Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag satt faktiskt och funderade på det där med ridkjol idag när jag red en långrunda på en underbart energisk liten häst,
där hade det varit omöjligt att ha en filt över sadeln och vikt upp över benen - som jag gör på min egen, då hade jag åkt.
En ridkjol hade suttit fint då, snålblåst och -10 grader. :d

När jag skulle rida på min egen la jag på henne två fleecetäcken, vek upp över benen och drog en yllefilt runt midjan.
Fårskinnsfodrade stövlar och handskar gjorda för -30 grader. Det var varmt och mysigt. :love: Men kanske inte så funktionellt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tror mycket på vad man är van vid och vad man är van och anpassa sig till. Men temperaturer är temperaturer oavsett var de är, och "upplevd temperatur" kan såklart diffa från det - men det kan den på alla orter från dag till dag. Om en snitt-temperatur en månad ligger på 0-gradigt på ort A, och -10 på ort B, då är ort B ett kallare ställe. Även om ort A kanske varit obehaglig att vista sig i den månaden pga andra klimatförhållanden.
ja jag säger inte att det är likadant för alla. Jag kan bara relatera till hur jag själv upplever kyla. Som jag skrev innan. -17 grader häromdagen. Hög luftfuktighet och jag frös som satan. Det kändes som någon bet mig i kinderna så fort jag stack ut huvudet och fingrarna frös bort på nolltid när jag mockade. Dagen efter -18 grader och torrare luft. = jag frös inte, kunde rida utan att frysa bort fingrarna och hade inga problem med mockning eller att vara ute. För mig är det stor skillnad. Det kanske inte är så för alla.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej precis, men så har det ju varit här också! :) Inget betingat till en viss ort - att luftfuktigheten och "upplevd temperatur" kan variera trots samma gradantal.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den geografiska skillnaden gör att ni "där uppe" mycket ofta har torr luft, medan vi längre ner ofta har fuktig luft. (om man nu ska generalisera).
Hur som helst. jag längtar till våren!!:laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Skulle vara intressant att kolla statistik på det! :p I Sundsvall är det just nu luftfuktighet 100% medan i t ex Jönköping 74%, Göteborg 77%, Stockholm 68%.

*kl*
Har faktiskt suttit och dregglat lite över den ridkjolen! Har ju inga thermoridbyxor och både overall och yllekjol är rätt så otympligt att gå i. Men det får kanske bli till nästa år, har slösat alldeles för mycket pengar på ridkläder i år! :o

Jag var till klinik med min pålle idag. Positivt: jättefina tänder, lite kanter att fila bara och tandsten som skrapades bort, men inget bettfel/sår eller liknande i övrigt! :) Mindre bra: Fått bekräftat att pålle är dammkänslig, inflammation i luftvägarna. Lite otippat ändå även om det såklart var magkänslan som sa åt mig att kolla upp, han hostar väldigt sällan. (Två gånger på hela vintern t ex, kanske 4 gånger senaste sommarhalvåret.) Får klura på vad som kan förbättras i stallmiljön och bolla med stallägaren. Skönt ändå att ha en diagnos så det inte bara är "orolig hypokondriker-matte börjar kräva saker". ;) Även om man såklart hellre hade sett att såna "petiga krävande saker" hade anammats i förebyggande syfte för länge sen så man kanske sluppit problem. Svårt att skylla ifrån annat än nuvarande stallmiljö när den stått där i 4 år och det uppstått på senare år! Lite blandade känslor just nu men ändå mest positivt att nu kanske man kan bli av med eller lindra det i tid så det aldrig blir någon "riktig" hosta.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att Zeb blivit sån bra läromästare! :) Känns nästan ovanligt med läromästare i uteritts-sammanhang, annars brukar det ju snarare vara trygg till otrygg (åt båda riktningar) alt trygg + trygg som gäller. Men det låter ju toksmart!

Haha, Vegas-ridning låter som grejer det! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående det där med kyla....

Igår eftermiddag hade vi -8, strålande sol och vindstilla här uppe på Hallandsåsen. Riktigt behagligt väder!
Vi körde ett snabbt ärende till Helsingborg, södra delarna av stan, nära kusten. Där var det -5, svag vind och kallt så ända in i helsike!

Under några vintrar i slutet av 70-talet var det många tulltjänstemän från Helsingborg som skulle på vidareutbildning, och då fyllde man upp med norrlandskollegor eftersom bottenviken var bottenfrusen :p. De stackars norrlänningarna höll på att frysa ihjäl här nere den vintern! Även om det ibland bara var några plusgrader så gjorde vinden och fukten att det kändes fruktansvärt kallt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hittat på SMHI´s hemsida:

"Inte kallare i söder

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.
"


Från http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

Myten borta nu? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha. vilken ironi för jag tänkte precis påpeka och citera SMHI att de publicerat ANTALET artiklar om just hur mkt luftfuktighet jmf med högt lufttryck påverkar känslan av kyla, kombinerat med vind.

du får nog maila SMHI och påpeka diskrepansen : ) Som flera redan påtalat är det en oerhörd skillnad i fråga om luft fuktighet och luft torrhet, i fråga om hur kyla påverkar människor. Detsamma finns påtalat för hästarnas del, som klarar att hålla värmen oerhört mycket bättre i -25 och vindstilla, än +- 0 och smålblåst och snöblandat regn.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Har du hittat någon statistik för hur lufttryck/vindstyrka/luftfuktighet är fördelat över landet? Är väl det som är intressant, jag hade lite svårt att hitta det.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Visst är det underbart att rida ens egen ponny?:love:
Man kan göra hur fasen som helst iom att man är så ihopkörda. Och det är inte riktigt lika rörligt som en 170, elektrisk gångartshäst brakar iväg om de nu skulle flyga till. Spec inte på min gamla, markbundna sak. ;)

Totola:

Ja, Zeb är för första gången i sitt liv användbar till ngt. ;)
Lilltjejen älskar honom. Hon får mocka ibland då jag ska vara ledig. Så får hon betalt eller lektioner. Hon gullar och snuttar en hel massa med honom då. Så han får mycket fin omvårdnad!

KL

Nu har vi haft varmare några dagar. Såååå skönt!
Var på behandling idag. Var helt galet låst. Antagligen pga kylan. Jag har ju tyvärr spänt mig när jag frusit så jag skakat.
Igår köpte jag däremot täckbrallor. Så de har invigts idag. Och det var sååå skönt! Hade dem då jag hade lektion och jobbade från marken. Då var de super!
Men rida i var så där. Jag tyckte jag liksom fick använda sitsen helt annorlunda för att inte hamna ovanpå hästen. Det var inte att de blev halt eller att jag spände mig. Utan bara att det blev så mkt mer material mellan mig och häst. Så jag fick vinkla om lite för att komma ner, hitta annan känsla. Skumt!

Lilla gulle fick idag busa av sig i lina på utebanan i snön först. Han stod igår. Så vi busade lite innan vi tog lite avsutten sjukgymnastik. Och sen lite uppsuttet. Han var jätterar idag. Jobbade på bra och var väldigt gosig hela tiden vid övrigt pyssel. Mockade idag med iom att matten var bortrest. Hade honom med mig i boxen. Och han förföljde och snusade i nacken och ryggen hela tiden.:love:

Hade lektion för jääättehästen. Han var lite stel från start. Bjöd lite sämre och balansen mer off än vanligt. Men det var riktigt bra för matten. Vi gjorde lite nya övningar och jag pressade matte lite hårdare med att få respons för hjälperna. Just för att få bjudning och balans. Och sen kunna påverka formen mer efter det. Blev ganska bra på slutet. Matten har feeling. Men måste våga lita på den. Och välja vad hon ska driva igenom, fokusera på det, få igenom det och gå vidare med nästa grej. Istället för att småpilla med en massa saker och inte få igenom helt i ngt. Och då blir det varken hackat eller malet sas. De står still och stampar. Nu har hon fått en prio-lista.

Tog ut Zebli en sväng på utebanan i snön. Har mest bara ridit på lite kravlöst framåt för att röra på honom och lufta hostlungorna nu sen såret kom. Men flyttade liiite sidvärts sist. Och idag fokuserade vi en del på det. Han var, för att vara sig själv, väldigt stel i sidförande rörelserna. Red lite bogen in och arslet ut på volt. Han var också oliksidig. Han brukar vara rätt jämn och vara väldigt rörlig i sidled.
Efter det rörde han sig med längre kliv och mer gungg. Skönt!
Tog lite galopp med. Bara några varv på volten i varje. Kul att han kan balansera sig så pass ändå som han gör nu trots muskelfattig och lite stel och gammal. Han vet liksom rent tekniskt hur man gör. Till skillnad mot förr då han bara brakade på. Nu förstår han att det går att göra annorlunda. Och gör han fel är det för att han inte orkar. Eller att jag slarvar.:p

Skulle kollat när lillgumman red för beridaren. Men han var visst sjuk. Synd!

Pratat igenom massa saker med min ena tränare per tel ikväll. Vi brukar analysera de fall vi jobbar med. Och vi diskuterar ju livet i stort. Idag analyserade vi dock lite av mina problem med mig själv. Det var jäkligt bra! Jag har fått fundera över vad jag gör egentligen och kommit till insikt med lite saker jag ska göra för att bli friskare och orka mer. Idiotsaker att förstå eg. Men det är svårt att märka vad man gör ibland när allt snurrar på så fort i vardagen och man inte riktigt hinner tänka och känna. Bra att han kan banka vett i en och även få mig själv att stanna upp och fundera.

Lite snabbprat med min andra tränare över jobb vid hand med. Han gav lite tips förut. Nu har jag testat dem med framgång. Mkt bra!

Sen är jag lite ledsen över att jag är så pantad att jag går på samma nitar med vissa personer gång på gång. När lär man sig egentligen? Och när slutar man bli förvånad över att de uppför sig shitty? Man borde ju inte bli chockad 20:e gången kan man tycka..

Jaja.. nu försöka släppa det och sova. Lååång och tidig dag imorgon..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Visst är det underbart att rida ens egen ponny?:love:
Man kan göra hur fasen som helst iom att man är så ihopkörda. Och det är inte riktigt lika rörligt som en 170, elektrisk gångartshäst brakar iväg om de nu skulle flyga till. Spec inte på min gamla, markbundna sak. ;)

Det är underbart att få rida sin egen ponny. Borta bra men hemma bäst brukar jag säga.
När jag åkte till jobbet 06, jobbade mellan kl 07-17, åkte till stallet red fyra hästar utöver min egen och stupade i säng runt 00-01, så tog jag alltid
min ponny sist. För då var jag alltid glad när jag gick och la mig, och det gjorde att jag orkade kämpa på ett tag till.

Stella är så snäll, när hon känner att jag börjar glida lite väl mycket åt sidan så "fångar" hon upp mig, innan hon fortsätter rejsa på.

:D Jag har ju fått äran att rida ut på en dubbeldiplomare som går som fyraåring då hon fått föl. Hon är väl 170 hög och rör sig jättetrevligt.
Jäklar vilket drag det är i hästen! Vi är dock mest ute och kör tokgalopper i skogen. :love: Jag sa till stallägaren att nästa gång vi rider ut så ska
jag korta lädrena ett par hål så att hästapållan kan få bocka av sig. :D

Omväxling är bra härligt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Så gör jag med! Dels så behöver jag jobba minst på honom(både fysiskt och psykiskt). Men jag blir alltid glad av den gamla gubben!
Har jag en svårstartad dag eller är osugen på jobb/ridning så startar jag med honom. Då kommer man igång på ett trevligt sätt.:love:

Gamle skitgubben hade tydligen rymt ur hagen igår. :O Det har han ju inte gjort på många år. Men tydligen var det dags. De berättade att han varit lös. Tänkte direkt att det lilla svinet slitit sig vid intag/utsläpp. Men tydligen hade han skuttat ur hagen. Busfarbror!:devil:

Vad kul att få rida sån! Är det på stuteriet vi möttes på eller annat stall?(Den tränaren ringde ikväll två flåssamtal till min telsvarare och imiterade Ceasar Milan som flåsringare.. sjuk internhumor..).;)
Jääätten jag hade lektion för idag har 9: or rakt igenom på gången. Min ena tränare frågade om jag blir sjösjuk på den.:p
Lillgummans häst har mindre gång. Men hon blir åksjuk nu stackaren. Den har börjat röra sig så mkt mer.

Imorgon ska jag rida c-ponny. Hoho.. Mins inte när jag gjorde det sist. Det var väl nästan 15 år sen. Hoppas han inte mördar mig. Han har tydligen varit rent farlig då de ridit ut. Så jag har lovat ta ut honom och se vad som sker.
Jag tror jag lägger honom efter de andra jag ska rida. Så har jag bara några lektioner att försöka klara mig igenom om jag skulle åka i backen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Dom är så underbara dom små djuren. Och så undrar folk varför jag vill ha en gammal sketen avdankad ponny. :love:

Stella rymde också ur hagen för ett par månader sedan, dräktig i fyra månader klippte hon hagstaketet som en GP hoppare. :mad:

Det är jätteroligt! Det är på stuteriet, stuteriets egen uppfödning, ett halvblod dock. ;)
Ja ibland känns det lite som hela havet stormar när benen bara flaxar överallt och ryggen höjs och sänks i dm istället för cm. :p

Jag hoppas att tränaren tänker vara här i sommar! Då kan Stella och och ungen - om allt går som det ska, kanske lära sig ett och annat.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hittat på SMHI´s hemsida:

"Inte kallare i söder

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Det är lite olika saker vi pratar om nu. Det är inte samma temperaturer som man ska jämföra. Om det är tex 20 minus i norra sverige och då ganska torr luft, så kan det kännas mindre kallt än om det är 10 minus längre söder över och då med en mycket högre luftfuktighet. Det är vad jag pratar om i alla fall. När termometern kryper ner på runt 20 minus så är det ganska torr luft här också. När det är färre minusgrader är det mycket oftare fuktigare luft och här nere har vi ju ofta så få minusgrader. Det är då fukten kan vara stor och det är då det känns så satans kallt. Förra vintern hade vi runt 25 minus flera veckor i sträck. Det var kallt, men på ett sätt som inte blev besvärligt i och med att luften var så torr. Jag har hellre vintrar där det ligger på 10-15 minus än mellan nollan och 10 minus. Det senare är mycket värre ur köldsynpunkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Som flera redan påtalat är det en oerhörd skillnad i fråga om luft fuktighet och luft torrhet, i fråga om hur kyla påverkar människor. Detsamma finns påtalat för hästarnas del, som klarar att hålla värmen oerhört mycket bättre i -25 och vindstilla, än +- 0 och smålblåst och snöblandat regn.

:bow: Ja precis och vi och hästarna reagerar nog likadant i det här fallet.:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så du menar att det är kallare i söder för att det är varmare temperaturer? :crazy:
Lite lustigt, för jag tänker precis tvärtom. Tycker man klarar mycket mer andra jobbiga omständigheter (luftfuktighet, blåst, snö) just för att det är mildare temperatur. Men det kanske är en smaksak! ;) Tror iallafall det finns många som håller med mig med tanke på hur mycket det klagats på köldknäppen runtom i sverige på sistone.
Men som sagt, det hade varit intressant att se statistik på luftfuktighet/vindstyrka över landet så man kan se hur tydliga skillnader det faktiskt finns. I övrigt orkar jag inte engagera mig mer i det nu, måste pallra mig iväg och köpa brustabletter åt pållen. :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så du menar att det är kallare i söder för att det är varmare temperaturer? :crazy:
Jag menar inte att det ÄR kallare utan att det känns kallare. Som min kompis som bodde ett år i Burträsk. Varje gång hon kom hem och hälsade på menade hon att det kändes mycket kallare här när det var -10 än i Burträsk när det var -25. I kraftigare kyla blir ju sällan luftfuktigheten så hög som den blir vid lägre kyla + att vi har Vänern så nära och det gör luften här ännu fuktigare. Jag har träffat många som upplevt samma sak.

Lite lustigt, för jag tänker precis tvärtom. Tycker man klarar mycket mer andra jobbiga omständigheter (luftfuktighet, blåst, snö) just för att det är mildare temperatur. Men det kanske är en smaksak! ;)
Ja det är säkert inte lika för alla.:)
Nä nu får det vara färdigt med väderpratet för min del. Nu ska jag ut och ta in hästarna strax.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ah, henne har jag varit i skogen med, avsuttet. Vi skulle ta ut fölisarna lite för att Mistermister skulle jobba dem sen. Så jag fick ta henne och hennes fölis. Trevlig häst!

Han kommer vara där en del till sommaren. De brukar ju ha fölkurs en gång i mån iaf. Just nu har han lite vintervila, går i ide. :P
Sen är han ju där en del mer. Vill du träna kan han säkert komma ut bara för er. Jag eller stallägarinnan kan fråga honom. Han bor ju rätt nära. Det är super för fölisarna. Du har ju sett säkert hur coola deras ynglingar är. Man lär sig verkligen massor som människa med.

KL

Idag red jag C-ponny för första gången på 15 år. Herregud så skoj!
Det är en relativt nybliven elevs lilla sak. Han har hotat dem rejält ute och varit rent livsfarlig enligt medis och matte. Jag har haft dem inne lite nu. Så jag har kunnat gissa mig till vad han gör ute. Idag tog jag ut honom i skogen. Först enligt "stuteriets tränare"s filosofi avsuttet med långlina och tog träd etc som han gör. Det lär hästen söka sig bort från tryck. Och till träden. Hjälper som förberedande i både ridning, lastning, uppbindning etc. Sen band jag upp det lilla livet och satt och väntade medan han lärde sig stå still och vänta.
Därefter tog jag honom för hand och lärde honom svara korrekt för tygeltagen. Ta ned huvudet och ge efter för de tygeltag jag använder. Och att ställa och böja sig. När det satt hoppade jag upp.
Han förökte hota resa sig. Han har rest sig med de andra. Så jag böjde in huvudet så han inte kom upp och lät honom snurra tills han lugnat sig. Jäklar vad han spann runt först. Sen testade vi samma åt andra hållet. Samma grej. Men sen lugn. Därefter bytte vi varv igen.. Liten protest bara.. Sen byta varv och samma. Sen kunde vi rida. Red ner honom i formen rejält hela tiden och han fick aldrig smyga upp eller börja gå emot. Han blev riktigt fin. I lägre form blev han också lugnare och inte lika sprättig och stirrig(rädd för saker).
Så jag ska ta honom lite till innan lilla ägarinnan får rida ut igen.

Har haft lilla gulle också. Duktig kille. Piggelin som bara den.. Men mkt lydig. Kul!

Hade en annan liten ponny från marken. Också en som rest sig och skrämt sin lilla matte. Haft honom en gång tidigare. Då försökte han mörda mig i panik då jag tvingade bort honom från hans innerbog. Samma idag. Ruskigt snabb liten sak. Men jag kom på ett knep hur jag skulle motverka och hålla mig undan. Han kom loss och kunde börja sänka sig och hitta sin balans.
Han är väldigt balanskänslig och vill hänga på ena fram. Det är hans trygghet. När man tvingat bort honom inser han att han faktiskt tycker det är skönare att gå i balans. Då kan han ju tom slappna av, släppa ut halsen och släppa hela kroppen och frusta och mysa.
Jättefin ponny som är mkt känslig och spänd.
Han blev iaf gungig och mjuk och kom ner och ut i formen.

Lektion för lillgumman. Hon börjar få gå in på mer avancerade saker i formgivning och balans. Jätteroligt. Ännu roligare var att hon idag hade frågor hon funderat över då hon ridit själv, bra frågor dessutom! Då har hon ju verkligen börjat fundera och tänka själv. Skitkul!
De gjorde jättefina byten idag och bra förvänd.

Hade en ny rehabhäst idag. Intressant! Stel som ett as och sned. Han är väldigt bussig och snäll. Så han hetsar inte upp sig så mycket trots att det jag ber om tar emot. Han bara gör inte eller gör. Inga större protester eller någon form av stress alls. Fick loss honom en del och fick då till balansen mer. Förstår varför han gått sönder just i det fram som han gjort.
Ska ringa behandlande vet imorgon och rådgöra med henne. Skulle vilja lägga om rek rehab-program lite. Får se vad hon säger om min idé. Vill inte göra ngt annat om inte jag får ok av henne. Hon är inte min vanliga vet. Så får se vad hon säger.

Zebli och jag har snöbusat barbacka idag. Jihoooo!
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så du menar att det är kallare i söder för att det är varmare temperaturer? :crazy:
Lite lustigt, för jag tänker precis tvärtom. Tycker man klarar mycket mer andra jobbiga omständigheter (luftfuktighet, blåst, snö) just för att det är mildare temperatur. Men det kanske är en smaksak! ;) Tror iallafall det finns många som håller med mig med tanke på hur mycket det klagats på köldknäppen runtom i sverige på sistone.
Men som sagt, det hade varit intressant att se statistik på luftfuktighet/vindstyrka över landet så man kan se hur tydliga skillnader det faktiskt finns. I övrigt orkar jag inte engagera mig mer i det nu, måste pallra mig iväg och köpa brustabletter åt pållen. :o

Nä - om jag tolkar Biggan rätt eftersom hon och jag verkar förstå varandra i denna fråga, så är det hon pratar om det etablerade faktumet att ökad luftfuktighet, parat med tex, vind eller nederbörd, upplevs som mkt svårare, både för djur och människa, att hålla värmen i, än klar, kall, vindstilla och hög luft med massvis av köldgrader rent temeraturmässigt kallare. Som iron i denna diskussion efter mitt tidigare inlägg, så hade SMHI ytterligare ett inlägg om detta i lokaltidningen igår, och samma tidning idag hade ett inlägg just om djurskydd, att hästarna klarar dessa enligt termometer kallare grader så oergört mycket bättre än mildare grader parat med vind och nederbörd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
497
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp