Bukefalos 28 år!

Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aj då, då ligger du risigt till! :nailbiting: Brunetten är vittne antar jag?


Brunetten är inte människofavoriten just nu. Hon välte just ut en nyinköpt påse med 750 gram chiafrön på golvet i köket, tassade lugnt igenom röran och drog med sig frön långt ut i hallen.

Vi får se om hon går in som karaktärsvittne för Skönhetsmissen. Hon spenderade zuccinieskapaden sovandes inne i garderoben.
 
Idag när jag skulle gå och lägga mig satt båda killarna utanför sovrumsdörren och när jag öppnade sprang de direkt och hoppade upp i sängen och la sig till rätta. De brukar inte få vara i sovrummet på grund av alla akvarium som står där, men inte kunde jag kasta ut dem när de lagt sig så mysigt. Tänkte att äsch, vi testar! Krånglade mig ner under täcket och hade en herr tjockis på mig och herr m vid sidan (hör och häpna, min säng är bara 80cm bred :rofl:), jättemysigt!

Det varade i typ fem minuter :meh: Sen skulle herr M gå på upptäcksfärd (trots att han varit där inne tusen gånger med mig på dagtid) och klättra runt på akvarierna. Maten som är till mina malar hittade han också och wow, den var ju superdupergod! Tänder lampan, krånglar av mig herr tjockis och lyfter ner herr M från akvariet och stoppar ner påsen med mat i en låda. Herr M tycker att jag är tråkig och går därifrån. Aah, lugn och ro!

Då vaknar herr tjockis och bestämmer sig för att det är fiskjagartime! Helt hypnotiserad sitter han framför akvariet och tittar, promenerar runt för att försöka ta sig fram till dem och använder tassarna mot glaset för att fånga sitt utvalda offer. Tänder lampan igen, lyfter upp en ovillig herr tjockis, går ut och installerar honom i soffan. Lite klapp och lite gos. Nu ska jag gå och lägga mig igen, utan katter den här gången :devil:
 
Huh. Det var två schäfrar som träffades för första(?) gången nära vår altan medan vi satt ute - gissa om det skälldes "lite"? Men Alice satt lugnt kvar på sitt ställe och gick in bara en gång när de skällde till lite extra högt, men annars kurade hon bara ihop sig lite när de sprang förbi ett par meter bort. Hon satt visserligen bakom ett par buskar men verkade inte reagera nämnvärt på skallen, bådar gott inför att mamma ska skaffa sig valp! :up:
Det är mera andra katter som hon har reagerat på :o:angel: hundar är väl lättare att manipulera säger hennes instinkt :rofl::D
 
Lava har kissat i soffan! :eek: :cry: det har aldrig hänt förut och jag har sprayat ner den med luktdödare. Förhoppningsvis är det en engångsgrej men pessimist och hönsmamma som jag är har redan börjat grubbla! Var det för lite sand i lådan? Känner hon sig ensam nu när hunden är borta? Är hon stressad av att hon och grannkatten inte drar jämnt? Är hon missnöjd över att jag jobbar natt och hon får vara ensam (vilket jag har gjort i över ett år)? Är hon sjuk? Är det njurarna? Är hon dement? ÄR DET BARA ATT AVLIVA?! :arghh:
 
Lava har kissat i soffan! :eek: :cry: det har aldrig hänt förut och jag har sprayat ner den med luktdödare. Förhoppningsvis är det en engångsgrej men pessimist och hönsmamma som jag är har redan börjat grubbla! Var det för lite sand i lådan? Känner hon sig ensam nu när hunden är borta? Är hon stressad av att hon och grannkatten inte drar jämnt? Är hon missnöjd över att jag jobbar natt och hon får vara ensam (vilket jag har gjort i över ett år)? Är hon sjuk? Är det njurarna? Är hon dement? ÄR DET BARA ATT AVLIVA?! :arghh:
Eller så har hon bara fått en urinvägsinfektion :)
 
Eller så har hon bara fått en urinvägsinfektion :)
Ja, kanske det! Hur gör man med uvi på katt? Väntar ut till en början, som med människor? Allmäntillståndet är ju oförändrat, hon äter, dricker, kelar, är ute och leker som vanligt. Det är därför det känns så mystiskt!
 
Ja, kanske det! Hur gör man med uvi på katt? Väntar ut till en början, som med människor? Allmäntillståndet är ju oförändrat, hon äter, dricker, kelar, är ute och leker som vanligt. Det är därför det känns så mystiskt!
Jag tror det är veterinär som gäller.
 
Ja, kanske det! Hur gör man med uvi på katt? Väntar ut till en början, som med människor? Allmäntillståndet är ju oförändrat, hon äter, dricker, kelar, är ute och leker som vanligt. Det är därför det känns så mystiskt!

Tja, Nikita åt, drack, gick på lådan - aldrig utanför och var livlig och gosig. Det enda jag kunde se var att hennes päls var glanslös och 'skivig'. Hönsmamma som man är gick jag till vet som tog blodprov och klämde igenom henne. Blodprovet visade på dåliga njurvärden. Jag trodde att Nikita skulle dö och grät floder hos psykologen jag gick till då. Men vet ville att vi skulle kolla urin eftersom dåliga njurvärden ofta kan vara UVI. Och jodå det hade hon (mindre roligt var att sitta och stirra på Nikita i åtta timmar för att vänta på att hon skulle kissa på specialsanden).

Andra gången var hon en typisk UVI katt, kissade lite och ofta överallt där det var mjukt men även i lådan. Vet kollade blod och urin och sedan fick jag antibiotika och metacam med mig hem direkt.

Eftersom UVI på katter liksom på människor gör ont och man inte vill att älsklingen ska ens tänka på att inte gå på lådan, om hon gör det igen, åk till vet och be om ett blodprov. Om hon är ute vet du dessutom inte om hon blir typiskt UVI när du inte ser henne.

Eftersom Nikita är njurkatt tar jag alltid ett blodprov när jag vaccinerar henne. Det kostar inte så mycket och då kan jag vara säker på att hon mår bra och hennes njurar är ok :)
 
Hej buke!
Äntligen har min matte fattat varför jag kissade i soffan och varför jag de senaste dagarna VÄGRAT att göra annat än bajsa i min låda! I flera veckor har jag väntat på att hon ska skura ur min låda, men istället för att hälla ut den gamla sanden och städa ordentligt så har hon bara hällt på ny sand ÖVER den gamla sanden, "som hon tyckte var ren". :yuck: Därför gick jag i strejk. Idag, fucking äntligen, kom hon på att testa att hälla bort all sand, skura ur lådan och SEN hälla på ny, fräsch sand. Jag lovar, det tog inte mer än 2 minuter innan jag passade på att kissa lite.

Mvh, Lava

(Så hade nog Lava skrivit om hon kunde. Hennes blick såg ungefär ut så iaf :D )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Då sparkar vi igång tråd nummer 3 om våra fantastiska pälsklädda härskare Megara solar magen och kräver mat
2
Svar
28
· Visningar
1 045
Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 786
Svar
324
· Visningar
28 236
Senast: Fiorano
·
Svar
1 929
· Visningar
104 488
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp