Bukefalos 28 år!

"Snökaos"- men bara på min grusväg

Enya

Trådstartare
Jag är trött på vägföreningen som sköter grusvägen där jag bor. Eller inte sköter.

Jag och barnen har gått de ynka 2 km ut till stora vägen, redan när de var riktigt små, jag bäddade ner den yngsta i pulka från hon var några månader gammal och de två äldre fick gå (då var den ena 3 och den andra 4) trots att snön nådde mig till knäna och dem över midjan. Jag har dragit dem i pulka ofta och även mat när jag handlat. Vi har kämpat som tusan under åren här för att ta oss till dagis, och så småningom skola, och jobb i vilket väder som helst. Till och med i snöstorm, typ. Kommer inte jag till jobbet får jag ingen lön för den dagen. Och det är ok någon/några dagar per vinter, när alla andra är insnöade typ. Men när det bara är snökaos på min grusväg och alla andra vägar är jättefina, då tror folk inte på mig.


I går fick jag ett EPkrampanfall. Det sker väldigt sällan, men trots att jag är trött och har ont i huvudet så klarade jag mig bra. Det var alldeles innan barnen gick och la sig så de såg ju det och ställde sedan en fråga till mig.
"Hur ska ambulansen kunna komma hit när det inte plogas som det ska på grusvägen?"

Så det är min fråga till er. Finns det någon lag på att grusvägen ska hållas farbar för räddningstjänsten?
Vad gör man om man måste ringa ambulans och den fastnar? Om någon hinner dö pga det, vad händer då?

Jag ska i dag ringa min hyresvärd. För första gången på över 10 år ska jag klaga till honom på plogningen.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jag är trött på vägföreningen som sköter grusvägen där jag bor. Eller inte sköter.

Jag och barnen har gått de ynka 2 km ut till stora vägen, redan när de var riktigt små, jag bäddade ner den yngsta i pulka från hon var några månader gammal och de två äldre fick gå (då var den ena 3 och den andra 4) trots att snön nådde mig till knäna och dem över midjan. Jag har dragit dem i pulka ofta och även mat när jag handlat. Vi har kämpat som tusan under åren här för att ta oss till dagis, och så småningom skola, och jobb i vilket väder som helst. Till och med i snöstorm, typ. Kommer inte jag till jobbet får jag ingen lön för den dagen. Och det är ok någon/några dagar per vinter, när alla andra är insnöade typ. Men när det bara är snökaos på min grusväg och alla andra vägar är jättefina, då tror folk inte på mig.


I går fick jag ett EPkrampanfall. Det sker väldigt sällan, men trots att jag är trött och har ont i huvudet så klarade jag mig bra. Det var alldeles innan barnen gick och la sig så de såg ju det och ställde sedan en fråga till mig.
"Hur ska ambulansen kunna komma hit när det inte plogas som det ska på grusvägen?"

Så det är min fråga till er. Finns det någon lag på att grusvägen ska hållas farbar för räddningstjänsten?
Vad gör man om man måste ringa ambulans och den fastnar? Om någon hinner dö pga det, vad händer då?

Jag ska i dag ringa min hyresvärd. För första gången på över 10 år ska jag klaga till honom på plogningen.
Jadu Enya, bli inte förvånad om du får mothugg och några kommer tala om för dig att "om man bor på landet kan man inte räkna med att ha lika bra snöröjt som om man bor i stan" :yuck:. Man får uppenbarligen inte ha synpunkter om dålig snöröjning bara för att man bosatt sig på landet, enligt vissa. Jag bor vid en väg som i alla år har snöröjts väldigt dåligt och många är de gånger jag funderat på just samma sak. Allt är ju inte att man ska ta sig ut till jobb och skola på morgonen utan man vill ju även kunna ta sig hit eller ut andra tider på dygnet. Här får vi vara glada om det är snöröjt så vi tar oss ut på morgonen, även om man redan vid 22-tiden på kvällen tycker att det är jättedags att ploga. Och då menar jag att det är 10-20 cm snö på vägen eller kanske ännu mer.
(blir intressant den dagen då grannen nedanför oss inte tar sig ut till sitt jobb - han röjer snö på riksvägarna....)

Jag hoppas att du kan få bättre gehör än jag har fått, var tydlig med att du har en sjukdom som plötsligt kan göra att du behöver nås av ambulans.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Eftersom du hyr och inte äger din fastighet antar jag att det borde vara andra bestämmelser, hyresvärden har väl ett ansvar att man kan ta sig till och från fastigheten? Just med tanke på din sjukdom bör det väl anses som extra viktigt att ambulans kan ta sig till fastigheten, jag tänker det borde ju vara minst lika viktigt att brandbil kan ta sig fram?
Ska bli spännande att se om någon har lagtext som klargör detta!
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Ja, jag räknar med mothugg! "Så är det att bo på landet" är ju en vanlig komentar bland folk har jag märkt. Det är därför jag inte klagat till min hyresvärd förut, men nu tycker jag att det räcker. Här plogades det i går morse, kors i taket. I dag körde vi fast, såg inte så mycket ut, men var vist tillräckligt mycket ändå. Just nu har vi en väg in av 3 som ännu så länge går att köra på. När jag ska hem i kväll riskerar den inte vara farbar mer.

Men så är det att bo på landet va...:yuck:

Jag tänkte på dig när jag hade postat tråden, minns att du haft problem :D
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

När det krånglade hos oss och jag efter några år tröttnade och klagade hos hyresvärden så visade sig att den som fått betalt för att snöröja fuskade något enormt. Hyresvärden bytte entreprenör och plötsligt så fungerade det.

Skulle ha klagat tidigare men ibland är det lätt att vara efterklok.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Eftersom du hyr och inte äger din fastighet antar jag att det borde vara andra bestämmelser, hyresvärden har väl ett ansvar att man kan ta sig till och från fastigheten? Just med tanke på din sjukdom bör det väl anses som extra viktigt att ambulans kan ta sig till fastigheten, jag tänker det borde ju vara minst lika viktigt att brandbil kan ta sig fram?
Ska bli spännande att se om någon har lagtext som klargör detta!

Att det är extra viktigt för mig pga min sjukdom har jag inte tänkt på faktiskt (det var barnen i går som kom med den tanken, smarta ungar :D) utan det är ju viktigt för oss alla, tycker jag. Jag tycker att det är skittrist faktiskt, jag är riktigt trött på det. Snö är fint, det lyser upp i mörkret och är vackert på träden, men nog ger det mig nästan ångest varje gång det snöar, som nu..., och jag vet att det skapar problem för mig, problem som jag inte haft om gubbjävlarna ordnat plogning som sig bör.

Ibland är det lite som att "Oj det snöar, då kör vi ett litet varv", men IQ-badboll, IQ-badboll, vi bor i SKÅNE och i Skåne BLÅSER det och det blåser över hela tiden, så även om det inte snöar på två dagar måste det ju plogas!

Ah, just körde den gula lastaren här! De tror det räcker en gång då och då och inte ens varje dag. Och vet ni vad de gör? det plogar INTe, de kör ett varv.
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
En lastare är ju bredare mellan hjulen än en vanlig personbil och mittfåran har högre snö än en vanlig personbils höjd! Det går ju inte att köra!!!!
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Här är ju en del hus så om det fuskas så skulle det nå fram till vägföreningen. Jag tror bara det handlar om snålhet. Det är ju mestadels äldre som bor här även om det börjar flytta in fler och fler yngre nu med barn....:sneaky:

Men jag tänkte ringa hyresvärden, han borde faktiskt ta upp det med folket. Ska det vara så här egentligen?

Ska jag ringa min chef och säga att jag inte kommer i dag då det snöar och jag inte har nån lust att gå hem med tre trötta barn i kväll... får jag ingen lön kan jag inte betala hyran :sneaky::rage: Gubbjävlar.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jag bor på landet och vår väg plogas rätt så dåligt men inte så katastrofalt som det låter hos dig.
Klart du ska klaga!
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Så det är min fråga till er. Finns det någon lag på att grusvägen ska hållas farbar för räddningstjänsten?

Räddningstjänsten ordnar det genom att ringa efter en traktor eller motsvarande.
När min häst ramlade ner i en betongring så fick de dit både granne med traktorgrävare och veterinär.

Reglerna är annars de som står i vägföreningens stadgar.
Om vägen har statsbidrag så måste den hållas farbar året runt och hela tiden.
Men naturligtvis så tas det hänsyn till det allmänna läget med vädret.

Med allmänna vägar så får man vänta på sin tur.
Vägarna tas i ordning efter hur stora de är.
Lägsta vägnummer först.
Länsvägar med 4 siffror kommer oerhört långt ner på prioriteringslistan.
Vår "Stora" väg här är en länsväg med 3 siffror och den är inte alltid farbar när det snöar och blåser.

Vilket man kan förstå när det ser ut så här på E4an i närheten.
3199743185.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Så det är min fråga till er. Finns det någon lag på att grusvägen ska hållas farbar för räddningstjänsten?
Vad gör man om man måste ringa ambulans och den fastnar? Om någon hinner dö pga det, vad händer då?

Det finns ingen lag på att man måste hålla privat väg farbar för räddningstjänst. Det är upp till dig om du vill ha hjälp när du behöver det. Om utryckningsfordon fastnar på oröjd väg, är det troligtvis du som blir mest lidande av det. Räddningstjänsten får göra som alla andra för att ta sig fram - ta hjälp. Om du dör i väntan på ambulans som fastnat i snödriva, görs naturligtvis en utredning om vad som hänt, men det ger dig inte livet åter.
Eftersom du bor i hyresfastighet, är det din hyresvärds ansvar gentemot dig, att hålla vägen röjd. Eller om ni har annan överenskommelse.

Jag bor vid en prioriterad väg, men inte sjutton hjälper det när det driver igen på bara några minuter. Vem som helst kan fastna även på sån väg.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

*kl*

Min upplevelse är att det är bättre snöröjning på landet än i stan.

Nu bor jag på landet, och den bonden som har snöröjningen är toppen!! Här är ALLTID snöröjt... nån enstaka gång när jag är extra tidig till jobbet så kan det vara oplogat, men oftast är det tipp topp (sen har vi en hel del snödrev, så på vissa ställen driver det igen snabbt men det brukar ändå vara röjt för det mesta).

När jag bodde på Norr i Örebro så var det över huvud taget ingen som röjde på gatorna alls.... man bara lämnade snön och lät bilarna köra ner den. Hopplöst!!

Men Enya - klaga lite och se vad som händer! Så där ska du inte behöva ha det!!
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

bor längs en grusväg och den plogas bra, betydligt bättre än inne i stan och tätorten så jag tycker inte det är "något man får räkna med". Däremot kan jag undra hur de tänker när de kommer och plogar en stund efter att sandbilen kört förbi... Att det kan bli problem efter att de vräkt ner massa snö får man leva med oavsett var man bor, men det låter verkligen ohållbart som ni har det. Du ska absolut klaga och definitivt ta upp det att du förlorar arbetsinkomst och det att en ambulans inte skulle ta sig fram .
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Bor man vid en liten väg i skåne så är det ju något man måste räkna med när snön kommer, det är ju ett val man själv gjort när man bosatte sig där. Alla som bor i skåne vet liksom att snöskrället aldrig ligger stilla här nere eftersom det nästan alltid blåser. Vägarna fyker igen direkt igen efter de är plogade det är liksom så det är, räddningstjänsten här nere är ju fullt medvetna om det och varje vinte händer det ju att de får sätta in bandvagn för att hämta någon. Men är man högriskpatient är det kanske inte det smartaste att bosätta sig så att man vet att man blir insnöad ofta. Lite eget ansvar har man ju också, precis som jag vet några som höggravida valt att tillfälligt när det drog ihop sig hos föräldrar inne i stan för att det var stor risk att bli insnöade då vilket ju inte varit så kul.
Vi är insnöade här ett antal ggr varje år trots 4wd jeep som tar sig igenom mkt. Man lär sig att tänka sig för, inte sätter jag mig tex på en högriskhäst där risken är större än normalt att något händer de dagar drivorna är meterhöga på vägen. På samma sätt har man koll på hur man löser en akutsituation, grannen har tex lastare som klarar mkt och ställer upp och det är skönt att veta om man tex akut behöver komma ut med en sjuk häst. Man får helt enkelt vara lite om sig och kring sig själv om man väljer att bosätta sig så annars får man bo inne i samhället eller vid någon av de stora vägarna som snöröjs flera gånger i timmen.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

På det trettonde skedde det. :crazy: :banghead: :D

Fast det är ju sant. Även här i Värmland driver vägarna igen bums i det här vädret. Det är otroligt mycket värre i Skåne!

Självklart ska snöröjarna göra sitt jobb. Men i blåst är det verkligen inte enkelt. Oftast hinner man inte varvet runt förrän det är oframkomligt i början av sträckan.

Det finns en anledning till att Trafikverket utfärdar varningar och ber folk stanna hemma i dåligt väder.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Värst är det ändå i Stockholm innerstad där det inte finns någon plats för att lägga snön.
Så jag tycker nog att det inte är ett fenomen för att "bo på landet".
Jag har kört buss i Stockholm innerstad i snökaos och det är inte att leka med kan jag berätta.

Så man kan väl sammanfatta med att:
"I snökaos så lyckas inte snöröjning alltid hålla alla vägar öppna och de tar vägarna i prioriteringsordning."
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jo, men TS är ju insnöad även när alla andra vägar är ok. Då kan det knappast handla om att det driver igen. Då skulle väl inte bara hennes väg driva igen kan jag tycka.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Fast det är ju sant. Även här i Värmland driver vägarna igen bums i det här vädret. Det är otroligt mycket värre i Skåne!

Självklart ska snöröjarna göra sitt jobb. Men i blåst är det verkligen inte enkelt. Oftast hinner man inte varvet runt förrän det är oframkomligt i början av sträckan.

Det finns en anledning till att Trafikverket utfärdar varningar och ber folk stanna hemma i dåligt väder.

Sa jag något emot det? Nä. Men det fanns ett par andra som gjorde det men naturligtvis är det mig du svarar. :banghead:
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Sa jag något emot det? Nä. Men det fanns ett par andra som gjorde det men naturligtvis är det mig du svarar. :banghead:

Nja det var mest dina smileys som fick igång mig ;).

Självklart ska det inte vara sämre för att man bor på landet, och om alla andra vägar är öppna så ska TS också vara det. MEN det ÄR svårt att hålla öppet, det är så förb-t lätt att skylla på snöröjarna. Många gånger jobbar de dygnet runt (min sambo kom nyss innanför dörren efter fjärde-femte natten i traktor) och jouren klarar helt enkelt inte upp det.

Blåst är helt hopplöst.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Enskild väg med vägförening får på många håll klara sig själv.
Jag bor i Karlstads kommun och här sköter kommunen väghållet även på enskilda vägar om de är tillräckligt långa.

Självklart är det min lilla grusväg, vi är fyra hushåll som hör till den vägsnutten, som plogas sist när det snöar. Det tycker jag är rätt.
Tack och lov driver det inte så hårt här - min uppfartsväg är värst men den är ju inte mer än 150 meter lång och uppenbarligen mitt eget problem.

Å andra sidan kan jag med lite god vilja gå till jobbet (fast det tar nog 45 minuter så jag är lat och kör bil vilket tar 5-10 minuter). Det har inte hänt på lite drygt fyra år att snöröjningen varit "för dålig" för mina krav. Det värsta har nog varit 30-40 cm innan de hunnit ploga just den vägsnutten, men då beror det ju på att det snöat mycket och de som tidigare påpekats tar de stora vägarna först.

Om man har valt att tillåta stora snödjup innan plogning inom vägföreningen så är det nog inte mycket att göra åt - mer än att klaga för hyresvärden som dock inte är ensam om beslut om vilken "nivå" som ska hållas.

När jag var liten, fick mina kusiner som bor på Brålandaslätten i Dalsland ofta vara hemma från skolan pga snökaos. Vi snöade aldrig inne. Skillnaden var att vi fick visserligen mer snö, men hos dem drev snön över den öppna slätten och "satte igen" vägarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 082
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp