Bukefalos 28 år!

"Snökaos"- men bara på min grusväg

Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Kl
Angående Skåne, vägförening och grusväg. Jag bor vid en 2 km lång grusväg och det blåser igen på nolltid, men vi har avtal med en bonde som skottar grusvägen, gårdsplanerna och inte bara 2 ggr om dagen. I går morse så kom han kl 5 och skottade vår gård och skottade bort alla vallarna vid vägen. Så fort det blåser och snöar så kör han runt på "sina vägar, har han inte tid så är det sonen som åker runt (otrolig unge att köra lastare, han skrapar och lagar vägarna här också :p).

Så att bara för att man bor i Skåne och på landet så behöver man inte bli insnöad. Har endast blivit insnöad från skola när bussen inte kört på andra vägar.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Fast frågan är ju om det är rimligt att det är så överallt, och vad det egentligen kostar?
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

*KL*
Det här med vägar som sätts igen av vinddrivor...
På stenåldern, fram till för sådär tjugo år sen, var det ju vanligt med snöstaket. Såvitt jag minns fanns det snöstaket längs både stora och små vägar, som tog hand om väldigt mycket av problemen med vinddrivor. De senaste 5-10 åren kan jag nog räkna de snöstaket jag sett på ena handens fingrar. Och vägarna blåser förstås igen. Har snålheten (väghållarnas) återigen bedragit visheten?
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

*KL*
Det här med vägar som sätts igen av vinddrivor...
På stenåldern, fram till för sådär tjugo år sen, var det ju vanligt med snöstaket. Såvitt jag minns fanns det snöstaket längs både stora och små vägar, som tog hand om väldigt mycket av problemen med vinddrivor. De senaste 5-10 åren kan jag nog räkna de snöstaket jag sett på ena handens fingrar. Och vägarna blåser förstås igen. Har snålheten (väghållarnas) återigen bedragit visheten?

I mitt geografiska område används dessa snöstaket (orangea nät) vid känt blåshål vid vältrafikerad väg. De stolpade ner dem häromdagen, men nu är snön över dem så de inte syns längre.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Den frågan har faktiskt varit uppe i vår vägförening. Snöstaketen behöver sättas på åkrarna som ibland är höstsådda och ibland ska plöjas direkt efter nyår, därför är det inte alltid populärt.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jo, men TS är ju insnöad även när alla andra vägar är ok. Då kan det knappast handla om att det driver igen. Då skulle väl inte bara hennes väg driva igen kan jag tycka.

Det är rätt stor skillnad på intensitiviteten i snöröjningen runt omkring malmö jämfört med vad man kan anse man kan kräva på en liten grusväg mitt ute på landet mitt i skåne.
I den andra tråden skrevs det om väldigt mkt större vägar än en liten grusväg vägar som är trafikerade av 1000 tals bilar varje dag även om de inte är stora europavägar, klart att dessa hålls efter på ett helt annat sätt.
De flesta av oss som sitter vid igendrivna småvägar bryr oss liksom inte ens om att kommentera för vi vet att det är något vi får räkna med.
Vår väg tex som är betydligt större än en liten grusväg har inte varit farbar mer än korta stunder de sista dagarna. Man lär sig när man bor så här att måste man ut och handla något så sticker man på stuts när man ser plogen och sen håller man alla tummar att man lyckas ta sig hem igen annars får man gå hem sista biten och hämta bilen nästa gång man ser plogen passera.
Hade det varit ett måste att kunna ta sig ut härifrån varje dag, ja då hade vi aldrig bosatt oss här för det vet man på förhand att det inte gör det är alltid ett antal dagar varje vinter man sitter fast.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jag har bättre snöröjning hemma på landet än på jobbet i stan ;)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Men det beror ju på hur vägföreningen sköts, och vilken standard man däri enats om.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Min sambo sköter vägen häromkring, men ibland finns det vissa ställen av vägen där det "yr" igen direkt, men han har sagt till boende att ringa om det är några problem. Den ena ringde i förrgår så han åkte dit och fixade till det...

Skadar ju inte kanske att fråga din hyresvärd?!
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Hemkommen efter en tur på Rv 25, den del som är länets mest trafikerade väg, och har förvånats över att det inte var plogat ens där. I vänsterfilen, på de tvåfiliga avsnitten, var det drygt 1 dm snömodd, så ingen försökte ens att köra förbi de bilar som körde långsammast...
Här har inte plogats på några dagar, men det är ju som vanligt. Så länge det är under 10 cm funkar det rätt okej. Återstår att se bara hur mkt snö vi hinner få innan plogen kommer.
Reglerna är annars de som står i vägföreningens stadgar.
Om vägen har statsbidrag så måste den hållas farbar året runt och hela tiden.
Men naturligtvis så tas det hänsyn till det allmänna läget med vädret.

Med allmänna vägar så får man vänta på sin tur.
Vägarna tas i ordning efter hur stora de är.
Lägsta vägnummer först.
Men gör du inte en tankevurpa nu?
Det är ju givetvis olika entreprenörer som ansvarar för olika vägavsnitt, det är knappast så att de som röjer riksvägarna smiter in på de mindre vägarna och röjer dem sen när de är klara...
Det som skiljer är hur mycket snö det får vara på vägen innan det måste röjas.
Självklart ska det inte vara sämre för att man bor på landet, och om alla andra vägar är öppna så ska TS också vara det. MEN det ÄR svårt att hålla öppet, det är så förb-t lätt att skylla på snöröjarna. Många gånger jobbar de dygnet runt (min sambo kom nyss innanför dörren efter fjärde-femte natten i traktor) och jouren klarar helt enkelt inte upp det.
Problemet är ju när man VET vad entreprenören har åtagit sig. Har man en runda som normalt tar 2-3 timmar och vid mycket snö någon timme till, så kan jag inte tycka att det är för mycket begärt att det plogas 2 ggr/dygn om det faller stora mängder snö. Har man inte tid så det räcker ens till det, så är ju frågan varför man har åtagit sig snöröjningen...
(där vi bor är det entreprenören själv som avgör när han ska köra ut)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Det är ju givetvis olika entreprenörer som ansvarar för olika vägavsnitt,
Inte alltid.
De enskilda förarna hyrs in av större entreprenörer och åker dit det betalar bäst när de blir utringda.
De har egna maskiner.


... det är knappast så att de som röjer riksvägarna smiter in på de mindre vägarna och röjer dem sen när de är klara...

Jodå det händer.
Bästa kunden först och sedan mera om man hinner.
När det gäller länsvägar så är det ännu mera så.
Det gäller att få ut mesta möjliga ut det "Vita Guldet".

Och när alla är utringda så kan småvägarna bli utan tills att de är färdiga med de större vägarna.
Ingen tankevurpa alls.
Utan en sann berättelse från en entreprenör.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Min klass 3 väg plogas före klass 1 vägen här. Men jag tror det beror på den som har ansvaret för klass 3 vägen, det är inte Svevia som kör den. De startar från samma ort som jag, det märks när man åker åt "fel" håll :D
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Det kanske var ett tag sedan du fick höra denna andrahandsberättelse,

Det handlar inte om storlek på vägen, det handlar om hur trafikerad den är. Och om hur många centimeter snö det är på vägbanan, oavsett vilken väg det gäller.
http://www.trafikverket.se/Foretag/...aghallning/Nar-kommer-plogbilen-till-din-vag/

Inte länge sedan alls.
När snöröjarna har tagit slut så har de.
Det spelar liksom ingen roll vilka bestämmelserna är om det inte finns flera som kan ploga.

Detta gäller naturligtvis bara vid snökaos.
När läget är mera normalt vinter och plogarna räcker till så fungerar det ju som i länken du lagt in.

Om inte resurserna räcker till så måste man prioritera.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Det är just prioriteringar man gör. Men det sker inte slumpmässigt oavsett vad dina andrahandskällor säger.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jo den enskilde entreprenören som blir inringd av den större entreprenören väljer ju alldeles själv vem han vill ploga åt i snökaoset.
Han, för det är oftast en han, kan välja att säga nej och ligga kvar i sängen också.
Det är bara entreprenören med kontraktet som har ansvaret.
Och räcker inte snöröjarna till så gör de inte.
Den enskilde utan kontrakt kan ju välja att han i stället skall åka och ploga åt grannarnas vägförening.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

jag vet inte vilken värld du lever i, men i min del av landet är snöröjarna kontrakterade på sitt respektive område, som de ser till att få röjt. Den som börjar hoppa mellan områden för att någon annan behöver henom bättre, den riskerar också att bli av med den lönsamma snösvängen helt och hållet.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

När det är snökaos så behöver entreprenörerna med kontrakt de fria snöröjarna mera än vad snöröjarna behöver dem.
Ni verkar inte förstå hur många som ställer upp för att röja snö bara för att vara snälla utan att de behöver det för sin försörjning.
De kör i kyla och mörker på besvärliga tider bara för att folk skall komma fram på vägarna.
De har råd att vända sig på andra sidan i sängen och sova vidare.
Men då så skulle ni komma fram ännu sämre på vägarna i snöovädret.
Och det gör att de masar sig upp och kör sina fordon i alla fall.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jag tror inte du har en aning om vad du pratar om. Vet du vad bladen kostar, vet du överhuvudtaget hur anbudsbeställningarna har för kravspecar? Nej. Snösvängen på allmänna vägnätet är bundet till stränga krav och mål. Det hafs du pratar om kanske är gällande på privata nät ute i buskarna, men inte anbudsbeställd snösväng.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 088
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp