Snöstyltor med sulor..

Nominous

Trådstartare
Jag har ett problem jag måste lösa...

Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll vi på halka och slå ihäl oss pga styltorna fram. resulterade i ett tramp bak som blev som ett knivsår från kota till hoven. :crazy: Förra vintern gick han med snösulor r.o. och det funkade kalasbra! Men i sommar blev hästen lite öm i sulorna på ojämt underlag (har alltid vart känslig och inte kunnat gå barfota pga tunna sulor men det blev lite mer i år vilket vi nu fått bukt på med hjälp av sulor) så nu går han med hela sulor fram.

Hästen är i extremt stort behov av fäste då han är stor i gången spänner sig direkt om det släpper lite. Så jag må hitta nån bra lösning på att det inte ska klabba fast i framhovarna.

Någon som har tips?? Har provat tre olika sulor och det blir lika.

Jag har tänkt en helt sjuk tanke - går det att sätta snösulor mellan skon och sulan? :o jag struntar i att de lättare tappar skor och allt det där, för det är jag medveten om. Fråga är skulle det hjälpa och går det?? :D Jag börjar som ni märker bli desperat. Hovis vet inte riktigt vad han ska göra.. Han tycker inte det ska klabba med helsulorna i, men bevisligen gör det de. Jag tror inte att snösulorna funkar som de ska med helsula, men tanken har ju slagit mig att varför inte testa? Eller har någon här haft samma problem och hittat en bra lösning? Jag HATAR snöstyltor och det gör bevisligen min häst med.. :mad:
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Om man inte har snösulor har jag hört att man kan olja in skor och undersidan av fossingarna så fastnar det inte lika mycket. Kanske kan det funka att olja sulorna innan ridning i snö?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Har ni provat de hela sulorna som har en "halv boll" liksom i själva sulan? De ska hjälpa till att få lite samma effekt som snösulorna fast utan risken för punkttrycket du kan få med dom då...
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Flytsulor, dom är mjuka och flexibla. Finns funktions sulor som heter Pro Pad, då blir det inga snö styltor.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Bor du inte i Norrland där du borde kunna vara utan sulor vintertid :confused:

Om hästen är känslig eller plattfotad kan man sätta på ponnygrips vars ring är tunnare, men funkar lika bra
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Som nödlösning nu så kan du ta silikon och sätt på innersidan av skon och forma de lite med fingret så de blir en mjuk kant med lite svikt mellan sula/skon. Ska bli bättre och man filar innerkanten av skon men de har jag inte provat

Funkar inte lika bra som snösula men gjort så om snön dykt upp oväntat. Är de någon som måste ha sula så har jag kört sula+snösula men är inte alltid så poppis hos vissa hovslagare

Har sett modellen från tyskland som man spänner fast inne i skon när snön kommer som jag är nyfiken på men inte träffat någon som provat dom

http://www.waefler-hufbeschlag.ch/montage_hufflex.php
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

Fick tips om att ha sulor + snösulor! Tydligen så ska det fungera.

Jag tyckte jag var dum i huvudet son ens tänkte tanken.. Haha! Men då ska jag helt klart prova det!!

polarpads kommer inte i närheten av min häst..

olja har jag provat och funkar i 10 min typ :(

Axel, jo jag bor i Norrland, men det klibbar ändå. just nu har vi några minus mot nollan och det klibbar nått sjukt mycket. när det är kallt bränner det fast istället pga kylan. så snösulorna är ett måste tyvärr. iafl för denna hästen som verkligen kräver fullt fäste hela tiden.
hästen är både lite plattfotad och mycket tunna sulor, så han kan inte gå utan. ponnygrips, finns de i stora storlekar? denna har 4or nämligen.

hag391, hur funkar det? vill inte ha nått som fyller helt mellan sko och sula då han nu gått med skor som är riktade på innersidan för att lätta av från sulan (hovens sula alltså) och då tappar jag ju funktionen lite.

understruken, menar du att jag ska ha dem tillsammans med nuvarande sulor? det känns klumpigt om nått. som sagt kan hästen inte gå utan sina sulor så jag behöver en lösning som inkluderar dem! :)


men det blir att prova både och. :) får se hur det funkar! Haha..
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Oups glömde en detalj *s*

Du lägger silikonen på utsidan av sulan för att mjuka av kanten mellan sula och sko så snön får lite svårare att fästa. Har inte funkat lika bra som snösulor de gångar jag haft de men klart bättre än utan
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Ponnygripsens ring är tunnare= ger inte samma sultryck.
Jag har dessa på min ena som oxå har fyror.
som bekant måste man klippa till de för stor häst. Jag vill inte ha gripsen ända bak i trakten-gummi som nöter på den.

Jag håller inte på med diverse smörjor som man höll på med innan hufgripsen- 30 år sen. Jag vill att mina hästar dessutom ska slippa få styltor i hagen.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Flytsulor, dom är mjuka och flexibla. Finns funktions sulor som heter Pro Pad, då blir det inga snö styltor.
jag var inte nöjd med polarsulan som man spikade fast.

Polarpads är till för folk som mest rider i ridhuset eller har leriga hagar)= tillfälligt bruk.Skruvar fast dem v b.
De har jag haft ngn gång när hästen haft sula. annars körs de 2 piggarna in vid tån i sulan. Om hästarna nu inte har den långa konvexa tån.. förstås.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Bäst tycker jag att flytsulorna har vart, sen kommer Pro Pad funktionssulorna ser ut som en pulka med räfflor under, polar sula har vi inte provat, sen kommer hel sula såna av plast eller läder med silicon under.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Oups glömde en detalj *s*

Du lägger silikonen på utsidan av sulan för att mjuka av kanten mellan sula och sko så snön får lite svårare att fästa. Har inte funkat lika bra som snösulor de gångar jag haft de men klart bättre än utan

Hur menar du då? självklart måste man väl lägga silikonet å utsidan av sulan om det ska hjälpa mot snön? saken är den att silikon där emellan kommer fylla ut mellanrummet som han har mellan skon och plastsulan på den del som ligger över själva sulan. så skon ligger mest ann över bärranden och hovväggen. från lamellranden ungefär lättar skon av lite och lättar på tycket från sulan. skon är riktad så. en snösula är ju lika tjock hela vägen och lämnar då mellanrummet kvar. silikon kommer ju att fylla det lilla tomrummet som behövs. denna lilla åtgärd har varit avgörande för hur hans fötter reagerar på knöligt underlag. :)

Ponnygripsens ring är tunnare= ger inte samma sultryck.
Jag har dessa på min ena som oxå har fyror.
som bekant måste man klippa till de för stor häst. Jag vill inte ha gripsen ända bak i trakten-gummi som nöter på den.

Jag håller inte på med diverse smörjor som man höll på med innan hufgripsen- 30 år sen. Jag vill att mina hästar dessutom ska slippa få styltor i hagen.

Nä det är lika viktigt att de inte får styltor i hagen också där de spenderar större delen av tiden. ska kolla på ponnygripsen :)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Har haft sulor en enda gång på en häst och det är helt livsfarligt att ge sig ut i snö med dem! Anser att helsulor i det närmaste är djävulens påfund på de flesta sätt... Och det är som du upptäckt fullkomligt livsfarligt så fort det ligger lite snö på marken. :crazy: Så jag säger ta bort dem och sett på snösulor!

Att ha dubbla... Nja, då nöter och rör det sig väl mycket, kanske funkar som nödlösning men ingen hållbar lösning tror jag. Och eftersom du rider så förmodar jag att det inte är sjukbeslag.
Har hästen så dåliga hovar att den inte klarar att gå utan sulor utan att bli halt så är det något fel på den och då får man försäka lösa det istället för att maskera problemet med sulor. Sulor brukar bara göra hovarna ännu sämre och skörare, de löser eg ingenting! Det finns bra produkter som stärker hovsulan och strålen, och det går även att påverka mkt med fodret. Börja där istället och försök gå till botten med problemet. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

Kl

Prova sådana som Understruken pratar om. Hela sulor med bula på. Funkar toppen på plattfotade hästar som behöver hel sula.
Har haft sådana på mitt fullblod, föredrar de vanliga men behöver de hel sula så behöver de och då är dessa tusen gånger bättre än helt platta sulor.
I den här tråden har Messy bra bild på hela snösulor, inlägg 13.
De brukar funka bra på de hästar som ska ha hel sula i snöland =)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1119643
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

Har haft hela plastsulor, hela sulor gjorda i läder med soulpack eller silicon under, har funkat så bra på vår häst, inga problem alls med styltor. Vårt plattfoatde fullblod kan inte gå alls när det fryser å blir hårt/knögligt ute så för honom är hela sulor guld värt, snösulor funkar inte eftersom han har tomma sulor och är plattfotad:grin:
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Kl

Prova sådana som Understruken pratar om. Hela sulor med bula på. Funkar toppen på plattfotade hästar som behöver hel sula.
Har haft sådana på mitt fullblod, föredrar de vanliga men behöver de hel sula så behöver de och då är dessa tusen gånger bättre än helt platta sulor.
I den här tråden har Messy bra bild på hela snösulor, inlägg 13.
De brukar funka bra på de hästar som ska ha hel sula i snöland =)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1119643
Om hästen är tung o plattfotad kan strålen få för stor belastning om du pratar om polarsulan:confused: Den har dessutom som en sockerbit längst fram i tån. Går bort.

Hmm. Såg nu att det inte var den, men jag betvivlar funktionen i skritt.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Hej,

Under en väldigt hovömperiod hos min häst så körde jag med sulor plus snösulor vilket fungerade väldigt bra. Han slapp snöstyltor helt och hållet och han blev bra i sina hovar igen! Kan inte svära på att det fungerar på alla men jag rekommenderar det! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 041
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: super
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp