Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hanna_Z

Trådstartare
Finns det fler än jag som har ett behov att ha en "snacktråd" här under AR-forumet, liknande de som finns under dressyr, hopp och t.e.x ridtravartråden i gnägg? En tråd för att häva ur sig allt om både glada och bedrövliga stunder och för att kunna peppa och rådge varann. Någon som hakar på?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oh jag hakar på, pratig som jag är ;)

Idag var en kass dag för jag hade inplanerat flera härliga timmar själv i stallet (har barn) och jobba ltie markarbete när det var så fint ute tänkte jag.

Men...efter typ nån kilometer dog moppen mitt i en korsning och vägrade totalt att gå igång igen (försökte i 30min sen gav jag upp) så nu sitter jag här hemma istället och får vänta på att min snälla mamma ska komma och skjutsa mig senare, så det blir snabbmockning och genomkoll men inget mer :(

Kan säga att jag var EXTREMT arg, sådär att man borde ha rök som kommer ut öronen haha.
Så..inga roliga foton från mig idag :/.

Hoppas nu andra har en roligare dag!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken himla otur!! Sånt är så surt när man verkligen har planerat och sett fram emot något. Hoppas du får ett nytt tillfälle snart iaf!

kl
För egen del hade jag medryttarpållan idag och åkte ut till stallet för att känna igenom Ella en stund på ridbanan. Eftersom vi är totalt nybörjare på det här med AR så testar vi oss fram lite grann med det vi fick göra på vår första träning, och idag upptäckte jag att det är rätt stor skillnad på att rida med kapson eller inte. Än så länge har jag nämligen ingen egen kapson och att hitta böjningen på enbart tränsbett var ursvårt, speciellt när man inte riktigt fått in rätta AR-känslan i kroppen än :) Men några steg med fin böjning och nedåt-framåt tänk blev det iaf i vardera varven.

Kunde inte låta bli att testa lite öppna och sluta också, märkligt nog (?) har både jag och Ella lättare för slutan. I öppnan vill vi gärna försvinna in mot mitten istället för att hålla oss på spåret och i höger varv ville Ella bara börja trava- som hon alltid gör när något är jobbigt. Men efter att ha gått in på mindre volter och bara tänkt på böjningen så lyckades vi med några stegs öppna till höger också.

Annars ägnade vi halvtimman åt att hitta sökningen nedåt samt att flytta inåt/utåt på volten för tygeltyngden mot halsen. Ella är väldigt lyhörd och reagerar så positivt på den här ridstilen istället för att ligga på mot bettet och vilja dra iväg som hon gjorde i början när jag red henne. Härligt att hitta rätt!

Lägger in en dålig bild, både ridmässigt och kvalitetsmässigt, från vår första träning. Men då har vi iaf något att titta på i tråden så länge :)
29792748.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag skulle kunna komma med en avancerad gissning om varför hästen och du har lättare för sluta. Börjar man med öppna/sluta innan hästen är på bakdelen och kan vinkla sig i lederna bak och bär mer vikt där/samlar sig så blir hästen bogtung och ofta får man då svårare att flytta bogarna. I öppnan måste du flytta in bogarna för att få samlingen. I slutan tror jag att det som nu händer är att hästen mest bara böjer sig och flyttar bakdelen innanför spåret utan att för den skull börjar belasta så väldigt mycket mer bakåt. Då är bakdelen lättare och mer lättflyttad/lättsladdad än framdelen.

Själv har jag bara ridit ut och njutit av naturen och trevligt sällskap idag. Det var underbart!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min Sandos ben börjar se bättre ut så det är skönt (hade svullnad och ett sår från hagen häromdagen), men tyvärr är min dotter sjuk så vart inget stall idag :( heller. suck.

"tomorrow, tomorrow...there's always tomorrow..."

Snart är vårat lilla ridhus klart iallafall så det är ju alltid nåt trevligt att se fram emot, förutom att börja rida mina älsklingar då.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det där lät ju som en väldigt logisk förklaring. Då kanske man inte ska hålla på med slutan så mycket än förrän Ella är mer på bakdelen och orkar sätta under sig som hon ska?

Jag läser en del litteratur i ämnet och funderar nu över det som kallas för utbildningstrappan. Går ni strikt efter den i utbildningen av era hästar eller hur ser ert upplägg ut?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag kan ju hänga på, vi är ju AR nybörjade, som nu stannar lite, då han pga senskada ska stå ett bra tag. Dock hoppas jag kunna börja jobba ifrån marken om två månader :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härligt Emor! Jag håller tummarna för att Fjant ska hålla sig i skinnet :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej men ush då, hoppas han läker snabbt!

KL
Min stackars lilla Sando visade lite 3års fasoner idag när jag skulle kolla på benet, vilket han itne tycker om helt och håller eftersom jag var tvungen att pilla och göra rent rejält när han först skadade sig, och då har han blivit lite mistänksam nu.
Iallafall, jag hade honom lös i boxen och skulle ta av benskydd och kolla men nehepp still ville man inte stå alls, så då vart det ltie tillsägning, men nehepp man vill tydligen inte stå stilla ändå, så då vart det uppbindning i boxen, för stilla ska han vara liskom och så är det.
Då fick jag en liten fjantig halvkick riktad åt mitt håll!!!!

Så den lilla har visst lite tonårs humör till min förvåning faktiskt, han är ås himlands go och nallig liskom, men jag har abra haft honom några veckor så lär känna fortfarande.

Självfallet så var ju itne det ok så då vart det verkligen att nu fan står han stilla, och då gjorde han ju det till slut och slutade dumma sig, han är ju verkligen inte tuff i psyket, så det var ju inget liksom, var bara att jag vart så förvånad haha.

Han är så löjlig, benet vill han inte att jag ska hålla på med, men tempa i rumpan går bra lös utan problem :/ haha

Den andra minisnutten Skenkur fick bara bli tillkollad på lösdriften för sen var tiden slut, hem och vara mamma igen och laga mat och bla bla. men i morgon, då har jag barnledigt så då ska jag ta en sväng barbacka i paddocken på Skenkur tänkte jag :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var ju näästan lite charmigt med tonårstrots, iaf när han snällt höll sig på mattan sen. Min förra häst, en medelålders travarfarbror, hade heller inte ett ont hårstrå på kroppen men kunde vara rätt kinkig just när det gjorde ont. Man fick långa sårade blickar, "matte, varför måste du göra sådär?!" Din tonårsherre måste väl testa vad som är tillåtet i protestväg :) Hoppas du fått en härlig tur på isisen idag!

kl
Jag har såklart gått och blivit dunderförkyld lagom till att jag skulle rida medryttarpållan idag. Så istället åkte jag ut till stallet och slängde ut lunchhö och mockade. Blev andfådd och småyr bara av att packa hö... Men det är rätt mysigt att gå omkring och pyssla i ett folktomt stall medan hästarna mumsar hö ute. Saknar att vara i stallet dagligen! Måste verkligen bli frisk fort så att jag kan rida på fredag och åka på AR-clinic på lördag :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tycker inte man behöver akta sig för skolorna även om man inte kommer kunna utföra dom "korrekt" bara man har fokus på det bakben man har tänkt komma åt, gör så gott man kan och inte "övergör" det, testa ett par steg i taget eller ingen riktig sluta utan mer ta tag i bakdel/flytta in bogen.
För har man testat öppna och sluta så har man fördel av det när man sen ska få till lite mer normal-rakriktning i hästen i övrigt också, även om själva skolorna är dömda att misslyckas tills man kommit en bit på väg! :p Plus att man kan checka av på ett tydligare sätt vad man har svårt för, svårt att gå på känsla innan man vet vilken känsla man ska sträva efter. Är det så gott som omöjligt att få till en öppna i högervarvet t ex men man har lätt för något sluta-liknande, då kan man kanske gissa att man då och då får tänka mini-öppna, flytta in framdelen på bakdelen i högervarvet för att hästen troligen gärna går lite innanför med baken. Och tvärtom.
Men när man väl checkat av så kan man gå tillbaka och öva mer basics för att inte slita på hästen i onödan eller behöva bli frustrerad av för svår övning.


Igår fick jag och kusen till ett trevligt pass! :) Så kul när han är fokuserad och med fullt ut, cool i huvudet, så man slipper ödsla energi på att vänta ut och försöka få kontakt förutom alla tekniska detaljer och att hålla reda på sig själv. Räcker med att jag ser till att vara fokuserad och rida bra så blir det utifrån det. Värsta lyxen! :D
Hoppas det sitter i sig ett tag nu för det brukar verkligen vara upp och ner med den biten!

Btw - ni som brukar jobba för hand, vad använder ni för signaler och position i en diagonalsluta? (Eller om ni sett andra jobba hästarna för hand på kurser kanske? ) Har sett två varianter nu varav båda verkar lite småkluriga. Nog för att diagonalslutor för hand inte borde vara det lättaste oavsett, men den ena t ex går ut på att man går på utsidan och puttar lite på hästens nos för att ange ställningen av huvudet. Om man har en häst med lång hals där man gärna vill gå vid bogen (dels för att hästen vill ha mig där, och dels för att kunna styra bogen lite i sidled utifrån iom att den lätt släpar efter annars) då blir det lite klurigt att samtidigt gå långt fram nog att komma åt nosen när hästen dessutom är böjd bort från mig... :confused:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

När jag skulle lära min häst diagonalsluta började vi från marken (hade alltså inte gjort det uppsuttet innan då han har rörelsestörningar och nog med att hålla koll på sig själv utan mig) så fick jag lära mig att du går som vanligt, vänder upp på en mittlinje, böjer om så att du hamnar på hästens utsida (detta gjorde vi i början med hjälp av en hand som visade hästens huvud och hals i rätt riktning) och sedan styr in hästen på diagonalen.

När vi väl var på diagonalen så fick jag prova mig fram för att se vilken position och vilka hjälper som passade bäst och sedan köra på det tills han förstod just den biten jag hjälpte honom med då och sen gå vidare till nästa bit. Jag kommer ihåg att i början fick jag gå extremt långt bak och liksom putta litegranna på hans höft och touchera bakbenet för att få honom att plocka in det bakbenet men även samtidigt peta lite på magen för att "göra plats" för bakbenet och få honom att balansera upp sig(bröstkorgsrotationen). Med tiden kunde man förflytta positionen längre och längre fram och fokusera på andra bitar och nu gör vi den uppsuttet:D

Säg till om någonting var otydligt;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ah, att jag inte tänkte på det! Spö kan man ju använda! :idea:
Är så van att det inte funkar uppsuttet med spö så den möjigheten fanns inte ens i min hjärna... :o
Ska prova byta till long-reining tyglar tror jag och ta med dressyrspöet så kanske det går lättare! Med vanliga tyglarna tar det stopp när jag är strax bakom ytterbogen, då börjar jag ofrivilligt bromsa i tyglarna eftersom dom tar slut.

En sak - när du pratar om bröstkorgsrotationen, menar du då att du petar lite på magen från utsidan av böjningen? Har tänkt mig att bröstkorgsrotationen går inåt, men då kanske jag är ute och cyklar?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo det är där problemet uppstår; bröstkorgsrotationen går inåt och det är då man får försöka peta uppifrån så att man kommer åt andra sidan. Just bröstkorgsrotationen (balansen) har vart en nyckel till allt för oss så han har blivit väldigt lydig för hjälpen så oftast kan jag bara släppa ner mitt bäcken i tackt med hur jag vill ha den (uppsuttet då) och han är lika lydig för duttandet med spöt som tur är! Detta är inte alltid så lätt när man har en pålle på 170 cm:p Däremot när det handlar om att flytta magen fungerar det ju bra underifrån.

Var inte rädd för att använda din kropp lite också;) för mig funkade det bra att putta med min höft på hästens höft, man fick in en ganska go takt då och fick en helt annan respons än med spöt, man hjälper liksom hästens rörelse åt rätt håll.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack för svaret! Då kan jag fortsätta att iaf "tänka" öppna-sluta något steg emellanåt, även om vi fokuserar på formgivningen som nummer ett. Jag har även testat att sätta Ella i svag öppna för hand när vi är ute och promenerar. Känner att jag har lättare för att se vad som faktiskt händer med hennes kropp då och därigenom lära både henne och mig hur vi ska göra uppsuttet längre fram i utbildningen. Just nu står en kapson högst på önskelistan från jultomten så att vi lättare får till böjningen :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ska experimentera lite och se vad som funkar! Tack för tips! :)
En av anledningarna att vi plockat upp arbetet för hand är för att jag ska öva på att göra så lite som möjligt - släppa fokus på hästen och försöka att i huvudsak bara få honom följa mig. För man märker direkt när den känner sig pressad (det kan räcka med en mini-korrigering i form av ett tydligt pet i magen eller ett "riktigt" tygeltag snarare än att bara justera längden/höjden/aningens i sidled. Om man kombinerar det med att den inte lyssnar så bra om den blir minsta lilla stressad/pressad (vilket den som sagt lätt blir) då förstår man kanske hur lite marginaler man har att spela med! :p Hellre då att det inte blir något alls eller råkar bli fel och så får vi börja om från "komfortläget" igen än att man börjar korrigera ditt och datt (just i det här fallet/syftet) även om det är snälla korrigeringar eller förstärknignar det är frågan om.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Spännande med en häst som är så olik min!

Du får berätta om hur det går!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Den här tråden känns som nåt för mig ;) Jag har heeeelt tappat motivationen inom ridning och tänkte därför lära mig nåt nytt. Känner hur jag suktar efter nya kunskaper och nytt tänk :p
Har en travarkille på 7 år som inte kan så mycket, tänkte att vi skulle försöka komma ut på nån kurs eller träning eller nåt.

Lägger in några bilder på oss så ni vet hur vi ser ut :D

En bild från i våras, ignorera den omusklade rumpan ;)
27451305.jpg


28773032.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hej allihopa.

Långt och deppigt.:(

Jag sitter och är deppig eftersom jag skadade handen i slutet av september. Har inte kunnat rida alls sedan dess pga av att det är en senskada i ett av fingrarna och det tar veckovis för att läka ihop hjälpligen.

Nu är det lite mer än 3 veckor sedan jag blev opererad i handen och jag måste ha en dum plastskena på handen jämt.

Hur kul är det att behöva sköta om 5 hästar och en massa minigrisar när man bara kan använda EN hand, samt ska undvika att köra bil?

Som tur är bor hästarna hemma på gården och jag klarar av att köra de 4 km som det är till närmaste foderbutik. ( Samt till bonden som jag köper kornkrossifrån).

Två av hästarna är inne i box om natten och de andra går på lösdrift.

Allting går på sparlåga och jag kan bara göra det nödvändligaste.

Fodra går hjälpligen men tar dubbelt så lång tid.

Bara att packa en säck med hösilage är ett skämt.

Mocka går men är väldigt omständigt pga av att jag inte kan köra med rullebören. Kör ut allting i en lövkorg på säckakärra.

Sopa golven i stallet funkar väl halvbra men tar en evig tid. ( Hur lätt är det att sopa med en hand?)

Jag kan inte jobba hästarna alls. Vare sig tömkörning eller longering funkar.:cry:

Det fungerar inte jättebra att leda hästarna heller. Särskilt inte vårt lilla föl som är busigt. Stoet och fölet får alltså gå in och ut lösa när de ska ut och in ur stallet.

Och så gnällde dom vi hyrt hage av att de ville att jag skulle ta hem hagmaterial och mitt hinder som stått på betet. Trots att jag har handen att tänka på.

Så jag var uppe där och lyckades med en hand släpa fram hinderstöden och få upp dom i volvon.

Hinderbommarna finns det inte en chans att jag ska kunna lyfta själv så de får vänta.

Men när jag skulle backa bilen mot grindhålet ( det var jättelerigt där pga av att andra grannen kört omkring en massa med traktor) så liksom slant bilen i leran och jag stukade till bakre kofångaren mot ett litet träd. Okej det gick att sparka tillbaka i hyfsat rätt läge men ändå.

Så det är bara jämmer och elände.

Tyvärr så har de flesta av mina vänner flyttat till stan och bor alltså 3,5-5,5 mil bort beroende på stad. De har heller inga egna bilar. Så hjälp är inte helt lätt att få.

Har iofs en kompis med bil som är hästvan och som bor bara ett par mil bort. Men hon har relativt nyligen fått ett litet barn och har egna hästar och stall att sköta om. Denna kompis är iofs väldigt hjälpsam och juste, men det känns inte helt rätt att behöva fråga henne om det inte inträffat något riktigt akut här.

Det är precis som att jag drabbats av en förbannelse. Så fort jag blivit frisk från en grej och börjar hämta mig, kommer igång med ridningen, börjar söka jobb etc.

Ja då händer det något som gör att jag hamnar på noll igen.

( Fast just nu är det typ -3).

Jag vill vara FRISK.

Ha ett JOBB!!!

Samt ha min ridning igång så jag kan börja göra ROLIGA saker med mina hästar igen.

/KT
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Man får gnälla :) Ibland är livet bara kattpiss, men om det inte vore det skulle vi ju inte märka av när allt går vägen och man är glad och nöjd. Den här årstiden gör säkert sitt till också när allt är mörkt och lerigt. Nu tänker jag vara sådär äckligt positiv och säga att det finns dom som har det mycket värre, som har värre handikapp och som ändå får det att funka. I nöden kommer lösningarna!

Hoppas det blir bättre för dig och att du hittar inspiration på vägen! Har ju sett bilder på dig och din snygga nordsvensk (?) som iaf inspirerat mig.

(Imorrn kommer jag och gnäller istället.)

1887: Välkommen till tråden! Om du söker på akademisk ridkonst på nätet hittar du många intressanta länkar och så kan du leta reda på en clinic där du går som fotfolk. Man lär sig MASSOR, blir inspirerad och träffar jättetrevliga människor. Du kan även låna böcker och börja pröva lite på hemmaplan, Katrin Wallbergs "Skola din häst" är min bibel för tillfället.

kl
Min rekommendation att åka som fotfolk beror mycket på att jag själv var iväg för andra gången på en clinic för Christofer D. idag. Jag fick med mig flera aha-upplevelser och har nu full motivation till att ut och testa på medryttarpållan igen. Dessutom ska jag nog ge mig själv en dyr julklapp såhär innan jul, en riktig kapson :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp