Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag är ju rätt lång. Så 160 känns ok för mig. Men det beror ju lite på vad för häst det är. En PRE-hingst på 175 hade jag aldrig velat ha tex. Det hade blivit för mkt.
Men jag tycker det är skoj och lagom att rida lillgummans häst, stoet är 172 ngt sånt. Men inte bredare än min ponny. Han känns inte särskilt "lite häst" trots sina 143. Han är så bred, energisk och yvig att han känns rätt mycket ändå. Trots att han har noll gång.
Lilltjejen är själv 158 kanske lång. Men stoet är ju rätt känsligt och inte så "tung-ridet" iom att vi försöker rida henne på lätta hjälper. Så det funkar även för lilla tjejen. Hon vill ju tävla och hästen måste röra sig ok. Den här var rätt prisklass och lagom mycket häst att rida i styrka och humör. Så de fick slå till även om de nog eg kunnat ha en mindre.:p

Jättehästen jag rider tycker jag känns stor stundtals då han är riden på ett annat sätt och är slappare och mer avtrubbad. Han är dessutom längre, tyngre i kroppen och har betydligt lugnare och latare psyke. Han är väl också runt 172-174 ngt. Men han är så lååång och så laaat och luuugn och så okänslig(dock bättre nu, men fortf för dåligt).
Och så har han mer gång än stoet. Och annan sorts gång.

Min Tino är väl 166 kanske nu. Han känns alldels lagom!:love:
Iofs lilla gulle med. Dock för bred för mina höfter eg. Ajaj!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja runt 150 är lagom för oss ryttare som inte är så långa! Gött också att de mindre hästarna brukar vara slanten billigare :D
Du och stella är så fina btw!

Jag är mycket nöjd med att ha köpt en lagom häst för mig denna gången haha 154 lagom cm :D

Lagom stor häst är såå viktigt! Det är bara jobbigt med för stora hästar. :p

Jag är ju inte så jättekort, men Stella bär upp ryttare ganska bra.
Jag är väl runt 168 cm eller något. Men hästar på över 170 orkar jag inte med, om de är fullvuxna. (Såvida de inte är holländska spindelhästar.)

Stora unghästar är lättare, de brukar inte vara så rejäla.

Btw, :) Jag hoppas att det är ok att jag skriver här ibland även om jag inte rider ren AR, jag stal ju lite tänk ifrån "er" när jag
hade såna problem med att min ponny krullade ihop sig i formen.Vi blev hjälpta av vissa tips och övningar från AR-forumet, även
om jag i grunden tydligen är en skogsmulle. :angel:

tuaphua; Tack :love: Även om hon är nära på högdräktig på bilden så springer hon på rätt bra. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Klart det är ok! Jag rider ju inte heller ren AR. Men var jag annars skulle platsa vete fasen. :p
Ja, jag tycker ni är jättefina! Du skulle sett Tino idag. Stora kulmagen efter en vinter på lösdrift med pooolarna. Han har ju rätt lätt för sig. Mn nu är bukigt och slappt. Vi kör skrittmotion(lite språngmarch med) lilla flodis och jag. Som du gjort med herr tränare avsuttet, uppsuttet, avsuttet, upp.. offroad. Lilla Flodhästen flåsade och svettades av det som jag skuttade mig igenom för att sen gå och rida x antal till. Haha.. Han som var så fit förut. ;)

Han är inte riktigt i Stallas liga. Men ja.. hrm.. bada i vassen i år känns rätt nära just nu..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nämen ojsan! Du är ju riktigt lång och ståtlig då i jämförelse med mig haha
haha spindelhästar :D väldigt beskrivande iaf, förstår precis vad du menar :p
Håller med dig, man får ju se lite på hur hästen ser ut också inte bara på höjden, men det är verkligen viktigt med en lagom häst!

Ja klart du får vara med, alla här inne är nog säkerligen inte super-AR människor, jag sj inspireras av många andra ryttare/ridstilar också och sen tränar jag ju en del nh o tricks, undra vilket fack jag hamnar i? :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du bara måste ju vara gaaaalen!

Det är väl vi alla som tränar sånt? ;)

Där platsar iofs IW med. Hon tränar också trick och andra vansinnigheter. Rider ju ibland med min trick-tränare. Var hon inte fördärvad innan är hon det snart. :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du bara måste ju vara gaaaalen!

Det är väl vi alla som tränar sånt? ;)

Där platsar iofs IW med. Hon tränar också trick och andra vansinnigheter. Rider ju ibland med min trick-tränare. Var hon inte fördärvad innan är hon det snart. :p

haha aa just det ja, galen passar ju exakt in på min beskrivning, att jag inte tänkte på det! :D
Vi är nog helgalna allihopa!:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja klart du får vara med, alla här inne är nog säkerligen inte super-AR människor

Nej, säkert inte :)
Av de fem riddare jag kommit i kontakt med, ridit för eller sett undervisa, är det bara en som är hundraprocentigt renlärig. De andra hämtar sin inspiration från andra källor också, inte bara från Bent.

Själv har jag med mig så mycket i bagaget från tiden före AR, att jag skulle kunna vara hundraprocentig. Mellan trettio och trettiofem års ridning sätter sina spår, och det går inte att nollställa helt när man byter inriktning.

Nu ska jag gå ut i stallet och putsa på utrustningen - imorgon och på söndag är det kurs för Bent. Besten körs ner till kursgården redan ikväll, så hinner hon acklimatisera sig inför jobbet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp