Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad bra att du kunde få låna hem en AR-riden häst! Det är toppen att få lära sig så först.
Jag rider ju inte ren AR. Men har lånat signalsystemet och lite annat därifrån.
Jag började på en häst som redan var skolad innan jag började skola om min egen. Och idag brukar jag låta elever få testa mina hästar eller någon jag haft i träning mycket.

Totola:
Oj, vad spännande att få höra vad tränaren tycker efter den tiden! Sånt är verkligen jätteintressant! Hoppas det går bra och att ni får massa nya nyttiga läxor till nästa gång. :)

Immer:
Oj! Är de så dyra? Då får jag nog tacka en gång till för presenten!
Min gammelponny är ju tåligheten själv gällande drag i pälsen. Jag testade lite i manen. Det var dock inte ok enligt gamle herrn! Han har aldrig gillat att bli ryckts. Och Furminatorn gav lite samma känsla. Vi gav oss där. Han ser iaf inte vårdad ut i håret. ;)

KL
Jag fick lite ridbilder idag för första gången på nästan 100 år. Det var lite lätt traumatiskt att se. Men kul ändå att kunna analysera sig själv lite!
Lillgumman har nytt fotoprojekt och ville fota mig ridandes hennes häst. Hon sa att fokus skulle vara på hästens ben(ngt till fotoprojektet). Så jag har hiiimla snygga vinterkängor och skitiga kläder och gör fina miner.:p

Travar fram lättridning:
HeidiLttridning.jpg


Trav:
HeidiTrav.jpg


Mellantrav:
HeidiMellantrav.jpg


Galopp:
HeidiGalopp.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du kan komma och låna krake av ngt slag hos mig om du vill. Och kanske få gratis teori genom att kolla andras lektioner och få saker förklarat från en tränare som en outstanding pedagog.
Kan vi ta en fika med! :)

Åh vad gullig du är! :bump:

Jag kommer gärna förbi någon gång, hälsar på och kanske kan kika på någon träning, men låna en krake vet jag inte om jag vågar. ;)

Roligt att se bilder från dig också! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha tack! Det kändes rent förjävligt, ridpasset. Helt mitt fel som var så trött och borta. Hästen var dock mkt snäll och rar idag. Hon har blivit så lugn och trevlig!

Lilla tjejen övar för att sen kunna fota andra ekipage och kanske få ihop lite extrapengar för det. Så jag tänkte kolla med henne om hon har tid att fota mig på någon annan häst någon dag. Det är intressant att se!

Hon har också lärt sig linda fint nu! Och hade tagit fram schabraket hon vann på KM:et dagen till ära.
Nu till helgen ska hon rida programridning. Men hon måste gå ner ett snäpp sen sist iom att det är uttagning för lag. Och det går i LB. Så i veckan ska vi öva!

IW: Klart jag är snäll mot dig! Du hjälper ju en av mina kompisar. Då är jag snäll. :P
Vi har både snälla och busiga krakar här.
Nästnästa helg har vi clinic för min kvinnliga tränare fre och lör. Lördagen skulle vi även ha teori på riktigt. Vill du kan jag kanske övertala henne att du ska få vara med på teorin. Om inte annat så blir det iaf 6 ekipage som ska rida.
Jag ska väl rida två hästar tror jag. Eller en för hand och en från backen, vi får se.

Den tränaren är heeelt fantastiskt pedagogisk. Jag är väldigt förtjust i mina två manliga tränare med. Men pedagogik är inte det de är bäst på(även om jag inte har problem att förstå dem..). Kvinnan är outstanding och går ner på väldigt teknisk nivå, om man är redo för det. Och hon är väldigt kunnig. Så man förstår verkligen varför man ska göra vissa övningar. Allt blir mycket logiskt.
Vill du, är du varmt välkommen! Du har ju redan märkt att det inte direkt blir stelt och tyst med mig live. :P
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hjälper och hjälper, jag åker runt på en ridskolehäst eller springer runt med lite föl och unghästar i snöre. ;) Bara roligt ju!

Jag har ju egentligen en massa hästar att rida här ett halvblod och ett helt knippe lippizanare, Men det är så svårt
att veta vad man själv ska förbättra när man rider själv hela tiden. Men vi får väl se, jag ska eventuellt tävla en
utav lippizarna i slutet på sommaren. Red den yngsta idag och hon lyckades galoppera riktigt fint på banan idag,
när vi började så satte hon av i tokgalopp på banan... var bara att hålla sig i manen och stå upp i stigbyglarna.
Nu går det att sitta ner och rida med lätt kontakt i tygeln, dock är hon vinglig och vill gärna dansa in i staketet. :angel:

Jag kommer jätte gärna och kikar bara på träningen om man får det! :) Det är så intressant att titta på när folk
tränar för bra tränare, det var så jag spenderade alla månader min ponny var skadad. Vi stod ju på en så stor
anläggning, folk tränade hela tiden och bland annat Markne brukade komma ut och hans tänk är mycket intressant.

Bra med folk som inte är stela och tysta! Jag är ju lite socialt handikappad så det är bra för mig. :rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, men för honom är det ju jättebra med hjälp. Och han tyckte du var bra!

Han hjälper mig med så mycket och ställer alltid upp. Världens snällaste människa! Så kan jag göra ngt i gengäld gör jag gärna det.

Men kommer det inte någon dressyrtränare till er? Hade för mig att de pratade om dressyrträningar. Men lyssnade lite dåligt kanske. Så jag minns inte så mkt.

Kul att du ska tävla henne! :D
Du måste väl kunna åka och träna för någon med henne annars? Lite nära så där.. Annars kanske du kan filma dig? Du är ju duktig och ser missar själv.
Åker jag med mr mr dit när han jobbar kan jag ge dig lite pointers iaf.

Haha Jasså? Markne har ju ridit rätt mycket för den här kvinnans man, som är min andra tränare. Så en del av det tänket torde du känna igen.

Jag sitter alltid med och får extra teorilektion. Lilla fröken förklarar lite extra för mig trots att det inte är min lektion. Hon är snäll hon!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vill inte åka iväg. Har ju dräktiga små hästar här ju. :love: Visserligen står dom isolerade i eget stall och i egna hagar.
Men jag vill inte ha det på mitt samvete. Vi ska fota när jag rider den yngsta nu i veckan. Ägaren vill ha bilder på henne, så
då får jag väl se hur det ser ut!

Men vad roligt! Jag gillar Markneridningen! När jag har en häst att rida och åka med så blir det en tripp till honom.
Ja, Markne är störtförtjust i min lilla ponny. ;) Jag skulle träna direkt efter att han var klar med sina träningar, men de drog över
så jag fick rida fram när de andra travade av. Fick lite tips, och så pratade han med min tränare samtidigt, så att jag skulle få rida
ett pass för honom i framtiden, men då gjorde sig ju hästen sig illa. :mad:

De har några dressyrtränare som kommer ut, men jag är så kräsen och vill helst rida för "min" tränare om jag ska lägga ut
pengar på träning, speciellt om jag inte rider min egen häst. Jag har lärt mig ett system som jag vet fungerar skitbra, men
många tränare kör helt annorlunda häromkring och då blir det bara skräp av allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja! Jag älskar min furminator! Köpte en förra året, bästa köpet EVER typ! Fast min är inte äkta vara, köpte min på hööks, den heter fällskrapa där(129 spänn), men iaf jag älskar den =)
Han fäller inte så mycket ännu dock, bara lite på bogen och insidan låren :D Men Pink är som ett hårvattenfall just nu så han är la snart färdigfälld!(Yes!)

Va kul att se bilder på dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du har PM!

Du håller ju till i mina trakter, så jag har lite hum om olika billigare tränare här i närheten.. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är så underbart att äntligen ha iaf en häst pågång igen!
Och särskilt nu när våren är här, igår såg jag vitsippor på uteritten! =D

Här får ni två åk-bilder :D
teddy3.jpg
teddy2.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ser helt underbart ut! :) Snyggt med flätad man! Det ser ut som att vågorna i flätorna är en del av hästen! :D (särskilt på andra bilden)


kl
Tillbaka från helgens träning! Det var väldigt givande! :) Kändes verkligen som att jobbet över vintern visserligen behövdes och hade gjort skillnad, men att vi nu fick hjälp med att "knyta ihop säcken" och kunna utnyttja det vi lärt oss! :banana:
Hur jag ska få honom att vara mer "med" och därmed bli mer konsekvent, att det inte råkar gå en hel volt utan att hända något så pålle hinner bli lång/uttråkad och få svårt att svara igen när jag väl vill något. (Särskilt i början av passet då, klart man måste kunna slappa en stund ibland också som belöning.)

Känns jättebra, och det gav väldigt mycket att titta på övriga ekipage också! :) känns jättebra, bara jag fortsätter så hemma och inte slöar till (vilket jag såklart ska se till att inte göra! ;) ) känns det som hopp om att vi ska kunna utnyttja potentialen och det vi redan lärt oss mycket bättre! :)
Har nog en del att göra med att jag inte tror att vi ligger på den nivå som vi faktiskt gör, så jag köper att ok, vi kunde inte mer just nu. Jättebra att få se en tränare som ändå inte sett hästen så många gånger och ändå kan avgöra att jodå, du ska kräva centrerade skrittpiruetter, galoppanslag när du har beställt dom och inte på 7:e försöket, tramp och allt möjligt. (Och det märkte jag ju också under kursen att vi kunde, bara jag gör rätt och har tillräckligt höga ambitioner/krav.) :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Javisst blev han fin i flätan :D Annars ser jag ju bara värsta fluffet och två öron längst fram så det e trevligt o se lite hals och sånt med :D

Va kul att det gick så bra på kursen i helgen! Sånt är så himla inspirerande!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Roligt att piffa till det litegrann emellanåt också! :)

Ja, jag misstänker ju att det är som vanligt - kommer ändå bli mycket grovjobb hemma för att befästa det vi lärt oss utan tränarens skickliga öga som identifierar vad som behövs just då. Men nu vet jag att vi kan - riktigt motiverande! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, han ser ju bara så fantastiskt härlig ut!:love:
Jag brukar drabbas av känslor att vilja klappa djur, känna på ngt sätt. Och Teddy skulle jag nog klappa ihjäl!:o:love:

Hur är det med Pink nu?

Totola:

Åh, vad kul att du fick ut så mycket av träningen! Både inspiration och stärkt självkänsla låter det som. Jättebra!:laugh:
Hoppas tron på dig själv, att du gör rätt, vågar och kan håller i sig!

KL

Jag är så glad och inspirerad nu. Våren är här. Det är varmt och härligt och inte kallt, rått och bara plågsamt att vara ute/i stallet. Nu vill man verkligen dit för att få njuta varje dag. Man slipper stålsätta sig för att orka.
Lilla gulle och jag ska rida första ridlektionerna nu på fre och lör. Det kommer bli väldigt spännande att höra vad tränaren tycker. Vi lär nog få mycket nyttig kritik!
Han har ju varit så avigt inställd till arbete iom att han förr reds skadad och med smärta. Så jag har mest bara jobbat vid hand först i rehabsyfte, sen unghästridit och startat om honom helt. Han var iaf inte utbildad så som jag tror på.
Nu i förrgår körde vi första riktiga passet på bana med sadel. Och han var trevlig i humöret och påverkbar tom i sånt han förut blivit rejält provocerad av och gått i försvar. Han tycker livet och jobbet är skoj.
Och han har från att varit rädd för skogen(aldrig riden ute) och klantig med terräng lärt sig hålla hyfsat dräglig koll på fötterna och är nu mer väldigt orädd. Vi red med sällskap ute för första gången här om dagen. Och trots att den ballade ur några gånger och reste sig och vägrade gå fram var gulle stencool och gick att rida fram förbi den på lång tygel.:love:

Zeb ser lite starkare och bättre ut.

Tino har jag börjat träna mer med.

Och lillgumman red första programridningen på godkända och helt ok % trots att hästen stendog inne på banan och hon var så nervös att hon lite glömde och inte vågade rida fram ordentligt. Hon var strålande glad iaf efter.:love: Domaren skrev att hästen var fin och tjejen red väldigt mjukt och trevligt, trots energi-avsaknad. ;)
Men hellre att just den hästen är för slapp än att den som den förr var alldeles för laddad och tjejen rädd. Hon har också vågat rida ut själv 2 ggr nu och testat markarbete med hjälp av en duktig hopptjej. Jätteroligt!

På fre och lör ska jag också rida jättehästen på clinicen. ¨Det ska också bli roligt! Han är ju inte riktigt som de jag är van vid att sitta på mest. Han är så stooor och långsam och sävlig. Jag är van vid rappare och lite mindre saker som reagerar mycket mer, större, oftare och snabbare.
Så även där får jag nog höra mycket nyttigheter. Framför allt kommer jag nog få höra en hel del om hur jag sitter nu för tiden. :S
Jag har ont i höfterna just nu. Och jag har i övrigt tappat mycket i sitsen även utan det. Så jag behöver lite skäll känner jag!:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha javisst ser han mysig ut! Du hade nog slutat klappa när du insåg att det är endast på ytan han ser hyffsat ren ut :D I den pälsen kan det dyka upp både får och kanotister o allt möjligt!
Men tål man smuts så är han himlans gosig! ;)

Jadu Pink står i sin lilla sjukhage för tillfället, ska på återbesök om två veckor, blir säkert mer behandling men jag hoppas vi går mot bättre tider iaf =)

Javisst är det härligt nu när man kan halvera sin uteklädsel och bara njuta av härliga vårvädret! motivationen känns genast bättre!Kul med Clinic! =)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det känns genast lite roligare när man gör det där lilla extra faktiskt =)
Ja det blir ju så, man skulle haft en liten tränare som sitter på ena axeln hela tiden liksom!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, lustigt att du säger det, för jag har ju tränat mycket mental träning över vintern och då bland annat låtsas att jag haft tränaren med mig! ;) (även lite i stil med; hur hade tränaren betett sig? om jag märker att det är i ett läge jag riskerar bete mig mindre bra per automatik, behöver en självförtroendekick, extra lugn i kroppen osv.)

Utifrån det så var ju en av kommentarerna från tränaren lite kul: "han ser ut att ha mognat sen senast". (tro det om jag försökt härma någon som är över 30 år äldre! :devil: att det smittat av sig på hästen alltså.) :rofl:

tuaphua: Det blir resultatet hoppas jag när vi kan få ut mer av potentialen, men ärligt talat så tyckte jag att självförtroendet/självkänslan låg lite högre innan träningen än efter! :p Det är verkligen JÄTTEbra att få tillsagt på skarpen hur man ska rida för att kunna utnyttja potentialet, men det är ju inte utan att man känner sig lite satt på pottkanten och blottad just då när man får höra det man gjort mindre bra väldigt lång tid! ;) Så är det väl, det går inte att gå vidare utan att se det man gör/har gjort för att ha att jämföra med!
Men sen när man väl ser resultatet kommer hoppet om att det ska bli ännu bättre! :) Och att NU borde vi ju kunna utnyttja potentialet bättre iallafall, med rätt verktyg! Så på så vis känns det jättebra! Självkänslan däremot får jag fortsätta jobba på för att ta igen lite tapp! ;) Blir väl automatiskt så att man börjar granska sig själv mer kritiskt i ett stadie när man ska se till att sluta med något och börja göra något annat, inte falla tillbaka i fällan att börja hacka på det som blir fel utan fokusera på det vi gör bra!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Jag har ju själv raggis. Så jag förstår grejen med att borstar bara tar på ytan.

Nu frågar jag antagligen för femtielfte gången. Men det är så mycket hästar man hör om.. Så jag minns inte tyvärr. Lite för trött.. Vad var det nu med Pink?

Hoppas han blir bra snart!

Totola:
Ja, först kanske man tappar det lite. Men sen blir den nog stärkt när du känner att ni faktiskt kan!

KL

Idag har jag fått kääämpa! Oj, vad jag ridit!
Först första ridlektionen ever på lilla gulle. Vi har ju bara ridit på banan några pass. Så få att de kan räknas på min ena hand. Och då mest bara se att han tål hjälperna och inte blir förbannad. Vi har myst på lite för att han ska tycka banan är ok igen.
Men det gick helt ok. Och var jättenyttigt!
Nu tyckte ridfröken att han skulle börja gasa på och ridas på framåt i tempo.
Vi red på framåt och en massa lösgörande och balanserande övningar.
Han blev rätt fin tom.

Sen fick jag vila 15 min innan jag gjorde ordning nästa kusling. Det var jättehästen som fick komma och träna.
Han har ju förr inte gått fram eller åt sidan eller.. ja någonting. Men nu är han rätt ok där. Vi jobbade lite lösgörande sidvärts. Men framför allt övergång skritt-galopp-skritt.
Han blev skitfin. Tränaren sa att han aldrig galopperat så bra. Så det var ju jättekul! Och på den där Stor-Börje med 9-or på gången blir det ju myyyycket gång.. Imorgon kommer jag ha träningsvärk i magen tror jag bestämt! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nä jag har nog aldrig berättat om Pink faktiskt, har vart alldeles för depp för att orka med det faktiskt..
Det känns iaf bättre nu när förhoppningsvis det värsta är över..!

Men iaf så snubblade han när jag skrittade ut för snart ett år sen, jag trodde det var en vrickning så jag väntade och han blev sakta bättre, när han verkade bra satte jag igång han och några veckor senare var han halt igen så då åkte jag till kliniken o kollade upp honom, då hade han inte bara vrickat sig utan även slått loss en pytteliten benbit som låg utanför kotleden, vet trodde inte den skulle störa men det gjorde den så efter ett antal behandlingar fick vi operera bort den iaf så nu har det gått 5 veckor och vi ska på återbesök om två veckor. Så jag hoppas iaf att det går mot det bättre även om vi, som jag misstänker, får hålla på ett tag till.
Bara han får komma ur den där sjukhagen snart så han blir tam igen!

Deppigt värre men nu är jag iaf peppad när Teddybjörnen är på G igen!
Idag vågade jag mig faktiskt upp barbacka!
Bildbevis och allt :D Man får bortse från att jag ser helt pantad ut..
teddy5.jpg

Och här är en bild för typ två veckor sen =)
tgbh2.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp