Snöstyltor med sulor..

Sv: Snöstyltor med sulor..

SUlorna med en utbuktning, som brukar kallas buffersulor här i alla fall (Aubiose har dem, och skickar snällt med post om man ringer dem) fungerade inte alls på mina. Utbuktningen vänder sig inåt och det blev pannkaka av det.

Jag har ringskor fram på min sulade. Ringskon blir som en gjutform för styltor och det blir vidrigt.

Jag har även provat pro-pad - de var SUVERÄNA. Förutom att min har för små fossingar och fick tryck i tådelen av sulan av 'skarven'. Kan lägga ut bild om någon vill. Men pro pad var i övrigt rent magiska mot klampar, INGET fastnade - allt kastades ur omedelbart.

Så förra året provade jag såhär. Fungerade hur bra som helst! Vi kör en repris i år.Det som sitter på på bilden är ponny huf grips, i år kör vi med vanliga huf grips. Men köp originalet, inte de hård, stela och värdelösa kopiorna.

382816_184459291650052_1019240810_n.jpg

Ja de som är på bilden är ju inte original, de är totalt värdelösa och kan to m få motsatt effekt.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Ja de som är på bilden är ju inte original, de är totalt värdelösa och kan to m få motsatt effekt.

Jodå, det är original. Det är ponnyvarianten.

INTE att förväxla med de genomskinliga kopiorna alltså, som är stela och värdelösa.

Misstror du mig tror jag att jag har förra årets kvar i stallet så jag kan fota dem.

Jag anklagade hovslagaren för att komma släpande med kopior med ska erkännas, innan jag synade dem och insåg att "oj, jaha"
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Här, bättre bild på båda varianterna. Båda är original.

De ljusa, ponnyvarianten, heter mini huf grips.

Så, när jag tom skriver att använd original, och att mina är original hade det ju varit trevligt om du inte rakt av ansett "skitkopior" utan åtminstone frågat =)

http://ksh-hufeisen.de/artikel/ortho/hg/shg_2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

Nej inte haft något under, det har visat sig fungera bäst för mig.

Hmm, min ena går i grushage, men det hindrar honom inte från att drömma våta drömmar om att det ska ha plötsligt kommit upp gräs under snön ;) Mina är nog 'sån sort' helt enkelt (ingen har ngt ätbart i hagen förutom bark, alla gräver i snön efter mat.)

Haha :D Ja så kan man ju också göra :D Min har nog gett upp hoppet om att hitta något gott under gruset fast jag vet inte om jag någonsin har sett honom gräva faktiskt. Inte när han gick i gräshage heller alltså.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Ja de som är på bilden är ju inte original, de är totalt värdelösa och kan to m få motsatt effekt.

Jag kan bara intyga att du har rätt och håller med dig..

Tänk vilka koncekvencer en liten felstavning kan leda till.;)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Verka som ett Over Kill, hängsla och livrem......eller i detta fall sulor och snogrip!
Ja ja...folk har sina ide.

Hur menar du då??

Sulorna för att skydda hästens egna sulor och snowgrips för att motverka snöstyltor. De har inte ens med varandra att göra på milsvidda avstånd!!!
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Verka som ett Over Kill, hängsla och livrem......eller i detta fall sulor och snogrip!
Ja ja...folk har sina ide.

Vad föreslår du som alternativ?

Med enbart hela sulor blir det monstruösa styltor, dvs han halkar och det "vinglar". Förutom att bådadera är obekvämt för hästen är det även en skaderisk.

Utan hela sulor ömmar han beroende på underlag, det fungerar om det är slätt packad snö men inte annars. Dock blir det utan sulor styltor ändå, med nackdelarna ovan.

Med buffersulor (sådana med en halv boll på) så dels fungerar de inget vidare mot styltorna, dessutom vänder sig bubblan inåt och ger sultryck efter 1 - 2 v.

Med bara snösulor (huf grips) ömmar han beroende på underlag, får styltor ändå med ringskor och dessutom blir han öm av själva slangen på huf gripsen.

Med propad så slipper man ha dubbelt, och får både skyddet hel sula ger och anti-stylteffekten som huf grips ger. Men tyvärr så har de en 'kant' mellan den rörliga centrumdelen och den orörliga ytterdelen, då han har små hovar och centrumdelen är lika stor i alla storlekarna på pro pad så hamnar skarven för långt fram och ger sultryck framemot tån.

Barfota är det lika bra sätta en bult i pannan på honom än pina ut honom. Han blir enormt öm, han halkar osv.

Barfotaskor är inte tänkta att ha 12 h/dygn, och han tycker inte om dem, han blir snubblig och får sämre rörelsemönster. Dessutom flyger de gärna av vid bus.

Så, jag känner faktiskt att jag provat det mesta, och är väldigt glad att jag hittat en lösning som fungerar ypperligt ur alla aspekter.

Sen, om jag inte minns galet så bor du i trakter där det är helt annorlunda vintrar än här?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Vintern är lika hård har nera som där i Uppland.
1.Hur ofte har man pack sno där uppa?
2.Låter konstig...har aldrig haft pack sno med sulor...aven med ring sko :confused:
3.Like konstig att hästen har så ont att gå på sno.....har den ont när den gå på gräs oxå?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Just nu har vi 60 cm snö, som föll inom loppet av 1½ dygn på icke-tjälad barmark. Minus 17 grader, till och med de oskodda kommer in med snö packad i hovarna så de halkar.

Jag vet inte vad du menar med packsnö, menar du kramsnö? Alltså snö som går att krama till snöbollar? I så fall är hur ofta vi har det omöjligt att svara på, en vinter är det mest hela tiden, en annan vinter knappt alls. Men det blir isstyltor även när snön är kall (och inte går att krama till bollar).

Att det fungerade fint med ringsko för dig/din häst är ju jättebra, men det är inte så relevant eftersom det inte fungerar med den här. Hästar är ju individer, så även hovform, hovstorlek och hur de beter sig i hagen (om de gräver i snön t ex ger det mer styltor, är de mer stilla ger det mer styltor, gräver de inte, busar runt oftare ger det mindre styltor osv).

Jag har genom åren haft tre med ringskor. De har varit olika besvärade av styltor, och styltproblemet har lösts på olika vis. Precis som även normalskodda och oskodda hästar haft olika problem med styltor - och olika åtgärder fungerat olika bra. På shettisen t ex fungerar inte huf grips alls. Det är inte för det är fel på huf gripsen, utan att hans hovform och hovstorlek gör det närmast omöjligt för dem att jobba ordentligt.

Jag har två shettisar i hagen, båda går barfota. Den ena får ungefär tre cm snöklampar, den andra får kanske 1 cm. Det går även en oskodd welsh i hagen, han får max ½ cm snöklampar. Ja de har olika hovstorlek, hovform och olika välva/platta sulor. Men är mycket bra bevis på att individer är individer även under exakt samma förhållanden.

Jag undrar fortfarande vad du såg för alternativ till den skodd med ringskor, hela sulor och snösulor? Ett alternativ som fungerar för honom alltså.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Har inte läst alla svar men jag klipper till glasslock (eller annan lämplig plast som inte är hård men inte för mjuk heller) och fäster under skon, klipper ut för strålen. Sitter bra om man klipper rätt när man rider.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Har inte läst alla svar men jag klipper till glasslock (eller annan lämplig plast som inte är hård men inte för mjuk heller) och fäster under skon, klipper ut för strålen. Sitter bra om man klipper rätt när man rider.

Fast det lär väl inte funka ovanpå en hel plastsula?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Okej. Nej tråden handlar ju om hur man skall förhindra styltor när man har helsula. :) Det är inget alternativ att ta bort helsulan.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Okej. Nej tråden handlar ju om hur man skall förhindra styltor när man har helsula. :) Det är inget alternativ att ta bort helsulan.

:o missade helt TS hade sula på framhovar. Har aldrig sett snön fastnar när man har sula - det brukar sättas på för att slippa!! Ja där ser jag....
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Som nödlösning nu så kan du ta silikon och sätt på innersidan av skon och forma de lite med fingret så de blir en mjuk kant med lite svikt mellan sula/skon. Ska bli bättre och man filar innerkanten av skon men de har jag inte provat

Jag sitter med samma problem som trådskaparen, helsulor och jättestyltor! Vågar knappt gå ut med honom.
Detta lät som en intressant nödlösning! Hittade sillikon hemma och tänkte prova detta imorgon. Men det tar väl en halvtimme-timme att torka? Har du någon bild på hur det ska se ut? stryker du bara sillikonet längs med skon?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Jodå, det är original. Det är ponnyvarianten.

INTE att förväxla med de genomskinliga kopiorna alltså, som är stela och värdelösa.

Misstror du mig tror jag att jag har förra årets kvar i stallet så jag kan fota dem.

Jag anklagade hovslagaren för att komma släpande med kopior med ska erkännas, innan jag synade dem och insåg att "oj, jaha"

Tittar man hos tillverkaren så har de endast svarta, genomskinliga finns inte och har tydligen aldrig funnits heller. Det finns en snarlik variant, förmodligen den du har, men det kvittar ju om du själv är nöjd med dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 040
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp