Snok eller huggis?

16092017-IMG_3270.jpg


Jag utgår från att det är en huggorm, mest pga beteendet. Snokar är mer skygga och huggormar går till försvar (vad jag läst), han poserade en lång stund. Söt är han (eller hon) åtminstone.
 
Visa bifogad fil 16722

Jag utgår från att det är en huggorm, mest pga beteendet. Snokar är mer skygga och huggormar går till försvar (vad jag läst), han poserade en lång stund. Söt är han (eller hon) åtminstone.
Fin bild! Syns på pupillerna att det är huggorm. :) Huggormen är långsammare, därav närmre till ”försvar”. Den tar sig inte iväg lika snabbt som snoken gör, så den försöker skrämmas istället om den inte kan fly.
 
Fin bild! Syns på pupillerna att det är huggorm. :) Huggormen är långsammare, därav närmre till ”försvar”. Den tar sig inte iväg lika snabbt som snoken gör, så den försöker skrämmas istället om den inte kan fly.

Tack!!
jag visste inte inte hur de olika ormarna uppträdde när jag tog bilden, men var medveten om att det kunde vara en huggorm, så gick inte närmre än vi båda var bekväma med. Beror det verkligen på snabbheten? jag trodde mer det hade att göra med deras inställning?
 
Tack!!
jag visste inte inte hur de olika ormarna uppträdde när jag tog bilden, men var medveten om att det kunde vara en huggorm, så gick inte närmre än vi båda var bekväma med. Beror det verkligen på snabbheten? jag trodde mer det hade att göra med deras inställning?
Både och, men även en huggorm flyr i första hand. Sen påverkar det såklart att huggormen inte har samma möjlighet att fly och snoken inte samma möjlighet att försvara sig. Men det är ju sällan en huggorm biter om den inte är rejält hotad (typ om man trampar på den).
 
Både och, men även en huggorm flyr i första hand. Sen påverkar det såklart att huggormen inte har samma möjlighet att fly och snoken inte samma möjlighet att försvara sig. Men det är ju sällan en huggorm biter om den inte är rejält hotad (typ om man trampar på den).
Jag var inte orolig för bett, jag var typ 50 cm ifrån eller så om jag minns rätt, och retade den givetvis inte (bytte bara objektiv ;) ). Den mest bevakade mig och talade om att inte komma nära. Underligt nog hittade jag den mitt ute på ett fält, jag trodde inte de gillade öppna ytor.

Tack för informationen.
 
Ehum, nej. Jag är rätt förvånad över hur lite den gemene skotten vet om sin flora och fauna faktiskt.
Men hejhå, de är trevliga ändå! Och Sales and Wants annonsen var rätt rolig. :D
Det är förmodligen inte representativt. Det kunde förmodligen kan hända i Sverige också.
 
Det är förmodligen inte representativt. Det kunde förmodligen kan hända i Sverige också.

Absolut skulle det kunna hända! Om inte annat skulle nog rätt många kunna ta fel på en svart huggorm och en snok, men jag tror ändå att de allra flesta svenskar är medvetna om att det finns huggorm i naturen och att de kan vara giftiga
 
Jag hivade iväg en bebisorm ur hundgården härom veckan, tog den i svansen. Tror det var en kopparorm, eller heter det kopparödla? Den hade inga ben i alla fall.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
362
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 411
Senast: Sel
·
Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 164
Senast: Sel
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp