Snöstyltor med sulor..

Sv: Snöstyltor med sulor..

Har ni provat de hela sulorna som har en "halv boll" liksom i själva sulan? De ska hjälpa till att få lite samma effekt som snösulorna fast utan risken för punkttrycket du kan få med dom då...

Vet du vad de heter? Jag måste ha hela sulor på den ena hästen för han får ont av att gå på gnögglig frusen mark men det fungerar ju inte med vanliga sulor nu när snön kommer.

Tror ni att en sådan här skulle kunna fungera? http://ladugardsinrede.nu/index.php?route=product/product&path=208_211&product_id=720
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

Axle, ingen sockerbit i tån och inget mer tryck på strålen än med en vanlig platt sula. Den där är helt som en vanlig sula fast det är en utbuktande bula mitt på. Utbutkningen går utåt och lämnar hålrum under.
Sulan rör sig med tryck på bulan så snön fastnar inte. Däremot fubnkar gamla trötta sådana där sulor rätt dåligt men när de är nya och fräscha funkar de fint.
Problemet är väl om man har en så plattfotad varelse att vanliga sulor inte heller funkar pga att det blir tryck på stråle och sula så funkar inte dessa heller. Annars är de som en helt vanlig sula.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Jag har länkat till en bild av sulan som Understruken pratar om. Den borde funka till din häst.
Finns på de flesta ställen som säljer skor och sulor, vet inte om den heter nåt speciellt annat än snösula....

Googla "snösula bullen" så får du fram några butiker som säljer.
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

SUlorna med en utbuktning, som brukar kallas buffersulor här i alla fall (Aubiose har dem, och skickar snällt med post om man ringer dem) fungerade inte alls på mina. Utbuktningen vänder sig inåt och det blev pannkaka av det.

Jag har ringskor fram på min sulade. Ringskon blir som en gjutform för styltor och det blir vidrigt.

Jag har även provat pro-pad - de var SUVERÄNA. Förutom att min har för små fossingar och fick tryck i tådelen av sulan av 'skarven'. Kan lägga ut bild om någon vill. Men pro pad var i övrigt rent magiska mot klampar, INGET fastnade - allt kastades ur omedelbart.

Så förra året provade jag såhär. Fungerade hur bra som helst! Vi kör en repris i år.Det som sitter på på bilden är ponny huf grips, i år kör vi med vanliga huf grips. Men köp originalet, inte de hård, stela och värdelösa kopiorna.

382816_184459291650052_1019240810_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Snöstyltor med sulor..

Har haft sulor en enda gång på en häst och det är helt livsfarligt att ge sig ut i snö med dem! Anser att helsulor i det närmaste är djävulens påfund på de flesta sätt... Och det är som du upptäckt fullkomligt livsfarligt så fort det ligger lite snö på marken. :crazy: Så jag säger ta bort dem och sett på snösulor!

Att ha dubbla... Nja, då nöter och rör det sig väl mycket, kanske funkar som nödlösning men ingen hållbar lösning tror jag. Och eftersom du rider så förmodar jag att det inte är sjukbeslag.
Har hästen så dåliga hovar att den inte klarar att gå utan sulor utan att bli halt så är det något fel på den och då får man försäka lösa det istället för att maskera problemet med sulor. Sulor brukar bara göra hovarna ännu sämre och skörare, de löser eg ingenting! Det finns bra produkter som stärker hovsulan och strålen, och det går även att påverka mkt med fodret. Börja där istället och försök gå till botten med problemet. :)

Jo tack, jag har märkt att det blir livsfarligt!!:crazy: Kommer dock INTE ta bort dem utan kommer slänga på snösulor på dem. Kommer iafl prova och se hur det funkar.
De flesta hovisar (inkl min) är alla emot helsulor för att de gör att skorna sitter sämre. Min häst har vanligtvist tre tappskor fram på en skoperiod då han kliver av sig dem. Men helsulorna på har han inte haft en tappsko på ett halvår nu! Så jag är rätt säker på att hästen tycker det är jäkligt skönt att ha dem på så han slappnar av och rör sig som han ska göra eftersom han helt plötsligt inte trampar av sig skorna. Annars borde han ju ha fördubblat tappskorna med sulorna på. Men nu rör han sig optimalt.

Min häst har fått BÄTTRE hovar med sulorna på!! Hans egna sulor växer bättre och har blivit hårda med plastsulorna på (innan var de mjuka) och hovis förbjuder mig att ta bort dem under sommar och när det är fruset = knöligt. I vinter när snön kommit kanske han får gå utan, men inte nu.

Att han är plattfotad och har extremt tunna sulor och håller på gå av på mitten om han kliver på nåt är inget jag kan göra nåt åt, bara hjälpa honom med. Det är inte värt att få stengallor, hovbölder och sulläderinflammationer bara för att man anser att sulor inte hjälper utan bara maskerar. Fine att de maskerar hans tunna sulor, men hästen lever och mår bra med dem på. Så varför ens ta bort dem när det funkar så oerhört bra? Känns bara dumt. Hästen kan inte röra sig i hagen utan dem när det är superknöligt och fruset utan snö. Han tycker det är obekämt och dessutom kan det faktiskt ställa till med sjukdom om de tvingas kliva på ojämheter med känsliga sulor. Jag anser att det är min skyldighet att se till att det inte händer om jag kan motverka det. Frusen mark och knöligheter i hagen kan jag tyvärr inte motverka. Därför måste jag se till att hästen kan gå på det.

SUlorna med en utbuktning, som brukar kallas buffersulor här i alla fall (Aubiose har dem, och skickar snällt med post om man ringer dem) fungerade inte alls på mina. Utbuktningen vänder sig inåt och det blev pannkaka av det.

Jag har ringskor fram på min sulade. Ringskon blir som en gjutform för styltor och det blir vidrigt.

Jag har även provat pro-pad - de var SUVERÄNA. Förutom att min har för små fossingar och fick tryck i tådelen av sulan av 'skarven'. Kan lägga ut bild om någon vill. Men pro pad var i övrigt rent magiska mot klampar, INGET fastnade - allt kastades ur omedelbart.

Så förra året provade jag såhär. Fungerade hur bra som helst! Vi kör en repris i år.Det som sitter på på bilden är ponny huf grips, i år kör vi med vanliga huf grips. Men köp originalet, inte de hård, stela och värdelösa kopiorna.

382816_184459291650052_1019240810_n.jpg

Sådär blir det!!
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Hej,

Under en väldigt hovömperiod hos min häst så körde jag med sulor plus snösulor vilket fungerade väldigt bra. Han slapp snöstyltor helt och hållet och han blev bra i sina hovar igen! Kan inte svära på att det fungerar på alla men jag rekommenderar det! :)

Det låter skitbra! Ska slå på snösulorna i helgen. :)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Min tillhör också dem som har bättre hovar och mindre tappskor MED sulor.

Min hovslagare är inte alls förtjust i sulor, men när det gäller L har hovis bara konstaterat att "Han är ju 'tvärtom' den här, men han ska helt klart ha sulor. Jag begriper inte hur det går till, men han har ju bättre fötter MED sulor"
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Min tillhör också dem som har bättre hovar och mindre tappskor MED sulor.

Min hovslagare är inte alls förtjust i sulor, men när det gäller L har hovis bara konstaterat att "Han är ju 'tvärtom' den här, men han ska helt klart ha sulor. Jag begriper inte hur det går till, men han har ju bättre fötter MED sulor"

:rofl::rofl: Man kan tro att vi har samma hovis :p Senast sa han '' jag får nog ta och tänka om ang det här med sulor, det är inte skit alltid - det verkar ju till och med som att de kan vara riktigt bra'' :D
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

:rofl::rofl: Man kan tro att vi har samma hovis :p Senast sa han '' jag får nog ta och tänka om ang det här med sulor, det är inte skit alltid - det verkar ju till och med som att de kan vara riktigt bra'' :D

Lika barn leka bäst,, kul att ni funnit ett gemensamt intresse.:)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Vi har ju ett utlägg på min L som typ inbjuder till tappsko med. Då tappar han inte, med normala utlägg eller lite trångt skott tar han av sig skor på löpande band. Så jag förstår att hovis tycker att han är "tvärtom" min L ;)

Tror det är som för din med, när han trivs med skoningen rör han sig mer avslappnat och bättre och då sitter skorna fastän 'allt talar emot det' (sulor/dubbla sulor, ringskor med rejält traktunderstöd, monsterutlägg osv)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Jag har länkat till en bild av sulan som Understruken pratar om. Den borde funka till din häst.
Finns på de flesta ställen som säljer skor och sulor, vet inte om den heter nåt speciellt annat än snösula....

Googla "snösula bullen" så får du fram några butiker som säljer.

Tack :laugh: Jag hittade dem! Lite skillnad på pris också! De jag hittade kostade ju 225 kr/par och dessa 18 kr styck så är de lika bra så vet jag ju vad jag väljer :p

Delvis knapplån
Är det någon som vet vad de bullen sulorna motsvara för storlekar? De fanns bara i stl. 2-4 och min häst har nollor i mustads skor. Funkar det ändå? Kan man klippa till dem eller blir funktionen fel då?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Oj! Det låter ju inte bra :crazy: Är din häst plattfotad eller har den djupa hovar? Jag tänker att eftersom min är ganska plattfotad så kanske de inte vänder sig inåt? Jag tänker mig också att ha silicon under men det kanske inte alls fungerar att ha silicon under sådana sulor men om det gör det så kan de väl inte vända sig inåt?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Kl

Och lite lån av tråd.

Om man skodde hästen typ förra veckan och glömde det där med snösulor - och dessutom bor i södra Skåne - finns det något vettigt alternativ så här i efterhand..?? Hur gör man med sulor när man varmskor..?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Kl

Och lite lån av tråd.

Om man skodde hästen typ förra veckan och glömde det där med snösulor - och dessutom bor i södra Skåne - finns det något vettigt alternativ så här i efterhand..?? Hur gör man med sulor när man varmskor..?

Kan du inte bara ta av skorna, lägga på sulorna och slå på dem igen? Om du känner nån som har tappskokompetens så är det pice of a cake. :)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Vi har ju ett utlägg på min L som typ inbjuder till tappsko med. Då tappar han inte, med normala utlägg eller lite trångt skott tar han av sig skor på löpande band. Så jag förstår att hovis tycker att han är "tvärtom" min L ;)

Tror det är som för din med, när han trivs med skoningen rör han sig mer avslappnat och bättre och då sitter skorna fastän 'allt talar emot det' (sulor/dubbla sulor, ringskor med rejält traktunderstöd, monsterutlägg osv)

Min har faktiskt mer utlägg nu med sulorna också, även om det inte är monsterutlägg.

Jag är också av den tron att när de mår bra i fötterna och börjar röra sig avslappnat så slutar de kliva av sig skorna om man haft problem med det innan.

Tidigare hade jag problem med att han trampade av sig en framsko VARJE ridtur hela sommarhalvåret!!! Jag höll på bli galen! Dels fanns det ju tillslut inget att spika i och det blev en jäkla ond cirkel, och sen med hans tunna sulor höll man ju knappt på ta sig hem :devil: (han var ÄNNU värre hos förra ägaren!!)

Av någon konstig anledning började jag härleda det till att det händer ALDRIG på vintern och nästan uteslutande på mjukare underlag, gräs, stigar och om det blir kletigt på vägarna.
När han trampade av sig skorna så höll han på stupa på huvudet, varje gång. Var alltid ett långt slirspår.
Så började fundera och undrade om det kunde ha med fäste att göra.
Broddade i han bak mitt i sommaren och vips var tappskorna borta.
Enda gången han trampar av sig skorna nu är om han tappar fästet. Så nu går han broddad bak året runt och det funkar så jäkla bra. Ibland måste man tänka utanför normen och våga prova sig fram lite. Och tappskorna har absolut inte ökat med sulorna som alla var så rädda för. Han trampar av sig skorna när något är fel. Sulorna är bra för han och då trampar han inte av sig skorna för att han får gå avslappnat och i balans
När hästen trivs med sina beslag, går i balans och har det fäste den behöver och är bekväm i steget - då funkar de. Och när man väl hittat sina beslag som funkar så byter iafl inte jag bara för att det inte är ''normalt''. Min häst får bestämma. :) När han är glad (vilket han visar väldigt väl) då är det rätt. :)
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Kan du inte bara ta av skorna, lägga på sulorna och slå på dem igen? Om du känner nån som har tappskokompetens så är det pice of a cake. :)

Rent teoretiskt, jo:) men hovslagarna som kommer till stallet är ingen höjdare och jag åker iväg och får henne varmskodd så jag vet inte om allt jobb förstörs om någon annan plockar av dojjorna.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Oj! Det låter ju inte bra :crazy: Är din häst plattfotad eller har den djupa hovar? Jag tänker att eftersom min är ganska plattfotad så kanske de inte vänder sig inåt? Jag tänker mig också att ha silicon under men det kanske inte alls fungerar att ha silicon under sådana sulor men om det gör det så kan de väl inte vända sig inåt?

Plattfotad. Ingen aning hur silikon under påverkad dock.
Sen kan nog hur de är i hagen osv spela in? Jag har provat sulorna med bulle på tre, bollen har vänt sig ut och in efter 1-2 V på samtliga. De gräver dock efter mat i snön osv, vilket kanske påverkat?
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Du har alltså inte haft silicon under? Mina gräver nog inte särskilt efter mat eftersom de går i grushage och får hö i höhäck.
Jag tror ändå att det är den bästa lösningen men jag ska ringa hovslagaren och höra om han kanske har någon bättre ide.
 
Sv: Snöstyltor med sulor..

Du har alltså inte haft silicon under? Mina gräver nog inte särskilt efter mat eftersom de går i grushage och får hö i höhäck.
Jag tror ändå att det är den bästa lösningen men jag ska ringa hovslagaren och höra om han kanske har någon bättre ide.

Nej inte haft något under, det har visat sig fungera bäst för mig.

Hmm, min ena går i grushage, men det hindrar honom inte från att drömma våta drömmar om att det ska ha plötsligt kommit upp gräs under snön ;) Mina är nog 'sån sort' helt enkelt (ingen har ngt ätbart i hagen förutom bark, alla gräver i snön efter mat.)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 040
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp