alternativ och ser vad som finns. Sambon tyckte vi skulle prova sätta en lampa på stallväggen som ligger intill, men det är jag ytterst tveksam till om det skulle räcka.. Men får väl låta honom prova så han går på min linje sen ;)
 
Spännande! @Bumpa Ja just för tung bana är min mardröm, hoppas det räcker att ni skalar av den lite!

@Martina_m Vi har inte riktigt räknat på belysningen ännu, utan letar lite olika begnade alternativ och ser vad som finns. Sambon tyckte vi skulle prova sätta en lampa på stallväggen som ligger intill, men det är jag ytterst tveksam till om det skulle räcka.. Men får väl låta honom prova så han går på min linje sen ;)
Gäller att man sätter lampan högt upp i så fall så det inte bara blir en massa skuggor och en bländande lampa.
 
Tänkte uppdatera lite om ridbanan! Det går framåt!
Allt gräs är nu avskalat och vi har fått allt bärlager (0/90) levererat (tror det blev 15 dumper-lass till slut, men kan återkomma när vi fått exakta siffror om nån är intresserad).
En översiktsbild (innan allt grus kommit dock, här är väl lite drygt hälften):
img_7044.jpg

Vi stötte på lite berg också som stack upp för högt så vi hyrde en stensåg och sågade knallen i remsor och sen hade vi en bilningshammare sen tidigare som vi (min man, hehe) använda för att bila bort remsorna i småbitar.
img_7052.jpg

Så här blev det sen:
img_7055.jpg

Igår fick vi som sagt de sista lassen med grus och grävaren har åkt vidare till ett annat uppdrag så länge för själva ut-bredandet av materialet kan vi göra relativt bra själva. Med traktorn och snöblad, hehe.
Här fick vi soppatorsk mitt på en grushög :)
img_7056.jpg

Planen för helgen är att fortsätta sprida ut bärlagret och sen gräva ner fundamenten för stolparna :)
 
Tänkte uppdatera lite om ridbanan! Det går framåt!
Allt gräs är nu avskalat och vi har fått allt bärlager (0/90) levererat (tror det blev 15 dumper-lass till slut, men kan återkomma när vi fått exakta siffror om nån är intresserad).
En översiktsbild (innan allt grus kommit dock, här är väl lite drygt hälften):
img_7044.jpg

Vi stötte på lite berg också som stack upp för högt så vi hyrde en stensåg och sågade knallen i remsor och sen hade vi en bilningshammare sen tidigare som vi (min man, hehe) använda för att bila bort remsorna i småbitar.
img_7052.jpg

Så här blev det sen:
img_7055.jpg

Igår fick vi som sagt de sista lassen med grus och grävaren har åkt vidare till ett annat uppdrag så länge för själva ut-bredandet av materialet kan vi göra relativt bra själva. Med traktorn och snöblad, hehe.
Här fick vi soppatorsk mitt på en grushög :)
img_7056.jpg

Planen för helgen är att fortsätta sprida ut bärlagret och sen gräva ner fundamenten för stolparna :)
Härligt med uppdatering:bump:! Och att det går framåt för er!! Bara ös på med info och bilder :D! Jag suger åt mig som en svamp ;)! För en vacker dag är det förhoppningsvis min tur att få en ridbana :p.
 
Tänkte uppdatera lite om ridbanan! Det går framåt!
Allt gräs är nu avskalat och vi har fått allt bärlager (0/90) levererat (tror det blev 15 dumper-lass till slut, men kan återkomma när vi fått exakta siffror om nån är intresserad).
En översiktsbild (innan allt grus kommit dock, här är väl lite drygt hälften):
img_7044.jpg

Vi stötte på lite berg också som stack upp för högt så vi hyrde en stensåg och sågade knallen i remsor och sen hade vi en bilningshammare sen tidigare som vi (min man, hehe) använda för att bila bort remsorna i småbitar.
img_7052.jpg

Så här blev det sen:
img_7055.jpg

Igår fick vi som sagt de sista lassen med grus och grävaren har åkt vidare till ett annat uppdrag så länge för själva ut-bredandet av materialet kan vi göra relativt bra själva. Med traktorn och snöblad, hehe.
Här fick vi soppatorsk mitt på en grushög :)
img_7056.jpg

Planen för helgen är att fortsätta sprida ut bärlagret och sen gräva ner fundamenten för stolparna :)

Härligt att se era framsteg! Får man fråga ungefär vad ni fått för pris på material+utkörning av topplager?

Idag har de varit här och skalat av min ridbana! Är jättenöjd med resultatet :D Det återstår såklart att se hur den ser ut efter ett tags ridning men nu känns den iaf ridbar. Vi får lägga ner lite dränering i ena änden för att få litet torrare efter regn men annars ser det ok ut. Är dock lite fundersam på om det kommer kännas löst när det torkat eftersom det är någon typ av sandblandning (?) som topplager. Kan man blanda i en mindre mängd av lite grövre stenmjöl för att få det fastare tro?

Fick på hästen finkläder inför invigningen av ridbanan. Pålle tyckte såklart det såg döläskigt ut på marken så vi nöjde oss med att skritta runt och red sedan ut istället :rofl:
19029184_10154639891488321_874401401275537000_n_zpsd3x5i2ku.jpg


Så här ser den ut från övervåningen på huset. Staket ska upp och den lilla ligghallen får inrymma hindermaterial (eller mest bommar eftersom jag knappt hoppar) och lite annat som stängselmaterial och så.
18922135_10154639752398321_7310901320763194494_n_zpszoe7xp24.jpg
 
Härligt att se era framsteg! Får man fråga ungefär vad ni fått för pris på material+utkörning av topplager?

Tack! Jag har fått ett pris på 30 000kr (inkl moms och frakt) för 65 ton 0-4 (fem lass) från ett ställe, men ska antagligen till ett annat ställe och kika i morgon. Kan återkomma när jag vet mer exakt vad det blir, känns som man alltid behöver mer material än man tror också, så slutsumman blir väl säkerligen lite större än vad man tror :P

Din bana såg himla trevlig ut nu!

Jag hittade lite hindermaterial på blocket häromdagen som jag slog till på! Står inne i ladan och väntar på att banan ska blir klar, hehe. Lite färg ska väl på nån gång också.
img_7009.jpg
 
God kväll på er :)

Ska bygga ny sadelkammare och undrar lite om hur ni gjort? Har ett befintligt rum i stallet som ska göras om, ett gammalt rotfruktsrum, så golvet ska gjutas upp med frigolit i som isolering. Men det jag funderar på är väggarna....det är gjutna väggar, en mot stallet en mot logen en mot nuvarande sadelkammare (kommer bli foderrum) och en yttervägg. Ska man lägga ett lager byggplast sedan regla upp, isolera och sedan gips mm för att spärra mot utvändig fukt eller behövs inte det? Vill ju inte bygga så man får mögelproblem senare...
 
God kväll på er :)

Ska bygga ny sadelkammare och undrar lite om hur ni gjort? Har ett befintligt rum i stallet som ska göras om, ett gammalt rotfruktsrum, så golvet ska gjutas upp med frigolit i som isolering. Men det jag funderar på är väggarna....det är gjutna väggar, en mot stallet en mot logen en mot nuvarande sadelkammare (kommer bli foderrum) och en yttervägg. Ska man lägga ett lager byggplast sedan regla upp, isolera och sedan gips mm för att spärra mot utvändig fukt eller behövs inte det? Vill ju inte bygga så man får mögelproblem senare...
Har du bara värme där inne och kanske en avfuktare så tror jag inte du behöver göra ngt med väggarna.
Men isolering är ju trevligt för att elräkningen inte ska rusa iväg :).
 
God kväll på er :)

Ska bygga ny sadelkammare och undrar lite om hur ni gjort? Har ett befintligt rum i stallet som ska göras om, ett gammalt rotfruktsrum, så golvet ska gjutas upp med frigolit i som isolering. Men det jag funderar på är väggarna....det är gjutna väggar, en mot stallet en mot logen en mot nuvarande sadelkammare (kommer bli foderrum) och en yttervägg. Ska man lägga ett lager byggplast sedan regla upp, isolera och sedan gips mm för att spärra mot utvändig fukt eller behövs inte det? Vill ju inte bygga så man får mögelproblem senare...

Vi byggde sadelkammaren i ett hörn i stallet. Ytterväggarna är tegel. Reglade upp, satte isolering och sedan osb-skivor. Ytterst liggande panel som vi målat vit. Ingen plast. Har ett oljeelement i sadelkammaren för att hålla frostfritt, håller ca 7-10 grader vintertid.
 
Tittar in för jämnan och inspireras. Avundsjukan är stor ;) Om mindre än ett år börjar jag och sambon letandet av egen gård :bump:
Har ni några tips? Vad har varit ett måste för er, och vad är mindre viktigt? Jag kommer max ha 2 hästar. Jag kommer satsa på att köpa en befintlig hästgård där det finns boxar men gärna också lösdrift samt någon form av ridbana. Eller en loge som kan byggas om till både lösdrift och stall.
Ni som bygger ridbana eller stall själva m.m- har ni fått lån till detta eller har ni en sparad budget för sådana byggen? Längtar så! Jag trivs inte alls inackorderad :banghead:
 
@Maléne Vår sadelkammaren har fyra murade väggar (varav en yttervägg) + stengolv. Sen har vi ju höjt taket så den översta metern (och taket) är brädor + isolering. Vi har ett oljeelement under vintertid som håller ca 10 grader, det funkar fint. Ingen problem med fukt utan elementet heller.

@Vikinghestur Vad spännande! För oss var läget och marken det allra viktigaste - det kan man inte ändra på. Allt annat "går" ju att bygga/ändra mm. Vi har inte tagit lån utöver själva inköpet av gården, utan bygger efter alteftersom pengarna kommer in så att säga :p Men vi har två bra inkomster, inga barn än och bor ganska billigt och så gör vi det mesta själva så det blir oftast "bara" materialkostnader.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
619
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 556
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp