Bukefalos 28 år!

Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Man ska nog följa hjärtat. Tråkigt att du haft det tungt. Det är nog så att själen släpar efter i bland.
Kram Anneli

Ja tyvärr är det så men nu känns det som att det lättar igen, det finns faktiskt en sol bland alla mörka moln. Pratade en snabbis med grannen och hon sa att det skulle ordna sej så att Phigalle slapp stå ensam domma veckorna. Dom hade tre ponnyer varav två som phigalle gått med i sommras/höst/vinter så vi skulle höras ikväll och ordna något.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Vad skönt, då måste det ändå kännas lite lättare i en tung stund.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Vad skönt, då måste det ändå kännas lite lättare i en tung stund.

Så otroligt mkt.


Nu har Ricky åkt, sambon tog hand om allt och det bra. Grannen kommer över med sin welshponny nu ikväll och han ska få vara här några veckor. Känns så himla lättande att det ordnar sej med den biten. Nu återstår en sak som ska vara lätt men känns ändå betungande på något vis..att hitta rätt häst. Usch, jag fasar för att åka mil efter mil och titta på hästar som inte stämmer överens med ens föreställningar. Varför kan inte Mr/miss rätt bara finnas där framför näsan som Phigalle gjorde. Med honom så åkte jag och tittade på söndagen,blev störtförälskad och hämtade honom dagen efter. Sedan 3 månader med stegringar,testningar som vilken människa som hellst skulle ha tröttnat på en sådan 1 1/2 årig liten hingst men jag älskade honom och aldrig var stegen tunga till stallet. Jag gjorde allt med glädje för han betydde så mkt för mej och vad har jag inte nu, jo en sådan underbar häst som min Phigalle! Finns det någon mer därute som är som han?

Sorry för stora bilden.

jul012.jpg
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

De är ju många som vet att du letar häst så nått dyker de nog alltid upp.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Är lite nyfiken på varför du vill ha två unghästar? Vad jag förstår så har du både jobb och barn och enligt mig så tar en unghäst mycket tid. Missförstå mig inte, jag är bara nyfiken och vill veta hur du tänker.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Är lite nyfiken på varför du vill ha två unghästar? Vad jag förstår så har du både jobb och barn och enligt mig så tar en unghäst mycket tid. Missförstå mig inte, jag är bara nyfiken och vill veta hur du tänker.

Jag tycker om unghästar för min unghäst hemma är sådan otrolig personlighet som jag aldrig träffat på så det är nod därför. Köpte honom som 1 1/2 åring och nu är han 3. Men nu har jag bestämt mej för att leta efter en äldre som minst är grundriden i skritt,trav och galopp.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Håller med i ditt resonemang. När jag köpte min 3,5-åring var det för att jag ville ha en oförstöd häst så att jag bara kunde skylla på mig själv om det gick dåligt.
Tycker även du gör klokt i att leta efter en inriden häst. Håll oss gärna uppdaterade här om du hittar något.:)
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Håll oss gärna uppdaterade här om du hittar något.:)

Ja är ni intresserade så kan jag självklart hålla er uppdaterade.

Redan i morgon ska vi åka de 18 milen för att titta på ett 8 årigt arabsto utbildad LA dressyr. Jag har resonerat så att om det inte finns någon passande westernriden häst så varför inte leta någon som är lite mer dressyrtränad och sedan fortsätta därifrån med inriktning western, är jag helt ute då?
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Låter ju toppen! Men jag 'kräver' kort från provridningen idag;)
Lycka till!
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Både tråkigt och skönt att höra att du troligen har tagit rätt beslut! Som jag sa tidigare så är det såååå skönt att äntligen ha en okomplicerad häst, efter alla galningar och missanpassade stackare jag ägt tidigare :eek:. Visst vill man dem väl och ge dom ett bra hem, men ibland blir det alldeles för mycket jobb........ Särskilt när det kanske inte handlar om hästen i sig, utan vad de har råkat ut för i tidigare liv :mad:
Så leta på efter den där rätta känslan så ska du se att det löser sig.

ps: och Stenstorp ligger ju inte så många mil bort :angel::angel:. Jag menar om du letar efter hästen med DET :D Du har pm......
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Ja är ni intresserade så kan jag självklart hålla er uppdaterade.

Redan i morgon ska vi åka de 18 milen för att titta på ett 8 årigt arabsto utbildad LA dressyr. Jag har resonerat så att om det inte finns någon passande westernriden häst så varför inte leta någon som är lite mer dressyrtränad och sedan fortsätta därifrån med inriktning western, är jag helt ute då?

Hur gick det med provridningen ?
Angående dressyr riden så har min tränare en dressyrriden arab som hon nu tävlar western på, enda "problemet" hon sagt är att araber har lätt att fastna i den höga formen när dom är dressyr ridna.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Låter ju toppen! Men jag 'kräver' kort från provridningen idag;)
Lycka till!

Kameran är tyvärr sönder,slutade funka under en filmning när jag var på halterkurs,bara tvärt så där och den går inte få igång:cry:
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Hur gick det med provridningen ?
Angående dressyr riden så har min tränare en dressyrriden arab som hon nu tävlar western på, enda "problemet" hon sagt är att araber har lätt att fastna i den höga formen när dom är dressyr ridna.

Det gick helt ok igår. Stoet såg riktigt trevlig ut och var snäll i hantering. Red på ett gärde.Hade lite kort steg i skritten tyckte jag och jag red mkt lösgörande övningar med henne men hon gick med huvudet högt och slappnade inte av förrän första stegen i traven där hon verkade trivas väldigt bra. Hade skön trav,lätt att sitta ner gick i den höga dressyr fomrmen som du skrev och väldigt lätt för mkt kort trav. Lätt för att fatta galopp och lätt att båda öka och minska till riktigt sakta galopp. Hon var inte svår men heller inte lätt för skänkeln men man behövde inte överdriva supermkt med skänkeln vid förflyttning. Hon var lite pigg men ändå lite bekväm av sej så lite av varje. Hoppade till i början tre gånger åt sidan för att testa mej vid ett ställe men det var inga problem att följa med i språnget så att säga, hon hade börjat testat de andra som hade provridit med.
I det stora hela så tyckte jag väldigt mkt om henne, bara att sitta upp och rida men ändå att vidareutveckla. Frågan är om hon skulle passa western?
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Det gick helt ok igår. Stoet såg riktigt trevlig ut och var snäll i hantering. Red på ett gärde.Hade lite kort steg i skritten tyckte jag och jag red mkt lösgörande övningar med henne men hon gick med huvudet högt och slappnade inte av förrän första stegen i traven där hon verkade trivas väldigt bra. Hade skön trav,lätt att sitta ner gick i den höga dressyr fomrmen som du skrev och väldigt lätt för mkt kort trav. Lätt för att fatta galopp och lätt att båda öka och minska till riktigt sakta galopp. Hon var inte svår men heller inte lätt för skänkeln men man behövde inte överdriva supermkt med skänkeln vid förflyttning. Hon var lite pigg men ändå lite bekväm av sej så lite av varje. Hoppade till i början tre gånger åt sidan för att testa mej vid ett ställe men det var inga problem att följa med i språnget så att säga, hon hade börjat testat de andra som hade provridit med.
I det stora hela så tyckte jag väldigt mkt om henne, bara att sitta upp och rida men ändå att vidareutveckla. Frågan är om hon skulle passa western?

Lite hög form är inte ett problem.
Är hästen TRÄNAD LA eller TÄVLAD LA?
Det låter som att hästen hade ngt kort steg i skritt och trav. Sådant går att jobba litet med. Det är bra att hon hade en stabil galopp som gick att öka eller korta mycket lättsamt.
(Du ville ju rida litet reining förstod jag?)

Det är inte särskilt svårt att skola om en välriden dressyrhäst till Western. Snarare ger det litet försprång till dig med en skolad häst från början. Du kan träna dig själv på den skolade hästen som förmodligen förlåter litet mera misstag.
Slipper du göra dem på Phigalle.

Araber brukar kunna gå bra i western så jag hyser inga tvivel att en normal arab är utveckligsbar nog att passa.
Viktigast är att du tyckte om hästen. Och att det kändes bra, inte spännande, läskigt, "woww-igt" eller komplicerat utan bra och bekymmersfritt.

Jag tror det är en sådan typ av häst du behöver.

mvh Eva
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Lite hög form är inte ett problem.
Är hästen TRÄNAD LA eller TÄVLAD LA?
Det låter som att hästen hade ngt kort steg i skritt och trav. Sådant går att jobba litet med. Det är bra att hon hade en stabil galopp som gick att öka eller korta mycket lättsamt.
(Du ville ju rida litet reining förstod jag?)

Det är inte särskilt svårt att skola om en välriden dressyrhäst till Western. Snarare ger det litet försprång till dig med en skolad häst från början. Du kan träna dig själv på den skolade hästen som förmodligen förlåter litet mera misstag.
Slipper du göra dem på Phigalle.

Araber brukar kunna gå bra i western så jag hyser inga tvivel att en normal arab är utveckligsbar nog att passa.
Viktigast är att du tyckte om hästen. Och att det kändes bra, inte spännande, läskigt, "woww-igt" eller komplicerat utan bra och bekymmersfritt.

Jag tror det är en sådan typ av häst du behöver.

mvh Eva

Hästen är tränad LB/LA.
Jag är intresserad av reining,pleasure,trail och ja av allt möjligt. Phigalle passar nog bäst till reining skulle jag tro,han har redan börjat stoppa vid longering det går knappt att få honom att sakta av försiktigt utan han tvärstannar från galopp tex.
Det känndes inte ett dugg läskigt fast hon hoppade åt sidan ibland, jag kände mej trygg på henne. Det känndes som du sa bra och bekymmerfritt.

Här är två filmer på henne när hon tränades av den tränaren som har ridit henne nu i vinter i 3 månader.
www.youtube.com/watch?v=s90s2tun2Yg
http://www.youtube.com/watch?v=sP5w5UZyAUI

funkar dom?
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Jag gillar henne, på filmerna ser hon ut att ha bra skalle samt bekväm att sitta på. Vad mer behöver man :p
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

har kollat på dessa filmer tidigare.
fint sto, men den korta skritten och traven tycker jag mest är sådan pga att hon haft ryttare som bara setat o hållt emot hela tiden, kan nog få ett bra steg på nån /någon månad, så om du efter bara en provridning känner att det känns helt ok eller mer, så fråga om ev en till, eller att få ha henne på prov, men tala gärna om att det kändes så som det gjorde så ska det nog gå bra!
ska du titta på nåra flera?
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

jag har inte hittat någon mer som jag tyckt passa mej men säg gärna till om ni hittar någon. Nu känner jag iaf att runt 146-147 känns som den optimala storleken och heller inte alltför grov då jag har så korta ben.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Jag vill hellst kolla på flera stycken men det känndes ändå så bra med stoet. Jag och en kompis ska åka och provrida henne igen på söndag och hon ska besiktas i veckan ifall vi vill ha henne med hem på prov.
 
Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Tycker hon ser trevlig ut. Och som busigdemon säger så kan du förändra den korta skritten och traven då det är ett ryttarfel. Perfekt att du får ha henne på prov!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 492
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp