Bukefalos 28 år!

Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det krävdes ett lite abrupt byte av foder för att få Luna att äta igen. För en liten, liten stund sedan resulterade det i diarré SOM KATTEN PÅ NÅGOT SÄTT LYCKAS FÅ PÅ RYGGEN!?!?!?!
Eftersom det är alldeles för sent för ett kattbad nu så fick hon en liten snabbdusch av baken/ryggen nu... Jag känner mig ju inte sådär jättesugen på att gosa med henne förrän hon har fått en riktig dusch med schampo, kan jag ju erkänna. :yuck:
Luna du är smidig :yuck:
Den prestationen är nästan grym faktiskt.
 
Igår när jag och sambon lagt oss så frågade han varför Boll satt i fönstret istället för att komma och gosa i sängen. Jag svarade självsäkert att hon kommer så fort jag lägger mig åt höger, sen står hon och stirrar på mig för att jag ska klappa. "Vad händer om du inte klappar?", frågade han. "Då bräker hon", svarade jag, lika självsäkert som innan. Sambon lät skeptisk, och sa att det var upp till bevis.

Så jag la mig åt höger. Två-tre sekunder senare hoppade Boll från fönstret till sängen, klev upp till min huvudända och stod still och spände ögonen i mig. Sambon började skratta och sa "klappa inte! klappa inte!!", så jag lät bli. Strax därefter hördes ett "mräää" från kattkroppen. Hon är så himla förutsägbar, det är verkligen exakt samma rutin varje kväll :D :love:
 
Hemma från återbesök. M hade inte läkt som han skulle, ingen överraskning då han inte gjort det förra gången heller. Ska spolas rent ordentligt varje dag så får vi se hur det går.

Tjockis hade läkt fint. Sen var det hans tass också. Veterinären klämde och kände och kom fram till samma som oss, han har inte ont, reagerar inte alls och är inte alls påverkad av det. Hon kände igenom tassen ordentligt och det sitter liksom inte i någon tå/ben utan bara i "huden". Stack hål och tog prov, men hon visste inte vad provet visade, så de behövde skicka det vidare. Det skulle ta någon vecka.

Kalaset för endast tassen gick på en bit över 2000 kr. Hoppas verkligen på att få något vettigt svar nu under nästa vecka.
 
Känns som jag skrivit det här förut men kör ändå då det i slutet framkommer en rolig grej, så ha tålamod ;)

Pälsfröken har inte haft någon vidare matlust idag eller ens intresse för mat även fast dagsljuset sjunkit och kvällen kommit och betjänten stojat och lekt för att försöka få igång damen att äta.
(Ja jag varnade ju men snart så kommer det roliga några små ord till får ni stå ut med ;))
För några minuter sedan märkte jag hur hon vaknade och smög ut mot maten, tyvärr såg jag inte hennes reaktion men äter gör hon kan jag lova för på något magiskt sätt har det hamnat en halv äggula i maten (resterande får hon imorgon till middagen tänkte jag)
Såååå vad säger man?
Betjänten-Pälsfröken 1-0
:banana:
 
Idag såg jag att Orijen nu har ett "Fit & Trim"-foder! Någon här som har erfarenheter av det?

(de kanske har haft det länge, men gått mig helt förbi)
 
Något positivt är iallafall att min tjockis gått ner ett halvt kg på exakt 3 månader :) Nu väger han 6,1. Jag har svårt att se hur han ska kunna gå ner hela 2 kg till, då finns det ju nästan ingen katt kvar :nailbiting: Han är ändå kraftigt byggt, under allt fett ;) Tillochmed M väger mer än 4 kg och han är verkligen mer av den spinkiga typen. Aja, fortsättning följer :laugh:
 
Min Dam har ätit det i nån månad. Mums tycker katten. Magen verkar bra, pälsen är fin.

Mums ja, precis.Köpte en liten provpåse idag, hade glömt hur smååå kulorna var och även hur glupska grabbarna är på Orijen :D
En av anledningarna till att jag bytte minns jag nu, de slukade det (klassiska Orijen) lite väl fort och jag tyckte inte de höll sig harmoniska på en, energimässigt, bra giva.

Märker du någon skillnad mot tidigare fodergiva?
 
Mums ja, precis.Köpte en liten provpåse idag, hade glömt hur smååå kulorna var och även hur glupska grabbarna är på Orijen :D
En av anledningarna till att jag bytte minns jag nu, de slukade det (klassiska Orijen) lite väl fort och jag tyckte inte de höll sig harmoniska på en, energimässigt, bra giva.

Märker du någon skillnad mot tidigare fodergiva?

Nja. Hon hade en period (ca 2-3v) där hon åt dåligt så jag bytte i samband med det. Hon får idag 1 påse blötmat (85g) och ngt mer än ½dl orijen /dygn. På det håller hon vikten bra och äter upp, men verkar nöjd med givan (typ 3 pluttar kvar i matskålen på morgonen).

I nån vecka fick hon 3/4dl och då gick hon upp, men hon behövde det (ville ha upp henne ca 100g)
 
Hittade den här sidan med underbara seriesnuttar om skillnaden mellan katter och hundar. :D:rofl:
https://www.boredpanda.com/funny-ca...rce=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=cam

Några favoriter :D
funny-cats-vs-dogs-comics-24-59c12a33a31a7__700.jpg


BXYqv4SAOu0-png__700.jpg
 
Hur kan en katt försvinna i en 2:a? :idea: Jag tror och mer på portaler till alternativa universum. Tom när jag står med Dreamiespåsen och lockar mitt i lägenheten dyker hon bara plötsligt upp och kräver högljutt sin belöning. Tycker jag har bra överblick över hela lägenheten och ändå ser jag inte varifrån hon kommer. Schrödinger visste vad han pratade om.
 
Hur kan en katt försvinna i en 2:a? :idea: Jag tror och mer på portaler till alternativa universum. Tom när jag står med Dreamiespåsen och lockar mitt i lägenheten dyker hon bara plötsligt upp och kräver högljutt sin belöning. Tycker jag har bra överblick över hela lägenheten och ändå ser jag inte varifrån hon kommer. Schrödinger visste vad han pratade om.

Det är något mysko med just 2orna :o och inte fanken har man alla gånger stängt Pälsfröken ute på balkongen.
Jag har med haft och har funderingar om detta, ett svart mysko hål kanske? :nailbiting:
 
Hur ofta matar ni eran katt/katter och hur mycket?

L var aldrig jättehungrig av sig och var lugn när man serverade maten, 3 ggr om dagen fick hon och kunde gott lämna lite och gå tillbaka och äta en stund senare.
Men W, hon skriker efter mat _hela_ tiden :meh:
Hon hinner knappt äta upp innan hon sätter sig där jag har maten och stirrat vartannat på den och mig O_o
Hon får också 3 ggr om dagen.
 
Hur ofta matar ni eran katt/katter och hur mycket?

L var aldrig jättehungrig av sig och var lugn när man serverade maten, 3 ggr om dagen fick hon och kunde gott lämna lite och gå tillbaka och äta en stund senare.
Men W, hon skriker efter mat _hela_ tiden :meh:
Hon hinner knappt äta upp innan hon sätter sig där jag har maten och stirrat vartannat på den och mig O_o
Hon får också 3 ggr om dagen.

3 ibland 4 gånger om dagen.
Pälsfröken äter till största del blötmat och sen går det i en liten köttbit ibland och en äggula ca var 10:e dag.
Torrfoder används endast som godis att leta efter för aktivering eller någon enstaka bit i transportburen för att få den bättre accepterad.


Svårt att råda dig men gör ett litet försök.
Vet ju inte alls ålder, kastrerad, fodersort, aktivering så spånar löst och brett.

Avmaskad?

Äter för fort så känner inte mättnadskänslan? (tidigare matbrist/svält? som sagt vet inget om katten så tänker om det är en fd. hemlös, absolut inget påhopp på dig!)
Aktiveringsmatskål, eller gör egen av kartong med urklippta fyrkanter, lock över maten. Jag har använt vanligt lock och microlock som får jobbas mera med för att få bort. ( i mitt fall för att väcka jaktinstinkten och få igång matlust men blir ju samma tidsfördröjning/utmaning åt en som kastar i sig)

Får hon äta i lugn och ro?
(Här är det olika om det ska ätas ensam eller med sällskap och stöd, ibland är betjäntens uppgift att vara i närheten och ibland räcker det att jag andas så slutar Pälsfröken äta och går sin väg.)


Testa sprida ut maten på olika ställen, dra ut på tiden och hjärngympa.
Bakom saker, under saker, olika höjder.

OM det är blötmat, servera fryst så får det tina av sig självt vart efter eller dryga ut med lite vatten.

Rörigt svar men lite lösa tankar som sagt.
 
Idag tror jag Pälsfröken blivit lite galen.
Oftast brukar hon vara väldigt lugn på dagarna och sova till stor del med ett kort avbrott för att besöka lådan eller möjligtvis ta några tuggor mat men inte idag.
Hon pratar, puttar och tigger uppmärksamhet på alla vis hon kan komma på.
Just nu ligger hon i hallen och väntar på att betjänten ska göra ett "utfall" så hon kan rusa till vardagsrummet för att precis vid dörröppningen bromsa ner och galant gå in för där vet hon att det är lugnt i såna situationer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Då sparkar vi igång tråd nummer 3 om våra fantastiska pälsklädda härskare Megara solar magen och kräver mat
Svar
7
· Visningar
292
Senast: sthu
·
Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 687
Svar
263
· Visningar
21 534
Svar
1 603
· Visningar
86 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp