Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Här hade vi en fruktansvärd påskhelg, min älskade själsfrände och bästa vän Jonna fick kolik på påskaftonsmorgon!
När jag kom ut och skulle morgonfodra så gnäggade hon på mig som att hallå matte det är något som inte är bra, hjälp mig! Och tittade sen på magen, då förstod jag direkt så det var bara att börja promenera och försöka få tag på jourveterinär. Vi gick från 7-14 då veterinären äntligen kom, då var hon sämre. Fick kramplösande utan framgång och sedan även slangad utan resultat, veterinären kunde inte göra mer och sa att hon hade en timme på sig att bli bättre annars var vi tvungna att åka till Helsingborg :/.
5 minuter innan vi skulle åka så bajsade hon äntligen! Då fick hon vila lite och jag promenerade en kvart i timmen resten av em/kvällen sen blev hon sämre igen 23.30 :(, men blev som tur var bättre efter en timmes promenad. Men hon hade lite svårt att komma igång utan promenader så jag ick gå med henne regelbundet till tisdag dag.. Så helt slut var vi båda två sen... Pust! Men så himla tacksam att hon blev bra, vet inte vad jag skulle gjort utan henne :(.

Lite mer AR- relaterat så börjar hon orka fler steg sluta även i trav nu. Det är tungt och svårt för henne men hon kämpar! Nackdelen är att det är svårt att bara rida på en volt eller rakt fram eftersom att hon tror att allt betyder slutor, i-landsproblem :). Söt är hon!

Men fy så hemskt! Skönt att det gick bra trots allt :heart

Här är status upp som en sol och ner som en pannkaka... Var i spanien förra veckan och veckan innan har Duna varit helt fantastisk, verkligen som en dröm på alla plan och mitt största problem är att hon sätter sig för mycket i förhållande till hennes rehab...Hon ville verkligen visa hela registret på en gång! Kommer hem igen och har såklart en hel del uppdämd energi att jobba med, inleder med lite NH/Liberty lek på söndagen för att hitta tillbaka till varandra och dra ur lite energi. Går fint det och rider lite dagen efter vilket ändå går bra utifrån förutsättningarna... för 1,5 år sedan hade jag aldrig fått för mig att hoppa upp på henne efter en sådan vila men nu går hon på lösdrift och leker jättemycket på dagarna så kändes helt okey och var nöjd till större delen med passet. So far so good! Men så igår tänkte jag att det vore trevligt att klättra lite hon var lite på tårna men var ändå en trevlig tur och hon gick igenom vatten och grejer vilket hon brukar trilskas med. Men så på vägen hem typ 2-300m från gården när vi skulle igenom ett av alla vatten vi har här igen så tar hon världens jättehopp över från skritt på långa tyglar och jag vet inte riktigt om hon blir rädd för något i språnget, stucken av en insekt eller om hon blir irriterad av sadeln har en bomlös som inte riktigt är konstruerad för att hoppa språng på säkert 1.10 som detta... hon fortsätter i en rejäl bockserie och jag slungas in i ett träd med min höft som redan är jättedålig och jag nyligen varit sjukskriven för. :( Nu klarar jag typ 20m på kryckor och kan inte ens ta mig till stallet :cry: Blev dessutom jätterädd för att hon galopherade iväg rakt in i trollskogen men lyckligtvis har vi jobbat hårt på frihetsdressyr och inkallning det senaste så hon kom tillbaka när jag kallade på henne när jag efter många om och men tagit mig upp från marken av ren panik för att hon var borta. Var väl för väl att vi inte var så långt bort och blev uppmötta av sambo och stallägare. Hade släpat fram säkerhetsvästen med kunde säkert gått värre annars.... men så drygt!
 
Men fy så hemskt! Skönt att det gick bra trots allt :heart

Här är status upp som en sol och ner som en pannkaka... Var i spanien förra veckan och veckan innan har Duna varit helt fantastisk, verkligen som en dröm på alla plan och mitt största problem är att hon sätter sig för mycket i förhållande till hennes rehab...Hon ville verkligen visa hela registret på en gång! Kommer hem igen och har såklart en hel del uppdämd energi att jobba med, inleder med lite NH/Liberty lek på söndagen för att hitta tillbaka till varandra och dra ur lite energi. Går fint det och rider lite dagen efter vilket ändå går bra utifrån förutsättningarna... för 1,5 år sedan hade jag aldrig fått för mig att hoppa upp på henne efter en sådan vila men nu går hon på lösdrift och leker jättemycket på dagarna så kändes helt okey och var nöjd till större delen med passet. So far so good! Men så igår tänkte jag att det vore trevligt att klättra lite hon var lite på tårna men var ändå en trevlig tur och hon gick igenom vatten och grejer vilket hon brukar trilskas med. Men så på vägen hem typ 2-300m från gården när vi skulle igenom ett av alla vatten vi har här igen så tar hon världens jättehopp över från skritt på långa tyglar och jag vet inte riktigt om hon blir rädd för något i språnget, stucken av en insekt eller om hon blir irriterad av sadeln har en bomlös som inte riktigt är konstruerad för att hoppa språng på säkert 1.10 som detta... hon fortsätter i en rejäl bockserie och jag slungas in i ett träd med min höft som redan är jättedålig och jag nyligen varit sjukskriven för. :( Nu klarar jag typ 20m på kryckor och kan inte ens ta mig till stallet :cry: Blev dessutom jätterädd för att hon galopherade iväg rakt in i trollskogen men lyckligtvis har vi jobbat hårt på frihetsdressyr och inkallning det senaste så hon kom tillbaka när jag kallade på henne när jag efter många om och men tagit mig upp från marken av ren panik för att hon var borta. Var väl för väl att vi inte var så långt bort och blev uppmötta av sambo och stallägare. Hade släpat fram säkerhetsvästen med kunde säkert gått värre annars.... men så drygt!
Oj! Usch va tungt att det gick så illa. Hur mår höften nu? :( :(
 
Här hemma har jag ridit ganska lite på sista tiden faktiskt. Har hägnat in skogen åt hästarna så jag har inte tagit mig tid så mycket. Red ur en sväng förra helgen, kondition lång och låg. Gick inte bra, han var stökig och ovillig sen jag sabbade fler oss tidigare. Men med tiden hittade vi tillbaka till varann och i slutet av turen var han jättefin.

Igår passade jag att rida på planen och han var stökig i början då med men vi jobbade fram en jättefin känsla, och på slutet bytte vi volt i låg form på lång tygel och enhandsfattning. :love: Det var en fin känsla och nyttigt som sjutton för mig att träna på att separera hand från sits och verkligen rida med sitsen hela vägen utan att låta handen lägga sig i. Idag rider medryttaren ut, jag ska åka och vara med när min kompis börjar inridning av sin häst. Så får vi se om jag hinner rida nåt på måndag, annars blir nästa pass på kursen på tisdag. Ska bli så kul. Jag ser framför mig att han kommer att sköta sig lika bra som hemma, men innerst inne vet jag att det hela antagligen kommer att handla mest om att få honom att slappna av ny plats. Hoppas att jag sitter kvar iaf. :eek:
 
Oj! Usch va tungt att det gick så illa. Hur mår höften nu? :( :(
Inte så bra tyvärr :( ska tillbaka i veckan och undersöka om de behöver göra något kirurgiskt med den. Så typiskt när vi just kommit igång, en kompis har tagit över NH träningen i alla fall så lite motion får hon. :)
 
Här hemma har jag ridit ganska lite på sista tiden faktiskt. Har hägnat in skogen åt hästarna så jag har inte tagit mig tid så mycket. Red ur en sväng förra helgen, kondition lång och låg. Gick inte bra, han var stökig och ovillig sen jag sabbade fler oss tidigare. Men med tiden hittade vi tillbaka till varann och i slutet av turen var han jättefin.

Igår passade jag att rida på planen och han var stökig i början då med men vi jobbade fram en jättefin känsla, och på slutet bytte vi volt i låg form på lång tygel och enhandsfattning. :love: Det var en fin känsla och nyttigt som sjutton för mig att träna på att separera hand från sits och verkligen rida med sitsen hela vägen utan att låta handen lägga sig i. Idag rider medryttaren ut, jag ska åka och vara med när min kompis börjar inridning av sin häst. Så får vi se om jag hinner rida nåt på måndag, annars blir nästa pass på kursen på tisdag. Ska bli så kul. Jag ser framför mig att han kommer att sköta sig lika bra som hemma, men innerst inne vet jag att det hela antagligen kommer att handla mest om att få honom att slappna av ny plats. Hoppas att jag sitter kvar iaf. :eek:

Härlig övning! Kommer säkert gå alldeles utmärkt :) Lycka till på kursen!
 
Idag har vi varit på kurs och jag är så nöjd med dagen. Duktiga duktiga häst som inte ballade ur trots nytt ställe och lång bilresa.

Jag lärde mig så mycket, fick precis den hjälp jag hade hoppats på och nu känner jag bara att jag vill träna! :love::love:

Det tråkiga är väl att det nog blir svårt att få en ny chans att träna för christofer, men nu har jag iaf verktyg att jobba med ett tag.
 
Red ett pass på plan igår. Det gick helt okej. I nuläget försöker jag reda ut vart vi har obalans och varför. I vänster varv flyter han gärna ut med höften, som jag fick veta på kursen måste jag tänka lite sluta för att få in höften i det varvet. I höger varv är det ytter bog som han hänger på. Logiskt. Han har också lättare att flytta bakdelen än bogarna så det måste vi jobba med. Kan bero på min sits för jag tycker att det kan vara väldigt olika med det så jag ska experimentera lite och befästa hjälperna bättre. Ska också jobba med att gå över till lång och låg mellan övningarna så att han lär sig att söka sig neråt bättre på lös tygel i dressyrarbetet. Ibland funkar det bra, ibland inte.

Hade ut min ryggkille igår kväll. Hästen var fin och hade inte ont någonstans, men han konstaterade att han hänger litegrann på vänster bog och frågade om jag var sned och sitter över på höger sida. Det är precis vad jag gör, jag har nämligen kontrollerat min sits hos sjukgymnast på en sån där trycksadel och där kunde vi konstatera just detta. Så, det börjar kännas som att jag kommer närmre botten av problemen och jag behöver nog jobba med dom övningar jag fått till mig själv för att räta ut min egen kropp.

Nu är det jobb ett par dar så om det blir någon ridning blir det något kortare pass på planen, ev kanske lite arbete vid hans för det jag vi inte gjort så mycket. På lördag tänkte jag ta en sväng ut på joggingtur och galoppera lite längre sträckor.
 
Idag är det medryttarens dag men jag tog in för att pyssla lite och passade på att träna hjälpen för sluta vid hand. Det gick bra inne i stallet och ute vid väggen, svårare utan vägg men han lyckades till slut och då fick han gå ut i hagen igen. I morgon tänkte jag träna lite på banan.
 
Musse fyller 4 år idag! :heartSå det fick bli en födelsedagsbild (eller 50) :D

d07dafce-99ac-48b3-aee9-39f9e1cf68eb_zpsmf5ss0zq.jpg


Fick också en liten filmsnutt från när vi tränade i skogen häromdagen. Något okoncentrerat pga hade med barn, tjatig mor, 2 busiga hundar och vi precis passerat några brunstiga skrikande ston. Men han hanterar hormonerna mycket bättre iår, förmodligen för att han gått på lösdrift hela tiden och busar loss flera timar varje dag med hagkompisarna. :up:

 
Lite ljusglimtar i tillvaron hos oss :) idag har jag lyckats longera Duna! Hon tyckte att det var lite märkligt att jag stod väldigt, väldigt still men fann sig i situationen och var riktigt vacker att titta på lyssnade även oerhört bra på röstkommandon och kunde göra väldigt tighta övergångar mellan trav och galopp, tycker även att hon börjat bredda lite mindre bak i traven i höger varv, har ett litet rehabproblem där efter alla skador hon råkat ut för. Kanske borde hålla mig här på marken :p både träningen och hälsan verkar gå bättre för oss båda hahah.
 
Jag har börjat träna lite från marken men den röde ponnyn också, nästan helbror till puffen men de är så grymt olika, väldigt lärorikt!

12965819_637104326440020_1804302628_n.jpg


Han är väldigt kvick, lättlärd och rätt lätt för att tappa fokus. Han tycker det är ganska jobbigt att behöva slappna av och sänka huvudet men det tar sig.

Busenkel att flytta åt alla håll men lite stel och det tar emot lite här och där. Började slänga av folk åt höger och vänster så har inte haft ryttare på sig på ett par veckor nu. Han är så fräsch och fin och inte öm någonstans, dock smart och rätt vass ponny med en räv bakom varje öra som gärna testar och busar till det så hoppas vi kan jobba bort det utan att behöva lägga sjuka mängder pengar på att gå igenom ponny på klinik.

Idag gjorde vi iallafall framsteg på sluta-fronten. Har haft lite svårt att flytta rumpan utan att det blir lite för mycket eller att han fastnar i marken och kollar på annat. Men idag så hajade han vinken och när jag stod utmed staketet och lade till ytterskänkel så kunde jag börja backa och han följde med fint! Som sagt sjukt snabblärd! Mycket rolig att jobba med :)
 
@_Smulan_ Finaste Musse! :love:
Tänk att våra små har blivit så stora nu och fyller hela 4 år!

Så kul att läsa alla små uppdateringar ifrån er allihopa.
D är så trevlig att arbeta med och varje nytt ridpass är det skillnad på sedan det förra. Har en vän som provat börja rida henne lite också, främst ut, är tänkt att hon förhoppningsvis ska kunna hjälpa mig lite med henne framöver. Tog första riktiga långturen förra helgen, jag cyklade med. Gick förbi stora traktor/grävskopa med långt släp där det var max två m fri passage längs hela sidan. Genom byar, vägarbeten, polishundsträningar och fem typer av olika otäcka väder under den tid vi var ute. Psyket på den här tjejen är helt fantastiskt! :love: Kan fortfarande inte fatta att jag fick köpa henne.
Hon bara går med på allt, även om hon är tveksam och blir lite osäker emellanåt. Alltid positiv :heart

För hand är hon stensäker på sluta men det är lite jobbigt i trav. Hon kämpar på. Har lagt mest fokus på att få till framåtbjudning i henne till 100% senaste tiden. Har kommit igång mer med ridningen på banan också och hon gör framsteg varje pass. Jobbar på att få framåtbjudning där med, hon blir lätt lite bekväm när det blir lite jobbigt. Det börjar dock släppa nu. Sysslar bara med grundridning än så länge.

Liten brun ponny
b190176.png


Bonus på knäppgöken
b190177.jpg
 
Lite ljusglimtar i tillvaron hos oss :) idag har jag lyckats longera Duna! Hon tyckte att det var lite märkligt att jag stod väldigt, väldigt still men fann sig i situationen och var riktigt vacker att titta på lyssnade även oerhört bra på röstkommandon och kunde göra väldigt tighta övergångar mellan trav och galopp, tycker även att hon börjat bredda lite mindre bak i traven i höger varv, har ett litet rehabproblem där efter alla skador hon råkat ut för. Kanske borde hålla mig här på marken :p både träningen och hälsan verkar gå bättre för oss båda hahah.

Det är nyttigt att stå på backen :)
Ni får sluta turas om att vara konvalescenter, himla onödigt faktiskt!
 
@_Smulan_ Finaste Musse! :love:
Tänk att våra små har blivit så stora nu och fyller hela 4 år!

Så kul att läsa alla små uppdateringar ifrån er allihopa.
D är så trevlig att arbeta med och varje nytt ridpass är det skillnad på sedan det förra. Har en vän som provat börja rida henne lite också, främst ut, är tänkt att hon förhoppningsvis ska kunna hjälpa mig lite med henne framöver. Tog första riktiga långturen förra helgen, jag cyklade med. Gick förbi stora traktor/grävskopa med långt släp där det var max två m fri passage längs hela sidan. Genom byar, vägarbeten, polishundsträningar och fem typer av olika otäcka väder under den tid vi var ute. Psyket på den här tjejen är helt fantastiskt! :love: Kan fortfarande inte fatta att jag fick köpa henne.
Hon bara går med på allt, även om hon är tveksam och blir lite osäker emellanåt. Alltid positiv :heart

För hand är hon stensäker på sluta men det är lite jobbigt i trav. Hon kämpar på. Har lagt mest fokus på att få till framåtbjudning i henne till 100% senaste tiden. Har kommit igång mer med ridningen på banan också och hon gör framsteg varje pass. Jobbar på att få framåtbjudning där med, hon blir lätt lite bekväm när det blir lite jobbigt. Det börjar dock släppa nu. Sysslar bara med grundridning än så länge.

Liten brun ponny
b190176.png


Bonus på knäppgöken
b190177.jpg
Åh vad roligt att läsa om lilla Donna :) vad roligt att det går så bra med allt!

Tycker också att vi ska sluta vara konvalescenter hahah... Men igår var jag jätteolydig och skrittade i 5min efter att jag longerat henne :angel: i repgrimma :angel::angel::angel: kunde liksom inte låta bli när hon såg så fin ut på linan. Att hon gjorde sitt livs bästa öppnor när jag väl kommit upp i sadeln gjorde ju inte saken sämre :love:. Men var inte direkt bekvämt så får nog följa läkarens ordinationer och vänta i alla fall :banghead:
 
@_Smulan_ Finaste Musse! :love:
Tänk att våra små har blivit så stora nu och fyller hela 4 år!

Ja visst är det svårt att greppa?! Tycker inte det var längesen man stod med en ranglig och ganska ful 2-åring i snöret :p De är ju så himla lika med så man vet liksom nästan alltid hur du ska beskriva nya saker ni gjort redan innan man läst det :D Får hoppas vi stöter ihop på någon clinic framöver sen!
 
Inte direkt AR men vi pysslade med fackelträning idag. Hoppade upp och red med den sen också och han blinkade inte ens. Från marken kunde jag dock inte vifta med den åt rumphållet för då tog han den som en spöhjälp för sluta :o:D:angel:

IMG_20160429_141905_zpsqyaqkesx.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Io
Har haft lite vila några dar pga ap-tråkigt väder och jobb. Idag red vi ut en sväng och sen tränade vi lite. Tycker att han jobbar på starkare och med bättre steg i traven nu, iaf ibland. Han gör jättefina halter ur trav och slutahjälpen sitter bra nu. Några fina galoppfattningar fick vi till i väster varv och så flyttade vi lite framdel i trav som ett smakprov mot travpiruett. Jag älskar min häst, han är som en dröm att rida och hittar sin egen balans och bara följer hur tokigt man än för. :love:
 
  • Gilla
Reactions: Io

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 857
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 766
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 589
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 063
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp