Bukefalos 28 år!

Snålmånad?

Förra månaden flöt på bra, tror jag helt glömt bort att skriva något om den :confused: Vart lite små saker till katten, en klippning till mig och ett nytt duschmunstycke för det gamla började gå sönder. Inge sparande dock men tog lite av en lyxmånad med lite hämtmat å så var det midsommar...

Denna månad har jag inte räknat på än behöver nya skor men dom jag vill ha går inte att leverera förre 25 juli, så får se om det hamnar på denna månad eller nästa.
 
Hur går det för alla i sommar? :)

Här går det både framåt och bakåt :p

Fixat bilstol till bebisen. Passade på när dom hade rea på just den vi ville ha så sparade 911 kr på den. Å så hittade jag superbilliga skolväskor till barnen i veckan. Trodde knappt mina ögon när jag såg prislappen. Köpte 3 st och ordinarie pris var 299, 399, 499 kr för dom. Å dom var nedsatta till 59 kr st så fick allihopa för 177 kr och sparade 1020 kr :up:
Så billigt är det inte ens i Ullared för såna här väskor :D

Köpt lite kläder till barnen, bebisen i magen och mannen på rea med. Gillar rea :D
Inga kläder till mig, känns inte lönt med gigantisk bebismage. Jag köper ny garderob till mig i vår istället :angel:

Å bakslaget var att vovven började klia sig som en galning här hemma förra veckan/helgen och ena ögat började se konstigt ut. Ringde vet och var där i onsdags med henne. Diagnos; Öroninflammation, och ögoninflammation pga att hon kliat sig där så mycket :(
Så dit gick 1900 kr, men försäkringen ska ta lite av det. Besöket gick på typ 1400 kr och sen 500 kr mediciner men våran försäkring täcker även mediciner så vi har kommit över självrisken. Så får ringa bolaget och höra med dom hur vi löser det. Har aldrig besökt veterinären och hamnat under självrisken tidigare när det varit läge för att använda försäkringen. Medicinen köpte jag ju på apoteket. Men det är väl bara att skicka in kvittona antar jag?

Men medicinen verkar hjälpa och hon har kunnat vara utan krage på sig idag utan att klia ihjäl sig och ögat ser bättre ut :)

Jag har även jobbat min andra månad på sommarjobbet och får lön om två veckor :up:
 
Ja då, åt helskota denna månad. Hade inget val utan behövde köpa nya skor denna månad. Så kattens försäkring på det = inte mycke pengar kvar. Å nu har någon snott min cykelsadel å jag har inte pengar att köpa någon ny denna månad om jag inte tar av sparpengarna och det vill jag inte.
 
Ja då, åt helskota denna månad. Hade inget val utan behövde köpa nya skor denna månad. Så kattens försäkring på det = inte mycke pengar kvar. Å nu har någon snott min cykelsadel å jag har inte pengar att köpa någon ny denna månad om jag inte tar av sparpengarna och det vill jag inte.

Men vad är det för idioter som snott din sadel på cykeln :rage: :(
Finns det inte någon billig variant på tex Biltema som du kan ha så länge eller det blir för dyrt det med? Eller om du känner någon du kan låna av så länge som inte använder sin cykel just nu?
 
Men vad är det för idioter som snott din sadel på cykeln :rage: :(
Finns det inte någon billig variant på tex Biltema som du kan ha så länge eller det blir för dyrt det med? Eller om du känner någon du kan låna av så länge som inte använder sin cykel just nu?


Blir för dyrt det med tyvärr. Är lärling för tillfället så får ut existensminimum så med skor å kattens försäkring så finns det inte många kr kvar.
 
1 300 kr kvar till övrigt i september månad. Får se om det blir något småsparande eller inte. Är tight med pengar nu eftersom jag går lärling i ett halvår.
Småhandlat lite redan för denna månads pengar, bara rea tills nästa år dock. Sparade in 70 kr på 170, så det var nice.
 
För att bara ha jobbat ungefär tio dagar totalt denna sommar så har jag klarat mig bra. Hade en 80%-ig vikarie-tjänst inom hemtjänsten men jag sade upp mig efter fyra dagar då det verkligen inte funkade.. Fick istället hoppa in lite under Almedalsveckan på studentkåren så en månadshyra tjänade jag in där.
Lever hyfsat snålt under året och hade hyfsat mycket kvar av förra årets sommar-lön så det har inte riktigt gått nöd på mig på så sätt. Så på måndag börjar jag om lite på nytt då CSN't dyker upp igen och saker är tillbaks som vanligt. Kommer som vanligt att försöka spara så mycket pengar som möjligt men med många sy-projekt och några resor inplanerade så ska det här vändas på varenda krona!
 
Sammanfattade precis augusti utgiftsmässigt, har skrivit upp alla utgifter och summan blev skrämmande hög. :eek: Detta trotts inga extra utgifter direkt.
 
Redan september :eek:

Mitt sommarjobb är avslutat och jag är glad att jag orkade genomföra tiden ut med tanke på fysiskt jobb och graviditeten. Avslutade jobbet efter 30 fulla veckor in i graviditeten och vette fan om jag orkat mycket längre än så :p
Nu är jag i vecka 32 och det är prick 2 månader idag tills lilltjejen är beräknad :)

Jag har faktiskt inte gjort så mycket med min lön, förutom att ha satt den på ett konto. Nästa vecka får jag in sista lönen och den åker till samma konto. Men tanken är att spendera en del på nya möbler åt barnen. Dom börjar bli stora och ska byta från 70 till 90 säng och dom ska dom väl kunna ha ett tag sen.
Sen måste dom ha nya skrivbord och även en bokhylla så lite av pengarna lär få vingar rätt snart men till behövliga saker.

Våran vovve blev dålig i somras så jag fick åka med henne till veterinären. Blev behandlad för både ögoninflammation och öroninflammation, stackarn!
Hon blev frisk från det men inte fri från kliandet så vid återbesöket för några veckor sen tog dom allergitest på henne för att se vad hon är allergisk mot.
Veterinären trodde hon är allergisk mot något. Foderutredning startad redan vid första träffen.
Borde väl få svaret under denna eller nästa vecka.

Men fy vad dom har vett att ta betalt för det där jävla blodprovet. 4300 kr innan moms :crazy: :eek:
Tur hunden är rejält försäkrad!

Annars så fyller jag 30 år på lördag och tänkte faktiskt unna mig ett besök hos frisören i veckan. Har inte klippt mig sen innan jag åkte till Kreta med syrran i augusti 2013 så det förtjänar jag tycker jag :)
 
Redan september :eek:

Mitt sommarjobb är avslutat och jag är glad att jag orkade genomföra tiden ut med tanke på fysiskt jobb och graviditeten. Avslutade jobbet efter 30 fulla veckor in i graviditeten och vette fan om jag orkat mycket längre än så :p
Nu är jag i vecka 32 och det är prick 2 månader idag tills lilltjejen är beräknad :)

Jag har faktiskt inte gjort så mycket med min lön, förutom att ha satt den på ett konto. Nästa vecka får jag in sista lönen och den åker till samma konto. Men tanken är att spendera en del på nya möbler åt barnen. Dom börjar bli stora och ska byta från 70 till 90 säng och dom ska dom väl kunna ha ett tag sen.
Sen måste dom ha nya skrivbord och även en bokhylla så lite av pengarna lär få vingar rätt snart men till behövliga saker.

Våran vovve blev dålig i somras så jag fick åka med henne till veterinären. Blev behandlad för både ögoninflammation och öroninflammation, stackarn!
Hon blev frisk från det men inte fri från kliandet så vid återbesöket för några veckor sen tog dom allergitest på henne för att se vad hon är allergisk mot.
Veterinären trodde hon är allergisk mot något. Foderutredning startad redan vid första träffen.
Borde väl få svaret under denna eller nästa vecka.

Men fy vad dom har vett att ta betalt för det där jävla blodprovet. 4300 kr innan moms :crazy: :eek:
Tur hunden är rejält försäkrad!

Annars så fyller jag 30 år på lördag och tänkte faktiskt unna mig ett besök hos frisören i veckan. Har inte klippt mig sen innan jag åkte till Kreta med syrran i augusti 2013 så det förtjänar jag tycker jag :)
Varför har ni valt att inte köpa 90 sängar från början? :) Ingen kritik alls, utan bara nyfiken! :)
 
Varför har ni valt att inte köpa 90 sängar från början? :) Ingen kritik alls, utan bara nyfiken! :)

Ingen fara :)

Vi bodde i ett annat hus när vi köpte sängarna och då delade barnen sovrum (då var dom 1 och 3 år gamla från start) på övervåningen som var rätt litet så då passade 70 sängar bäst.
Dom hade sen sitt lekrum på nedervåningen.
Sen flyttade vi till lägenhet ett tag och tyckte dom kunde behålla sängarna ett tag till för dom rummen var rätt små med.
Sen köpte vi huset vi bor i nu och då var tanken att byta ut hela deras möblemang inom en snar framtid, så då byter vi nu när deras rum är färdigrenoverade :)

Nu kommer vi spara en av sängarna till lilltjejen så får hon ha den i början sen när det är dags för större säng.

Men ungarna är däremot inte så glada i att byta. Dom tycker dom har bra sängar redan så jag får väl köpa nya bara och hoppas på att dom vill sova i dom :p
 
Hejsan, jag känner att det är dags för mig att hoppa in i tråden.
Jag måste lära mig konsten att snåla, speciellt eftersom att vi gick och köpte oss ett hus där vi flyttar in på fredag. Samt att vi utökar vår familj till tre i December. Sambon har fast arbete med en godkänd inkomst, jag arbetar på timmar och kan inte jobba så mycket pga graviditeten och sitter nu och ska söka ang. gravideitetspenning. Om jag blir klok på försäkringskassan vill säga. Min plan har vart att arbeta så länge det går men börjar inse att mitt fysiska mående är ganska viktigt för att kroppen ska orka med allt vad graviditet, diabetes och flytt heter.
Jag har ett arbete med mycket tunga lyft och det fungerar inte riktigt nu och jag kommer från nästa vecka få en sjukskrivning.

På matfronten äter sambon och jag egentligen alldeles för bra, eller vi slösar för mycket. Vi måst elära oss att hålla igen samt planera måltiderna i förväg. Främst för att vi kommer ha en mil till affären men även för ekonomins skull. Vi kommer helt enkelt få börja veckohandla och ha planerade måltider under veckorna, jag tror vi kommer tjäna endel på det. Idag blir det mycket spontanköp.
Vi kommer få kött från min föräldrar i höst/vinter när de bestämt sig för att slakta. Men innan dess blir det endel inköp och sambon behöver matlådor varje vecka och jag börjar tröttna på att alltid äta samma måltider. Jag funderar lite på att ta Linas matkasse varannan vecka, för att få in lite nya rätter i vardagen. Tänker att de är gjorda för 4 personer och vi är 2, det bör bli matlådor på det. Idag lägger vi väl mycket av vår budget på mat. Mycket då sambon är otroligt kräsen så billiga saker som linser och sådant går bort.

Klädmässigt är inget vi lägger några stora pengar på, speciellt inte nu när jag är gravid, hur kul är det att köpa gravkläder? Fått låna endel av en kompis som nyss fick barn och köpt några enstaka tröjor/byxor för att ha något att ha på mig. Sambon har inta handlat många plagg senaste året så han börjar få det behovet, men vi har tänkt att vänta tills rean slår igång på riktigt. Då både han och jag kommit fram till att det faktiskt är värt att köpa tröjor och sådant för lite mer pengar än att bara gå på billighetsbutiker, tex. ullared (har 20 min dit från nya huset). Jag ser inget vidare behov av nya kläder fören efter förlossningen, annat än någon bh.

Vi gjorde ett större inköp igår, till bebis. En begagnad barnvagn Emmaljunga cross country 2009 för 1000:-, den kommer gå fint genom snövallarna på landet :) Vi får en hel del av päronen vad gäller kläder, spjälsäng osv. Så vi sparar in otroligt mycket där.

Jag har som plan att lära mig att baka bröd, jag är själv gluten och äter knappt bröd själv. Men ska försöka lära mig att baka vanligt bröd som sambon kan äta, känns som om det bör vara mkt billigare och nyttigare än köpebröd. Jag gör egen musli och har gjort länge, den är inte ekonomisk men otroligt god och inget socker i. Mycket omtyckt av sambon.

Sedan är hunden ganska oekonomisk men vi har äntligen hittat ett foder som hon gillar och som är bra för henne. så även om vi lägger 6-700:-/säck så är det värt det, för hunden mår bra!
 
Våran vovve blev dålig i somras så jag fick åka med henne till veterinären. Blev behandlad för både ögoninflammation och öroninflammation, stackarn!
Hon blev frisk från det men inte fri från kliandet så vid återbesöket för några veckor sen tog dom allergitest på henne för att se vad hon är allergisk mot.
Veterinären trodde hon är allergisk mot något. Foderutredning startad redan vid första träffen.
Borde väl få svaret under denna eller nästa vecka.

Men fy vad dom har vett att ta betalt för det där jävla blodprovet. 4300 kr innan moms :crazy: :eek:
Tur hunden är rejält försäkrad!

Hur har det gått med hunden?
Har de kollat skabb?

Våran hund kliade sej också sådär (förra sommaren) och fick diagnos öroninflammation., flera kurer senare var han fortfarande inte bra. Åkte till annat sjukhus och man tog rävskabbprov ifallatt men fick omedelbart göra allergitest, tog massa blodprov, och börja med strikt foderutredning tills provsvar kom.
Visade sej vara rävskabb, behandlades och kliet slutade omedelbart!
Dyrt kalas tyvärr (väldigt dyrt men har bra försäkring som tur är!), men med rätt behandling gick det fort att bli frisk! Krya på er!
 
Hur har det gått med hunden?
Har de kollat skabb?

Våran hund kliade sej också sådär (förra sommaren) och fick diagnos öroninflammation., flera kurer senare var han fortfarande inte bra. Åkte till annat sjukhus och man tog rävskabbprov ifallatt men fick omedelbart göra allergitest, tog massa blodprov, och börja med strikt foderutredning tills provsvar kom.
Visade sej vara rävskabb, behandlades och kliet slutade omedelbart!
Dyrt kalas tyvärr (väldigt dyrt men har bra försäkring som tur är!), men med rätt behandling gick det fort att bli frisk! Krya på er!

Jo, hon är kollad för det också.

Dom tog prov från örat på henne och skickade till labb som visade sig vara jästsvamp.
Men dom behandlade henne för ohyra med för att kunna utesluta det och då även strikt diet direkt för att utesluta foderallergi.

Så hon fick medel mot öroninflammationen, salva till ögat, blivit behandlad med advocate i två omgångar nu mot ohyra och så käkar hon kortison.
Men hon kliar ändå :(
Nu är det mindre kli när hon äter medicinen men slutar vi med den så ökar kliandet.
 
Har inte läst hela tråden, men måste säga att det verkar vara så trevlig ton här! Kul!


Själv är jag mammaledig och man badar ju inte i pengar direkt :angel::p
Bakar bröd två gånger i veckan.
Plockade självplocksjordgubbar i somras och gjorde egen saft. Unnar vi oss läsk är det på helger.
Kokar sylt på frysta bär, även köpebär, men ovsett blir det betydligt billigare och är så urenkelt.
Sambon jagar och får ibland ihop lite kött till frysen så vi kan 'spara' pengar där. (=Jaktarrendena kostar ju en hel del, men slipper ju köpa affärskött iaf)
Har köpt (och sålt) endel mammakläder på tradera för att spara lite på kläder som ändå används så kort tid.
Sålt endel kläder som jag inte ..hm...kunnat få på mej igen... efter förlossningen.
Spån till hästarna köps billigt hos lokala sågen.
Handlar gärna på rea överlag då jag inte bryr mej om 'säsongens färg'.

Alltid nåt att starta med iaf! :D
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jo, hon är kollad för det också.

Dom tog prov från örat på henne och skickade till labb som visade sig vara jästsvamp.
Men dom behandlade henne för ohyra med för att kunna utesluta det och då även strikt diet direkt för att utesluta foderallergi.

Så hon fick medel mot öroninflammationen, salva till ögat, blivit behandlad med advocate i två omgångar nu mot ohyra och så käkar hon kortison.
Men hon kliar ändå :(
Nu är det mindre kli när hon äter medicinen men slutar vi med den så ökar kliandet.
Åh :( gud vad jobbigt! Hoppas det blir bättre snart och att ni hittar vad det är! Så himla jobbigt när de inte är friska!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Själv är jag mammaledig och man badar ju inte i pengar direkt :angel::p
Bakar bröd två gånger i veckan.

Jag har aldrig bakat vanligt bröd men ska bannemig lära mig, har du något bra tips på recept där? Jag kan tyvärr inte provsmaka så sambon får helt enkelt äta det jag bakar :devil: Men jag kan ingenting om vanligt brödbak :o
 
I'm back :D

Har två månader med en månadslön nu, precis som samma period förra året. I år har jag det dock lite bättre ställt! Har 12000:- kvar för resten av månaden + nästa (bara mat och en tankning eller två kvar) samt 6000:- i buffert och blir det akut har jag även mitt fotokonto att snylta av. Har skaffat ett till jobb på 25% så jobbar mellan 90-125% i månaden. OB på båda ställena så hoppas på en saftig lön i slutet på oktober :D

Hur som helst så behöver jag börja snåla och spara igen. Dundertunnan är risig igen så hon ska byta stall så att jag har båda hästarna i samma stall, det innebär dock dubbla stallhyror eftersom fåren måste stå kvar i nuvarande stallet. Behöver även lägga till ett annat foder i foderstaten som drar en del pengar. Dock är höförrådet fullproppat i nuvarande stallet, och grovfoder ingår i hyran i nya - så förhoppningsvis drar inte den biten iväg så mycket som det gjorde förra året, då höet jag har bara behöver räcka till fåren i år.

Jag har väl inget specifikt att spara till, men vill få ihop en större buffert. Får in 7500:- till snart, samt hoppas få sålt ett skrivbord, så har en buffert för 1,5 månad, men vill ha en mer stabil buffert om något oförutsett händer.
 
Jag har aldrig bakat vanligt bröd men ska bannemig lära mig, har du något bra tips på recept där? Jag kan tyvärr inte provsmaka så sambon får helt enkelt äta det jag bakar :devil: Men jag kan ingenting om vanligt brödbak :o

Jag gör egentligen så basic det bara går att göra. Har en blandare typ kitchen aid eller liknande. (Annars hade det INTE blivit någon bakning för min del! :cool:)

1.Värmer 5-6 dl vatten i micron till 40 grader. (Blir det för varmt dör jästen, blir det för kallt tar det längre tid att jäsa- jag använder torrjäst)
2. Har i 8-9 dl mjöl av valfri sort i blandaren, ihop med ett paket torrjäst och nån matsked salt och nån matsked socker alt lite sirap (för jäsningen)
3. Blandar allt ordentligt.
4. Pytsar i 1 dl mjöl i taget tills det blir lagom. Jag gör degen ganska lös, den ska hålla ihop men vara lite klibbig så man måste ha (ordentligt med) mjöl på händerna för att ta i den :angel:
5. Gör slarvigt två limpor som får jäsa på en bakplåtspappersklädd plåt i 45 minuter.
6. Omkring 200 grader i ugnen tills innertemperaturen är 94 grader, alternativt låter ihålig när man klappar den 'på magen' (undersidan).

That´s it! :)

'De säger' att man nog ska knåda den igen efter första jäsningen, men jag brukar faktiskt inte göra det om jag inte gör tekakor. Då låter jag klumpen jäsa 30 min, knådar den och kavlar ut den och gör tekakor i valfri storlek, jäser igen. (ca 30min)

Lyxar till det ibland med kanske havregryn, solrosfrön eller linfrön i degen. Kanske lite smält margarin också, särskilt till tekakor. Kanske byter vattnet mot mjölk. Skär tvärränder på ovansidan innan den går i ugnen. Penslar med ägg alt vatten och strör på flingsalt eller havregryn eller vallmofrö eller liknande.
Gör ibland små bullar, ibland en enda stor limpa, ibland skruvar jag dom så de blir tvinnade, ibland gör jag tekakor och ibland större typ rågsiktskakor. Men jag utgår alltid från samma 1-6.
:d:up:
 
Jag gör egentligen så basic det bara går att göra. Har en blandare typ kitchen aid eller liknande. (Annars hade det INTE blivit någon bakning för min del! :cool:)

1.Värmer 5-6 dl vatten i micron till 40 grader. (Blir det för varmt dör jästen, blir det för kallt tar det längre tid att jäsa- jag använder torrjäst)
2. Har i 8-9 dl mjöl av valfri sort i blandaren, ihop med ett paket torrjäst och nån matsked salt och nån matsked socker alt lite sirap (för jäsningen)
3. Blandar allt ordentligt.
4. Pytsar i 1 dl mjöl i taget tills det blir lagom. Jag gör degen ganska lös, den ska hålla ihop men vara lite klibbig så man måste ha (ordentligt med) mjöl på händerna för att ta i den :angel:
5. Gör slarvigt två limpor som får jäsa på en bakplåtspappersklädd plåt i 45 minuter.
6. Omkring 200 grader i ugnen tills innertemperaturen är 94 grader, alternativt låter ihålig när man klappar den 'på magen' (undersidan).

That´s it! :)

'De säger' att man nog ska knåda den igen efter första jäsningen, men jag brukar faktiskt inte göra det om jag inte gör tekakor. Då låter jag klumpen jäsa 30 min, knådar den och kavlar ut den och gör tekakor i valfri storlek, jäser igen. (ca 30min)

Lyxar till det ibland med kanske havregryn, solrosfrön eller linfrön i degen. Kanske lite smält margarin också, särskilt till tekakor. Kanske byter vattnet mot mjölk. Skär tvärränder på ovansidan innan den går i ugnen. Penslar med ägg alt vatten och strör på flingsalt eller havregryn eller vallmofrö eller liknande.
Gör ibland små bullar, ibland en enda stor limpa, ibland skruvar jag dom så de blir tvinnade, ibland gör jag tekakor och ibland större typ rågsiktskakor. Men jag utgår alltid från samma 1-6.
:d:up:

Det ska testas :) tackar!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 322
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 325
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 279

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp