Bukefalos 28 år!

Snålmånad?

Har inte läst hela tråden, men måste säga att det verkar vara så trevlig ton här! Kul!


Själv är jag mammaledig och man badar ju inte i pengar direkt :angel::p
Bakar bröd två gånger i veckan.
Plockade självplocksjordgubbar i somras och gjorde egen saft. Unnar vi oss läsk är det på helger.
Kokar sylt på frysta bär, även köpebär, men ovsett blir det betydligt billigare och är så urenkelt.
Sambon jagar och får ibland ihop lite kött till frysen så vi kan 'spara' pengar där. (=Jaktarrendena kostar ju en hel del, men slipper ju köpa affärskött iaf)
Har köpt (och sålt) endel mammakläder på tradera för att spara lite på kläder som ändå används så kort tid.
Sålt endel kläder som jag inte ..hm...kunnat få på mej igen... efter förlossningen.
Spån till hästarna köps billigt hos lokala sågen.
Handlar gärna på rea överlag då jag inte bryr mej om 'säsongens färg'.

Alltid nåt att starta med iaf! :D


Välkommen hit, och du med @YaHilweh :bump:

Detta är en toppentråd med trevliga människor som vi alla vill försöka förbättra ekonomin på det sättet som passar en själv bäst :)
 
Senaste fyndet gjorde vi i helgen.

Shoppade barnvagn på blocket och lyckades spara 5000 kr på det :)
Fick den vagnen jag spanat på i flera år och från 2014 i toppenskick så det kunde liksom inte bli bättre :up:

Idag skulle jag shoppa lite bebiskläder tänkte jag eftersom jag hade en 50 kr check på Kappahl, men såg sen att sista dagen var igår.
Men jag chansade och frågade expediten om det var helt kört eller om jag fick använda den och det fick jag :bump:
Så först tre betala för två och sen 50 kr extra rabatt på det :D
 
Jag måste också lära mig att snåla. Eller, vara ekonomisk.

Sambon och jag har egentligen båda bra betalt, men akutkontot till djuren har sinat lite, jag vill ha runt 80 000-100 000 där då vi har häst och hundar, men just nu finns det 60 000 på det kontot och jag börjar känna mig lite svettig, tänk om alla djuren behöver opereras samtidigt? Dom är försäkrade men det kostar ju när de är sjuka! Ena valpen var inlagd på en lördag och det gick på 10 000 kr med röntgen, blodprov, dropp och undersökningar. Den andra hunden har immunförsvarsproblem så där kan det dyka upp sjukdomar...

Så Målet är att ha fått upp det till 100 000 innan året är slut. Så jag måste lära mig att inte slösa bort pengarna på onödiga saker. Som skräpmat och godis. Insåg att vi hade köpt skräpmat för 3500 kr förra månaden. :eek: Helt onödiga pengar!
 
Det där med godis alltså! Min last:o Men nu är det på helger isf!

Förut lagade vi inte så mycket mat hemma, köpte från jobbet billiga matlådor (jobbar som kock :D) och vi småhandlade alldeles för ofta och alldeles för ofta därför att 'ikväll är jag sugen på' fastän det fanns annat att laga. Och fastän jag köpt från jobbet så det egentligen fanns mat att äta.
Men nu är det mer struktur hemma. Vi storhandlar och jag gör en grovplanering i affären beroende på vad det finns för billigare klipp eller 'ät snart' eller erbjudanden. Älskar att få ihop mat av 'det som finns' också så vi slänger inte lika mycket längre.:up:
 
Åh :( gud vad jobbigt! Hoppas det blir bättre snart och att ni hittar vad det är! Så himla jobbigt när de inte är friska!

Nu ringde faktiskt veterinären idag så nu vet vi vad som felar.

Inte konstigt stackarn kliar sig!
Hon är atopiker, omgivningsallergiker. Hon hade reagerat på pollen, någon blomma, någon grässort, katt (stackars hund :p) och kvalster. Både förråds och damm. Och det var främst kvalstret hon är allergisk mot så vi ska fixa medicin till henne nu. Normala värden var under 10, och under 20 i vissa fall. Min stackars tjej hade värden på nästan 900 :eek: :crazy: :(
Å så sitter dom i mattorna och hon gör ju så att hon går och gnider huvudet mot mattorna för att klia sig och då slutar det ju klia men så gnider hon in sig i skiten samtidigt, så det är ju inte konstigt att det aldrig slutar klia.

Så nu ska jag bli ännu fattigare. De där medicinen har jag läst är svindyr :wtf:
 
Nu ringde faktiskt veterinären idag så nu vet vi vad som felar.

Inte konstigt stackarn kliar sig!
Hon är atopiker, omgivningsallergiker. Hon hade reagerat på pollen, någon blomma, någon grässort, katt (stackars hund :p) och kvalster. Både förråds och damm. Och det var främst kvalstret hon är allergisk mot så vi ska fixa medicin till henne nu. Normala värden var under 10, och under 20 i vissa fall. Min stackars tjej hade värden på nästan 900 :eek: :crazy: :(
Å så sitter dom i mattorna och hon gör ju så att hon går och gnider huvudet mot mattorna för att klia sig och då slutar det ju klia men så gnider hon in sig i skiten samtidigt, så det är ju inte konstigt att det aldrig slutar klia.

Så nu ska jag bli ännu fattigare. De där medicinen har jag läst är svindyr :wtf:
Katt?
Jag har aldrig hört om hund som är allergisk mot katt?
 
Katt?
Jag har aldrig hört om hund som är allergisk mot katt?

Jo, katt.

Men veterinären lät förvånad med. Hon frågade om jag hade katt hemma men det har jag ju inte. Däremot så brukar min syster ta med sin katt när hon är på besök men det är väl egentligen all kattkontakt hon har, förutom om hon fått syn på den i stallet och sprungit efter någon gång men dom umgås ju inte direkt..
 
Jo, katt.

Men veterinären lät förvånad med. Hon frågade om jag hade katt hemma men det har jag ju inte. Däremot så brukar min syster ta med sin katt när hon är på besök men det är väl egentligen all kattkontakt hon har, förutom om hon fått syn på den i stallet och sprungit efter någon gång men dom umgås ju inte direkt..
Ok tur att ni inte har katt! Så man varit tvungen attvälja mellan katten och hunden
 
Jag måste också lära mig att snåla. Eller, vara ekonomisk.

Sambon och jag har egentligen båda bra betalt, men akutkontot till djuren har sinat lite, jag vill ha runt 80 000-100 000 där då vi har häst och hundar, men just nu finns det 60 000 på det kontot och jag börjar känna mig lite svettig, tänk om alla djuren behöver opereras samtidigt? Dom är försäkrade men det kostar ju när de är sjuka! Ena valpen var inlagd på en lördag och det gick på 10 000 kr med röntgen, blodprov, dropp och undersökningar. Den andra hunden har immunförsvarsproblem så där kan det dyka upp sjukdomar...

Så Målet är att ha fått upp det till 100 000 innan året är slut. Så jag måste lära mig att inte slösa bort pengarna på onödiga saker. Som skräpmat och godis. Insåg att vi hade köpt skräpmat för 3500 kr förra månaden. :eek: Helt onödiga pengar!
Hur klarar man att äta snabbmat för så mycket? Varje dag, flera ggr per dag? :o
 
Hur klarar man att äta snabbmat för så mycket? Varje dag, flera ggr per dag? :o

Jag vet inte, brukar väl bli en hel del. Vi båda glömmer bort att äta mest hela tiden och så blir det så att när vi åker någonstans att vi köper skräpmat/godis/chips osv.

Det är ett under att jag inte är fet.
 
Idag fick jag mitt lönebesked och det var visst glada nyheter :D

Har inte haft en tanke på att jag ska få ut för intjänade semesterdagar, så jag fick några tusenlappar extra :up:

Vilket är bra, för jag fick ångest innan idag när jag tog och shoppade lite för mina andra pengar jag lagt undan.

Imorgon fyller jag ju tant, hela 30 år :p Så jag unnade mig ett besök hos frisören igår. Eftersom jag låter håret växa och bara ville klippa topparna så valde jag faktiskt en annan frisör än den jag brukar gå till, och istället för 500 kr så kostade klippningen 300 kr. Nu hade jag ju en frisyr sist jag klippte mig så håret behövde jämnas men nästa gång jag ska klippa mig så kan min man göra det för nu är det rakt igen (hade en längre bob innan så allt hår var inte jämnlångt) och då behöver jag inte gå till frissan alls :up:
Jag tänker att har man rakt hår så borde väl till å med ens gubbe fixa att klippa det rakt, fast 1 cm kortare bara. Eller är jag ute på farligt vatten där :confused: :nailbiting: :p

Sedan så har jag unnat mig kläder idag. Välbehövliga sådana!
Jag går in i vecka 33 (av 40) i graviditeten i helgen och har fram tills nu enbart köpt 1 par byxor, 3 par leggins och några trosor i en storlek större och nu går det verkligen inte att använda mina vanliga tröjor längre, dom ser ut som magtröjor O_o
Så köpte 4 längre linnen, en långärmad tröja och en kofta så jag har något att ha på mig nu dom sista veckorna :)
Allt från vanliga avdelningen men i större storlekar. Jag älskar ju oversize så jag tänkte smart och valde kläder som funkar sen när magen och överflödiga kilon är borta igen :up:
Jag ville dessutom ha något fint på mig imorgon när jag fyller år :)
 
Det går sådär för mig, fått mitt första jobb efter examen (jippie!) men samtidigt även höga pendlingskostnader.Vi köpte precis en lägenhet och hade två dubbla hyror. Hästen bor visserligen billigare men kräver mer bensin.

Lyckades i alla fall köpa nya möbler utan att röra sparkontot men jösses vad dåliga vi varit på att laga mat hemma :crazy: pengarna springer fort iväg där..

Typ 1500:- kvar denna månaden, i oktober ska vi på (påtvingad) semester (mamma fyller 60 och bjuder på flyg + boende) och i maj blir det bröllop för 90 (?!?!) personer.

Just det, hästen behöver transport och ny sadel också, helst i vår/Sommar.
 
Jag är så himla glad över att rotfruktssäsongen äntligen är här! Nu är kylen fylld av lök, potatis, sötpotatis, morötter och annat gott. Billigt och bra samt går att variera i oändlighet :up:

Jag med :love: körde soppa av varierade slag i en hel vecka och det låter kanske trist men attans vad gott och perfekt mättande det var.

Från att ha spenderat alldeles för mkt pengar under sommaren så har vi nu lyckats få ner min sambos och mina kostnader för mat, boende, etc med 7000 kr i månaden! :o skamligt hur mkt pengar vi har spenderat på mat ute och bra-och-ha saker hela våren:eek:. vi skulle nog kunna pressa ner matkontot ännu lite till. Supertaggad :D!!!!
 
Det här med att flytta och bosätta sig långt ifrån affären ge resultat :D
Jäklar vad inköpen planeras, nu gick vi förvisso back på den ekonomiska biten då jag blev sjukskriven 2-3v innan jag planerade att bli sjukskriven. Som gravid med diabetes är det ganska lätt att få en sjukskrivning.
Nog för att vi sparar de milen på vägen då jag arbetade 7.5 mil hemifrån. Men samtidigt så blir det ett ganska stort inkomstbortfall. Speciellt när sambon har 9mil till jobbet.

Men maten sparas det in på mängder, vi har hittat en butik vi trivs med. Den ligger 2.5 mil bort och vi är där och handlar 1 gång i veckan när vi ändå har vägarna förbi. Behöver vi stödhandla så gör vi det på en mindre ica 8km hemifrån. Om mjölk, grönsaker, frukt eller ås skulle ta slut. Inga spontaninköp utan allt är planerat och väldigt mycket mat görs från grunden, ja i stort sett allt.
Jag bakade vanligt bröd för första gången i mitt liv i dagarna (är gluten), dock i bakmaskin. Men sambon tyckte att det blev riktigt gott, om än aningen för ljust. Följde receptet till punkt och pricka då jag aldrig bakat vanligt bröd innan. Men planen är att baka själv en gång i veckan, två om det skulle behövas. Speciellt då sambon tyckte att det smakmässigt var mycket godare :D

I köttväg handlar vi mycket med kort datum och lägger i frysen. Hittade en färsk kyckling för 16.90 i dagarna, så det blev Jamie olivers kyckling i ugn. Fantastiskt gott och ännu bättre då vi hade de mesta hemma :D Gör mycket storkok för att spara in på lunchköp på jobbet (sambons i detta fall). Han äter dock på donen ibland när han kör hem, men det är oftast för att hålla sig vaken när han jobbat natten/slutat 03.00

Nu måste vi spara pengar till fiber bara. 15.000 vill de ha för det. En kostnad vi inte riktigt räknade med från början, men vi håller efter 1 månad på att få krupp på det mobila bredbandet :p
 
Sambon sover borta i natt.. eller han jobbar 21-07.40 och sedan går han på 15.40 och slutar 03.00 på Lördag morgon. Så jag har dygnet för mig själv. Planen är att koka ärtsoppa, sambon äter inte det så jag lär få ha den för mig själv. Men är det någons om vet om ärtsoppa blir bra om man fryser in det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 322
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 326
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp