Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Stiligt! :)

kl
Blev lite lustigt nog träning för mig den här helgen också, fast bara ett 30 minuters-pass. Det var iallafall jättebra för att få "rida in sig" på det nya med tränarens ögon till hjälp. Hon märkte jättestor skillnad sen sist och det är jättekul, men inte så otippat eftersom det var 7 månader sen sist. :) Fick med mig ett par övningar hem att träna vidare på.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lilla gulle och jag red ju vår första träning i fredags. Matten var där och fotade lite suddiga bilder med mobilkamera. Jag hade nya ridstövlar och såååå ont. Har härliga sår i knäcvecken och kunde inte böja vristerna. Jag ramlade än hit och än dit pga det.. Haha.. Men jag tycker trots det inte att det var SÅ illa pinkat för att vara typ 4:e passet på banan.
Han skötte sig fint! Vilket är en underbar förändring i hans lynne och syn på arbete.
Vi fick bara rida basic-övningar i låg och rund form. Fokus låg på att han svarar korrekt och att få igång hans kropp lite. Jag(under tillsyn av vet) har ju rehabat honom avsuttet och sen bara ridit mycket ute och tagit pyttepass på banan a la inridning.. bara upp och av barbacka mest.
Nu är han så pass stark, rak och smidig i kroppen att vi kan börja arbeta lite på riktigt. Så får vi se om han håller för det. Han har ju aldrig varit igång i hela sitt liv en längre period. Men vi hoppas! Jag har ju ändrat rörelsemönstret i honom och hoppas det räcker. Han har en utläkt skada i ena tåsträckaren bak. Så det benet är fortfarande lite långsamt. Han har en rörelsestörning där. Men det har blivit snabbare. Så jag hoppas det går att träna bort lite till. Han är iaf smärtfri och inte sned i muskulaturen mer än någon annan normal häst. Sååå skönt! Och han VILL jobba nu.:love:
Från avställd och in och ut på kliniker och vet som frågade om vi ville dömma ut så ser han nu rätt skaplig ut. Det har tagit tid. Men han är en så fantastisk häst nu. Så jag hoppas verkligen han håller.


Vi travar:
DanioTravHger.jpg


DanioTravarVnsterVolt.jpg


DanioTuaHaltsa.png


DanioTraaav-1.png


DanioTravarHger.png
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej vad är det här nu :eek: Lilla Gulle var inte det en ponny :rofl:

Hur går det med din unghäst? Fuxen?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han är som en ponni. Haha.. Ponnylynne och rätt så liten.

Har just börjat igen med fuxen. Vi får se hur det går. :)

Gamle ponnyfuxen mår bättre och bättre. Matten sååå glaaaad! Den lilla mammutten överlever säkert 10 000 år till.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lilla gulle och jag red ju vår första träning i fredags. Matten var där och fotade lite suddiga bilder med mobilkamera. Jag hade nya ridstövlar och såååå ont. Har härliga sår i knäcvecken och kunde inte böja vristerna. Jag ramlade än hit och än dit pga det.. Haha.. Men jag tycker trots det inte att det var SÅ illa pinkat för att vara typ 4:e passet på banan.
Han skötte sig fint! Vilket är en underbar förändring i hans lynne och syn på arbete.
Vi fick bara rida basic-övningar i låg och rund form. Fokus låg på att han svarar korrekt och att få igång hans kropp lite. Jag(under tillsyn av vet) har ju rehabat honom avsuttet och sen bara ridit mycket ute och tagit pyttepass på banan a la inridning.. bara upp och av barbacka mest.
Nu är han så pass stark, rak och smidig i kroppen att vi kan börja arbeta lite på riktigt. Så får vi se om han håller för det. Han har ju aldrig varit igång i hela sitt liv en längre period. Men vi hoppas! Jag har ju ändrat rörelsemönstret i honom och hoppas det räcker. Han har en utläkt skada i ena tåsträckaren bak. Så det benet är fortfarande lite långsamt. Han har en rörelsestörning där. Men det har blivit snabbare. Så jag hoppas det går att träna bort lite till. Han är iaf smärtfri och inte sned i muskulaturen mer än någon annan normal häst. Sååå skönt! Och han VILL jobba nu.:love:
Från avställd och in och ut på kliniker och vet som frågade om vi ville dömma ut så ser han nu rätt skaplig ut. Det har tagit tid. Men han är en så fantastisk häst nu. Så jag hoppas verkligen han håller.


Vi travar:
DanioTravHger.jpg


DanioTravarVnsterVolt.jpg


DanioTuaHaltsa.png


DanioTraaav-1.png


DanioTravarHger.png

Kunde du inte hitta en lite store häst.....eller var det "The Price Was Right" :D
Nice looking horse ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Since Im a girl. Im not as good with horses as a man. I cant handle bigger..
;)

Han är lagom stor till ägarinnan. Jag har honom bara i träning.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ser trevligt ut, kul med bilder på pållen som du skrivit så mycket om! :)

Haha, även jag reagerade på att "lille" gulle inte var så liten! :rofl:
Hur valpig storen i stallet än är t ex skulle jag aldrig kalla den liten, för lite hänger ändå på storleken tycker jag! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack! Vad snällt sagt! Det gör mig glad!
Ja, jag får be lilltjejen fota mig med sin systemkamera någon dag, ute. Men jag tror jag rider in stövlarna först. Trots att jag red lätt mycket i helgen tyckte jag att jag vinglade hej vilt. Jag kunde inte ens rida lätt normalt.:p

Totola:

Haha.. Han är bara 162 tror jag. För mig som är 172-173 själv är det inte så farligt. Det är mest bara gamle Zeb som är mindre nu, iaf av de jag rider regelbundet.
Jag kallar även lilltjejens häst för "lillgumman". Hon är 172 eller likn. Men hon är så rar och känns lite grön på mkt iom att hon bara levt "på banan" hela livet. Lilltjejen är ju själv 160 på sin höjd. Så hon tycker jag är helknäpp när jag säger så. Men för mig är hästar ofta "lillgumman" eller "lillkillen". Kanske för att de är så godlynta. Och har ju lite mer begränsad mental kap än oss.

KL
Idag jäklar fick jag rida! Herr dressyrtränare kom och hade lektion för mig och lilla gulle. Vi hade lektion 1½ h. Han tycker det är skoj iom att jag nu jobbar med det här och vill ge mig så mkt som möjligt. Men gud vad trött i huvudet jag är nu.
Iom att mina stövlar deklarerat krig mot huden i mina knäveck(och vunnit;)) red jag utan dem. Så jag slapp iaf den smärtan.
Det var första gången jag red lilla gulle för hono. Vi har tagit honom för hand 1 gång. Men nu ville jag rida. Han tyckte hästen såg lydig ut och travade fint då han kom in och jag red fram. Men sen höjde vi ribban och jag fick jobba hårt! Jättekul och nyttigt pass. Men guuud så jobbigt både fysiskt och psykiskt. Vi lade in skrittpauser för hästens skull. Men då pepprades jag med frågor och fick göra övningar för min skull.
Snällt av tränaren att lägga så mycket extratid! Jag uppskattar det verkligen och ska försöka suga åt mig allt som jag fick höra idag. Tyvärr har jag väl redan glömt hälften.:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Fina kort på dig och Teddybjörnen! :)

Tuaphua, roligt att se ridbilder på dig! Det ser jättefint ut! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack Kryddan! Vad kul att höra! Jag har slitit hårt med den där hästen. Så det är kul att höra att någon mer än jag tycker det ger resultat!:laugh:

Igår var lille mannen trött efter träningen. Här mumsar han betfor efter allt:

Tlttel.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Se utt som du kan klara av dom stora "just fine" ;)
160? bilden som lura mig, med den kropp se han store utt...dock 160 är stor.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Tack! Ja, mannen du kände till som gör Caprioler var den jag red för i tis. Han tyckte iaf att hästen hade blivit tam. Och iaf stundtals var "jääävligt flott". Sen fick jag höra "Vad faaan göööör du med de där smååå beeeenen? Det där är INTE att kicka till! Det där är ju som att smeeeeka en kaniiin!". :P
Ja, jag var hos sjukgymnasten/kiropraktorn idag och nu ska vi börja träna styrkeövningar på gymmet. ;)

Ja, det är en grov häst. Han är riktigt bred att sitta på. Har vidaste sadelstrl trots att han är rätt liten, låg i mankhöjd och kort.

160 kanske är big för Quarters, araber, Morgans etc. Men för halvblod är det inte mycket. :)
Dock har jag mest ridit araber, PRE Islands-korsning etc i mååånga år. Så jag har fortfarande för kass sits för att kunna sitta bra på många av de där riktigt storgångade halvbloden.
Men jag tränar på!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

När jag var 16 år och skulle börja leta efter en stor häst, så var den perfekta höjden på halvblod runt 162-165 cm.
Och då höll jag till i stall med elitryttare som tävlade internationellt.

Det är galet hur idealet har ändrat sig på bara några år. :crazy: Nu är hästar små om dom är 162 cm.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, spec med tanke på att de faktiskt är rätt lagom för de flesta ryttare i den strl. Spec om de inte har så jättemycket gång. Det är ju perfekt för de flesta vanliga ryttare.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har alltid sagt att om jag någon gång ska ha en stor häst, så ska jag åka till tyskland och köpa någon liten
krake, för dom små krakarna är billiga där, även om dom rör sig bra. :p

Jag tycker att min som är runt 150 cm är ganska lagom. :love:

st8.png
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Så blev det för en gammal kompis till mig. Hon är själv mini-liten. Men ville över till storhäst efter ponny-åren var förbi. Hon köpte en liten sak som rörde sig rätt bra. Den var otroligt billig för hur den rörde sig.
Bara insutten eg. Men duktig tjej som fixade utbilda den fint. Så det blev ju super!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja runt 150 är lagom för oss ryttare som inte är så långa! Gött också att de mindre hästarna brukar vara slanten billigare :D
Du och stella är så fina btw!

Jag är mycket nöjd med att ha köpt en lagom häst för mig denna gången haha 154 lagom cm :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 920
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 360
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp