Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Vi har ju mest ridit runt i skog och mark (vi kommer dock få ridbana i vår=göööött!) så det känns som att vi mest ägnat oss åt kuligheter. Men när jag tänker efter så kan han ändå en hel del; skritt, trav, galopp, nersaktning och stopp på kommando, öppna och sluta i skritt, öppna i trav (från marken även sluta i trav), börjar få fin sökning till handen.. Och han känns inte det minsta unghästig för han går fram överallt och är superstadig. Mer stadig än min långbenta tant kändes med 15 :p

Några bilder från när vi fortfarande hade snö :)

IMG_20160118_170439_zpsungi07fk.jpg


IMG_20160123_102606_zpshtn29rwc.jpg


IMG_20160123_201617_zpsgazyb2x0.jpg
 
Provred vår nya sadel igår och WOW!

Har aldrig varit med om liknande. Vilken komfort! Varken snappi, höfter eller fogar fick ont och det har aldrig hänt förr :)!

Men, märket (och min bild!) blev bortediterat av moderator! Onödigt då sadeln inte nytillverkas...

Jag tror ni vet vilken jag menar. Den börjar på A och är gjord för kvinnor :).
 
Vilket lyckorus! Idag kunde jag inte låta bli att rida Duna lite på banan trots allt. Veterinären har sagt att hon kan jobbas som vanligt i skritt och trav, bara jag som är lite försiktig. Men hon bjuder så till arbete så går på den känslan, hon brukar vara ganska tydlig med vad som är okej och inte.

Det fantastiska är att hon nästan känns bättre än innan skadan, bröstkorgsrotationen är bättre, ställningen är bättre och hon känns väldigt balanserad. Tror nästan jag drömmer!

=) // Pink
 
Vilket lyckorus! Idag kunde jag inte låta bli att rida Duna lite på banan trots allt. Veterinären har sagt att hon kan jobbas som vanligt i skritt och trav, bara jag som är lite försiktig. Men hon bjuder så till arbete så går på den känslan, hon brukar vara ganska tydlig med vad som är okej och inte.

Det fantastiska är att hon nästan känns bättre än innan skadan, bröstkorgsrotationen är bättre, ställningen är bättre och hon känns väldigt balanserad. Tror nästan jag drömmer!

=) // Pink

Ibland är vila inte bara av ondo :)
Så skönt att ni får komma igång, äntligen!!
 
Alltså vi överlevde helgen.
Jag var ju beredd på att D skulle visa sitt tvättäkta explosiva och utåtagerande jag som vi aldrig ser på hemmaplan längre men som jag misstänker kommer dyka upp på besök igen lite då och då i nya och lite jobbiga situationer och miljöer.

Min fina sprang i princip på transporten. Var superstressad när vi kom fram. Gick in och gick lite i ridhuset före kursen och då var hon rätt cool när det var andra hästar där inne. Första lektionen var vi ensamma i ridhuset, mycket folk som både rörde sig och lät en massa. Läskigt med övervåning med trappor och läktare också. Hon var lite ofokuserad och hade lite svårt med koncentrationen MEN hon coolade stundtals ner och vi kunde jobba lite iaf. Milsvida bortifrån hur det är hemma såklart och jag var tvungen att ha henne betydligt närmare mig än vad jag brukar. Pass nr två så gick de andra hästarna ut och lämnade henne själv så vi var ensamma igen, det var lite värre. Reaktiv häst deluxe så det blev en del hopp och studs och stå på bakbenen men hon lyssnar och jag känner aldrig att jag inte har koll på henne. MEN vi kunde ändå få hjälp med det som jag kom dit för att få hjälp med. Och hur illa hon än betedde sig i andras ögon så är jag såååå nöjd med henne. Första gången borta och alla stress- och störmoment och vi kunde ändå få hjälp med det jag behövde. När vi skulle hemåt sprang hon på transporten lika snabbt. Gnäggade när vi körde in på stallplanen :heart

Så summa sumarum är jag verkligen nöjd med henne och så glad över alla fina och snälla komplimanger som hon fick ta emot från folk som var där. Min fina, fina häst. Så roligt att andra också ser hur fantastiskt fin hon faktiskt är. Älskar den här hästen så hjärtat går sönder :love:
 
Alltså vi överlevde helgen.
Jag var ju beredd på att D skulle visa sitt tvättäkta explosiva och utåtagerande jag som vi aldrig ser på hemmaplan längre men som jag misstänker kommer dyka upp på besök igen lite då och då i nya och lite jobbiga situationer och miljöer.

Min fina sprang i princip på transporten. Var superstressad när vi kom fram. Gick in och gick lite i ridhuset före kursen och då var hon rätt cool när det var andra hästar där inne. Första lektionen var vi ensamma i ridhuset, mycket folk som både rörde sig och lät en massa. Läskigt med övervåning med trappor och läktare också. Hon var lite ofokuserad och hade lite svårt med koncentrationen MEN hon coolade stundtals ner och vi kunde jobba lite iaf. Milsvida bortifrån hur det är hemma såklart och jag var tvungen att ha henne betydligt närmare mig än vad jag brukar. Pass nr två så gick de andra hästarna ut och lämnade henne själv så vi var ensamma igen, det var lite värre. Reaktiv häst deluxe så det blev en del hopp och studs och stå på bakbenen men hon lyssnar och jag känner aldrig att jag inte har koll på henne. MEN vi kunde ändå få hjälp med det som jag kom dit för att få hjälp med. Och hur illa hon än betedde sig i andras ögon så är jag såååå nöjd med henne. Första gången borta och alla stress- och störmoment och vi kunde ändå få hjälp med det jag behövde. När vi skulle hemåt sprang hon på transporten lika snabbt. Gnäggade när vi körde in på stallplanen :heart

Så summa sumarum är jag verkligen nöjd med henne och så glad över alla fina och snälla komplimanger som hon fick ta emot från folk som var där. Min fina, fina häst. Så roligt att andra också ser hur fantastiskt fin hon faktiskt är. Älskar den här hästen så hjärtat går sönder :love:

Duktiga ni! Klart ni skulle överleva, några kurser till så är ni riktiga clinicproffs! :)
 
Fick för mig att testa "långa tyglar" idag... Duna begrep det hela ganska fort som väntat själv får man lära sig att hålla ordning på både det ena och det andra, går helt klart att utveckla! Men roligt hade vi :) Hoppas ni alla har haft en härlig alla-:heart-dag!

=)// Pink

12746588_10153327382652036_1208795108_n_56c0ead49606ee541207860e.jpg

12737106_10153327382297036_763722646_o_56c0ead2ddf2b372c41ef72d.jpg

12699151_10153327382417036_1808503737_o_56c0eacdddf2b311d95534eb.jpg
 
Det är så härligt att läsa era uppdateringar! Älskar hur positiva alla är i den här tråden :).

Här kämpar vi på med att få Jonna i så bra form som möjligt till kursen i april, det går bra :). Tyvärr har vi fått tillbaka snön och Jonna är barfota så vi får anpassa träningen därefter lite. Dom broddade bootsen har blivit lite små.

Hade en trevlig stund på fältet häromdagen:





Har börjat träna lite mer med nordsvensken jag lånar med, 7-år gammal men inte direkt gjord något med innan han kom hit i höstas.







Smyger in en bild på min framtida AR-häst med, 1,7 år Irish cob-hingst :)

 
Jättefint @Lillstrumpa ,ni kommer ju vara i toppform! Superfina de andra två med! :love:

Vi fortsätter med vårt långtyglande i snön.. barfota här med så tar det lite vackert såhär års. Men tycker vi fick några trevliga öppnor idag och lite trav.
 
Jättefint @Lillstrumpa ,ni kommer ju vara i toppform! Superfina de andra två med! :love:

Vi fortsätter med vårt långtyglande i snön.. barfota här med så tar det lite vackert såhär års. Men tycker vi fick några trevliga öppnor idag och lite trav.
Tack :)! Jag var så lycklig över Jonna igår när hon gjorde slutor i trav på longen! Hon har alltid haft lite extra svårt för slutorna då det är jobbigt för henne :).

Roligt med långa tyglar! Jag tycker dock att det är så svårt att hålla koll på allt men himla nyttigt! Duktiga ni är :)
 
Tack :)! Jag var så lycklig över Jonna igår när hon gjorde slutor i trav på longen! Hon har alltid haft lite extra svårt för slutorna då det är jobbigt för henne :).

Roligt med långa tyglar! Jag tycker dock att det är så svårt att hålla koll på allt men himla nyttigt! Duktiga ni är :)

Åh så roligt! :) Dessa underbara hästar!

Tycker också det är jättekrångligt hahah.. men klarar inte att rida så mycket själv just nu då jag har en trasig höft och vill gärna ha ett komplement som inte är så långt ifrån ridningen. Så får väl anpassa mig helt enkelt ;) Tror jag ska ta med mig det till kursen så jag får lite mer pejl på det.
 
Åh så roligt! :) Dessa underbara hästar!

Tycker också det är jättekrångligt hahah.. men klarar inte att rida så mycket själv just nu då jag har en trasig höft och vill gärna ha ett komplement som inte är så långt ifrån ridningen. Så får väl anpassa mig helt enkelt ;) Tror jag ska ta med mig det till kursen så jag får lite mer pejl på det.

Tränade med långa tyglar med min förra, hon var jättemycket tömkörd och det gick faktiskt himla bra! Rätt likt, lättare med långa tyglar tyckte jag eftersom man ju kommer så mycket närmare och har sin kropp och även spöt till hjälp på ett helt annat sätt. Mycket lättare att få bra skolor i långa tyglar än töm tyckte jag.

Btw, ska ni till Arena i år igen?
 
Tränade med långa tyglar med min förra, hon var jättemycket tömkörd och det gick faktiskt himla bra! Rätt likt, lättare med långa tyglar tyckte jag eftersom man ju kommer så mycket närmare och har sin kropp och även spöt till hjälp på ett helt annat sätt. Mycket lättare att få bra skolor i långa tyglar än töm tyckte jag.

Btw, ska ni till Arena i år igen?

Yesbox (svarar visserligen innan semestern är lagd på jobbet), fast åker nog utan häst i år.. eventuellt att mamma har med häst istället. :)

Kommer ni?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 591
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 063
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp