Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vadr mysigt det ser ut! :) Så kass som min barbackasits är just nu så är jag mäkta imponerad! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja det va himla härligt! Han va så go att sitta på i galoppen, traven däremot är himlans vinglig XD haha jadu min barbackasits är inte vad den varit innan heller men det är ju bara träning träning så är man snart där igen =D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Nu är jag så glad så glad! Har vart på återbesök med Pink idag och nu får jag börja trava honom! och nu får han gå i stor hage och inga mer återbesök! Nu har vi en två månadersplan framför oss och sen håller han sig förhoppningsvis frisk forever and ever :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Nu har jag gjort som många andra. Jag har sytt en barbackapad (eller en kameldrivarkudde)
Så här blev den:
33120901.jpg

Ja, jag vet. Det är inte snygg, men det blev funktionell. Riktigt skön. Jag skulle sy den åt lilla ponnyn, men jag gjorde en tankevurpa och den blev alldeles för stor för ponnyn, men lagom åt mig och Sawanna. (Jag rider barbacka emellanåt och fördelen med denna var att det var lättare att sitta i galoppen.) Nu blir det till att sy en igen så ponnyn får en egen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Har man tid så är det ju roligt att göra egna grejer! Jag tyckte visst den blev fin!

kl
Vet inte om jag skrivit det men jag har ju aldrig vågat rida med spö på min kuse, för att han blivit spänd som en fiolsträng och stressad så snart man hoppat upp med spöet i hand. Fast då har jag gått dels efter vad förra ägaren sagt (som jag antar har provat andra spön då det var en hoppryttare) och mina egna försök med dressyrspö. Provade för ett tag sen med ett jättekort hoppspö och det funkade faktiskt bra! :) Tror inte han tyckte det var någon big deal när den ändå bara låg an där tyglarna brukar hänga och slänga eller matte ändå petar emellanåt.
Det är ju bra att kunna ha lite extra förstärkning ibland för att kunna vara konsekvent, särskilt när vi ibland hamnar i situationer där jag trycker på knappen och inget händer, bra med några äss i rockärmen för att komma över gränsen och få en reaktion. Det räcker att jag duttar spöet på mitt eget ben för rörelsen och lite ljudeffekt. :)
Så nu ska jag för första gången i mitt liv skaffa ett hoppspö!

Har för övrigt provat jobba lite för hand ibland i syfte att försöka lära mig själv grunderna bättre. Man kan ju inte bli bättre utan att öva! Det klurigaste i början har varit att det har varit svårt att få pålle jobb-inställd och att vara "med". Tycker väl det händer för lite eller att matte själv haft för dålig koll på vad hon vill (krävs väldigt mycket egen närvaro och att man vet vad man vill, även i ridningen) och att det är mer spännande att spana runt eller yra runt. Det blir ännu svårare att lära sig rätt teknik när pålle är väldigt snabb på attt stänga av eller rinna iväg och inte ger matte tid till att hinna hitta sig själv och tyglar/spö.
Men tack vare att jag har blivit lite bättre, fått bättre pejl på min kropp och mina signaler i basic-övningar iallafall, och med lite tålamod så verkar pålle ha förstått att det faktiskt är jobb det är frågan om! :) Kanske lite tack vare muta också, haha!
Så kul att se skillnaden i hästen, särskilt under första passet det började hända grejer, från "yr i bollen och speja runt" till mer och mer närvarande och fokuserad för varje minut! Och nu när vi väl har kommit över den tröskeln så är det mycket roligare att jobba vidare från marken!
Har även haft nytta av det till ridningen eftersom jag fått fler dimensioner i t ex öppnan och överlag av yttertygelns vikt och samverkan mellan innerskänkel/yttertygel. Även om det inte är något nytt under solen så är det bra att lära sig samma men på lite djupare plan!

Lite uppdatering från oss! :) Väldigt basic den här gången, men vi jobbar ju på med det vanliga också.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Har man tid så är det ju roligt att göra egna grejer! Jag tyckte visst den blev fin!
ja den blev helt ok. Inte tog det lång tid heller. Jag började på söndagen och på onsdag provred jag i den. Jag har gått och haft i bakhuvudet i ett par år att jag vill ha en, men det har aldrig blivit mer än tankar. Så plötsligt infann sig inspirationen och då går det undan. Jag hade ju allt jag behövde hemma så det var bara att sätta igång.

Det är ju bra att kunna ha lite extra förstärkning ibland för att kunna vara konsekvent, särskilt när vi ibland hamnar i situationer där jag trycker på knappen och inget händer, bra med några äss i rockärmen för att komma över gränsen och få en reaktion. Det räcker att jag duttar spöet på mitt eget ben för rörelsen och lite ljudeffekt. :)
Så nu ska jag för första gången i mitt liv skaffa ett hoppspö!
Jag rider också helst med spö för att kunna peta där det behövs. Om du inte vill köpa kan du ju bryta en kvist i lagom längd. Ett hoppspö är ju väldigt kort och du får inte så lång räckvidd. Du kan säkert ha längre allt eftersom.
Har för övrigt provat jobba lite för hand ibland i syfte att försöka lära mig själv grunderna bättre. Man kan ju inte bli bättre utan att öva! Det klurigaste i början har varit att det har varit svårt att få pålle jobb-inställd och att vara "med". Tycker väl det händer för lite eller att matte själv haft för dålig koll på vad hon vill (krävs väldigt mycket egen närvaro och att man vet vad man vill, även i ridningen) och att det är mer spännande att spana runt eller yra runt. Det blir ännu svårare att lära sig rätt teknik när pålle är väldigt snabb på attt stänga av eller rinna iväg och inte ger matte tid till att hinna hitta sig själv och tyglar/spö.
Men tack vare att jag har blivit lite bättre, fått bättre pejl på min kropp och mina signaler i basic-övningar iallafall, och med lite tålamod så verkar pålle ha förstått att det faktiskt är jobb det är frågan om! :) Kanske lite tack vare muta också, haha!
Så kul att se skillnaden i hästen, särskilt under första passet det började hända grejer, från "yr i bollen och speja runt" till mer och mer närvarande och fokuserad för varje minut! Och nu när vi väl har kommit över den tröskeln så är det mycket roligare att jobba vidare från marken!
Har även haft nytta av det till ridningen eftersom jag fått fler dimensioner i t ex öppnan och överlag av yttertygelns vikt och samverkan mellan innerskänkel/yttertygel. Även om det inte är något nytt under solen så är det bra att lära sig samma men på lite djupare plan!
All kred till dig. Jag borde ta tag i den biten också, men jag kommer inte till skott. Det är otroligt sällan jag gör något jobb från marken nu för tiden. Det har liksom fallit bort. Jag borde ta tag i den. :grin: Det är verkligen nyttigt att jobba hästarna från marken och se hur de rör sig i olika situationer och rörelser.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Nu har jag redan beställt ett galoppspö t o m (40cm) just för att jag vill ha så kort det bara går så det är ivägen så lite som möjligt, och helst med tjock klatch så den känns mjukare på hästen (inte irriterande). Bryta av en kvist kan ju vara en bra nödlösning däremot om jag råkar slarva bort spöet! Inte helt osannolikt! ;) Eftersom jag inte är ute efter att dutta hästen på rumpan, då brukar jag peta med handen bakom sadeln! :P Men det funkar inte heller så bra om pålle blir riktigt loj, tror det kanske också blir uttjatat om man använder det för ofta i riktigt jobbiga situationer, att man får komma på nya grejer med jämna mellanrum.

Just jobb från marken tycker jag man behöver inspiration till. Hade ju fått ett par lektioner för hand med en läromästare när jag var min vecka på praktik och då blev jag såklart peppad till att prova samma grejer på min egen. Men det blir lätt enformigt tycker jag om man ska klara sig på egen hand och får stå för inspirationen själv. :P Särskilt när det är väldigt basic så man inte behärskar så mycket än utan som jag t ex, har ca 4 övningar att växla mellan än så länge. Men så är det väl med allt, tråkigast och jobbigast i början.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Oj har inte varit här på jätte länge!!!
Satt och läste igenom tråden nu, kul att det går så bra för alla! :laugh:

Jag har under denna tid faktiskt köpt en till häst! :love:
Eller häst, en ponny rättare sagt, skyller på mina föräldrar att jag aldrig fick någon när jag var 12 :angel:

D-ponny, 10år, okänd, import Holland, outbildad och hyper intelligent!

562411_10150959559982451_338474763_n.jpg


487124_10150959567352451_1038958409_n.jpg


bild2.JPG


Sedan kan jag meddela att Nokke mår toppen.
Dock är han väl inte så jätte glad över att ha fått en "lillebror" efter att ha varit ensambarn så länge ;) Men det går bättre och bättre.

TN_100312_284.JPG
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vad kul att alla håller igång så. Och med bra resultat av det!

Jag har inte orkat uppdatera här riktigt. Har haft så mycket, både bra och dåligt att orken varit noll.

Men jag och gulle tränar iaf på. Han blir bättre och bättre. Fick igår lite filmer på oss från förr-förra träningen. Kul att se! Och nyttigt!
Iaf så tycker tränarna alla tre att jag gjort ett helvetes jobb. "Från slaktfärdig till jävligt nice stundtals". Så vi jobbar vidare mot att det ska bli nice mer konsekvent och heltid. :P
Det är en bra bit kvar. Det vet jag!

Han är starkare och mjukare och går då också fram bättre. Han är rätt bussig nu mer även då matte rider. Och han är stencool med det mesta. Vi har ridit mitt bland 10 tränande polo-spelare som i full galopp slår bollar hit och dit, även rakt framför oss.. Och han spände inte ens till. Förr hade han skickat av en bara han mötte en häst alt man ens hade mage att sätta sig på honom.
Vi har också ridit runt med 2 polosnubbar m vardera 6-7 handhästar och en tjej med en handhäst och cantrat. Först följt dem och sen jämsides och lite cirklar och till slut möten nära dem. Mkt bra för en som förr var hästrädd/mötesrädd!

Han har också lärt sig en hel del trick. Han kan tom ligga på kommando nu. Fast där lät jag faktiskt min tränare lära in just ligget. Jag vågade inte testa förrän det var gjort några ggr iaf. Så det är inte min förtjänst, utan hans.

Jag är faktiskt riktigt stolt över honom och hans utveckling. Både i dressyren och mentalt/miljömässigt. För jag har slitit hund med honom! Han var ju rädd, agressiv, hade ont, var halt, sned, stel och outbildad.
Han börjar bli en riktigt bra kille!:love:

LillaGulleGaloppsa.png
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Fina pållarna! :love: Synd att jag inte kommer få se ponnyn live på ett bra tag iallafall, hade varit kul att se!


tuaphua:
Vilken solskenshistoria, snyggt jobbat! :) Det mentala är ju mer värt (och svårast ofta) än det tekniska inom ridningen, tycker jag iallafall!


kl
Själv är jag i slutspurten av packningen, åker imorgon bitti. Ska bli spännande! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

kl

Lite hastigt o lustigt blev det visst en tredje häst för mig!

High Noon "Nooni"
Welsh Cob val född 02

nooni1.jpg


nooni11.jpg


:banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Va kul med lite uppdatering från er! Va längesen nu!

Söt ponny du köpt! Nu tycker jag allt du får uppdatera mera här =)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Det är ju mer problemlösning jag sysslat med förr. Så jag är eg bättre på det än att rida dressyr tror jag. :p
Men jag börjar lära mig sitta mer och mer nu(på halvbloden). Och då släpper ju mycket.
Men det känns jättekul med honom!
Imorgon åker vi på träningsläger! Matten ska med och ska också rida. Jättekul!

Hur går det för dig? Har du "stallat in dig"?

Zahlo:
Vad kul! Han är jättefin!
Är han riden någonting? De brukar ju vara det i den åldern. Men Teddy var väl inte det så mkt.. ;)
Berätta mer!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Visst e han söt värre =D jag e så glad för denna häst!(även fast jag inte träffat han sen förra veckan då han går på bete hihi)
haha:D jo precis men denna e faktiskt riden!(yeay!) Jag red han första o enda gången förra hösten :D
Reds in 2009 nångång skulle jag tro men är inte säker..
Han har nog ridits ut mest tror jag, men han har också vart i träning hos min kompis =)
Han e grundriden, gör skolorna i skritt o trav typ =)
Han är blind på vänster öga också efter en skada, så det blir en utmaning! =)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Zahlo: Ja lovar att bli bättre på att uppdatera!
Så då har båda du och jag ponny nu då ;)
Skoj!

Din är verkligen jätte fin! :love: Vad har han gjort innan? Min är ju helt grön så jag har lite att jobba med. Dessutom hade stackaren en vargtand kvar som jag hittade när jag köpte honom, denna har medfört att han inte velat böja sig till höger och lagt huvudet sne. Men det är rätt otroligt vad lite träning (mkt från marken i kapson) kan göra. Dessutom är han väldigt lättlärd och alltid villig att vara med :love: Tanden tog 5min för vet. att plocka bort, stackarn att ingen märkt den tidigare :crazy: :confused:

Totola: Ja jag ska ju va med på kursen i september men då är väl du kvar där nere. Så himla skoj att du ska åka! *lite avis*
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL

Oj, här var det länge sedan jag var inne och kikade. Fina hästar alla har!

Kan bidra med lite bilder från förra veckan. Bianca fick bli lite uppklädd dagen till ära med en fotograf och en portugisisk ryttare (fd elev på portugisiska ridskolan i Lissabon) på besök.

392933_245543868898108_1860147808_n.jpg


582609_245542292231599_1773131219_n.jpg


376358_245542522231576_435424944_n.jpg


428899_245543302231498_397671340_n.jpg


255307_245542408898254_1017415821_n.jpg


483279_245542115564950_96734505_n.jpg


548407_245541732231655_197637039_n.jpg


574850_245541855564976_79553309_n.jpg


396963_245541632231665_1618560375_n.jpg


Alla foton: Andréa Kjellberg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 833
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 540
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 954
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 102
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp