Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så roligt när det bubblar fram nytt som skvallrar om vad som hänt i hästkroppen! :) Fränt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

vill folk tro/tycka att det är varmare och behagligare att vistas i Norrland, så fine! :P

Det värsta med Norrland är inte kylan - det är mörkret :eek: Kylan går att leva med ändå.

Att det alltid är mörk, från oktober till april, typ. DET är vad som tar kol på en, i mitt tycke.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Suberdoo: Vad roligt! Heja dig och Skip!
Första gången Zeb valde det då jag red var superhäftigt! Hade ridit det en del på en PRE jag red då innan. Men när ens egen, som dessutom haft svårt, gör det är det heeelt annat! :D
Det hade varit en omöjlighet för Zeb i början. Och jag förstår att det är detsamma med Skippen. Då känns det också ballare än tex på PREn som lekte in i det betydligt tidigare i utbildningen och betydligt snabbare i tid och jobb. Trots att jag och den ryttarinnan var på samma nivå.

KL

Idag har jag fått veta att jag lever. Jag var så galet trött och otaggad. Men hade träning inbokat. 2 elever är bortresta och ville att jag red deras hästar för vår tränare. Så då var det bara att rida och försöka hitta pepp innan. Det var ju bokat och de betalade för lektionerna med.
Men vilken fantastisk tränare jag har! Hon gav mig så mycket inspiration!
Åh, vad kul det var! Vilka aha-upplevelser!
Jag red först fuxdamen. Har tyckt att hennes sadel är sådär. Trots att den är utprovad. Jag har tyckt det från start. Men nu tycker jag det börjat synas i hennes rygg. Och idag rörde hon sig stelt. Tränaren frågade om vi haft halt och hästen stått. Och halt har vi ju haft.. Isgata i flera dagar. Och matten har varit borta lite. Så hästen har inte ridits igenom ordentligt. Utan mest fått bli lite stel i ridningen. Då andra ridit. Så vi tog av sadeln och red barbacka.
Då rörde hon sig bättre direkt. Antagligen är det en kombination av underlaget, lite för lite stretch för gamle damen och sadeln. Så nu måste jag prata med matten om den. Hon skulle gå barbacka ett tag för att muskla till sig tycxkte tränaren innan man letar sadel.
Hästen var iaf jättefin sen. Och jag fick laborera med olika sitsinverkan i skolorna och övergångar dem emellan. Jag skulle endast rida med sitsen. Det var skoj! Jag fick lite nya instruktioner hur jag skulle inverka. Det känns lite bakvänt. Men det funkade ju fint. Innan har jag fått kicka till med innerskänkeln i öppna då och då längre fram. Nu räckte det med balansskiftet jag fick göra. Intressant och kul!

Red direkt efter en annan elevs häst, jääättehästen. Jääättegång i min CC-sadel utan stöd och fick också rida på friiiiskt framåt iom att herrn inte gärna går fram för egen maskin. Han svarar gärna med en fördröjning på alla hjälper(om han svarar), utom möjligen att stanna. Men han gör ju inte halt buren utan bara stoppar då isf. Matten är lite försiktig och blir osäker lätt. Han vet ju det och kan då slippa undan att jobba bara han grinar illa lite. Men nu fick han bli vaken, responsiv och gå för egen maskin. Han är så sävlig och långsam att man inte behöver bli rädd ens då han far iväg eller blir rädd. För att börja baxa runt den där tunga kroppen tar ju lite tid.
Jag är verkligen inte van vid så sävliga hästar som är sååå okänsliga som han är. Så för mig är det nyttigt att känna på de här stora, tunga hästarna.
När han kom igång blev han riktigt fin. Men både han och jag var trötta rejält sen. Jag kommer iaf ha träningsvärk!
Han har varit trasig mycket förut. Och det har väl också gjort sitt till att matten inte riktigt vågat kräva saker. Och så har han ju bara börjat komma igång innan han åkt på nästa skada. Nu har de bytt träningsupplägg och han har inte lyckats få någon sjukdom eller skada på ett tag. Så nu hoppas vi att han håller! För att han ska hålla måste han ju dock börja jobba med musklerna och inte hänga i skelettet.
Han har blivit bättre, absolut. Men jag är så ovan vid den här typen av häst att jag blir helchockad av att de inte ens reagerar. :O
Jag fick iaf mycket beröm för att jag red båda så jäkla bra. Himla kul!
Det är tufft när man börjar jobba och ibland tvivlar på sin framtid. Kul då att få bekräftelse av någon kunnig att man gör ett bra jobb. För självkänslan är svajig så här i starten..
Tränaren började luska lite om jag hade körkort nu. "Du skulle ju kunna vara hos oss ibland". Ännu ett skäl att ta körkort! Måste försöka finna tid. Gaaah!

Lillgummans häst har blivit bättre och bättre. Tjejen har varit sjuk. Så jag har haft henne. Men jag har inte hunnit rida varje dag. Då hade hästen förut ballat ur. Nu har hon varit cool. När lilltjejen ridit har hästen varit sansad med.
Idag red hon första lektionen för beridaren. Och han tyckte det var väldigt trevligt. Galoppen har rundats mycket med. Och bytena är mycket bättre!

Har haft mycket aha-upplevelser då jag jobbat själv med hästarna. Det är saker tränarna tjatat om. Och jag tyckt jag fattat. Jag förstår rent tekniskt och mekaniskt har jag utfört med lite halvkänsla har jag tyckt. Nu har jag verkligen förstått känslan och varför man gör som man gör. Har upptäckt egna grejer och kommit till egna slutsatser. Och känner mig rätt säker i att kunna läsa och lösa vissa situationer som förr tett sig oförutsägbara mer.
Mina tränare tycker det är skitkul att jag börjat förstå mer så. Och engagerar sig då ännu mer än tidigare. Det är väldigt kul att få sån support!:love:

Zebi ska ut i vanlig hage imorgon. Jag hoppas det går bra. Det kommer vara en till häst där nu, som är ny för honom, utöver gamla kompisen. Matten är för första gången lite nervös iom att gamla gubben visat prov på att han faktiskt kan skada sig.
Idag provade vi buga och ligga igen också. Det var innan han skar sig som vi gjorde det sist. Och det är ju ett par månader sen. Men han kom ihåg allt precis. Alla små nyanser av hur vi gjort satte han. Skitkul!
Jag var lite orolig att det inte var befäst nog innan skadan. Men det var det tydligen.
Han är så härlig då han hojtar på sina godisar om man inte är snabb nog enligt herrn. Han vet att godis kommer vid ligg endast. Så när man ska be honom gå upp ur "ligg med huvudet upp" kan han "missförstå" och lägga sig med huvud ner helt på sidan och gnägga uppfodrande efter godiset.:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tycker du det är så stor skillnad mot där du bor nu alltså? Tänkte att det skulle vara tvärtom, det känns ju lite ljusare så fort snön kommer.

Nu senaste veckan har vi blivit riktigt bortskämda med ljus, soligt och fint idag t ex klockan 16! :) Är väl November-Januari som brukar vara värst..
Passade på att njuta lite av solen på vår halv-plogade ovalbana (den var plogad en gång i tiden, nu är den lite mer lagom med djupsnö än att rida där det är helt oplogat) bortsett från blåsväder var det helt underbart! :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Var glad att du har snö att rida på. Här har solen (tack för den i och för sig) smält all snö till ett tjockt lager av ojämn is på ridbanan. Det är inte speciellt roligt att rida på. Blir skrittarbete och lite jogg. Hästarna har fullt sjå med att hålla balansen och sätta sina fötter rätt. Men ute på grusvägarna är det bättre så det blir mycket uteridning nu ett tag.
Det är för övrigt underbart att det börjar bli så ljust.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Japp, man får passa på att utnyttja snön så länge den finns! :) Nu har det varit plusgrader flera dagar så bara i förrgår var det så halkigt att man hade behövt broddade bootsen för att våga ta sig någonstans (har ju barfota) sen hade vi tur att det kom lite snö och blev minus så nu är det bra underlag igen! :) Vi har ju t o m ridhus, men är det is på vägen dit tar jag boots bara den korta biten (känns jättefånigt för 50m, men så onödigt om hästen halkar till) och är det riktigt snorhal blankis låter jag bli det helt och hållet, litar inte på att hästen trycker ner brodden nog i nedförsbacken.

Ifjol vinter blev vi riktigt bortskämda med att det inte var någon is, bara snö. Det var några dagar totalt på hela vintern man behövde broddade boots och hagarna var kanon. Den här vintern har det redan varit mycket värre, t ex i December. Men jag kan tänka mig att det är mycket värre söderut, våren har ju inte ens kommit hit än!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

ja det är ingen vår att tala om här heller än. Solen värmer upp en del, men vi har haft minusgrader och blåst nu. Det är torrt och fint om man åker ut från oss här i skogen, men just skogen gör att solen inte kommer åt så bra så här har vi en halv dm tjock knölig is på ridbanan. Inget vidare. Förra vintern blev vi bortskämda. Då var det snö hela vintern och vi kunde träna för fullt hela tiden. Den här vintern har nog varit den värsta hittills (sett till ridunderlag) sen vi flyttade hit för 12 år sedan. Men det är som det är. Alltid kan man träna något. Idag har vi varit ute i skogen på en rejäl tur. Det är inte dumt det heller.
Förstår att du vill ha broddat även den korta biten till ridhuset när det är mycket is. Vi skulle inte ta oss fram alls utan brodd. Ponnyn som är barfota får bara gå in i stallet ibland för att bli borstad och ompysslad. Ridbanan kan hon inte sätta en hov på nu. Men snart (hoppas jag) är det vår. Jag längtar!!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hmm, jag har alltså broddade boots även om det bara är små isfläckar som är svåra att undvika eller bara någon enstaka stor fläck! :P Här tas inga risker som sagt! Men ibland om det känns lite överdrivet så orkar jag inte ta på dom på hemvägen, lättare att hantera isen i uppförsbacke än nedför tror jag och särskilt om det lutar i sidled dessutom.

Skönt att ni alltid har något att göra iallafall! :)
Man får väl se det som positivt att det nästan bara kan bli bättre nästa vinter! Haha!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kan man inte sanda med lite grövre grus än vanlig vägsand till ridhuset? Alltså sådana korn som är ca 3-4 mm. Det brukar de grusa/sanda med hos oss på blankis över gårdsplanen mellan stallar/hagar/ridhus etc. Och tom min lilla barfotakille kan gå bra på det. Och trailers etc starta och köra på med last i. Även i backarna..

Så slipper du joxa med boots. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter jättebra att det funkar för er, men ärligt talat känns det taskigt mot hästhovarna. Har dom gått på snö hela vintern blir dom lätt känsliga på grus. OM man skulle strö ut så mycket som behövs alltså, så brukar tyvärr inte vara fallet för oss! :p Blir snabbt nedsjunket i isen det lilla som strös ut. Det är ju säkert olika, men jag känner min "bambi på hal is" och "puttenuttig om fötterna trots kanon-hovkvalitet". :devil:

Jag vill inte ställa till extrajobb för andra pga mina påhitt. Boots är ju faktiskt inte jobbigt egentligen, det enda jag kan tycka är jobbigt är om hästen blir orolig för något och blir svår att få stilla, samtidigt som man själv ska lyfta upp ett bakben och behöver båda händer för att dra av eller på boots! Eller när sanden är fuktig så man får försöka dunka bort värsta sand-stylt-inpackningarna i hovarna när dom ska på igen. ELLER så är jag bara lat för att det ändå är få dagar per år dom behövs! ;)


Nu har det börjat bli isigt här också. Så nu kommer jag inte undan boots längre om det ska bli någon ridning! Men man vet ju aldrig, kan ju komma snö och bli svalare igen framöver, eller tina fram så det blir barbacke där det varit plogat!
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tycker du det är så stor skillnad mot där du bor nu alltså? Tänkte att det skulle vara tvärtom, det känns ju lite ljusare så fort snön kommer.

Nu senaste veckan har vi blivit riktigt bortskämda med ljus, soligt och fint idag t ex klockan 16! :) Är väl November-Januari som brukar vara värst..
Passade på att njuta lite av solen på vår halv-plogade ovalbana (den var plogad en gång i tiden, nu är den lite mer lagom med djupsnö än att rida där det är helt oplogat) bortsett från blåsväder var det helt underbart! :banana:

Ja, jättestor skillnad, och här har vi snö som lyser upp, fast nu i helgen var väl sista gången får vi hoppas. Det är typ vårväder 10 grader, snösmält o ljust nästan till kl 18. det går att hitta hem ;) visst lite isigt här o där, men mest går det bra. Har ju brodd. Ja, jag är så glad att ha flyttat lite mer söder :love:

Som jag förstår det är det ju riktig vinter fortfarande hos er, mins att våren kom typ i aprill, och då är det ju sommar här :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej faktiskt känns det som vår här också, idag t ex har det varit 9 grader varmt, och det är bara någon enstaka dag det har varit minusgrader den här veckan och ganska många dagar med plusgrader förra veckan.
Men det borde hinna komma mer snö och bli kallt igen, vi brukar ju inte ha riktig vår med bar backe förrän April/Maj!
Det där med att passa på att njuta av snön innan det blir fullt med is varade bara en dag! Bättre sent än aldrig, haha! Nu vågar jag knappt själv gå mellan stallet och ridhuset, livsfarligt! (fast man måste ju, har bilen parkerad där...)

Kul att du trivs på nya orten! :)
Hittade du någon tränare som känns rätt till slut eller letar du fortfarande?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har hittils provat tre, och två funkar. Men de två är dyyra - men det är bara månadsträning så det skall nog gå. Skulle gärna hitta en veckotränare här i trakten som inte är allt för dyr, den jag provade var jag inte alls nöjd med, men jag har en till jag skall försöka få till en tid med. Och nu börjar det ju bli vår oxå, och transporten rullar så nu verkligen skall det ta lite fart hoppas jag. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Liten uppdatering från oss =)

Nu är Teddybjörnen under igångsättning och häromdagen blev det uteritt(med livet som insats typ) och han var jätteduktig!
Jag hoppas vi kommer igång ordentligt snart så vi kan börja komma nån vart! =)

Pink är fortfarande inte bra så vi får se när man kan börja gör nåt med honom igen =/

Bild innan uteritten:
teddy2.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Naaw, sötisen! :love: Har han vinterpäls eller är det bara inbillning att det är längre/tjockare krull?
Skönt att en häst är igång iallafall!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det är vinterskruden som är krullig, på sommaren är han släthårig :-) han känns typ som en dubbel häst med all päls haha
Ja det är himla skönt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kan tänka mig att det är ännu värre när den är krullig, men fenomenet "borsta bort halva hästen" är ju annars en klassiker såhär års! :rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja! Jag är ju inte van heller, Pink ändrade ju mest färg innan, nu de senaste åren har han fått lite vinterpäls men innan blev han bara mörkare o lite tätare, men Teddy alltså, det ser ut som man klippt honom varje dag, så stor är pälshögen haha
Dock har han inte börjat fälla så mycket än.. men det är ju rätt oundvikligt tyvärr XD
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Välkommen till min värld! :p Har inte satt igång ordentligt än med fällning, ändå blir det stora tussar på golvet bara av vanliga rykten! Förväntar mig några skottkärror päls totalt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 077
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
479
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp