Bukefalos 28 år!

"Snökaos"- men bara på min grusväg

Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

De jag känner som röjer har tom GPS i traktorn som loggar rundan, för att se att de verkligen tagit det de ska.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Fast frågan är ju om det är rimligt att det är så överallt, och vad det egentligen kostar?

Det blir ju, som alltid, slutkunden som får betala.

Jag hyr ut ett hus.
ca 1200 meter skogsväg dit.
Hyran är exklusive el o värme och snöröjning.
Hyresgästen ringer när han vill ha plogat,

Funkar bra, eftersom jag i vilket fall plogar den andra vägen åt mig själv när det behövs, så i 9 fall av 10 sitter jag redan i traktorn.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Den frågan har faktiskt varit uppe i vår vägförening. Snöstaketen behöver sättas på åkrarna som ibland är höstsådda och ibland ska plöjas direkt efter nyår, därför är det inte alltid populärt.

Återigen en förhandlingsfråga.
olägenheten för åkerns ägare står då vägföreningen för...
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

När det är snökaos så behöver entreprenörerna med kontrakt de fria snöröjarna mera än vad snöröjarna behöver dem.
Ni verkar inte förstå hur många som ställer upp för att röja snö bara för att vara snälla utan att de behöver det för sin försörjning.
De kör i kyla och mörker på besvärliga tider bara för att folk skall komma fram på vägarna.
De har råd att vända sig på andra sidan i sängen och sova vidare.
Men då så skulle ni komma fram ännu sämre på vägarna i snöovädret.
Och det gör att de masar sig upp och kör sina fordon i alla fall.

Men det är inte snökaos nu (tågen går ju till och med :p). :)

kl

Problemet är inte när det ÄR kaos, absolut inte, då klagar jag inte ett dugg. Jag klagar när det inte är kaos, när de större vägarna här omkring är fina att köra på.

Jag har inte nämnt en enda gång hur ofta det plogas på min väg. Ändå tas det för givet här i tråden att det är jag som är gnällig. Det plogas inte ens en gång per dygn. Kommer plogaren två gånger på ett dygn så tappar jag hakan, men visst har det hänt- när det ÄR kaos KAN det inträffa. Sådana dagar då det varnas för att ut och köra och att man bör stanna hemma och tågen inte går. De dagarna har jag inget emot att vara insnöad för så himla ofta på en vinter sker det inte och jag är hellre hemma än riskerar någons liv.

När vägarna häromkring är fina och jag ringer chefen och skolan och säger att jag är insnöad, då tror de inte på mig!! Inte ens de som själv bor på landet och alltså vet hur det är att bo på landet i Skåne tror på mig. De jag går i skola med kommer från hela Skåne, många av dem bor alltså på landet och många gånger kommer de som bor längst bort mitt ute i vildmarken till skolan medan jag sitter hemma och är "insnöad". Inte konstigt att det möts med skepsis när jag säger att jag inte kan komma nånstans.

När jag har åkt på andra grusvägar här så förvånas jag av att de är så fina, medan min inte är det.

Det är en vägförening som sköter det, inte kommunen. Har snöröjaren inte tid att sköta om de åtaganden han tagit på sig så får han ju sålla lite bland dem istället för att misssköta dem. Nej, jag tror snarare på snålhet hos vägföreningen här. Det har varit tvister förut pga vägskötseln och snöröjningen har i många år mellan olika grannar. Det var till och med så att den som skötte om plogningen inte plogade alls på den biten där den andra grannen bor på (samma som jag och en till ). Den biten plogas fortfarande sämre än den andra, men det har blivit bättre sedan sommarstugefamiljen sålde sin stuga till ett ungt par som bor där hela året, nu med två barn.

Det plogas alltså överlag inte två gånger om dagen här. det händer bara några få gånger per år och då när det har varit kaos på riktigt överallt och inte bara hos mig. Det plogas inte ens en gång om dagen här trots att det blåser. Då och då kör grannen med sin fula gula lastare och anser att det räcker fint. Ibland sker inte ens det en gång om dagen. Men vet ni. OM det hade plogats en gång om dagen så hade det inte varit så mycket snö på vägen, även om det varit mycket så hade det många gånger gått att köra i alla fall. Om då grannen hade kommit med sin fula leksak och kört ett varv så hade det nog funkat bättre. Istället för att låta vägen vara till största delen oplogad. Det bor liksom fler än gamla gubbar och tanter utan jobb här nu ju.

Ordföraren i vägföreningen har rätt stor röst tydligen, det han tycker så blir det. Det är han med den gula fula lastaren.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Men det är inte snökaos nu (tågen går ju till och med :p). :)

kl

Problemet är inte när det ÄR kaos, absolut inte, då klagar jag inte ett dugg. Jag klagar när det inte är kaos, när de större vägarna här omkring är fina att köra på.

Jag har inte nämnt en enda gång hur ofta det plogas på min väg. Ändå tas det för givet här i tråden att det är jag som är gnällig. Det plogas inte ens en gång per dygn. Kommer plogaren två gånger på ett dygn så tappar jag hakan, men visst har det hänt- när det ÄR kaos KAN det inträffa. Sådana dagar då det varnas för att ut och köra och att man bör stanna hemma och tågen inte går. De dagarna har jag inget emot att vara insnöad för så himla ofta på en vinter sker det inte och jag är hellre hemma än riskerar någons liv.

När vägarna häromkring är fina och jag ringer chefen och skolan och säger att jag är insnöad, då tror de inte på mig!! Inte ens de som själv bor på landet och alltså vet hur det är att bo på landet i Skåne tror på mig. De jag går i skola med kommer från hela Skåne, många av dem bor alltså på landet och många gånger kommer de som bor längst bort mitt ute i vildmarken till skolan medan jag sitter hemma och är "insnöad". Inte konstigt att det möts med skepsis när jag säger att jag inte kan komma nånstans.

När jag har åkt på andra grusvägar här så förvånas jag av att de är så fina, medan min inte är det.

Det är en vägförening som sköter det, inte kommunen. Har snöröjaren inte tid att sköta om de åtaganden han tagit på sig så får han ju sålla lite bland dem istället för att misssköta dem. Nej, jag tror snarare på snålhet hos vägföreningen här. Det har varit tvister förut pga vägskötseln och snöröjningen har i många år mellan olika grannar. Det var till och med så att den som skötte om plogningen inte plogade alls på den biten där den andra grannen bor på (samma som jag och en till ). Den biten plogas fortfarande sämre än den andra, men det har blivit bättre sedan sommarstugefamiljen sålde sin stuga till ett ungt par som bor där hela året, nu med två barn.

Det plogas alltså överlag inte två gånger om dagen här. det händer bara några få gånger per år och då när det har varit kaos på riktigt överallt och inte bara hos mig. Det plogas inte ens en gång om dagen här trots att det blåser. Då och då kör grannen med sin fula gula lastare och anser att det räcker fint. Ibland sker inte ens det en gång om dagen. Men vet ni. OM det hade plogats en gång om dagen så hade det inte varit så mycket snö på vägen, även om det varit mycket så hade det många gånger gått att köra i alla fall. Om då grannen hade kommit med sin fula leksak och kört ett varv så hade det nog funkat bättre. Istället för att låta vägen vara till största delen oplogad. Det bor liksom fler än gamla gubbar och tanter utan jobb här nu ju.

Ordföraren i vägföreningen har rätt stor röst tydligen, det han tycker så blir det. Det är han med den gula fula lastaren.

Beställ egen röjning utöver den som föreningen beslutat om, då funkar det garanterat
Bor ni fler som klagar över snöröjningen så slå er ihop...det blir ju billigare för då.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Bor man vid en liten väg i skåne så är det ju något man måste räkna med när snön kommer, det är ju ett val man själv gjort när man bosatte sig där. Alla som bor i skåne vet liksom att snöskrället aldrig ligger stilla här nere eftersom det nästan alltid blåser. Vägarna fyker igen direkt igen efter de är plogade det är liksom så det är, räddningstjänsten här nere är ju fullt medvetna om det och varje vinte händer det ju att de får sätta in bandvagn för att hämta någon. Men är man högriskpatient är det kanske inte det smartaste att bosätta sig så att man vet att man blir insnöad ofta. Lite eget ansvar har man ju också, precis som jag vet några som höggravida valt att tillfälligt när det drog ihop sig hos föräldrar inne i stan för att det var stor risk att bli insnöade då vilket ju inte varit så kul.
Vi är insnöade här ett antal ggr varje år trots 4wd jeep som tar sig igenom mkt. Man lär sig att tänka sig för, inte sätter jag mig tex på en högriskhäst där risken är större än normalt att något händer de dagar drivorna är meterhöga på vägen. På samma sätt har man koll på hur man löser en akutsituation, grannen har tex lastare som klarar mkt och ställer upp och det är skönt att veta om man tex akut behöver komma ut med en sjuk häst. Man får helt enkelt vara lite om sig och kring sig själv om man väljer att bosätta sig så annars får man bo inne i samhället eller vid någon av de stora vägarna som snöröjs flera gånger i timmen.

När vi (jag och min man) flyttade hit för över 10 år sedan hade jag inte fått min epilepsidiagnos. Men det kanske jag borde ha tänkt på?
Olyckor kan hända oavsett diagnos eller ej. När du står och saltar din trappa kan du råka trampa snett och bryta ett ben. Eller mina gamla grannar som är över 90 år skulle råka få en hjärtinfarkt.

Jag har lärt barnen att de ska ringa efter ambulans om ett av mina anfall varar i 5 minuter. Det tar ju en stund innan en ambulans kan komma fram och om den då måste stanna utanför grusvägen och ringa efter lämplig traktorägare för att få hjälp att ta sig in ja då har det helt plötsligt gått rätt lång tid, onödigt lång tid. Och om grannen fått en hjärtinfarkt är han nog rätt död vid det här laget.

Jag tycker att det är lite att snålheten bedrar visheten. De som beslutar i vägföreningen, de kan ju själv behöva ambulans en dag. De är ju inte unga längre.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Beställ egen röjning utöver den som föreningen beslutat om, då funkar det garanterat
Bor ni fler som klagar över snöröjningen så slå er ihop...det blir ju billigare för då.

Tur du la till sista meningen, för jag var på väg att fråga dig om du ville betala det för mig. Jag har inte råd....

Problemet är att folk är bra på att beklaga sig men ställer inga direkta krav. Jag har surat över det här i 10 år och det är först nu jag tänkte ringa min hyresvärd och be honom om att försöka ordna bättre/mer plogning.:o
Det rör sig om 9 hushåll, varav 5 är pensionärer, 1 har gångavstånd till stora vägen och bussen, och så jag och 2 barnfamiljer till.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

När det är snökaos så behöver entreprenörerna med kontrakt de fria snöröjarna mera än vad snöröjarna behöver dem.
Ni verkar inte förstå hur många som ställer upp för att röja snö bara för att vara snälla utan att de behöver det för sin försörjning.
De kör i kyla och mörker på besvärliga tider bara för att folk skall komma fram på vägarna.
De har råd att vända sig på andra sidan i sängen och sova vidare.
Men då så skulle ni komma fram ännu sämre på vägarna i snöovädret.
Och det gör att de masar sig upp och kör sina fordon i alla fall.
Fast nu är du ändå ute på cykeltur.
De där frivilliga är väl jättebra att de finns (OM de finns), men man kan inte hänga upp den grundläggande röjningen på okontrakterade snöröjare. ALLA områden har någon som ansvarar för att det ska bli röjt, inom given tidsram och denna någon ska se till att den har tillgång till tillräckligt många snöröjare och maskiner för att kunna uppfylla sina åtaganden inom den givna tidsramen, vid ett "normalt" snöväder.
OM det sen blir ett riktigt :devil: oväder, det är DÅ reservgubbarna rings in. Men det är liksom inte det vi avhandlar i den här tråden...
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

bor längs en grusväg och den plogas bra, betydligt bättre än inne i stan och tätorten så jag tycker inte det är "något man får räkna med". Däremot kan jag undra hur de tänker när de kommer och plogar en stund efter att sandbilen kört förbi... Att det kan bli problem efter att de vräkt ner massa snö får man leva med oavsett var man bor, men det låter verkligen ohållbart som ni har det. Du ska absolut klaga och definitivt ta upp det att du förlorar arbetsinkomst och det att en ambulans inte skulle ta sig fram .

på den här grusvägen varken sandas eller saltas det. Så det vanliga skånevädret med regn sedan is sedan regn sedan is gör ju att grusvägen många gånger och under flera dagar kan vara blankpolerad is över hela vägen.

Att det snöar och ställer till det får man leva med, men att vara insnöad/inisad en stor del av en SKÅNSK vinter är ju lite överdrivet :D Faktiskt! :)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Nej, som trådens rubrik, det är snökaos BARA på min grusväg, medan det är fint på andra ställen. :D

Jag har full förståelse för att snö ställer till det för alla och en var. Till och med för tågen.

Jag är på fruktansvärt gräsligt humör i dag och har fortfarande huvudvärk så jag har råkat tänka lite elaka tankar i dag! :o:sneaky: Hade jag haft en traktor hade jag bara plogat till mig och råkat ploga ner vissa grannars postlådor, så som de råkat ploga ner min ibland :D Eller tappat lite snö över deras yttertrappa. Oups!! Eller trängt ner deras bil i åker för att jag skulle komma fram! :D Och VÄGRAT dra upp dem igen.....:rage: Hade de inte varit så dyra hade jag köpt en!

Nej, jag ska vara snäll! Sånt där gör inte jag. Som tur är. Jag är faktiskt en god granne!! ( Som inte vet vad flera av grannarna heter eller ens hur de ser ut... vilken bil de har kan jag dock berätta)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Klart du ska få tänka dina elaka tankar, det är en säkerhetsventil och det är nyttigt att pysa lite ånga när man är arg. :)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

OM det sen blir ett riktigt :devil: oväder, det är DÅ reservgubbarna rings in. Men det är liksom inte det vi avhandlar i den här tråden...

Både ja och nej.
Det är ju olika vid normalfallet och kaosfallet.
Alla får problem när det är kaos.
Om det inte är kaos så brukar det ju reda ut sig.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Det är en vägförening som sköter det, inte kommunen. Har snöröjaren inte tid att sköta om de åtaganden han tagit på sig så får han ju sålla lite bland dem istället för att misssköta dem. Nej, jag tror snarare på snålhet hos vägföreningen här.

Jo så är det säkert.
Eller girigheten.
Vägföreningens pengar kommer in ändå och extrapengarna från andra vägar gör inte det.

Försök att ta reda på om vägen har statsbidrag för om den har det så skall den hållas öppen.
Annars så är det stadgarna som gäller.
Det finns vägar utan krav på öppethållande vintertid.

Vägföreningar kan kan vara rena kriget om medlemmarna har mycket olika behov.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Tur du la till sista meningen, för jag var på väg att fråga dig om du ville betala det för mig. Jag har inte råd....

Problemet är att folk är bra på att beklaga sig men ställer inga direkta krav. Jag har surat över det här i 10 år och det är först nu jag tänkte ringa min hyresvärd och be honom om att försöka ordna bättre/mer plogning.:o
Det rör sig om 9 hushåll, varav 5 är pensionärer, 1 har gångavstånd till stora vägen och bussen, och så jag och 2 barnfamiljer till.

Att ploga 2 km väg , ja det går väl på ngn kvart.
Med framkörning 1 timme då = 600:-
runt en femtiolapp per hushåll och gång utöver det vägföreningen anser.
det kan det ju vara värt, jämfört med och pulsa i snön.

Om du inte har råd och de andra inte vill betala..så vem ska då stå för kostnaden? Inte entreprenören i alla fall. Alltså blir det inte gjort.
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jo så är det säkert.
Eller girigheten.
Vägföreningens pengar kommer in ändå och extrapengarna från andra vägar gör inte det.

Försök att ta reda på om vägen har statsbidrag för om den har det så skall den hållas öppen.
Annars så är det stadgarna som gäller.
Det finns vägar utan krav på öppethållande vintertid.

Vägföreningar kan kan vara rena kriget om medlemmarna har mycket olika behov.
Nja allmänheten har rätt att färdas på den, men så vitt jag vet så tar inte lagstiftaren upp snöröjningen. Det liksom vägunderhållet avgör ju vägsamfälligheten. Statsbidraget gör ju bara att föreningen inte får stänga vägen för trafik
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Att ploga 2 km väg , ja det går väl på ngn kvart.
Med framkörning 1 timme då = 600:-
runt en femtiolapp per hushåll och gång utöver det vägföreningen anser.
det kan det ju vara värt, jämfört med och pulsa i snön.

Om du inte har råd och de andra inte vill betala..så vem ska då stå för kostnaden? Inte entreprenören i alla fall. Alltså blir det inte gjort.

JAG betalar inget till vägföreningen. Det gör min hyresvärd. Precis som att han betalar sotningen, sophämtningen och avloppstömningen. Med andra ord är det han som får ta upp det med vägföreningen och komma överens, om det då blir att jag får betala extra för fler gånger så får han väl höja hyran. Å andra sidan, extra- är det att ploga en gång om dagen? Då blir 50 kr per gång fort en jäkla massa pengar på en månad.

Vägen är mer än 2 km lång och består av tre delar så en kvart är för lite tid antar jag. Den ena delen är inte bebodd faktiskt, så den kan man visserligen hoppa över, för ut kommer man ändå, så då är vägen 3 km lång.

VARFÖR puc...mannen med den gula lastaren inte använder skopan när han ändå kör här vet jag inte, han gör ju det ibland och att göra det lite oftare blir ju smidigare för oss alla. Och skulle inte kosta mer för vägföreningen, han kör ju ÄNDÅ här.

Jag ska flytta men har inte fått lägenhet ännu, en stor anledning till att jag ska flytta är att vintrarna tar knäcken på mig fullständigt. Det går ju an om man inte behöver åka någonstans, men jag har ju barnens skola, min häst inhyrd nån annanstans och min egen skola och jobb att ta hänsyn till. Att bli insnöad ibland ser jag inga bekymmer med, men att bli insnöad när ingen annan är det för att folk här inte tänker mer än på sig själv, ja då blir jag faktiskt riktigt trött på det till slut. Jag skulle tagit bild den gången vi tog oss igenom, med nöd och näppe, grusvägen och kom till stora vägen. Med ett bump landade vi på vägen, som om vi just kört över ett gupp eller något. Vägen var snöfri, moddfri och helt otroligt fin. Och jag blev förvånad för det var snökaos på min grusväg ju. Det var en enorm skillnad, två olika världar, två olika bilder av naturen!:)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jo så är det säkert.
Eller girigheten.
Vägföreningens pengar kommer in ändå och extrapengarna från andra vägar gör inte det.

Försök att ta reda på om vägen har statsbidrag för om den har det så skall den hållas öppen.
Annars så är det stadgarna som gäller.
Det finns vägar utan krav på öppethållande vintertid.

Vägföreningar kan kan vara rena kriget om medlemmarna har mycket olika behov.

Har statsbidragen med storleken på vägen att göra? För i så fall borde den ha det då den är lite av en genomfart och används av andra till det. Den är ju inte sådär privat privat så att säga, vad jag vet.

Ja grannsämjan mellan vissa grannar här har inte varit jättegod under åren, just pga vägen skötsel, inte bara plogningen alltså, men han som är ordförande är den som gör sin röst mest hörd och kör över andra rätt lätt. Han slutade plötsligt att hälsa på mig en dag. Har ingen aning om varför och tycker han är tramsig. Han har större bil än vad vi har och trängde alltid ut oss i kanten för att komma förbi utan att hjälpa till själv vid mötet. Jag fick mor till att vägra göra det och tvinga ut honom i kanten och sedan dess visar han mer respekt och har börjat hälsa. :D Då gör vi ju också vår del av mötet. :)
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Vägar tar fram det värsta i folk :D

Ja och om man är en gammal gubbe tar man inte yngre kvinnor på allvar. Men det bryr jag mig inte om, vi har lika stor rätt att färdas på vägen och han har större bil- mindre risk att fastna. För inte hade han stannat och dragit upp oss :p Det hade inte jag heller gjort om han behövt det. Han kan ju gå till sin traktor.... Eller låna ut den till mig så ska jag allt hjälpa honom på traven! :sneaky:
 
Sv: "Snökaos"- men bara på min grusväg

Jag bor på en gård med enskild väg på ca 300 meter. Den måste jag givetvis bekosta snöröjningen på själv.
Men om du har en vägförening som du betalar pengar till för att få snöröjt så ska den givetvis sköta det. En nyfiken fråga, du sa att du aldrig klagat?! Då kan det ju inte bli förändrning? Jag tänker mig att jag skulle ringa och ställa krav dag ett som andra vägar är plogade men inte den jag bor på, om det är föreningen som ska sköta det.

Här i byn är en bybo ansvarig för snöröjning, och om det är kaos och han är på jobbet eller förhindrad så kan det givetvis hinna driva igen på vissa delar, men det har de flesta förståelse för.

Nu har jag lejt en annan bybo som ändå skottar och han kommer ut på en gång det snöar.
Tänker att det borde vara föreningens ansvarige som ska telefonterroriseras tills de prioriterar även din väg bättre, inte hyresvärden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp